Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Netto loon of bedrijfswagen.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Bouncing Bullet Bekijk Berichten

Niemand lijkt een idee te hebben hoe dat zit met 13e maand, vakantie/ziekte-uitkering, pensioensberekening? Ik dacht dat dit dan op de loon excl. wagen berekend wordt -> verlies?

Volgend jaar kom ik wss wel in een gelijkaardig scenario terecht.

Wordt allemaal berekend op het brutomaandsalaris excl. extra-legale voordelen. Alleen bij een ontslagvergoeding kan je de firmawagen mee in rekening nemen.

Op uitzondering van mensen die veel woon-werk rijden of werk-werk rijden, is een firmawagen de meest voordelige keuze.

Comment

Wie gaat er hier 600 euro bruto afstaan om met een bmw 1 te rijden? Bijna iedereen? Dit is dus bijvoorbeeld uw loon laten dalen van 3000 naar 2400 euro

Dan zegt men voor dat geld houdt je zelf geen auto. Hoezo niet?

350 x 13.8 = bijna 5000 euro per jaar. Alsof je daar niet zelf een goedkope 2dehands diesel auto voor kan houden? Zeker wel. En voor minder.

Uw kameraad kan de berekening voor zichzelf doen toch. Het hangt er ook vanaf hoe belangrijk een nieuwe mooie auto voor hem is en hoeveel km's hij doet.

En let ook op of de krasjes zelf moeten betaald worden. Ik ken nog mensen met een nieuwe firmawagen en die moeten per kwartaal de garage binnen en voor elk krasje betalen ze 50-100 euro, zelf te betalen. Word je ook niet bepaald vrolijk van.

Nog een nadeel is dat hij zijn huidige wagen moet verkopen en de 2dehands markt is dramatisch, zal hij niet veel voor krijgen, + als je niet zeker bent dat je daar gaat blijven werken of door omstandigheden verlies je je job, dan kan je ook opnieuw een auto gaan kopen.

Maar pas op om te onderhandelen over netto lonen, vermits dit situatie afhankelijk is. Ze kunnen wel zeggen ongeveer/ongeveer, maar als nadien blijkt dat het totaalplaatje 400 ipv 350 was dat steekt ook tegen. Kan beter ineens het bruto verschil vragen want anders weet je niet wat er in zit en wat niet (woon-werk km vergoeding, extralegaal voordeel, 13de maand enz).
      Last edited by ; 13/06/2011, 23:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
        Alsof je daar niet zelf een goedkope 2dehands diesel auto voor kan houden? Zeker wel. En voor minder.
        Een nieuwe 1-reeks is niet een goedkope 2dehands diesel. En ik kan je vertellen dat je met een 2dehands diesel van 5000 euro je geen begrip krijgt van je baas als je in panne staat, terwijl je baas wel begrip heeft als de leaser in panne staat en je wacht op een vervangwagen (zit in het leasecontract).

En let ook op of de krasjes zelf moeten betaald worden. Ik ken nog mensen met een nieuwe firmawagen en die moeten per kwartaal de garage binnen en voor elk krasje betalen ze 50-100 euro, zelf te betalen. Word je ook niet bepaald vrolijk van.
        Dat hangt ervan af. Afijn, bovenstaand scenario heb ik nog nooit van gehoord, maar wat wel courant is dat bij bepaalde grootte van krasjes en deuken men bij elke herstelling een eigen risico vraagt van enkele honderden euro's, maar niets houdt je tegen om te wachten met het herstellen van die dingen tot bij inleveren van de wagen bij einde contract. En het is nu niet alsof die deuken en krassen er op een eigen wagen niet voor zorgen dat je vraagprijs bij verkoop niet beïnvloed wordt.

Nog een nadeel is dat hij zijn huidige wagen moet verkopen en de 2dehands markt is dramatisch, zal hij niet veel voor krijgen, + als je niet zeker bent dat je daar gaat blijven werken of door omstandigheden verlies je je job, dan kan je ook opnieuw een auto gaan kopen.
        De eigen auto hoeft natuurlijk niet verkocht te worden, maar anderzijds vallen er nog altijd zaken te doen. En indien je je job verliest, pak je dat geld van toen en koop je toch een goedkope tweedehands wagen?

Maar pas op om te onderhandelen over netto lonen, vermits dit situatie afhankelijk is. Ze kunnen wel zeggen ongeveer/ongeveer, maar als nadien blijkt dat het totaalplaatje 400 ipv 350 was dat steekt ook tegen. Kan beter ineens het bruto verschil vragen want anders weet je niet wat er in zit en wat niet (woon-werk km vergoeding, extralegaal voordeel, 13de maand enz).
        En wat bedoel je met bovenstaande? Netto = bruto - belastingen. De kilometervergoedingen en andere extralegale voordelen zitten daar niet in. Natuurlijk moet je rekening houden met alle vergoedingen, maar als er gesproken wordt over enkel 350 netto extra per maand (wat betekent dat de werkgever bij benadering de kostprijs van de leasewagen in het brutoloon steekt exclusief brandstof) en geen kilometervergoeding, dan kom je er berooid vanaf.

Comment

Wie gaat er hier 600 euro bruto afstaan om met een bmw 1 te rijden? Bijna iedereen? Dit is dus bijvoorbeeld uw loon laten dalen van 3000 naar 2400 euro

Dan zegt men voor dat geld houdt je zelf geen auto. Hoezo niet?

350 x 13.8 = bijna 5000 euro per jaar. Alsof je daar niet zelf een goedkope 2dehands diesel auto voor kan houden? Zeker wel. En voor minder.

Uw kameraad kan de berekening voor zichzelf doen toch. Het hangt er ook vanaf hoe belangrijk een nieuwe mooie auto voor hem is en hoeveel km's hij doet.
          5000€ netto per jaar - taks - verzekering - onderhoudskosten - ...
          zo veel is dat nu ook niet he. Trouwens als je met deze berekening maar net break-even komt, dan kies je toch voor de bedrijfswagen niet?

Alles hangt er van af hoe veel km je met de wagen aflegt.

Comment

Bedrijfswagen hands down (voor mij toch)

- Om de X aantal jaar een nieuwe wagen. Draagt bij tot het algemeen goed gevoel
            - Tankkaart = eliminatie van eigen tankkosten uiteraard
            - Onderhoud of defecte stukken : who cares, nooit meer van wakker liggen.
            - Verzekering : bedrijf regelt alles.
            - Winter : geen probleem, afspraak maken en winterbanden via werkgever.
            - Diefstal : no problemo, binnen de x maanden een nieuwe wagen, en ondertussen een vervangwagen.
            - Minder slijtage/gebruiksporen op eigen wagen = betere restwaarde.
            - Het gevoel dat je dankzij een prive wagen niet afhankelijk bent van de bedrijfswagen (en zo ook job) = win.
            - Kunnen kiezen in wagens die je prive misschien niet zou kunnen of willen aankopen.
            - Eigen wagen keuren = easy peasy daar je hem amper gebruikt.
            - Defect tijdens het rijden, no problemo, rap iemand bellen en full assistance krijgen. (+ vervangwagen indien nodig)

Voor 350 euro netto tov bovenstaande factoren is het voor mij rap geklonken
            Trouwens, dat extra bruto verhaaltje kan soms ook minderwaardig zijn als je daardoor net in een nieuwe schaal valt.
            Last edited by ; 14/06/2011, 08:30.

Comment

Ideaal voor een weekend-kar, en als extra bonus heb je een verzekering op je naam lopen wat het eenvoudiger maakt om later je BM te bepalen als je weer dagelijks een eigen auto gaat rijden.

Ik heb me de jaren met mijn Audi cabriolet als weekendkar nooit beklaagd. Ja, misschien wel, maar overall heb ik er toch plezier van gehad .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                Waarom zou je nog een privé-kar houden? Toch niet alleen voor het goeie gevoel dat je niet afhankelijk bent he?
                Das ook waar, misschien adhv de gezinssituatie kan het ook rendabel zijn dat een wagen op eigen naam toch nog diensten kan aanbieden voor de vriendin of het vrouwke, en zij de kosten voor zich neemt. Das dan ook weer profijtig opgelost.

Nadeel is dan natuurlijk dat het argument van slijtage en gebruik niet meer opgaat (zeker bij vrouwen )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bushimo Bekijk Berichten
                  Bedrijfswagen hands down (voor mij toch)

- Om de X aantal jaar een nieuwe wagen. Draagt bij tot het algemeen goed gevoel
                  - Tankkaart = eliminatie van eigen tankkosten uiteraard
                  - Onderhoud of defecte stukken : who cares, nooit meer van wakker liggen.
                  - Verzekering : bedrijf regelt alles.
                  - Winter : geen probleem, afspraak maken en winterbanden via werkgever.
                  - Diefstal : no problemo, binnen de x maanden een nieuwe wagen, en ondertussen een vervangwagen.
                  - Minder slijtage/gebruiksporen op eigen wagen = betere restwaarde.
                  - Het gevoel dat je dankzij een prive wagen niet afhankelijk bent van de bedrijfswagen (en zo ook job) = win.
                  - Kunnen kiezen in wagens die je prive misschien niet zou kunnen of willen aankopen.
                  - Eigen wagen keuren = easy peasy daar je hem amper gebruikt.
                  - Defect tijdens het rijden, no problemo, rap iemand bellen en full assistance krijgen. (+ vervangwagen indien nodig)

Voor 350 euro netto tov bovenstaande factoren is het voor mij rap geklonken
                  Trouwens, dat extra bruto verhaaltje kan soms ook minderwaardig zijn als je daardoor net in een nieuwe schaal valt.
                  Kijk je hebt op vele punten gelijk, maar sommige argumenten zijn niet te combineren.

Zo zal je bv geen echt voordeel doen in belastingsschalen als je inderdaad een anders onbereikbaar type wagen kan kiezen. Een deftige wagen gaat gepaard met deftig loon en een deftig loon gaat gepaard met hoge schalen.

Aan de andere kant is de keuze veel beperkter dan men denkt. En is er dus wel een afhankelijkheid. Er is daar veel verschil op tussen jobs.

Als ik echt wil muggenziften kan ik nog doorgaan op die restwaarde en onderhoud enzo... maar dat is peanuts.

Conclusie is dus dat er niet een algehele grote lijn in te trekken valt.
                  Als je geen wagen hebt zit je in andere situatie dan als je er al 2 hebt of zo. Doe je heel veel km's woon-werk of werk-werk enz.....

Comment

Ik heb een jaar met mijn eigen wagen + vergoeding voor werk-werk kilometers gereden en dat was financieel heel interessant, maar ik bolde dan ook met plezier met een oude kar van 1500 euro rond Daarna steeds leasingwagens gereden, wat al bij al wel meevalt, maar het is nu niet dat je dan alle vrijheid hebt om te kiezen. Als je zoals ik niet veel geeft om nieuwe wagens van premiummerken, is het altijd een beetje zoeken naar een wagen die je zoveel mogelijk voldoening geeft.

Als je zoals hier al aangegeven vooral woon-werk gaat doen, dan is de leasingwagen de logische keuze, tenzij je woon-werk met de fiets of over zeer kleine afstand doet
                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

Ik ken ook een paar mensen die hun job ook nog kwijtspeelde ook door allerlei situaties en redenen. Denk maar aan verhuis naar oostblok of faling.En daar gaat de wagen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                        Ik heb nu een Alfa 159, en die wordt binnenkort vervangen door een Skoda Superb. Beiden zou ik no-way privé aankopen.
                        Ik overweeg zo wagens dus wel, als vrij beroeper dan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                          Ik ken ook een paar mensen die hun job ook nog kwijtspeelde ook door allerlei situaties en redenen. Denk maar aan verhuis naar oostblok of faling.En daar gaat de wagen.
                          Aangezien er hier zijn die meer van wagen wisselen dan van onderbroek, lijkt me dit toch ook geen onoverkomelijk probleem?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Aangezien er hier zijn die meer van wagen wisselen dan van onderbroek, lijkt me dit toch ook geen onoverkomelijk probleem?
                            maar je hebt het zelf wat minder onder controle

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                              maar je hebt het zelf wat minder onder controle
                              Ik kan je verzekeren dat je met een tweedehands diesel van minder dan 5000€ aan aankoop + verzekering + naft + onderhoud nog minder controle hebt over wanneer ie in panne valt

Comment

Ik kan je verzekeren dat je met een tweedehands diesel van minder dan 5000€ aan aankoop + verzekering + naft + onderhoud nog minder controle hebt over wanneer ie in panne valt
                                Dat is echt wel overdreven. Een goed onderhouden wagen is betrouwbaar genoeg. Ik ken evenveel mensen die met een nieuwe in panne vallen dan met een oude.
                                '15 Volvo XC60 D3

Comment

Denk je?

Met 350€ netto per maand extra kan je nauwelijks 270l diesel betalen. Dat is goed voor 4500km per maand. Puur woon-werkverkeer mag je met een zuinige diesel dus niet verder dan 107 km van je werk wonen, om enkel de diesel te betalen. Een auto of verzekering heb je nog niet, en ook geen onderhoud.

Als je onderhoud en verzekering gaat bijtellen, mag je nog maar 55 km van je werk wonen.

Comment

Denk je?

Met 350€ netto per maand extra kan je nauwelijks 270l diesel betalen. Dat is goed voor 4500km per maand. Puur woon-werkverkeer mag je met een zuinige diesel dus niet verder dan 107 km van je werk wonen, om enkel de diesel te betalen. Een auto of verzekering heb je nog niet, en ook geen onderhoud.

Als je onderhoud en verzekering gaat bijtellen, mag je nog maar 55 km van je werk wonen.
                                    Ik had het duidelijk over werk-werk met kilometervergoeding.

Woon-werk krijg je belachelijk weinig voor, daar moet je al snel voor de bedrijfswagen kiezen.
                                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

diesel met naft ? dat is vaak panne ja
                                      kiddin'

Uiteraard kan je dat zo bekijken, maar er is een verschil tussen een autoliefhebber die alles uit handen geeft en een werknemer die geen reet geeft om auto's maar het gewoon nodig heeft. Want je moet toegeven dat niet iedereen dezelfde liefdes heeft en prioriteiten enzo.

En er is ook iets mis vind ik met het aanvaarden van praktische problemen en defecten zolang "iedereen het maar oplost". Als je in panne staat knal temidden de E40 tussen de werken in, maakt het toch (voor mij toch) geen reet uit van wie de kar is. Vloeken zal je doen. ALs je dan een tentje bij hebt en een frigobox kan dat gezellig worden, maar toch: als je zelf de touwtjes in handen hebt, weet je wel wanneer de takeldienst zal komen en wie het is.
                                      Daarenboven is het ook fijner te weten ie aan de kar knoeit. Er ontstaat een houding vind ik waarbij "onderhoud" die handeling is "waarvoor gezorgd wordt" maar je weet niet echt goed wat er gebeurdt. Ja, het is goedkoper, ja je moet je er niet mee bezig houden, ja verzekering is in orde. Maar is er dan geen verschil meer in service en kwaliteit? Is een half onderhouden wagen vandaag de dag niet meer gevaarlijker?
                                      Last edited by ; 14/06/2011, 13:31.

Comment

Nog niet veel leasekarren gehad?

Onderhoud en relaties hangen niet af van wie de wagen betaalt. Mijn laatste leaser krijgt dezelfde aandacht als mijn huidige karren bij mijn dealer naar keuze. Enkel de //M wordt wat meer in de watten gelegd omdat het clubje gecertificeerde //M-mechaniekers kleiner is. Het onderhoud van mijn eigen Audi daarentegen was een black box tot ik van mijn oren maakte en niet meer naar een VAG-merkgarage ging.

Het verschil met de takelwagen en panne is, is dat in een normaal lease-contract een vervangwagen is opgenomen en als de herstelling uitloopt de leasefirma een huurwagen ter beschikking stelt. Heb je zelf een contract met een pechverhelper, ben je vaak na een week de vervangwagen al kwijt, als er al eentje in je contract zat.

Ik ben er helemaal mee akkoord dat iedereen die een leasewagen kan krijgen als autoliefhebber niet z'n ding in het aanbod gaat vinden. Maar dit forum zit ook al vol van volk dat daar een oplossing voor heeft gevonden, door de werkgever-werknemer-relatie om te vormen naar een klant-leverancier-relatie.

Maar niemand op dit forum rijdt een GT3 op de kilometervergoeding van zijn werkgever...

Comment

Een nieuwe 1-reeks is niet een goedkope 2dehands diesel.
                                          Een nieuwe 1-reeks is ook geen Mondeo-break of geen mono-volume gezinswagen. Een 1-reeks is een klein autotje. Als je voor hetzelfde geld een betrouwbare 2de hands break kunt hebben dan zou ik genoeg mensen kennen die die 1 niet moeten hebben.

En ik kan je vertellen dat je met een 2dehands diesel van 5000 euro je geen begrip krijgt van je baas als je in panne staat, terwijl je baas wel begrip heeft als de leaser in panne staat en je wacht op een vervangwagen (zit in het leasecontract).
                                          Het betreft hier niet een job waarvoor hij continue de baan op moet, het is gewoon 30km woon-werk verkeer, als een baas dan geen begrip heeft als je in panne staat is toch maar een vreemde baas. Ik geloof dat ik meer begrip krijg als mijn 2de hands diesel in panne staat dan wanneer mijn gloednieuwe bedrijfswagen na een half jaar al in panne staat doordat hij afgeraggerd wordt.
                                          Een bedrijfswagen is ook niet altijd leasing soms zijn ze ook gewoon gekocht.

Dat hangt ervan af. Afijn, bovenstaand scenario heb ik nog nooit van gehoord
                                          Ik ken verschillende mensen waarin de garage voor het onderhoud met een papier rond de wagen stapt en alle nieuwe krassen aanduidt op het blad en je de rekening presenteert.

De eigen auto hoeft natuurlijk niet verkocht te worden
                                          Lol denk je dat iedereen een garage op overschot heeft om een auto jarenlang te stockeren.

maar anderzijds vallen er nog altijd zaken te doen. En indien je je job verliest, pak je dat geld van toen en koop je toch een goedkope tweedehands wagen?
                                          Een 'nieuwe' 2dehands wagen kopen is altijd een risico, zeker als je al een goede had.

En wat bedoel je met bovenstaande? Netto = bruto - belastingen. De kilometervergoedingen en andere extralegale voordelen zitten daar niet in.
                                          Bij het overtuigen is netto vaak hoeveel er maandelijks op je rekening komt. Als hij zoals jij zegt bovenop die 350 euro ook nog eens 80 euro woon-werk verkeer afneemt + ook nog 50 euro extralegaal voordeel moet betalen aan de belastingen, dan is dit 480 euro i.p.v. 350 euro. Dus toch wel de moeite om na te vragen.
                                          Last edited by ; 14/06/2011, 21:13.

Comment

Working...
                                          X