Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eco-wagen die caravan kan trekken. 20 tot 25K. Wat te kiezen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Waar las ik nu weer dat een Volvo D5 tijdens het trekken een pak minder uitstoot had dan zo'n drivE-geval?
    Soit, de vergelijking eco = staatspremie ging al lang niet meer op, maar ik vind wel dat je rechtlijnig moet denken als je toch 'ecologisch' wil handelen. En dus geen astmatische diesel kopen om een caravan te trekken.
    Dat gezegd zijnde, hoop ik toch dat hij veel geluk heeft ermee!

Comment

Als die kerel 2 keer per jaar met die caravan weg trekt en dan een beetje meer uitstoot heeft (?), dat weegt niet op tegen een heel jaar met een te grote motor rond de kerk te draaien.

Trouwens, als je een 1.5 dci koopt, dan is een D5 met 185 pk meestal wel een stuk buiten je budget.
      Ik rij ook liever met een grote auto, maar als 2de auto koop ik toch geen 3l V6 om 7000 km per jaar te rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
        Waar las ik nu weer dat een Volvo D5 tijdens het trekken een pak minder uitstoot had dan zo'n drivE-geval?
        Soit, de vergelijking eco = staatspremie ging al lang niet meer op, maar ik vind wel dat je rechtlijnig moet denken als je toch 'ecologisch' wil handelen. En dus geen astmatische diesel kopen om een caravan te trekken.
        Dat gezegd zijnde, hoop ik toch dat hij veel geluk heeft ermee!
        Als hij 1 of maximum 2x per jaar zijn caravan trekt, en voor de rest onbelast zijn kilometers afmaalt, zal hij op het einde van de rit waarschijnlijk wel minder uitgestoot hebben dan die D5, niet?

Edit: wat Tommie1 ook zei dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
          Als die 1.5 vanaf fabriek met trekhaak besteld wordt, dan zal de koeling wel aangepast zijn zeker?
          Het gevaar is dat je op die 1.5 nadien een trekhaak zet om 100€ te sparen.
          Als je dan in de zomer aan 20 km/h een berg op rijdt, dan krijg je oververhitting.
          Geen idee waar je die wijsheid haalt dat als je een trekhaak bestelt dat je koeling aangepast zou worden???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
            Geen idee waar je die wijsheid haalt dat als je een trekhaak bestelt dat je koeling aangepast zou worden???
            Is nochtans zo bij de meeste auto's waar dat nodig kan zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kwiekie Bekijk Berichten
              Als hij 1 of maximum 2x per jaar zijn caravan trekt, en voor de rest onbelast zijn kilometers afmaalt, zal hij op het einde van de rit waarschijnlijk wel minder uitgestoot hebben dan die D5, niet?

Edit: wat Tommie1 ook zei dus.
              Maar nog altijd meer dan een benzine.
              Allez, niet meer verbruikt, maar wel meer rommel de lucht in geblazen, ondanks roetfilters allerhande.

Comment

Allez, niet meer verbruikt, maar wel meer rommel de lucht in geblazen, ondanks roetfilters allerhande.
                Akkoord.

Comment

Als hij minder verbruikt heeft dan heeft hij in ieder geval al minder CO2 de lucht in geblazen dan de benzine.
                  Het is dus maar te zien wat je precies bedoelt met 'rommel'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
                    Als hij minder verbruikt heeft dan heeft hij in ieder geval al minder CO2 de lucht in geblazen dan de benzine.
                    Het is dus maar te zien wat je precies bedoelt met 'rommel'.
                    Die rommel is bv. Stikstofoxiden (NOx) = mede oorzaak van zomersmog of ozon: vooral dieselmotoren stoten dit schadelijk gas uit. In vergelijking met een benzinemotor verdrievoudigt de uitstoot van NOx bij dieselwagens

Blijkbaar worden ook veel ecomodellen verkocht die niet standaard een roetfilter hebben maar wel 3% overheidskorting krijgen. Bron: http://www.vab.be/nl/actueel/dossier...st.aspx?id=285

Comment

Ach ja, benzine voorstanders zullen de diesels met de vinger wijzen vanwege de hogere NOx uitstoot en omgekeerd kunnen de diesel aanhangers de benzine met de vinger wijzen wegens de hogere CO2 en veel hogere CO uitstoot.
                      En de fietsers gaan iedereen met de vinger wijzen omdat zij niets uitstoten. Tenzij je de uitsoot gaat in rekening brengen die het pak frieten teweeg gebracht heeft dat een fietser extra moet eten om aan zijn calorien te geraken.

Dat eco-autos niet altijd een roetfilter hebben verbaast me eigenlijk niet. Roetfilters laten het verbruik lichtjes stijgen en dus ook de CO2 uitstoot. Als het dan op een paar g aankomt om de staatspremie net wel of net niet te halen dan keilen de fabrikanten die filter er maar uit he. Misschien kunnen we een eco auto kopen, 15% staatspremie opstrijken, dan een after market filter laten plaatsen en daar weer een premie voor opstrijken.
                      Absurder kan niet meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
                        Ach ja, benzine voorstanders zullen de diesels met de vinger wijzen vanwege de hogere NOx uitstoot en omgekeerd kunnen de diesel aanhangers de benzine met de vinger wijzen wegens de hogere CO2 en veel hogere CO uitstoot.
                        En de fietsers gaan iedereen met de vinger wijzen omdat zij niets uitstoten. Tenzij je de uitsoot gaat in rekening brengen die het pak frieten teweeg gebracht heeft dat een fietser extra moet eten om aan zijn calorien te geraken.

Dat eco-autos niet altijd een roetfilter hebben verbaast me eigenlijk niet. Roetfilters laten het verbruik lichtjes stijgen en dus ook de CO2 uitstoot. Als het dan op een paar g aankomt om de staatspremie net wel of net niet te halen dan keilen de fabrikanten die filter er maar uit he. Misschien kunnen we een eco auto kopen, 15% staatspremie opstrijken, dan een after market filter laten plaatsen en daar weer een premie voor opstrijken.
                        Absurder kan niet meer.

Mooi verwoord!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kwiekie Bekijk Berichten
                          Inderdaad, wij hebben dat deze zomer nog mogen ondervinden met onze Espace 1.9 dCi 115pk.
                          Het was 30° buiten (dus airco ook vollebak), het ging geregeld bergop, we zaten met 5 in de wagen, hadden een volgeladen koffer en topbox, én een kar erachteraan met een moto van 270 kg op.

Na uren gereden te hebben hadden we plots geen vermogen meer, en zakten we al snel onder de 90 km/h, waarop mijn moeder die camion die ons begon in te halen langs de rechterkant met gebarentaal probeerde uit te leggen dat we geen power meer hadden

Nu goed, langs de kant, motorkap open, wat gewacht en weer doorgereden tot het eerstvolgende tankstation.
                          Daar dan de heel interessante ontdekking gedaan dat er rond een verbindingsstuk van de motor ducktape zat en dat dit deel een grote blaas vertoonde. De oplossing die m'n vader en ik bedacht hebben kan je hieronder zien: we hadden een opblaasbare kayak mee en daar zat in de herstellingskit een lap bij die we rond die buis konden leggen, en we hebben die dan vast gemaakt.

Wij dus gebeld naar de garage: wat doet diejen ducktape aan onze motor?!
                          Aja, der is hier een nieuwe mechanieker en die zal gedacht hebben dat dat wel van pas kon komen

Zo hebben we dus de rest van de vakantie rondgereden, en ook terug huiswaarts gekeerd, zonder enig probleem

Dus als hij dat ook voorheeft, weet hij al wat hij moet doen

is dat verstandig om zo een reis (geladen wagen) te starten met Duct-tape???
                          auto (laten) nazien voor reis is toch minste?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                            is dat verstandig om zo een reis (geladen wagen) te starten met Duct-tape???
                            auto (laten) nazien voor reis is toch minste?
                            Voor we op reis vertrokken was de wagen in de garage (ik weet niet meer juist waarom) en dan heeft die nieuwe mechanieker er zo een 'sok' (dat netje dat te zien is) over getrokken en voor de veiligheid ook nog maar wat ducktape rond gekleefd

Natuurlijk begon dat te smelten in die hitte..

Comment

Working...
                            X