Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes 190E 2.5-16 Evolution II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • wij hebben hier ook een 190




























    d

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      de rooster is ook veel matter,
      oranje benz kleurt niet af

      het zijn mss verschillende jaren

      edit geen servo op de linkse ?

      De rooster is gespoten in 199, zelfde kleur dus als de auto zelf.

      Jaren zijn resp. 1991 voor de 1.8 en 1984 voor de 2.3-16.

      Servo op allebei.


      Edit denkt trouwens dat alle Mercs, of in dit geval alle 201's, dezelfde kleur van pinkers hadden toen ze de fabriek verlieten.
      Ze zegt ook: de 16 klepper staat al ongeveer 17 jaar van z'n leven in een donker hok, terwijl de 1.8 al heel z'n leven in den buiten is.
      Last edited by ; 16/11/2006, 21:13.

      Comment


      • ik zag geen koeler op de 1.8

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          ik zag geen koeler op de 1.8

          Dat is juist.

          Comment


          • waar-waar ?

            Comment


            • en toch zie ik geen afgekleurde pinkers

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                waar-waar ?

                De 1.8 heeft geen oliekoeler.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  en toch zie ik geen afgekleurde pinkers
                  hehe, dan denk ik dat er iets met uw kleuren-zicht is...

                  Voor mij is het op de foto meer dan duidelijk. iig, het is wel degelijk zo dat m'n 1.8 blekere (=gelere) pinkers heeft dan de 16V.

                  Comment


                  • a-ha
                    wist ik niet
                    een mazda 1300 heeft het

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      a-ha
                      wist ik niet
                      een mazda 1300 heeft het

                      Mja, zo een racemachien... da ontwikkelt hitte ze


                      Edit zaagt dat het hier teveel off-topic aant gaan is.

                      Comment


                      • nog eel ff
                        is die 1.8 een automaat ?

                        Comment


                        • tis een eerstejaars 16 klepper want z'n wisser ligt verkeerd

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            nog eel ff
                            is die 1.8 een automaat ?
                            Nope, is een 5 bak handgeschakeld.

                            Eigelijk is de 16klepper een tweedejaars, aangezien ze beginnen produceren zijn in 1983 (welgeteld 5 exemplaren). Deze is één van de 2445 exemplaartjes geproduceerd in 1984.
                            Ook één der eerste 2.3-16V's ingeschreven in dit Belgenlandeke.

                            Comment


                            • kan iemand wat licht scheppen inzake de prestaties van zo'n 2,5 ?

                              In GT4 plakt ie zalig aan de baan
                              1963 Land Rover Series IIa
                              1994 Mercedes SL320
                              2015 Land Rover Discovery SDV6
                              2016 Porsche Cayenne GTS

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex Bekijk Berichten
                                kan iemand wat licht scheppen inzake de prestaties van zo'n 2,5 ?

                                In GT4 plakt ie zalig aan de baan


                                Man ge zou mijn verzamelingske moete zien in GT4 . Kheb der wel zeker 15...
                                Eigelijk zou'k der 502 willen in mijn garageke...



                                Gequote van de héle mooie EVO II website van Henri Nidegger:



                                The Mercedes-Benz Evolution engine was, in 1990, the biggest 4 cylinder engine that you could find on the market with the BMW and Porsche engine. This powerful 4 cylinder was build "in house" by Mercedes-Benz themeselves, without the help of any tuners. (Only the DTM engine was modified by AMG) This Mercedes-Benz engine is a 2463cc with 16 valves producing 235hp @ 7200rpm. The most impressive fact is that, this motor is a N/A one which means it produces 235 hp without the help of any turbochargers or "kompressor".

                                Compare to a stock 190 E 2.5-16, the EVO engine has a special short strock engine that was build with shorter and lighter pistons. The piston size is now 97.3 mm and the strock is 82.8 mm. (compare to 95.5 and 80.25 mm for the 190 E) Different con-rods with pistons pin lubrification were used. They were also stronger and lighter than the ones used on the 16v engine.

                                Cylinder heads were different and the crankshaft now only had four counter weights instead of 8. This was done in order to obtain a reduction in weight. The intake camshaft was changed and a single timing chain was used to drive the camshaft and gears. The intake manifold, the throttle valve assembly were flow-obtimized and the compression ratio was now 10.5:1.


                                The fly wheel was lightened, the clutch was modified and re-inforced. The underfloor catalytic convertors were designed as a steel monolith, two flute pipe with increased cross section, matched to larger silencer and pipes for increased engine output.

                                The fly wheel was also lighteneg and the rear axle ratio was now 3.46:1 in order to have a better acceleration. The gear-box also had shorter gears for the same purpose, better acceleration. The KE and EZL control units were replaced in order to suit this engine. Their was also a new gear-driven high pressure oil pump installed for the first time. Although it is logical, I still have to mention that a larger radiator was fitted in order to cool the engine more efficiently.



                                Here are all the differences between a 2.5-16 stock engine and the EVOII engine...
                                - Engine block modified to use a chain-driven oil pump for increased flow capacity.
                                - Lightened crank (4 of the original 8 counterweights were eliminated)
                                - Stronger lifter...
                                - All ports undergo careful machining and gas-flowing.
                                _ Compression ratio reverts back to 10.5:1 of the original 2.3-16.
                                - New cams with increased lift and duration.
                                - Reprogrammed fuel injection?engine management system.
                                - Larger throttle body.
                                - All steel, free-flowing cat.
                                - Final drive ratio shortened from 3.27 to 3.46.
                                - Fully progressive, electronic, limited slip differential. (Locking ratio varies from completely open to completely lock)

                                Final HP figures= 235hp @ 7200 rpm and 181 lbs. ft. between 5000 and 6000rpm.



                                Specs:


                                Powertrain:
                                16 valve, 4 inline 152cu in (2463cc)
                                Power: 235 hp @ 7200 rpm
                                Torque: 181 lb-ft @ 5500 rpm
                                250 Nm @ 5500 rpm



                                Acceleration figures
                                0 to 80 km/h: 4.9s
                                0 to 100 km/h: 6.7s
                                0 to 120 km/h: 9.0s
                                0 to 140 km/h: 12.1s
                                0 to 160 km/h: 15.2s
                                0 to 180 km/h: 22.4s
                                0 to 200 km/h: 28.3s

                                0 to 400m = 14.6s
                                0 to 1000m= 27.1s



                                Nog wat info:

                                Brakes: Brakes: Brembo 4 piston caliper, front 300mm discs; rear 278mm. Both the Mercedes Sport EVO & the EVOII have the brakes from the 500 SL. The only difference is that the EVOII brakes are made from a lighter alloy... The dimensions are the same.

                                No. Produced:
                                502 => Mercedes-Benz kept one and so did AMG. The rumors are that both these cars were "test cars" that were used to develop the road version of the EVOII.

                                Transmission:
                                Getrag 5 speed-manual with short gears. The gears are inverted.

                                Suspensions:
                                Hydro-pneumatic height adjustment system (3 positions: rough roads, highway, track)

                                The EVOII automatically lowers itself, first at 30mph and at 55mph.



                                En het anekdoteke da'k eerder vertelde heb ik ook teruggevonden:

                                A BMW representative talking to the press at the Geneva Motor Show in 1990.

                                BMW research and development chief, Wolfgang Reitzle:
                                "The laws of aerodynamics must be different between Munich and Stuttgart"... "IF THAT REAR WING WORKS, WE WILL HAVE TO REBUILD THE BMW TUNNEL"

                                And they did !!!!!!!!!!!!

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex Bekijk Berichten
                                  kan iemand wat licht scheppen inzake de prestaties van zo'n 2,5 ?

                                  In GT4 plakt ie zalig aan de baan
                                  Veel leesplezier...

                                  Vergelijk met de M3 SportEvo







                                  Comment


                                  • prachtig, thanks !

                                    niet te geloven dat ik er 3 jaar geleden elke dag eentje zag, van een oude man die er dagelijks mee reed ... en iedereen maar lachen met die bak
                                    1963 Land Rover Series IIa
                                    1994 Mercedes SL320
                                    2015 Land Rover Discovery SDV6
                                    2016 Porsche Cayenne GTS

                                    Comment


                                    • Ben nog op enkele foto's gestoten:

                                      Comment











                                      • En naast een leuk gedecoreerd EVO I'tje:

                                        Comment


                                        • Goh, wat is dat toch handig om die motorkap in 90° te kunnen zetten...

                                          En ik wil wel eens weten wat ze uit dat blokje gepuurd krijgen...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X