Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Netto loon of bedrijfswagen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
    Bompa koopt geen nieuwe wagens + bijkomend krijgt hij nog een restbedrag voor de oude wagen.

    In het geval van TS zou ik echter ook kiezen voor die 1 ipv 350 euro
    Bompa koopt ook geen verroeste krellen...

    Comment


    • #62
      ik zou gewoon er alles aan doen om iets anders te krijgen dan een 1

      in het geval zonder km vergoeding dan welteverstaan
      ne skoda octavia of zo iet
      Last edited by ; 15/06/2011, 10:39.

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door Evoluzione Bekijk Berichten
        Kilometer vergoeding heeft de TS niet genoemd.

        Jij bent auto liefhebber en dus rij je graag in een leuke auto, dat snap ik. Maar dat is eerder een emotionele kwestie. Maar voor een juist vergelijk moet je wel met de juiste basis werken. Meeste mensen maakt het geen bal uit met wat ze rijden.
        Afschrijving zul je toch moeten meenemen in de berekening. En die zal altijd rond die €2.500-€3.000 per jaar liggen in die prijsklasse zelfs bij een jonge 2de hands, of je moet al met een oude bak gaan rondrijden.

        Feit dat je baas er winst mee maakt is zijn zaak, uiteindelijk moet hij toch centen op tafel leggen voor u. Hoe goedkoper zijn oplossing hiervoor des te beter voor het bedrijf, voor hem en ook voor u. Als slecht centenbeheer hier al begint dan sta je misschien over een paar jaar op straat.
        Het is net een rationele kwestie, ook al ben ik een autoliefhebber, mijn dagelijks vervoer moet voor mij op dit moment in mijn leven, mij gewoon zo weinig mogelijk geld kosten en mij comfortabel van A naar B brengen. Als je daar 10 000 euro aankoopprijs aan geeft heb je in mijn ogen al veel geld uitgegeven Ik hou dus van ouwe bakken

        Het feit is nu eenmaal zo dat als ik er voor kies om in loondienst te werken die wagen er aan vasthangt. Maar ik zie dat niet als een kado van mijn baas en als hij mijn budget optrekt doet me dat veel minder dan dat hij mijn loon verhoogt, ik ben daar redelijk nuchter in, ook al ben ik een autoliefhebber

        Dus als je het goedkoper kan dan het bedrag dat je van werkgever kan krijgen, waarom niet? Als jij met je 10 jaar oude A4 op het einde van de rit meer centen over houd dan met een nieuwe A4 van de zaak, waarom niet?
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • #64
          Puur persoonlijk zou ik sowieso voor de firmawagen kiezen. Een eigen wagen brengt meer werk en zorgen met zich mee en kost serieus wat meer dan 350 euro per maand.

          De hier vaak aangehaalde kilometervergoeding geldt maar voor weinig mensen. Woon-werkverkeer is een aalmoes.
          Enkel als je absoluut met een sportwagen/oldtimer/dure wagen wilt rijden moet je die firmawagen laten voor wat het is. Mensen met zo'n ingesteldheid moeten zich de topicvraag dan ook niet stellen want die kiezen niet met hun verstand, enkel met hun hart.

          Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
          Uiteraard kan je dat zo bekijken, maar er is een verschil tussen een autoliefhebber die alles uit handen geeft en een werknemer die geen reet geeft om auto's maar het gewoon nodig heeft. Want je moet toegeven dat niet iedereen dezelfde liefdes heeft en prioriteiten enzo.
          Je kan de redenering ook omdraaien.
          Als ik een firmawagen zou mogen kiezen zou ik wel voor een Alfa durven gaan (ervan uit gaande dat dat mag van de car policy), terwijl ik dat op privevlak gewoon iets te riskant vind.

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door wotr Bekijk Berichten
            Je kan de redenering ook omdraaien.
            Als ik een firmawagen zou mogen kiezen zou ik wel voor een Alfa durven gaan (ervan uit gaande dat dat mag van de car policy), terwijl ik dat op privevlak gewoon iets te riskant vind.
            Je bedoelt: alles mag kapot gaan

            Comment


            • #66
              Het ergste wat er kan gebeuren met een firmawagen is dat je een nieuwe krijgt.

              Het ergste wat er kan gebeuren met een eigen wagen is dat je je spaargeld moet aanspreken om snel een nieuwe te kopen, en in tussentijd een huurwagen te huren.

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                Het ergste wat er kan gebeuren met een firmawagen is dat je een nieuwe krijgt.

                Het ergste wat er kan gebeuren met een eigen wagen is dat je je spaargeld moet aanspreken om snel een nieuwe te kopen, en in tussentijd een huurwagen te huren.
                Het ambetantste is dat er continu problemen zijn en je dus steeds met een handicap zit. Te laat, stress, etc ... ideale eigenschappen van een werknemer dus
                En het ergste dat kan gebeuren ... dat is dodelijk ongeval, wooter


                En als dat ontstaat door defect of probleem ten gevolge van iets dat je totaal niet in de hand had hebt is dat des te erger

                Comment


                • #68
                  Weeral voordeel voor de firmawagen: je moet al fel zoeken om nog eentje tegen te komen zonder de 5 Euro-NCAP-sterren. Tweedehands is dat al wat anders.

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                    Weeral voordeel voor de firmawagen: je moet al fel zoeken om nog eentje tegen te komen zonder de 5 Euro-NCAP-sterren. Tweedehands is dat al wat anders.
                    Dat is nu typisch iets waar een autoliefhebber niet continu naar kijkt.
                    Ik wil maar zeggen: als je econorm, NCAP sterren, bedrijfscode en fiscaliteit veel belangrijker vindt, heb je geen nood aan een specifiek karakter in een wagen en heb je vlug de bedrijfsbolide.

                    Comment


                    • #70
                      Een autoliefhebber zou nu iets doms doen zoals een eigen wagen houden die duurder is dan een firmawagen aannemen. Alle normale andere mensen denken rationeel en kiezen zich vrolijk een VW Tiguan uit het leaseaanbod want dat is ruim voor de kinderen en toch veilig.

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        Een autoliefhebber zou nu iets doms doen zoals een eigen wagen houden die duurder is dan een firmawagen aannemen. Alle normale andere mensen denken rationeel en kiezen zich vrolijk een VW Tiguan uit het leaseaanbod want dat is ruim voor de kinderen en toch veilig.
                        voor max 2 kinderen dan ....

                        als enige wagen is dat juist.

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                          Alle normale andere mensen denken rationeel.
                          Wat rationeel is, is voor elk van ons anders, o.a. afhankelijk van situatie thuis en aanbod dat je voor je de neus krijgt.
                          Voor mij zou het compleet irrationeel zijn vandaag voor een bedrijfswagen te kiezen (en al zeker als het een kleintje zou moeten zijn).

                          Comment


                          • #73
                            Te denken dat mensen per definitie rationeel zijn, is wel heel ver gaan
                            Er spelen zoveel zaken in het hoofd, bewust en onbewust.

                            Comment


                            • #74
                              Elke persoon moet de beslissing voor zichzelf nemen. Zelf de afweging maken pro - contra en zien hoe de balans overhelt.
                              Het is perfect mogelijk dat een nieuwe wagen niet de rationeelste beslissing is.

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                Inderdaad, als je een stuk kilometervergoeding hebt die ook nog deftig is, wordt de situatie al anders. Maar losweg 350€ ontvangen als vast bedrag is niet genoeg om een vergelijkbare leaser te betalen.

                                Denk er wel aan Bompa dat in je cijfermateriaal nergens een pot zit om de auto te vervangen eens deze aan vervanging toe is.

                                Je kan inderdaad zelf een verzekering aangaan tegen panne, maar zoals gezegd zal een verzekering van 100€ vaak enkel een vervangwagen dekken in bepaalde gevallen en van een bepaalde duur. En eens je met dezelfde wagen 3 keer per jaar stil staat, gaan er bij die maatschappijen ook andere regeltjes van kracht worden. 't zit allemaal in de kleine lettertjes.
                                Pot om auto te vervangen: waarom? Mocht ik die km's niet doen voor het werk, moet ik dat sowieso doen, alleen niet zo snel.

                                En die verzekering dekt idd alleen de vervangwagen én de sleepkosten, maar da's toch al heel wat op gebied van onbezorgd rijden. Het mankement is slijtage. En komt van de pot. Maar ondertussen ben ik misschien max 1 uur kwijt. Ipv m'n plan te moeten trekken door zonder auto te zitten. Die vervangwagen dient bovendien alleen om naar de garage te rijden, daar krijg ik sowieso een vervangwagen.

                                Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                                Bompa koopt geen nieuwe wagens + bijkomend krijgt hij nog een restbedrag voor de oude wagen.

                                In het geval van TS zou ik echter ook kiezen voor die 1 ipv 350 euro
                                Inderdaad. M'n huidige was 4j en had 90 000 km. Kostte nieuw 52 000 euro, ik betaalde minder dan de helft. Geschatte overname binnen 3 jaar: 6 000 euro.
                                Maar zoals gezegd, die auto moet sowieso vernieuwd worden. Waarom wil iedereen in godsnaam ALLES vergoed zien met die km-vergoeding?

                                Oorspronkelijk geplaatst door erq Bekijk Berichten
                                Bompa koopt ook geen verroeste krellen...
                                nee, dat kan ik me idd niet permitteren
                                Starten en wegwezen, dat weten ze in de garage ook heel goed.

                                Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                Weeral voordeel voor de firmawagen: je moet al fel zoeken om nog eentje tegen te komen zonder de 5 Euro-NCAP-sterren. Tweedehands is dat al wat anders.
                                NCAP is commerce
                                Maar we moeten er idd mee meedraaien, jammer genoeg.
                                __________________________

                                2015 Volvo V60 D2 aut.
                                2003 Volvo S60 2.4 benzine

                                Comment


                                • #76
                                  Ik heb ook een firmawagen,een citroen berlingo 1.6hdi,full option
                                  Kost me niks,tankkaart,handig voor als ik iets groots moet vervoeren en in het weekend de cabrio.
                                  Ideale compromis
                                  2010 Mercedes S212 E350 CDI

                                  Comment


                                  • #77
                                    ok, dan komen we tot het volgende criterium: hoeveel uur per week zit je in je wagen.
                                    Ik zit er ongeveer 10 uur in. Ik zie me dat niet doen in een berlingo.
                                    __________________________

                                    2015 Volvo V60 D2 aut.
                                    2003 Volvo S60 2.4 benzine

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                                      ok, dan komen we tot het volgende criterium: hoeveel uur per week zit je in je wagen.
                                      Ik zit er ongeveer 10 uur in. Ik zie me dat niet doen in een berlingo.

                                      voorwa niet ? Ik zit met een camionet regelmatig aan 3 a 4 uur per dag, nooit geen probleem van gemaakt soms 700 km per dag, het is maar hoe je je erop instelt en wat je ervan verwacht.
                                      gewoon een klik in je hoofd maken week is werken met camionet, zondag en op verlof crossen met het speeltje dat is rijplezier.

                                      je weet als je instapt dat dat traag is, geen bochten deftig kan pakken, je moeilijk kan parkeren, en je der niemand kan uittrekken aan de lichten, etc . but who cares het is vervoer en je bent aan het werk, en al wat ik nodig heb zit erin ik kan soms genieten van het rijden op zich ongeacht het type voertuig

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                                        ok, dan komen we tot het volgende criterium: hoeveel uur per week zit je in je wagen.
                                        Ik zit er ongeveer 10 uur in. Ik zie me dat niet doen in een berlingo.
                                        Van thuis naar de werf en terug,soms is naar west vlaanderen stukken gaan halen maar idd geen hele dagen,alhoewel zo'n berlingo nog best goed rijd en met airco electr ruiten enzo..
                                        Maar als ik 'echt' wil rijden heb ik de 330 nog he,op deze manier kan ik hem ook goed sparen.
                                        2010 Mercedes S212 E350 CDI

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door BART7457 Bekijk Berichten
                                          voorwa niet ? Ik zit met een camionet regelmatig aan 3 a 4 uur per dag, nooit geen probleem van gemaakt soms 700 km per dag, het is maar hoe je je erop instelt en wat je ervan verwacht.
                                          gewoon een klik in je hoofd maken week is werken met camionet, zondag en op verlof crossen met het speeltje dat is rijplezier.

                                          je weet als je instapt dat dat traag is, geen bochten deftig kan pakken, je moeilijk kan parkeren, en je der niemand kan uittrekken aan de lichten, etc . but who cares het is vervoer en je bent aan het werk, en al wat ik nodig heb zit erin ik kan soms genieten van het rijden op zich ongeacht het type voertuig
                                          Voila,dat is perfect verwoord...
                                          2010 Mercedes S212 E350 CDI

                                          Comment

                                          Working...
                                          X