Het bedrijf waar ik voor werk, is net één van die die geviseerd wordt.
De mobiele functies, zoals ik die uitoefen, hadden al langer een bedrijfswagen (alhoewel de banksector daar jaren achterop hinkte in vergelijking met de andere sectoren). Wij hebben een maandbudget en zijn quasi verplicht een bedrijfswagen te kiezen. Tot voor kort kon je nog werken met een km-vergoeding, maar dat systeem wordt binnenkort afgeschaft wegens te omslachtig, fraudegevoelig,...
Nu komt er echter een grondige reorganisatie waarbij je ook als sedentaire werknemer een auto kunt kiezen. Een deel van je verloning (oa 13° maand) komt terecht in een zn. cafeteria-plan, waarmee je dus een auto kunt leasen, maar ook een smartphone, tablet, laptop of PC-configuratie.
Waarom zou je hiervoor opteren ipv cash ? Voornamelijk omdat de werkgever een extra geste doet, en een stuk van de besparing op de sociale lasten doorsluist naar de werknemer. Daarnaast betaal je de wagen ook met bruto-geld ipv met netto. Je krijgt wel een VAA, maar dat weegt niet zo zwaar door.
Meerendeel van de medewerkers heeft echter niet genoeg budget om een wagen te leasen. Vandaar dat de mogelijkheid bestaat dat je met eigen NETTO-geld gaat bijleggen.
Moeten het verplicht diesels zijn ? Neen, enkel vanaf een bepaald omslagpunt wordt je verplicht een diesel te nemen.
Gaan de mensen daardoor meer rijden met hun auto dan vroeger ? Volgens mij niet, want de grootste running-cost (nl. brandstof) is nog steeds voor de medewerker zelf.
Wie kiest dan voornamelijk ook voor dit systeem, dat zijn voornamelijk werknemers die (quasi) toe zijn aan nieuwe wagen, en die een auto kunnen samenstellen die past in hun budget. Oude, vervuilende, wagens worden dus vervangen door nieuwe, schonere wagens.
En dat openbaar vervoer: je moet me niet vertellen dat iemand voor zijn plezier in de file gaat zitten, als hij 'in alle comfort' met de trein naar Brussel kan gaan werken. Collega's die op de hoofzetel werken kiezen dan ook voor een combinatie abonnement openbaar vervoer + wagen. Die wagen is voor de dagen dat de NMBS staakt... en voor het priv"-verkeer dat ze vroeger met hun eigen, oude, wagen deden.
De mobiele functies, zoals ik die uitoefen, hadden al langer een bedrijfswagen (alhoewel de banksector daar jaren achterop hinkte in vergelijking met de andere sectoren). Wij hebben een maandbudget en zijn quasi verplicht een bedrijfswagen te kiezen. Tot voor kort kon je nog werken met een km-vergoeding, maar dat systeem wordt binnenkort afgeschaft wegens te omslachtig, fraudegevoelig,...
Nu komt er echter een grondige reorganisatie waarbij je ook als sedentaire werknemer een auto kunt kiezen. Een deel van je verloning (oa 13° maand) komt terecht in een zn. cafeteria-plan, waarmee je dus een auto kunt leasen, maar ook een smartphone, tablet, laptop of PC-configuratie.
Waarom zou je hiervoor opteren ipv cash ? Voornamelijk omdat de werkgever een extra geste doet, en een stuk van de besparing op de sociale lasten doorsluist naar de werknemer. Daarnaast betaal je de wagen ook met bruto-geld ipv met netto. Je krijgt wel een VAA, maar dat weegt niet zo zwaar door.
Meerendeel van de medewerkers heeft echter niet genoeg budget om een wagen te leasen. Vandaar dat de mogelijkheid bestaat dat je met eigen NETTO-geld gaat bijleggen.
Moeten het verplicht diesels zijn ? Neen, enkel vanaf een bepaald omslagpunt wordt je verplicht een diesel te nemen.
Gaan de mensen daardoor meer rijden met hun auto dan vroeger ? Volgens mij niet, want de grootste running-cost (nl. brandstof) is nog steeds voor de medewerker zelf.
Wie kiest dan voornamelijk ook voor dit systeem, dat zijn voornamelijk werknemers die (quasi) toe zijn aan nieuwe wagen, en die een auto kunnen samenstellen die past in hun budget. Oude, vervuilende, wagens worden dus vervangen door nieuwe, schonere wagens.
En dat openbaar vervoer: je moet me niet vertellen dat iemand voor zijn plezier in de file gaat zitten, als hij 'in alle comfort' met de trein naar Brussel kan gaan werken. Collega's die op de hoofzetel werken kiezen dan ook voor een combinatie abonnement openbaar vervoer + wagen. Die wagen is voor de dagen dat de NMBS staakt... en voor het priv"-verkeer dat ze vroeger met hun eigen, oude, wagen deden.
Comment