Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eco-wagen die caravan kan trekken. 20 tot 25K. Wat te kiezen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
    really?

1800 zal meer koppel hebben onderin en het blok zal minder stress hebben.

als hij een democratisch betaalbare motor wil ja.
    Waarom zo lollig? Een simpele 'idd', en dan uw uitleg kon volstaan hoor

Tuurlijk wil hij een 'democratisch betaalbare' (u gebruikt een tautologie http://nl.wikipedia.org/wiki/Tautologie_(stijlfiguur) ) motor, die liefst nog een mussendorst heeft ook, want dat is ecologisch

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kwiekie Bekijk Berichten
      Ik denk ook dat een 1.4 wel redelijk weinig is als er nog 1200 kg achter hangt.
      In de octavia kan je ook enkel de 1.4 met 122pk en 200nM krijgen, en dat lijkt me veel te weinig.
      Toen wij deze zomer naar Zuid-Frankrijk reden met de Espace 1.9 dCi (270nm) met 5 personen hun bagage en een kar met moto van 270 kg op had die al moeite toen het begon te stijgen..

Ik vraag me ook af wat voor verschil het zou geven als je met de caravan erachter gaat rijden met
      - de 1.4 met 160pk en 240nM
      -de 1.8 met 160pk en 250nM
      Mijn logisch verstand zegt me dat die 1.8 daar beter mee om zal gaan?

Maar ik ben zeker akkoord dat als hij naar benzinemotoren gaat kijken het een turboblok zal moeten zijn, want dat koppel onderin is toch een groot voordeel.
      Het verschil tussen een 1.4 en een 1.8 zal hij ooit wel is in de garage betalen, er komt veel teveel stress op dat blok.
      Niets vervangt cylinderinhoud, en als je gewicht wil trekken moet je dat niet gaan doen met een motor van een motorfiets.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
        vreemd men broer zijn passat was indertijd speciaal aangekocht om 2000kilo en meer te trekken (boot) (2.0tdi dsg)
        Dat zal hij toch niet gemogen hebben

Comment

Waarom zo lollig? Een simpele 'idd', en dan uw uitleg kon volstaan hoor
          Ik zal er aan denken.

Tuurlijk wil hij een 'democratisch betaalbare' (u gebruikt een tautologie http://nl.wikipedia.org/wiki/Tautologie_(stijlfiguur) ) motor, die liefst nog een mussendorst heeft ook, want dat is ecologisch
          niet echt, een rolls is ook meer dan betaalbaar voor de hoogste klasse.

Comment

Wat ik hier nog niet gelezen heb, mogelijk omdat het te voor de hand liggend is, is dat je ook het toegestane sleepgewicht moet nakijken. Als dat niet hoog genoeg is dan kan je de caravan natuurlijk niet trekken. Tegenwoordig is dat met de meeste auto's geen probleem, tenzij je met carans van 1600KG+ eraan komt. Voor de eco-auto's kan dan anders zijn.

Zeker de eco-auto's waarvoor je een staatspremie kan opstrijken mogen weinig dingen aan gewijzigd worden. Zo mogen er geen bredere banden gemonteerd worden en ook een trekhaak is verboden. Dit is ergens wel normaal want de voorwaarden voor de premie te verkrijgen worden enkel gehaald zoals de wagen afgeleverd wordt, en misschien niet meer als je allerhande wijzigingen gaat aanbrengen.

Als 'goede' belg strijk je natuurlijk eerst de premie op en lapt de voorwaarden verder aan je laars. In het geval je toch een trekhaak zou monteren kan dat wel eens slecht aflopen. Het zou namelijk kunnen dat de fabrikant (ford bv.) bij toegelaten sleepgewicht 0 KG heeft ingevuld op het PVG. En dat is minder dan eender welke caravan. Je mag hier dus bij wet geen caravan mee trekken. Ook zal je met je trekhaak afgekeurd worden, maar erger nog, bij een controle de trein aan de kant kunnen laten en de boete betalen, of in geval van ongeluk met een caravan aan de haak ook niet meer verzekerd zijn.

Verder lees ik hier dat iemend niet tevreden is over het caravan trekken met een BMW 525. Ondanks er niet bij staat over welk bouwjaar, diesel of benzine, automaat of manueel verbaast deze reactie mij wel. Die auto heeft gewicht en wegligging genoeg om het gespan stabiel te houden, heeft een zalige 6-cylindermotor die zeker genoeg vermogen en koppel heeft. Als je hiermee niet vooruit komt dan weet ik het niet meer. Ik ben ook niet de enige die er zo over denkt. Een aantal jaar geleden heeft net de BMW 525d bij de caravantrekker test in het luxe-segment met glans de overwinning thuis gehaald, boven een paar mercedessen en een jaguar. Ik citeer even caravantrekker.nl: (let even op de commentaar over vertrekken op een 17% helling)

BMW 525d Touring - 1424 kg - RWD - 6/2497 - TD - 177/400@2000
            Klassenwinnaar
            £ 32.000
            Een klein maar belangrijk puntje voor caravanners: de "Fünfer" werd door Barry als enige in z'n klasse de volle mep aan punten toegekend in het handremhoofdstuk. Op de 17% helling vloog de combinatie van z'n plek alsof zoiets als stijgingspercentages helemaal niet bestaan, terwijl op de kombaan de vergelijking met een raket opgeld deed. Gelukkig zijn de remmen goed opgewassen tegen al dat geweld. Geventileerde schijven voor en achter. De zescilinder turbodiesel is een droom van een motor - veel verfijnder dan de zespitter van Mercedes. De Touring is een prima pakezel en de 90 kg kogeldruk is bovengemiddeld.

Comment

Ik zal het hem zeggen dat hij moet opletten voor de last die mag getrokken worden

Comment

Hij is net langs geweest en twijfelt op dit moment tussen twee wagens:

-de Volvo 1.6D DrivE 115pk
                MY 2011 heeft een 6-versnellingsbak: pluspunt!

-skoda Octavia 1.6D
                merkelijk goedkoper, maar heeft slechts een vijfbak.

Ik heb hem gevraagd of hij nu lasten mag trekken, en in de officiële folder van Volvo staat dat ook de drivE mag trekken?

Ik weet niet hoe dat bij de staat allemaal in z'n werk gaat, maar volgens hem kan hij de 15% staatspremie opstrijken en ook jaarlijks zijn caravan trekken, is dat mogelijk?

Ik zou hem tussen deze twee de volvo aanraden, vanwege de zesbak!

Comment

Een Nederlands automagazine heeft ooit eens een test gedaan met de Volvo V70 1.6D en een caravan van 1200 kg achter zijn gat. Lukte goed, zo bleek, alleen stootte de 1.6D al trekkend het dubbele uit van de 2.4D al trekkend...
                  Dus zonder caravan zeer eco, maar eenmaal je de volle potentie vraagt...
                  Vraag wel sowieso raad bij je Volvo-dealer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
                    Zeker de eco-auto's waarvoor je een staatspremie kan opstrijken mogen weinig dingen aan gewijzigd worden. Zo mogen er geen bredere banden gemonteerd worden en ook een trekhaak is verboden. Dit is ergens wel normaal want de voorwaarden voor de premie te verkrijgen worden enkel gehaald zoals de wagen afgeleverd wordt, en misschien niet meer als je allerhande wijzigingen gaat aanbrengen.

Als 'goede' belg strijk je natuurlijk eerst de premie op en lapt de voorwaarden verder aan je laars. In het geval je toch een trekhaak zou monteren kan dat wel eens slecht aflopen.
                    Misvatting eco-staatspremie <> trekhaak

Waarom mogen de meeste eco wagens geen trekwagen zijn? Simpel... om de eco verbruikswaarden te halen zijn er serieuze concessies gedaan ten aanzien van de koeling van de wagen. Elke mogelijkheid om luchtdoorvoer te beperken is aangegrepen. (grille die van achter of direct van voor toegemaakt is, kleiner koelingcircuit, etc etc). Dit betekent dat de wagen warm zou lopen bij belasting met trekgewichten.

Er is geen enkele voorwaarde verbonden vanuit de staat ten aanzien van de eco premie anders dan dat de wagen minder dan X co2 uitstoot kent bij normale belasting conform de ECE cyclus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                      Misvatting eco-staatspremie <> trekhaak

Waarom mogen de meeste eco wagens geen trekwagen zijn? Simpel... om de eco verbruikswaarden te halen zijn er serieuze concessies gedaan ten aanzien van de koeling van de wagen. Elke mogelijkheid om luchtdoorvoer te beperken is aangegrepen. (grille die van achter of direct van voor toegemaakt is, kleiner koelingcircuit, etc etc). Dit betekent dat de wagen warm zou lopen bij belasting met trekgewichten.

Er is geen enkele voorwaarde verbonden vanuit de staat ten aanzien van de eco premie anders dan dat de wagen minder dan X co2 uitstoot kent bij normale belasting conform de ECE cyclus
                      Allee, ideaal dan eigenlijk. Van de staat mag er getrokken worden ondanks de premie, en van Volvo mag het blijkbaar ook.
                      En een caravan van 900kg moet denk ik best wel lukken zolang je geen bergbeklimmingen gaat doen..

Comment

De wagen is aangekocht.

Het is een Renault Mégane Grandtour geworden, in eco-outfit met 1.5dCi 110pk, zesversnellingsbak en 15% overheidskorting.

Het is het uitrustingsniveau expression geworden (met o.a. ingebouwde TomTom) en komt uiteindelijk om zo'n €17 000.
                        De man in kwestie had het eigenlijk meer voor de Volvo V50, maar de meerprijs van €7000 tov de Mégane kon hij er niet aan geven.
                        Wat ik zelf niet had gedacht: de renault heeft een grotere koffer: 524 liter tov. 417 liter voor de V50

Dit topic kan dus gesloten worden.

Comment

Dat hem direkt in den bos gaat wonen hé

Comment

zou zeggen succes

ook even sommigen eraan herinneren dat de maximum snelheden van bepaalde combinaties tegenwoordig beperkt is tot 90 km/u ipv 120 km/u.

bv. Naish met zijn X5 en 1600 kg caravan, normaal is 120 km/u big no,no
                            en ze bekeuren erop.

(moet ik daar natuurlijk ook zelf proberen aan te denken, grote bestelwagen + 750 kg aanhangwagen, valt daar normaal ook onder )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                              Gaat hij daar nu zijn caravan mee trekken???
                              Dat is toch de bedoeling

Comment

Caravan + eco in dezelfde zin?
                                Als je echt eco wil doen, huur je ter plekke een huisje en ga je met de trein.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                                  Vraag je eens wanneer hij op verlof gaat en naar waar?

Ik zou niet graag zijn caravan op zijn voorzetel rijden

Trouwens, gaat hier een hollandse kennis?
                                  Ik heb hem gezegd, uw caravan weeg ongeveer de helft van die van Naish, dus dan mogen uw cilinderinhoud en uw aantal pk's ook ongeveer de helft zijn van z'n X5.

Tja, hij trok die caravan met deze zomer nog met een Citroën Xsara Picasso met 300 000 km, 2.0 Hdi met oorspronkelijk 136 pk. Ik hoop voor hem dat het toch iets of wat te doen is.

En neen het is geen Hollander

Oorspronkelijk geplaatst door Blacky Bekijk Berichten
                                  Caravan + eco in dezelfde zin?
                                  Als je echt eco wil doen, huur je ter plekke een huisje en ga je met de trein.
                                  Als je echt eco wil doen ga je niet op reis

Comment

TOPTIP Naish

Comment

De wagen is aangekocht.

Het is een Renault Mégane Grandtour geworden, in eco-outfit met 1.5dCi 110pk, zesversnellingsbak en 15% overheidskorting.

Het is het uitrustingsniveau expression geworden (met o.a. ingebouwde TomTom) en komt uiteindelijk om zo'n €17 000.
                                      De man in kwestie had het eigenlijk meer voor de Volvo V50, maar de meerprijs van €7000 tov de Mégane kon hij er niet aan geven.
                                      Wat ik zelf niet had gedacht: de renault heeft een grotere koffer: 524 liter tov. 417 liter voor de V50

Dit topic kan dus gesloten worden.
                                      Oh
                                      Goede prijs voor zo'n auto. Was dit met overname premie?

Maar ja veel keus heeft hij niet als hij voor eco wilt gaan en dan nog een caravan wilt trekken (toch niet in de diesels), meeste zijn allemaal 90-115pk.
                                      En dat vind ik persoonlijk wel wat weinig voor een caravan te trekken in bergachtig gebied.

Misschien was een Skoda Yeti iets geweest? (4x4 - DSG7 - 1.4 of 1.8 TSI)

Comment

Als die 1.5 vanaf fabriek met trekhaak besteld wordt, dan zal de koeling wel aangepast zijn zeker?
                                        Het gevaar is dat je op die 1.5 nadien een trekhaak zet om 100€ te sparen.
                                        Als je dan in de zomer aan 20 km/h een berg op rijdt, dan krijg je oververhitting.

Wel moet je weten dat moderne motoren gewoon het vermogen terugschroeven als je bepaalde temperaturen overschrijdt. Dus klein risico of schade, maar het kan wel zijn dat je af en toe aan de kant moet om te wachten op afkoeling.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                          Wel moet je weten dat moderne motoren gewoon het vermogen terugschroeven als je bepaalde temperaturen overschrijdt. Dus klein risico of schade, maar het kan wel zijn dat je af en toe aan de kant moet om te wachten op afkoeling.
                                          Inderdaad, wij hebben dat deze zomer nog mogen ondervinden met onze Espace 1.9 dCi 115pk.
                                          Het was 30° buiten (dus airco ook vollebak), het ging geregeld bergop, we zaten met 5 in de wagen, hadden een volgeladen koffer en topbox, én een kar erachteraan met een moto van 270 kg op.

Na uren gereden te hebben hadden we plots geen vermogen meer, en zakten we al snel onder de 90 km/h, waarop mijn moeder die camion die ons begon in te halen langs de rechterkant met gebarentaal probeerde uit te leggen dat we geen power meer hadden

Nu goed, langs de kant, motorkap open, wat gewacht en weer doorgereden tot het eerstvolgende tankstation.
                                          Daar dan de heel interessante ontdekking gedaan dat er rond een verbindingsstuk van de motor ducktape zat en dat dit deel een grote blaas vertoonde. De oplossing die m'n vader en ik bedacht hebben kan je hieronder zien: we hadden een opblaasbare kayak mee en daar zat in de herstellingskit een lap bij die we rond die buis konden leggen, en we hebben die dan vast gemaakt.

Wij dus gebeld naar de garage: wat doet diejen ducktape aan onze motor?!
                                          Aja, der is hier een nieuwe mechanieker en die zal gedacht hebben dat dat wel van pas kon komen

Zo hebben we dus de rest van de vakantie rondgereden, en ook terug huiswaarts gekeerd, zonder enig probleem

Dus als hij dat ook voorheeft, weet hij al wat hij moet doen

Comment

Working...
                                          X