


Blijft er dan niets meer geheim? Lancia had de Delta willen bewaren voor de Autosalon van Genève, die in de eerste week van maart wordt gehouden, maar deze foto’s hebben ze niet binnenshuis weten te houden.
Het productiemodel van de Lancia Delta wijkt nauwelijks af van de concept car Delta HPE; dat weten we nu zeker. Voor het productiemodel is de aanduiding HPE komen te vervallen; kennelijk vindt Lancia dat te veel bij een driedeurs auto passen. In juni start de productie van het nieuwe model in het C-segment en na de zomer wordt hij in Nederland verwacht. Al eerder brachten we in het geniep genomen beelden van een carrosserie uit de fabriek van de Delta.
De Delta is de langverwachte nieuwe middenklasser van het merk. Na het verdwijnen van de Lybra gaapt er een groot gat in het Lancia-programma. De Lybra was er als vierdeurs en als stationwagen. Deze Delta komt er alleen in vijfdeurs uitvoering. Zijn lange daklijn geeft ‘m een stationwagen-achtig uiterlijk. Lancia ziet ‘m onder meer als rivaal voor de Volvo V50; de Delta is 1,5 centimeter korter. De auto is 4,50 meter lang, 1,50 meter hoog en 1,80 meter breed en de wielbasis is 2,70 meter.
De nieuwe Lancia staat op een aangepast platform van de Fiat Bravo en moet binnen de Fiat Groep eenzelfde positie gaan bekleden als bijvoorbeeld de Audi A3 dat doet tegenover de Golf bij Volkswagen. Hij gaat het ‘premium-segment’ bedienen, zoals dat heet. De Bravo is wat korter en heeft een tien centimeter kortere wielbasis.
De Lancia kan worden voorzien van een panoramadak, een Bose hifi-systeem met cd- en mp3-speler met bediening vanaf het stuur, het Blue & Me-systeem en een geheel nieuw ontwikkeld navigatiesysteem.
Het motorenaanbod is nog niet bekend, maar bij de komst van de concept car is gezegd dat die vermogens hebben van 120 tot 200 pk.
Comment