Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes 190E 2.5-16 Evolution II

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• das de standaard versie waarmee het allemaal begon

Comment

• Had dat ding geen cosworth motor ofzo? Ik herinner me zo iets.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sepultura Bekijk Berichten
        Had dat ding geen cosworth motor ofzo? Ik herinner me zo iets.
        Nope, als ik het me goed voorheb had cosworth niets te maken met de 2.3-16v

edit, blijkbaar wel dus
        Last edited by ; 23/11/2006, 15:08.

Comment

• het is de oerdegelijke 2300 injectiemotor uit de 123 en 124 230e, bij cosworth voorzien van een 16 kleps cylinderkop

pk's gingen van 136 naar 185

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
            edit, blijkbaar wel dus
            ja hoor

Comment

• Bobo, u bent een vat vol kennis.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sepultura Bekijk Berichten
                Bobo, u bent een vat vol kennis.
                Soms zit er ook iets anders in denk ik

Comment

• en jesus droeg takken

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                    Soms zit er ook iets anders in denk ik
                    je doet me eraan denken dat het bijna aperitieftijd wordt

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      het is de oerdegelijke 2300 injectiemotor uit de 123 en 124 230e, bij cosworth voorzien van een 16 kleps cylinderkop

pk's gingen van 136 naar 185

Ja dat is waar.
                      Cosworth ontwikkelde en produceerde de cilinderkop voor MB voor de eerste paar duizend 2.3-16's.
                      Echter, toen na een aantal jaren de verkoop van de 2.3-16 alle verwachtingen oversteeg, kon Cosworth de extra vraag niet meer aan. Mercedes nam de productie van de cilinderkoppen zelf over, en sindsdien is er nooit meer een samenwerking geweest tss MB en Cosworth.

Veel mensen (vooral als je met 'UK-16V-owners' praat) willen maar al te graag beweren en geloven dat hun auto een product is van Cosworth... niets is minder waar uiteraard.

Kzou nog eens moeten opzoeken wanneer precies de productie is weggehaald bij Cosworth, kweet het niet vanbuiten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                        Veel mensen (vooral als je met 'UK-16V-owners' praat) willen maar al te graag beweren en geloven dat hun auto een product is van Cosworth... niets is minder waar uiteraard.
                        rare jongens die eilanders, zo chauvinistisch
                        ik zou het nog niet willen vernoemen als er een rosbiff aan me benz had geprutst (hoe goed de 2 kerels ook waren)

maar ere wie ere toekomt de kop is door hen ontworpen

Comment

• Heb effe opgezocht.

Heb nog geen exacte data gezien van de stop van samenwerking tss MB en Cosworth, maar heb gevonden dat ze wel nog hielpen de cilinderkop van de 2.5-16 ontwikkelen. (dit was in '88, voor modeljaar '89)
                          Echter toendertijd, was Mercedes niet zo trots op het feit dat één van hun, als niet dé sportiefste Mercedes een samenwerkingsproduct was met een Brits bedrijf. MB heeft wel degelijk de productie op zich genomen van het merendeel van de 2.5-16's. Echter, op sommige, vroege 2.5's staat in de cilinderkop nog de het 'Coscast' logo, duidend op het gieten van de kop bij Cosworth zelf.

Ter info:
                          Productiecode bij Cosworth voor de 2.3-16: WAA
                          voor de 2.5-16: WAB
                          voor de 2.5-16 in de Group A touring races: WAC (330pk)

Ook: De reden waarom Mercedes naar Cosworth stapte in de eerste plaats, was omdat ze een Rally-W201. De 2.3 motor zou 320pk moeten leveren. Echter, toen Audi met de Sport Quattro en S1 Quattro het rally-leven ondraaglijk maakte voor 2 wiel aangedreven auto's, staakte MB het project. Maar de motor was er reeds... Not to waste, zeiden ze bij MB, we maken er een sportieve 'road version' van de 190 van. Zogezegd zogedaan, en meteen hadden ze ook hun homologatie voor hun deelneming aan de DTM binnen.

Nog een leuk weetje:
                          Aan de M102 motor werd niet enkel de cilinderkop veranderd. Ook de zuigers werden vervangen door lightweight alu exemplaren, en andere zuigerveren om de hogere toerentallen (>7000rpm) te kunnen verdragen. Uiteraard ook andere waterpomp en oliepomp werden gemodified.
                          Drijfstangen, lagerschalen, enz. werden sterk genoeg bevonden om in de 16 klepper dienst te doen. (Dit alles is voor de 320pk versie van de motor).
                          De kleppen werden zo groot mogelijk gemaakt voor de bestaande verbrandingskamer.

Om de motor te gebruiken in de 'roadgoing' versies, werd er een minder scherpe nokkenas ingestoken, de inlaat- en uitlaatkanalen werden verkleind, de dry-sump werd wet-sump, en de Kugelfischer ontsteking werd de Bosch K-jettronic.

Comment

• dus dankzij audi hebben we de 2.3/16 gekregen
                            toch iets in return

Comment

dus dankzij audi hebben we de 2.3/16 gekregen
                              toch iets in return

hehe inderdaad.
                              (Quattro is goed! )

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                                10€ voor uw spel met kaart
                                200€ voor mijn psII met spellen
                                Gek

Ik wacht wel tot ik mijn PS3 krijg

Comment

dus dankzij audi hebben we de 2.3/16 gekregen
                                  toch iets in return
                                  Mhehe, gelukkig hebben ze ons niet opgescheept met pompverstuivers

Comment

• welke zijn de betrouwbaarste,
                                    de cossies of de benzen ?

Comment

welke zijn de betrouwbaarste,
                                      de cossies of de benzen ?

Denk niet dat er echt een verschil in betrouwbaarheid zal zijn. Het ontwerp is identiek gebleven toen de productie verschoof, en ik denk niet dat MB mindere kwaliteit zou afleveren dan Cosworth.

Kweet wel dat de 2.3-16's over het algemeen zeer betrouwbare motoren zijn, tenminste als ze goed onderhouden worden. Smering betekent veel voor deze motoren.

Hé, ik ga eigelijk eens kijken of ik een Coscast aanduiding kan vinden op de 2.3 thuis.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                        Kweet wel dat de 2.3-16's over het algemeen zeer betrouwbare motoren zijn, tenminste als ze goed onderhouden worden. Smering betekent veel voor deze motoren.
                                        een collega van me gebruikte hem 'goed', en zette de teller op 385000...hij schakelde over op een c220diesel

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                          Mhehe, gelukkig hebben ze ons niet opgescheept met pompverstuivers
                                          Ze zouden blij moeten geweest zijn
                                          CDI vs TDI is rap beslecht vind ik

ow, off topic sry

EVO II Rules!

Comment

Working...
                                          X