Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Petitie tegen bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Het bedrijf waar ik voor werk, is net één van die die geviseerd wordt.
    De mobiele functies, zoals ik die uitoefen, hadden al langer een bedrijfswagen (alhoewel de banksector daar jaren achterop hinkte in vergelijking met de andere sectoren). Wij hebben een maandbudget en zijn quasi verplicht een bedrijfswagen te kiezen. Tot voor kort kon je nog werken met een km-vergoeding, maar dat systeem wordt binnenkort afgeschaft wegens te omslachtig, fraudegevoelig,...
    Nu komt er echter een grondige reorganisatie waarbij je ook als sedentaire werknemer een auto kunt kiezen. Een deel van je verloning (oa 13° maand) komt terecht in een zn. cafeteria-plan, waarmee je dus een auto kunt leasen, maar ook een smartphone, tablet, laptop of PC-configuratie.
    Waarom zou je hiervoor opteren ipv cash ? Voornamelijk omdat de werkgever een extra geste doet, en een stuk van de besparing op de sociale lasten doorsluist naar de werknemer. Daarnaast betaal je de wagen ook met bruto-geld ipv met netto. Je krijgt wel een VAA, maar dat weegt niet zo zwaar door.

Meerendeel van de medewerkers heeft echter niet genoeg budget om een wagen te leasen. Vandaar dat de mogelijkheid bestaat dat je met eigen NETTO-geld gaat bijleggen.

Moeten het verplicht diesels zijn ? Neen, enkel vanaf een bepaald omslagpunt wordt je verplicht een diesel te nemen.
    Gaan de mensen daardoor meer rijden met hun auto dan vroeger ? Volgens mij niet, want de grootste running-cost (nl. brandstof) is nog steeds voor de medewerker zelf.
    Wie kiest dan voornamelijk ook voor dit systeem, dat zijn voornamelijk werknemers die (quasi) toe zijn aan nieuwe wagen, en die een auto kunnen samenstellen die past in hun budget. Oude, vervuilende, wagens worden dus vervangen door nieuwe, schonere wagens.

En dat openbaar vervoer: je moet me niet vertellen dat iemand voor zijn plezier in de file gaat zitten, als hij 'in alle comfort' met de trein naar Brussel kan gaan werken. Collega's die op de hoofzetel werken kiezen dan ook voor een combinatie abonnement openbaar vervoer + wagen. Die wagen is voor de dagen dat de NMBS staakt... en voor het priv"-verkeer dat ze vroeger met hun eigen, oude, wagen deden.
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Ik zou eerder een petitie organiseren om alle spoorwegen om te vormen tot autosnelwegen. Doe eens iets nuttig aub.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
        dus jij wil liever de bedrijfswagens afschaffen waardoor mensen zelf een auto gaan kopen, een oude tweedehands die vele slechter is voor het milieu en het onderhoud gebeurd door de buurman of een garage in de buurt dan om de 4 jaar de meeste auto's van het wegennet vernieuwd worden naar de zuinigste en laagste co2
        Spreek voor jezelf...

Comment

dus jij wil liever de bedrijfswagens afschaffen waardoor mensen zelf een auto gaan kopen, een oude tweedehands die vele slechter is voor het milieu en het onderhoud gebeurd door de buurman of een garage in de buurt dan om de 4 jaar de meeste auto's van het wegennet vernieuwd worden naar de zuinigste en laagste co2
          heb jij er nooit bij stilgestaan dat de productie van een auto eveneens milieubelastend is. Om de 4 jaar veranderen naar het zogezegde milieuvriendelijkere model (zou het marketing zijn?) is echt geen must vanuit milieuoogpunt...
          saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
          saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
          saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
          saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
          saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
          renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
          Porsche 993 (1994)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saabi Bekijk Berichten
            heb jij er nooit bij stilgestaan dat de productie van een auto eveneens milieubelastend is. Om de 4 jaar veranderen naar het zogezegde milieuvriendelijkere model (zou het marketing zijn?) is echt geen must vanuit milieuoogpunt...
            Idd... Blijven rijden met een oude kar is minder belastend voor het milieu dan constant nieuwe auto's blijven produceren. Die nieuwe krellen stoten dan mss op papier minder uit, maar de roetdeeltjes zijn zodanig fijn gefilterd dat het veel schadelijker is voor de mens. En de meeste lease-rijders rijden ook nog eens op een 'binnen 2 jaar heb ik toch een andere' attitude dus constant stampen met dat ding (met bijhorende uitstoot)...

E30SHOP.be
            - Alles voor uw BMW E30.
            Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
            En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Waar zit de mening van de topicstarter nu?
              Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

Waar zit de mening van de topicstarter nu?
                Mijn mening staat al in de openingspost. Er komen 1000 ondertekenaars per uu bij dus mij hoor je niet klagen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door User001 Bekijk Berichten
                  Mijn mening staat al in de openingspost. Er komen 1000 ondertekenaars per uu bij dus mij hoor je niet klagen.
                  Ze staat er voor de helft wil je zeggen.

Sent from here
                  den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saabi Bekijk Berichten
                    Natuurlijk is het grotendeels marketing.
                    Maar het is wel beter voor de werk gelegenheid.
                    En als ze hier gemaakt worden is het nog een extra pluspunt.

Ze denken daar in de regering allemaal dat ze het warm water uitgevonden hebben.

Sent from here
                    den borre

Int3x0r

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door User001 Bekijk Berichten
                      Ni moeilijk, iedereen die geen bedrijfswagen heeft tekent die petitie. Vriendin van mij was ook vrij groen, tot ze nu bij haar nieuwe job enkele maanden met een leasewagen afkwam. Nu geeft ze me wel gelijk over het slechte openbaar vervoer.

Comment

Bravo voor dit initiatief ! Ik heb deze petitie met veel plezier en uit volle overtuiging getekend.

Comment

Met mijn bedrijfswagen ben ik vandaag gelukkig WEL op het werk geraakt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dbr2 Bekijk Berichten
                            Bravo voor dit initiatief ! Ik heb deze petitie met veel plezier en uit volle overtuiging getekend.
                            Het heeft nog lang geduurd vind ik.
                            Dacht dat je de eerste zou zijn.

Sent from here
                            den borre

Int3x0r

Comment

Mijn echtgenote heeft mijn goede voorbeeld gevolgd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dbr2 Bekijk Berichten
                                Mijn echtgenote heeft mijn goede voorbeeld gevolgd.
                                Fantastisch, een jaloers gezin ipv een enkeling :p

Comment

Wat zou de peiling en dit forum zonder het knus gezinnetje van dbr2 toch doen

Comment

Hoeveel mensen ken jij die met het openbaar vervoer zouden gaan als ze geen bedrijfswagen kregen?

Ah, ik ook geen!

Dat ze met bedrijfswagen gaan of met eigen wagen, files blijven even lang hoor...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door -wibo- Bekijk Berichten
                                      Hoeveel mensen ken jij die met het openbaar vervoer zouden gaan als ze geen bedrijfswagen kregen?

Ah, ik ook geen!

Dat ze met bedrijfswagen gaan of met eigen wagen, files blijven even lang hoor...
                                      +1

En denk je echt dat zo'n waardeloze petitie iets gaat opleveren?
                                      1986 Audi 90 2.2
                                      1990 Audi 90 2.3 USA
                                      1990 Audi coupé 2.3
                                      1991 Audi 90 2.0
                                      2002 Audi A4 1.9 TDI

Ex: Audi 80 TDI, Audi 90 2.3

Comment

Bedrijfswagen of prive wagen maakt qua files idd geen bal uit. Wat is het alternatief? Openbaar vervoer? De laatste tijd eens gezien hoe het daar draait? Vierkant!
                                        Ik was ooit pendelaar, wel ik ben blij dat ik er vanaf ben!

NOOIT meer openbaar vervoer voor mij.

Comment

wij wonen op 5minuten stappen van het station Wetteren.
                                          Op 7 minuten treinen sta je in gent, op 50 minuten treinen in brussel centraal.

Dat moet je eens proberen met een auto...
                                          Vriendin pakt dan ook met veel plezier elke dag de trein ipv een bedrijfswagen.
                                          2013- Volvo V60 D3 R-Design
                                          2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

Comment

Working...
                                          X