Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Belang 0-100 tijd ?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk BerichtenOmdat een vrachtwagen pinkt?
Of gewoon wet van de sterkste...
Comment
-
Naar mijn gevoel zijn veel auto's (diesel) vandaag kunstmatig sneller gemaakt. Daarmee bedoel ik dat bij normaal rustig rijden en niet veel gas geven de auto gewoon vlot aanvoelt. De eerste reactie is dan, amai vlot autoke. Nie verwacht van maar x aantal pk. Maaaaar. Geef dan eens plankgas en merk dat er eigenlijk bitter weinig verschil is. Ik voel gewoon geen extra duw, niks. Daaruit kan ik enkel besluiten dat de ecu gewoon meer gas geeft voor u om de boel wat snelheid te geven. Helemaal te verklaren omdat het gaspedaal slechts een sensor is voor de ecu. Zelfs bij 20% gas kan de motor perfect op 80% koppel rijden. Nog iemand die dat ervaart?
De nieuwe 116d van bmw heeft in de sportstand een digitaal vermogen en koppel metertje. Daarbij zie je duidelijk dat bij normaal optrekken, nog geen half gas, het koppel al snel 200 nm passeert. exacte cijfers weet ik niet maar allesinds het koppel was hoog en niet in verhouding met mijn pedaalstand. Met andere woorden je spreekt veel meer vermogen aan dan je denk dat je doet.
nog iemand die dat ervaart?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk BerichtenNaar mijn gevoel zijn veel auto's (diesel) vandaag kunstmatig sneller gemaakt. Daarmee bedoel ik dat bij normaal rustig rijden en niet veel gas geven de auto gewoon vlot aanvoelt. De eerste reactie is dan, amai vlot autoke. Nie verwacht van maar x aantal pk. Maaaaar. Geef dan eens plankgas en merk dat er eigenlijk bitter weinig verschil is. Ik voel gewoon geen extra duw, niks. Daaruit kan ik enkel besluiten dat de ecu gewoon meer gas geeft voor u om de boel wat snelheid te geven. Helemaal te verklaren omdat het gaspedaal slechts een sensor is voor de ecu. Zelfs bij 20% gas kan de motor perfect op 80% koppel rijden. Nog iemand die dat ervaart?
De nieuwe 116d van bmw heeft in de sportstand een digitaal vermogen en koppel metertje. Daarbij zie je duidelijk dat bij normaal optrekken, nog geen half gas, het koppel al snel 200 nm passeert. exacte cijfers weet ik niet maar allesinds het koppel was hoog en niet in verhouding met mijn pedaalstand. Met andere woorden je spreekt veel meer vermogen aan dan je denk dat je doet.
Zelf heb ik graag wat extra vermogen onder mijn pedaal beschikbaar, ook al gebruik ik dat zelden. Maar 't maakt een inhaalmanoeuver of 't invoegen op de autostrade toch zoveel eenvoudiger
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk BerichtenNaar mijn gevoel zijn veel auto's (diesel) vandaag kunstmatig sneller gemaakt. Daarmee bedoel ik dat bij normaal rustig rijden en niet veel gas geven de auto gewoon vlot aanvoelt. De eerste reactie is dan, amai vlot autoke. Nie verwacht van maar x aantal pk. Maaaaar. Geef dan eens plankgas en merk dat er eigenlijk bitter weinig verschil is. Ik voel gewoon geen extra duw, niks. Daaruit kan ik enkel besluiten dat de ecu gewoon meer gas geeft voor u om de boel wat snelheid te geven. Helemaal te verklaren omdat het gaspedaal slechts een sensor is voor de ecu. Zelfs bij 20% gas kan de motor perfect op 80% koppel rijden. Nog iemand die dat ervaart?
Koppel wordt pas betekenisvol als men ook het toerental mee kan vermelden want 200 Nm bij 1500 tpm is ongeveer 42pk maar 200Nm bij 7000tpm is ongeveer 200pk beiden dus 200Nm maar een groot verschil in aanvoelen...
Koppel, toerental en vermogen zijn altijd aan elkaar verbonden: X koppel zal bij Y toeren altijd Z vermogen zijn, geef 2 waarden en je kunt altijd de derde waarde berekenen.Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenDus kan het gerust zijn dat men bewust het max koppel iets hoger in de toeren legt om een minder agressieve motor te bekomen?
Comment
-
@96GR, dat klopt wel, maar koppel blijft meestal niet op dezelfde lijn. waardoor een fabrikant kiest waar de piek in koppel ligt.
een motor die 200Nm levert op 1500rpm en dan terugloopt naar 50Nm op 7000rpm is niet hetzelfde als een motor die begint op 50Nm op 1500rpm en oploopt tot 200Nm op 7000Rpm.
de eerste is een ideale straatmotor (loopt van 42 naar 47pk over de hele lijn), de 2de is een ideale circuitmotor om hoog in toeren mee te blijven (loopt van 10 naar 200pk). bij een stoplichtsprintje zal de eerste motor waarschijnlijk winnen terwijl die minder pk heeft, bij hernemingen de 2de motor winnen omdat die het hoogtoerige vermogen kan aanspreken.
fabrikanten maken een compromis tussen beide en ik geloof wel dat er generatieverschil in zit.
mijn golfke (platte diesel) die geeft zo een bruuske snok als je ineens gas geeft (1e of 5e maakt niet uit), maar valt dat weer dood als ik in te hoge versnelling hang) maar trekt wel goed door tot 4500-5000Rpm.
mijn vrouw haar benz is omgekeerd, die reageert totaal niet als je gas geeft, pas na 2-3seconden trekt die enorm door en boven de 3500 begint die serieus in te houden. heel lastige motor om te rijden. als je ergens snel wil tussenschieten als je uit een zijstraat komt, dan lukt het niet, je blijft volgas staan en dan ineens breekt de achterkant uit.
Comment
-
Daarmee dat niet alleen het max. koppel bepalend is, het koppelverloop is dat evenzeer.
Naar gedrag vd motor maar ook naar het aanvoelen ervan.
Men zal trachten te vermijden dat het max. koppel al vrijkomt bij te lage toeren, het krachtenspel van hoog koppel bij lage toeren geeft een te hoge belasting op de aandrijflijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten(is dit al te persoonlijk voor onze wakkere mods ? )
voel jij je aangevallen 940 ?
of mss onnutige komentaar... zoals 75% op dit forum
Mr oude volvoeen beetje respect voor een 940 is wel op zijn plaats vind ik.
Los hiervan ben je er uiteraard volledig overgegaan, ik word door mijn werk opgescheept met een 316D en je vergelijkt hem dan nog met een vrachtwagen! Andere pipo's op het forum vinden dat ik geen bedrijfswagen verdien en de fiets moet nemen, soms wordt het teveel om dragen al die negativiteit.
Weer iets om te bespreken morgen op de praatgroep
Comment
-
Trek het u niet aan, die mooie 940 is tenminste van u, en niet van de bank/leasingfirma“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Comment
-
Cijfers zijn altijd leuk, maar het is ook voornaam hoe die cijfers op het asfalt gaan.
En dan is de 0-100 een mooie indicatie.
Binnen een 2-tal weken wordt de DS5 geleverd. Heeft 180pk en 400nm. Wordt een mens lekker warm van. Bij de testrit voelde het dan weer aan als 150pk en 31 ezels.
Dan eens de 0-100's gaan vergelijken. De DS5 zit net boven de 9 sec terwijl ik dan bij andere even grote wagens zie dat die met 150 pk en 350nm onder de 9 sec zitten.
Dus lekkere cijfers om pitentiele kopers te lokken, maar uiteindelijk toch een ondermaats resultaat neerzetten tov de concurrentie met lagere cijfers.
Comment
-
Wat ik erg raar vond, was mijn vorige Espace. Die ging tot honderd in 11 sec, wat dus vrij traag is. Maar als je hernam vanaf pakweg 30 per uur of hogere snelheid konden heel wat wagens, met een snellere 0 tot 100 tijd, niet volgen.
Hoop dat mijn nieuwe Espace benzine, die een betere tijd neerzet op papier, ook zo leuk zal rijden. Dat je niet het gevoel hebt te weinig vermogen te hebben... (heb er nog niet mee doorgereden, heb nog maar 80 km of zo...).
Comment
Comment