Ford neemt de nieuwe Fiesta mee als primeur op de Autosalon van Genève. Het wordt een wereldauto want tussen nu en 2010 komt hij op de markt in Europa, Azië, Australië en Amerika. Overal ter wereld gaat –ie Fiesta heten. Het model is geheel in Europa ontwikkeld. Hij is vrijwel gelijk aan de Verve concept die we deze zomer al hebben gezien. Toen gingen verhalen dat Ford de naam Verve ook voor het productiemodel zou gaan gebruiken. Ford heeft echter besloten de naam, die al sinds 1976 wordt gevoerd, niet overboord te gooien. Er zijn in de loop der jaren 12 miljoen auto’s met de naam Fiesta verkocht.
De productie start in het najaar in Keulen en in 2009 biedt de Ford-fabriek in Valencia extra capaciteit. In het najaar van 2008 komt hij op de markt.
Ford geeft nog geen technische gegevens vrij, maar de auto is maar iets groter dan zijn voorganger. Verder wordt geclaimd dat hij ‘feitelijk lichter’ is dan zijn voorganger. Dat zal betekenen dat hij niet minder gewicht op de schaal legt, maar gezien zijn groei relatief niet zwaarder is geworden.
De nieuwe Fiesta wordt in de eerste instantie voorzien van de 1,25-liter benzinemotor met 60 of 80 pk. De topmotorisering is voorlopig de 115 pk sterke 1,6-liter Ti-VCT. Die volgt de 1,6 16V op. Hij levert volgens Ford 15 pk meer maar verbruikt niet meer brandstof. De diesels zijn een 68 pk sterke 1,4-liter en een 90 pk sterke 1,6-liter TDCi. Een Econetic-uitvoering heeft een CO2-uitstoot van minder dan 100 gram per kilometer.
De productie start in het najaar in Keulen en in 2009 biedt de Ford-fabriek in Valencia extra capaciteit. In het najaar van 2008 komt hij op de markt.
Ford geeft nog geen technische gegevens vrij, maar de auto is maar iets groter dan zijn voorganger. Verder wordt geclaimd dat hij ‘feitelijk lichter’ is dan zijn voorganger. Dat zal betekenen dat hij niet minder gewicht op de schaal legt, maar gezien zijn groei relatief niet zwaarder is geworden.
De nieuwe Fiesta wordt in de eerste instantie voorzien van de 1,25-liter benzinemotor met 60 of 80 pk. De topmotorisering is voorlopig de 115 pk sterke 1,6-liter Ti-VCT. Die volgt de 1,6 16V op. Hij levert volgens Ford 15 pk meer maar verbruikt niet meer brandstof. De diesels zijn een 68 pk sterke 1,4-liter en een 90 pk sterke 1,6-liter TDCi. Een Econetic-uitvoering heeft een CO2-uitstoot van minder dan 100 gram per kilometer.



Comment