Oorspronkelijk geplaatst door stradge
Bekijk Berichten
Dat hebben ze in mijn ogen zeer goed gedaan.
De eerste Lancia Delta was in 1980 verkozen tot Auto Van Het Jaar omdat het de wereld toonde dat een hatchback ook stijlvol en luxueus kon zijn. Hij stond net zoals de nieuwe op het platform van een Fiat, en deelde daar ook de motoren mee. (toen Ritmo, nu Bravo) Ik rij trouwens met zo'n Delta, en geloof me, die dingen zijn echt niet sportief. Je kan de oer Delta eigelijk het beste zien als grootvader van de Audi A3.
De eerste sportieve Delta's zijn er pas gekomen in 1984 toen het model al 4 jaar in productie was, dat waren de voorwielaangedreven 1600 en 1600 turbo. De 1e vierwielaandrijver deed zijn debuut pas in 1986. Dat was de 4wd, die is dan later geëvolueerd in de Integrale 8v o.a. omdat er in het WRC regelement stond dat het koetswerk van de rallywagens niet mocht afwijken van de standaardwagens en de mensen van Lancia daardoor de 4wd Rally niet konden uitrusten met een breder spoor omdat de 4wd niet voorzien was van wielkasverbreders. Met de Integrale hadden ze dit euvel dus verholpen en verder hebben ze de motor en de vierwielaandrijving ook geupdate t.o.v. de 4wd.
Waar het op neerkomt is dat de Integrale's gewoon homologatiemodellen waren voor het WK Rally en dat de rest van het gamma ook maar bestond uit normale personenwages.
De nieuwe Delta vergelijken met de Integrale is het zelfde als binnen een paar jaar de volgende generatie VW Golf SDI afbreken omdat 'ie niet wat meer op de Golf V GTI lijkt.

Ik vind dat de nieuwe Delta zeer goed aansluit in de traditie van het merk. Als je de geschiedenis van hun personenwagens kent zul je zien dat ze nooit anders gedaan hebben als dit. Een eigenzinnige luxueuze bak zoals ze ze ondertussen al een eeuw lang maken.
Niet dat ik tegen een sportversie ben ofzo.

Comment