Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Trivia ! Beantwoordt de vraag en stel de volgende vraag
Mijn vrouw zegt dat als ik een strik rond mijn eeuwige roem wil dat ik dat zelf moet weten. Ok dan. De vraag. Le Mans is nog actueel dus..
Graeme Obree is een wielrenner die het ooit gepresteerd heeft een fiets te ontwerpen, te maken en er vervolgens een belangrijke overwinning mee te behalen, nl het wereld uurrecord. In de 24 van Le Mans heeft een fransman iets soortgelijks gepresteerd door het Porsche team voor het eerst in jaren te verslaan voor de eerste plaats in de 24 uur. Hij ontwierp de wagen, bouwde hem(nu ja, zijn bedrijf) , en hij reed en won. Wie is die fransman.
Neije. Trouwens werd Pescarolo niet eerder vernoemd in een vraag? Nee het was een andere denk ik. Courage. Maar die is het ook niet. En Oreca ook niet.
verder terug gaan heeft geen zin want toen deed porsche nog niet mee
Ge ziet er wel aan dat ge het uit het hoofd doet zonder spieken Matra is een afkorting. Ge bedoelt Rondeau. Jean Rondeau won in 80 met zijn eigen ontwerp en fabrikaat. Jacky Ickx reed toen voor Porsche.
Au suivang.
Okeeeee daaannn. 16 pk uit 50cc of 320 pk/L. Honda RC116.
Waar zijn die 16 pk gemeten? aan het achterwiel of aan de versnellingsbakuitgang ?
Trouwens hadden de 2T 50 cc racers geen hoger vermogen.
één van de beste Belgische 2T tuners heeft mij ooit verteld dat ze 18 pk haalden uit een kreidler blokje
Kan goed zijn, maar dit is fabrieksaf 16pk aan 20.300 toeren. Nadeel van zo'n ding is dat je een powerband hebt die misschien 1000 toeren groot is. Daarmee dat die in gang geduwd moet worden. En dus heb je veel versnellingen nodig om er de vaart in te houden.
In de vervollediging van mijn vraag heb ik gezegd dat tweetakters uitgesloten waren. 'k vind het wel tof dat je bevestigt dat 2t 50cc racer geen hoger vermogen hadden.
En toch PT Cruiser, en toch je vergat namelijk de Suzuki RK 66 (inderdaad een tweetakt 50cc racer) en die had in 1966 (dus op hetzelfde moment als die Honda) een vermogen van 16,5 pk bij 17.000 tpm (maar die was buiten competitie voor jouw vraag gezien het om een tweetakt motor ging ). De RK 67 had zelfs 17,5 pk en de RP 68 (een prototype) haalde zelfs 19pk uit zo'n klein blokje, ook beiden tweetakt... dus tweetakt haalde wel degelijk een hoger vermogen dan de Honda viertakt.
Om in de sfeer van Le Mans te blijven welke constructeur heeft de grootste spanne (langste tijd) tussen z'n eerste overwinning en zijn (voorlopig) laatste overwinning.
op het eerste gezicht zou ge denken aan porsche want dat is ondertussen toch al een goede 17 jaar geleden. Maar dan dacht ik aan jaguar omdat die in de jaren 90 toch ook gewonnen hebben en als je dan terugkijkt in hun geschiedenis is het pas de D-type (ergens jaren 50?) welke dan nog eens een overwinning heeft gehaald.
op het eerste gezicht zou ge denken aan porsche want dat is ondertussen toch al een goede 17 jaar geleden. Maar dan dacht ik aan jaguar omdat die in de jaren 90 toch ook gewonnen hebben en als je dan terugkijkt in hun geschiedenis is het pas de D-type (ergens jaren 50?) welke dan nog eens een overwinning heeft gehaald.
Jamaar, het gaat over de tijd tussen eerste en recentste overwinning, niet over de tijd tussen de laatste en voorlaatste. En dan is Porsche toch al een betere kandidaat aangezien hun 917 al in 1970 of zo won, dus al zeker een spanne van 45 jaar, terwijl Jaquar net geen 40 jaar haalt.
dan schiet er niet veel meer over: Ferrari misschien (hoewel die ook maar aan een jaar of 30 tot 40 komen), zelfs bentley maakt een kans (hoewel hun laatste overwinning eigenlijk met een audi was).
Inderdaad Bentley eerste overwinning zo'n 91 jaar geleden en de laatste overwinning 12 jaar geleden (was inderdaad een omgetoverde Audi maar reed officieel rond als een Bentley, Bentley was ondertussen ook al een onderdeel van de VW groep daarmee dat ze de beschikking kregen over die middelen).
Comment