Oorspronkelijk geplaatst door d_s
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Netto loon of bedrijfswagen.
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Evoluzione Bekijk BerichtenKilometer vergoeding heeft de TS niet genoemd.
Jij bent auto liefhebber en dus rij je graag in een leuke auto, dat snap ik. Maar dat is eerder een emotionele kwestie. Maar voor een juist vergelijk moet je wel met de juiste basis werken. Meeste mensen maakt het geen bal uit met wat ze rijden.
Afschrijving zul je toch moeten meenemen in de berekening. En die zal altijd rond die €2.500-€3.000 per jaar liggen in die prijsklasse zelfs bij een jonge 2de hands, of je moet al met een oude bak gaan rondrijden.
Feit dat je baas er winst mee maakt is zijn zaak, uiteindelijk moet hij toch centen op tafel leggen voor u. Hoe goedkoper zijn oplossing hiervoor des te beter voor het bedrijf, voor hem en ook voor u. Als slecht centenbeheer hier al begint dan sta je misschien over een paar jaar op straat.Ik hou dus van ouwe bakken
Het feit is nu eenmaal zo dat als ik er voor kies om in loondienst te werken die wagen er aan vasthangt. Maar ik zie dat niet als een kado van mijn baas en als hij mijn budget optrekt doet me dat veel minder dan dat hij mijn loon verhoogt, ik ben daar redelijk nuchter in, ook al ben ik een autoliefhebber
Dus als je het goedkoper kan dan het bedrag dat je van werkgever kan krijgen, waarom niet? Als jij met je 10 jaar oude A4 op het einde van de rit meer centen over houd dan met een nieuwe A4 van de zaak, waarom niet?'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Puur persoonlijk zou ik sowieso voor de firmawagen kiezen. Een eigen wagen brengt meer werk en zorgen met zich mee en kost serieus wat meer dan 350 euro per maand.
De hier vaak aangehaalde kilometervergoeding geldt maar voor weinig mensen. Woon-werkverkeer is een aalmoes.
Enkel als je absoluut met een sportwagen/oldtimer/dure wagen wilt rijden moet je die firmawagen laten voor wat het is. Mensen met zo'n ingesteldheid moeten zich de topicvraag dan ook niet stellen want die kiezen niet met hun verstand, enkel met hun hart.
Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk BerichtenUiteraard kan je dat zo bekijken, maar er is een verschil tussen een autoliefhebber die alles uit handen geeft en een werknemer die geen reet geeft om auto's maar het gewoon nodig heeft. Want je moet toegeven dat niet iedereen dezelfde liefdes heeft en prioriteiten enzo.
Als ik een firmawagen zou mogen kiezen zou ik wel voor een Alfa durven gaan (ervan uit gaande dat dat mag van de car policy), terwijl ik dat op privevlak gewoon iets te riskant vind.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wotr Bekijk BerichtenJe kan de redenering ook omdraaien.
Als ik een firmawagen zou mogen kiezen zou ik wel voor een Alfa durven gaan (ervan uit gaande dat dat mag van de car policy), terwijl ik dat op privevlak gewoon iets te riskant vind.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenHet ergste wat er kan gebeuren met een firmawagen is dat je een nieuwe krijgt.
Het ergste wat er kan gebeuren met een eigen wagen is dat je je spaargeld moet aanspreken om snel een nieuwe te kopen, en in tussentijd een huurwagen te huren.
En het ergste dat kan gebeuren ... dat is dodelijk ongeval, wooter
En als dat ontstaat door defect of probleem ten gevolge van iets dat je totaal niet in de hand had hebt is dat des te erger
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenWeeral voordeel voor de firmawagen: je moet al fel zoeken om nog eentje tegen te komen zonder de 5 Euro-NCAP-sterren. Tweedehands is dat al wat anders.
Ik wil maar zeggen: als je econorm, NCAP sterren, bedrijfscode en fiscaliteit veel belangrijker vindt, heb je geen nood aan een specifiek karakter in een wagen en heb je vlug de bedrijfsbolide.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenEen autoliefhebber zou nu iets doms doen zoals een eigen wagen houden die duurder is dan een firmawagen aannemen. Alle normale andere mensen denken rationeel en kiezen zich vrolijk een VW Tiguan uit het leaseaanbod want dat is ruim voor de kinderen en toch veilig.....
als enige wagen is dat juist.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenAlle normale andere mensen denken rationeel.
Voor mij zou het compleet irrationeel zijn vandaag voor een bedrijfswagen te kiezen (en al zeker als het een kleintje zou moeten zijn).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenInderdaad, als je een stuk kilometervergoeding hebt die ook nog deftig is, wordt de situatie al anders. Maar losweg 350€ ontvangen als vast bedrag is niet genoeg om een vergelijkbare leaser te betalen.
Denk er wel aan Bompa dat in je cijfermateriaal nergens een pot zit om de auto te vervangen eens deze aan vervanging toe is.
Je kan inderdaad zelf een verzekering aangaan tegen panne, maar zoals gezegd zal een verzekering van 100€ vaak enkel een vervangwagen dekken in bepaalde gevallen en van een bepaalde duur. En eens je met dezelfde wagen 3 keer per jaar stil staat, gaan er bij die maatschappijen ook andere regeltjes van kracht worden. 't zit allemaal in de kleine lettertjes.
En die verzekering dekt idd alleen de vervangwagen én de sleepkosten, maar da's toch al heel wat op gebied van onbezorgd rijden. Het mankement is slijtage. En komt van de pot. Maar ondertussen ben ik misschien max 1 uur kwijt. Ipv m'n plan te moeten trekken door zonder auto te zitten. Die vervangwagen dient bovendien alleen om naar de garage te rijden, daar krijg ik sowieso een vervangwagen.
Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk BerichtenBompa koopt geen nieuwe wagens + bijkomend krijgt hij nog een restbedrag voor de oude wagen.
In het geval van TS zou ik echter ook kiezen voor die 1 ipv 350 euro
Maar zoals gezegd, die auto moet sowieso vernieuwd worden. Waarom wil iedereen in godsnaam ALLES vergoed zien met die km-vergoeding?
Oorspronkelijk geplaatst door erq Bekijk BerichtenBompa koopt ook geen verroeste krellen...
Starten en wegwezen, dat weten ze in de garage ook heel goed.
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenWeeral voordeel voor de firmawagen: je moet al fel zoeken om nog eentje tegen te komen zonder de 5 Euro-NCAP-sterren. Tweedehands is dat al wat anders.
Maar we moeten er idd mee meedraaien, jammer genoeg.__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
2003 Volvo S60 2.4 benzine
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichtenok, dan komen we tot het volgende criterium: hoeveel uur per week zit je in je wagen.
Ik zit er ongeveer 10 uur in. Ik zie me dat niet doen in een berlingo.
voorwa niet ? Ik zit met een camionet regelmatig aan 3 a 4 uur per dag, nooit geen probleem van gemaakt soms 700 km per dag, het is maar hoe je je erop instelt en wat je ervan verwacht.
gewoon een klik in je hoofd maken week is werken met camionet, zondag en op verlof crossen met het speeltje dat is rijplezier.
je weet als je instapt dat dat traag is, geen bochten deftig kan pakken, je moeilijk kan parkeren, en je der niemand kan uittrekken aan de lichten, etc. but who cares het is vervoer en je bent aan het werk, en al wat ik nodig heb zit erin
ik kan soms genieten van het rijden op zich ongeacht het type voertuig
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichtenok, dan komen we tot het volgende criterium: hoeveel uur per week zit je in je wagen.
Ik zit er ongeveer 10 uur in. Ik zie me dat niet doen in een berlingo.
Maar als ik 'echt' wil rijden heb ik de 330 nog he,op deze manier kan ik hem ook goed sparen.2010 Mercedes S212 E350 CDI
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BART7457 Bekijk Berichtenvoorwa niet ? Ik zit met een camionet regelmatig aan 3 a 4 uur per dag, nooit geen probleem van gemaakt soms 700 km per dag, het is maar hoe je je erop instelt en wat je ervan verwacht.
gewoon een klik in je hoofd maken week is werken met camionet, zondag en op verlof crossen met het speeltje dat is rijplezier.
je weet als je instapt dat dat traag is, geen bochten deftig kan pakken, je moeilijk kan parkeren, en je der niemand kan uittrekken aan de lichten, etc. but who cares het is vervoer en je bent aan het werk, en al wat ik nodig heb zit erin
ik kan soms genieten van het rijden op zich ongeacht het type voertuig
2010 Mercedes S212 E350 CDI
Comment
Comment