Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Netto loon of bedrijfswagen.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

djorkaef,

Ik zie een hoop aannames die de originele poster niet vermeldt. Het is niet geweten of er nog een kilometervergoeding en extralegaal voordeel aan vast hangt, noch of hij de keuze heeft tussen meerdere modellen waar de 1-reeks zijn voorkeur draagt (meestal kan je voor het leasebudget van een einser ook wel een C-segment niet-premium auto vinden zoals een mondeo break).

De kans dat ie in panne gaat staan met zijn gloednieuwe kar op 60 km per dag rijden is ook quasi nihil, en dat kan je niet zeggen van een oudere mondeo break waar je door budgetproblemen niet aan alle onderhoud kan voldoen.

En verder, je kan perfect de leaser buiten laten overnachten en je eigen auto in de garage laten blinken. 't is niet voor niets een leaser, en je houdt er geen extra geld aan over als je 'm regelmatig wast.

Als de garage per onderhoud alle krassen nagaat is dat een makkelijke manier om extra te factureren bij de leasemaatschappij. Gewoon zeggen dat de garagist moet oprotten met dat papier. De leasemaatschappij is niet geinteresseerd in het maandelijks repareren van een krasje. Een andere truuk is bij elk onderhoud remblokken wisselen en banden wisselen "want die zullen wel verslijten tegen het volgende onderhoud". Gewoon nee zeggen.

Comment

Ok, tijd voor wat cijfermateriaal.

Situatie: twee auto's thuis. Veranderd van werk en blijf die twee auto's houden.
      Extra kost: nihil.
      Na inwerkperiode begin ik massaal veel rond te hossen met m'n eigen wagen (werk-werk). Extra kost: grotere frequentie van onderhoud maar vooral veel meer brandstof.

Totaal over 1 jaar (2010):
      10.360 euro km-vergoeding werk-werk ontvangen
      4.200 euro diesel getankt voor ALLES (privé + woon-werk + werk-werk!)

Rest: 6.000 euro.

Totaal onderhoudskosten en herstellingen (die ik anders ook had, maar minder snel): 2.600 euro (banden, onderhoud, herstellingen)

Rest nog 3 400 euro.

Weet dus dat ik zelfs al een deel privé hiermee betaald heb.
      Verkeersbelasting een dikke 500 euro.

En voor wat betreft in panne vallen: mensen, je kan je hiervoor even goed verzekeren hoor. Kost amper 100 euro per jaar.

Het aantal liters diesel stijgt alleen maar (soms maanden met 600 euro), maar zoals eerder reeds gezegd: hoe meer km's ik rijd, hoe meer verschil er over blijft.

2015 Volvo V60 D2 aut.
      2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Inderdaad, als je een stuk kilometervergoeding hebt die ook nog deftig is, wordt de situatie al anders. Maar losweg 350€ ontvangen als vast bedrag is niet genoeg om een vergelijkbare leaser te betalen.

Denk er wel aan Bompa dat in je cijfermateriaal nergens een pot zit om de auto te vervangen eens deze aan vervanging toe is.

Je kan inderdaad zelf een verzekering aangaan tegen panne, maar zoals gezegd zal een verzekering van 100€ vaak enkel een vervangwagen dekken in bepaalde gevallen en van een bepaalde duur. En eens je met dezelfde wagen 3 keer per jaar stil staat, gaan er bij die maatschappijen ook andere regeltjes van kracht worden. 't zit allemaal in de kleine lettertjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          Inderdaad, als je een stuk kilometervergoeding hebt die ook nog deftig is, wordt de situatie al anders. Maar losweg 350€ ontvangen als vast bedrag is niet genoeg om een vergelijkbare leaser te betalen.

Denk er wel aan Bompa dat in je cijfermateriaal nergens een pot zit om de auto te vervangen eens deze aan vervanging toe is.

Je kan inderdaad zelf een verzekering aangaan tegen panne, maar zoals gezegd zal een verzekering van 100€ vaak enkel een vervangwagen dekken in bepaalde gevallen en van een bepaalde duur. En eens je met dezelfde wagen 3 keer per jaar stil staat, gaan er bij die maatschappijen ook andere regeltjes van kracht worden. 't zit allemaal in de kleine lettertjes.
          Dat zit toch in zijn restbedrag (overschot)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
            Dat zit toch in zijn restbedrag (overschot)
            Met dat restbedrag kom je niet toe om een nieuwe wagen te kopen me dunkt...
            Last edited by ; 15/06/2011, 07:59.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erq Bekijk Berichten
              Met dat restbedrag kome je niet toe om een nieuwe wagen te kopen me dunkt...
              Bompa koopt geen nieuwe wagens + bijkomend krijgt hij nog een restbedrag voor de oude wagen.

In het geval van TS zou ik echter ook kiezen voor die 1 ipv 350 euro

Comment

Je moet appels niet met peren vergelijken. Je moet uitgaan van dezelfde nieuwe auto als basis. Dus wat kost je die 118d als je hem prive nieuw zou willen kopen. Als je met andere auto's gaat vergelijken dan valt er altijd wel een situatie te bedenken waarbij prive aankoop beter uitvalt. Als je de afschrijving van een nieuwe 118d erbij gaat nemen dan kies maar voor de bedrijfsauto, want dat loopt al snel in de papieren.
                Weet nu niet wat een nieuwe 118d kost, zeg €25.000 na 4 jaar krijg je er nog €15.000 voor terug dan schrijf je bijna €210 per maand af. Verzekering, BIV, wegentaks en wegentaks zal ook snel €125 per maand zijn. Dan nog onderhoud en brandstof.......

Comment

350 € netto
                  je verdient dus meer dan 350 ...
                  aan ieder individu om uit te zoeken of je extra bruto loon kan gebruiken

lease prijs = brutoen kan je soms inbrengen

Comment

350 netto betekent dat je meer bruto verdient, maar dat de staat het gedeelte bruto - netto afneemt.

Je kan dat bruto loon dus niet gebruiken. Enkel goed voor je pensioen want je pensioen wordt berekend op je brutoloon doorheen de jaren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Evoluzione Bekijk Berichten
                      Je moet appels niet met peren vergelijken. Je moet uitgaan van dezelfde nieuwe auto als basis. Dus wat kost je die 118d als je hem prive nieuw zou willen kopen. Als je met andere auto's gaat vergelijken dan valt er altijd wel een situatie te bedenken waarbij prive aankoop beter uitvalt. Als je de afschrijving van een nieuwe 118d erbij gaat nemen dan kies maar voor de bedrijfsauto, want dat loopt al snel in de papieren.
                      Weet nu niet wat een nieuwe 118d kost, zeg €25.000 na 4 jaar krijg je er nog €15.000 voor terug dan schrijf je bijna €210 per maand af. Verzekering, BIV, wegentaks en wegentaks zal ook snel €125 per maand zijn. Dan nog onderhoud en brandstof.......
                      Ja en nee. Je moet voor het voordeel idd. kijken wat diezelfde auto jou zal kosten mocht je hem nieuw kopen maar als je anderzijds die nieuwe auto toch niet zou kopen dan moet je eigenlijk de vgl maken met de wagen die je zou kopen mocht het zijn dat je voor die 350 euro kiest en dan kan je kijken of je iets overhoudt van die 350 euro als de kosten van je wagen in rekening zijn gebracht.

Comment

Je moet appels niet met peren vergelijken.
                        Nee, je moet je eigen situatie bekijken.
                        Ik zou al geen BMW kiezen, laat staan een 1-reeks.

Na een reeks bedrijfswagens was hét grote voordeel voor mij net dat ik terug vrij mijn eigen keuze kon maken: merk, model, motor, opties enz. helemaal zoals ik het zelf wou. Geen gedoe met company policy meer .

En daarnaast is er het financiële plaatje, dat voor elk van ons een andere richting uit kan gaan.

Voor mij zou de door TS voorgestelde keuze in elk geval gemakkelijk zijn: de 350 netto (+ bijhorende kilometervergoeding) zijn veel interessanter dan de auto.
                        Ik kan me helemaal vinden in de eerder input van Bompa hierboven.
                        Last edited by K2; 15/06/2011, 09:08.

Comment

Enkel goed voor je pensioen want je pensioen wordt berekend op je brutoloon doorheen de jaren.
                          Enkel goed als je met je "lagere" loon nog niet aan het pensioenplafond zat. Anders levert het niets op natuurlijk.

Comment

Waarom? Een nieuwe wagen boeit mij totaal niet, dus waarom zou ik niet vergelijken met een tweedehandswagen die me wel aanspreekt?

Het feit dat je met een wagen moet rijden van het werk is voor mij evenveel een voordeel dan een nadeel. Financieel is de 'winst' voor je baas meestal even groot en vaak zelfs nog groter dan wanneer hij je kilometers moet vergoeden en bovendien moet je kiezen volgens de beperkingen die je worden opgelegd. Automaat rijden is bijvoorbeeld niet zo evident als je een bedrijfswagen 'krijgt'.

De stelling die hier als startpunt wordt gegeven is ook vrij uitzonderlijk, want uit onderzoek is gebleken dat het aantal 'onterechte' bedrijfswagens, dus puur woon-werk, maar enkele procenten is van het totaal aantal bedrijfswagens op onze wegen ...
                            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                            '15 Volvo XC60 D3

Comment

350 netto betekent dat je meer bruto verdient, maar dat de staat het gedeelte bruto - netto afneemt.

Je kan dat bruto loon dus niet gebruiken. Enkel goed voor je pensioen want je pensioen wordt berekend op je brutoloon doorheen de jaren.
                              enkel en alleen als je 100% zeker bent dat alle fiscale tuning op punt staat.
                              Want ook daar bestaat de betere "afstelling".

Het is een fabeltje dat nettoloon een vast gegeven is.

Comment

K2, TS spreekt nergens over kilometervergoeding.

Aan 60 km per dag kom je met de maximum kilometervergoeding dan aan een 700ish waar je wel wat mee kan doen. Maar zonder kilometervergoeding is het armoe troef, en ik ken mensen die geen kilometervergoeding krijgen maar een vast bedrag om hun verplaatsingen te bekostigen, en dan is 350 gene vette.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                                  enkel en alleen als je 100% zeker bent dat alle fiscale tuning op punt staat.
                                  Want ook daar bestaat de betere "afstelling".

Het is een fabeltje dat nettoloon een vast gegeven is.
                                  Een werknemer heeft er weinig aan dat hij anderhalf jaar na datum zijn geld terugkrijgt.

De beste afstelling is ontslag indienen en als zelfstandige beginnen .

Comment

Een werknemer heeft er weinig aan dat hij anderhalf jaar na datum zijn geld terugkrijgt.
                                    bwa, tis te zien, zo op het moment dat ge weer eens die jaarlijkse taks moet betalen is leuk

De beste afstelling is ontslag indienen en als zelfstandige beginnen .
                                    guilty

Comment

K2, TS spreekt nergens over kilometervergoeding.
                                      Voor woon/werk betalen de meeste bedrijven een vergoeding. Soms is dat een interne bedrijfsregeling, dikwijls echter ook een afspraak binnen de sector (CAO).

Kilometers gereden voor rekening van het bedrijf moeten terugbetaald worden.
                                      Sinds midden 2009 is er een forfaitaire vergoeding van 0.3026 per km vastgelegd (jaarlijks aangepast op 1 juli - weet niet precies wat het nu is) indien tot 24.000 km gereden worden.
                                      Er kan ook meer betaald worden indien dat bedrag als werkelijke kost aantoonbaar is.
                                      Boven de 24.000 worden in regel de werkelijke kosten vergoed omdat de belastinginspectie ervan uit gaat dat bij meer kms. de gemiddelde kost per kilometer daalt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                        Waarom? Een nieuwe wagen boeit mij totaal niet, dus waarom zou ik niet vergelijken met een tweedehandswagen die me wel aanspreekt?

Het feit dat je met een wagen moet rijden van het werk is voor mij evenveel een voordeel dan een nadeel. Financieel is de 'winst' voor je baas meestal even groot en vaak zelfs nog groter dan wanneer hij je kilometers moet vergoeden en bovendien moet je kiezen volgens de beperkingen die je worden opgelegd. Automaat rijden is bijvoorbeeld niet zo evident als je een bedrijfswagen 'krijgt'.

De stelling die hier als startpunt wordt gegeven is ook vrij uitzonderlijk, want uit onderzoek is gebleken dat het aantal 'onterechte' bedrijfswagens, dus puur woon-werk, maar enkele procenten is van het totaal aantal bedrijfswagens op onze wegen ...
                                        Kilometer vergoeding heeft de TS niet genoemd.

Jij bent auto liefhebber en dus rij je graag in een leuke auto, dat snap ik. Maar dat is eerder een emotionele kwestie. Maar voor een juist vergelijk moet je wel met de juiste basis werken. Meeste mensen maakt het geen bal uit met wat ze rijden.
                                        Afschrijving zul je toch moeten meenemen in de berekening. En die zal altijd rond die €2.500-€3.000 per jaar liggen in die prijsklasse zelfs bij een jonge 2de hands, of je moet al met een oude bak gaan rondrijden.

Feit dat je baas er winst mee maakt is zijn zaak, uiteindelijk moet hij toch centen op tafel leggen voor u. Hoe goedkoper zijn oplossing hiervoor des te beter voor het bedrijf, voor hem en ook voor u. Als slecht centenbeheer hier al begint dan sta je misschien over een paar jaar op straat.

Comment

Zie hierboven.
                                          Het is niet omdat TS kilometervergoeding niet noemt, dat het niet bestaat.
                                          Voor mij persoonlijk is de woon-werk-vergoeding alleen al meer dan het door TS vermeldde netto-salarisverschil.

Verder hecht ik nogal wat belang aan de vrije keuze ipv in het keurslijf van een company policy te zitten. Ik gebruik die auto namelijk voor heel wat meer dan enkel werk.
                                          En ja, sommigen kunnen extra opties kiezen en ervoor bijbetalen in de meeste gevallen, maar als men dan echt iets naar zijn zin bestelt, moet men zich misschien toch wel afvragen waar het voordeel nog zit... Bovendien: alles wat je op die manier bij betaalt, ben je in de meeste bedrijven gewoon kwijt als je je job verliest of simpelweg van auto verandert op een of andere reden.
                                          Last edited by K2; 15/06/2011, 10:12.

Comment

Working...
                                          X