Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Petitie tegen bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
    Vraag is wat je verstaat onder een bedrijfswagen?

Diegene die met hun "lease-wagen" naar het werk rijden, dat zijn niet echt bedrijfswagens, maar een deel van je loon waar je op dat moment gebruik van maakt.
    Als je een wagen gebruikt om je werk uit te voeren, die op naam van een bedrijf staat ingeschreven, dat is een bedrijfswagen.
    In die petitie maakt men een onderscheid tussen firmawagens en salariswagens.
    Men viseert voornamelijk de salariswagens?

Maar de ts opent wel een topic tegen firmawagens.
    Toch wel een beetje onduidelijk zo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
      En wat gaan ze dan doen met mensen die hun auto ECHT voor het werk nodig hebben?
      Vertegenwoordigers, technici, onderhoud van kantoormachines, werfleiders,....

Mogen die terug hun eigen auto kopen en vergoed worden op basis van hun effectieve verplaatsingen? Gaat nog meer fraude opeleveren.

Voor mensen die elke dag naar dezelfde plaats gaan werken is een firmawagen inderdaad niet altijd geschikt.
      Ik héb hem echt nodig voor m'n werk en ik heb 'm zelf gekocht. Zonder te frauderen is het nog een doenbare zaak, maar alleen omdat ik zeer veel betaalde werk-werk-km's doe en weinig woon-werk.
      Ik kan elke km aantonen. Maar idd er zijn er altijd die moeten overdrijven....

Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
      Ni moeilijk, iedereen die geen bedrijfswagen heeft tekent die petitie. Vriendin van mij was ook vrij groen, tot ze nu bij haar nieuwe job enkele maanden met een leasewagen afkwam. Nu geeft ze me wel gelijk over het slechte openbaar vervoer.
      Ik heb geen alternatief. Openbaar vervoer is te belachelijk voor woorden. We zijn maar een erwt groot met ons Vlaanderen en slagen er niet in iemand op redelijke termijn van de ene kant van het land naar de andere te krijgen. Mocht ik het openbaar vervoer moeten nemen, gaat m'n rendement achteruit. Ik doe soms 3 werven per dag, dat zouden er dan bv al twee meer zijn.
      En bovendien heb ik vanalles nodig, dat ik niet kan meesleuren.

Oorspronkelijk geplaatst door -wibo- Bekijk Berichten
      Hoeveel mensen ken jij die met het openbaar vervoer zouden gaan als ze geen bedrijfswagen kregen?

Ah, ik ook geen!

Dat ze met bedrijfswagen gaan of met eigen wagen, files blijven even lang hoor...
      Eerlijk, mocht het kunnen, ik zou het zelfs ook niet doen. Maar het is simpel, voor mijn werk gaat het niet.

Oorspronkelijk geplaatst door Charlie07 Bekijk Berichten
      Beetje kort door de bocht om alles op de firmasletten te steken.. ( artikel circuleert ook rond op fb ). Ik als magazijnier zou ook graag een firmaslet krijgen zoals de boekhouder of secretaresse uiteraard, minder kosten voor mijn eigen. Maar dan zou ik wss ook wel rapper die kar gebruiken om dingen te doen die ik nu met de fiets doe..

Als je in de ochtend/dag/namiddag/avond rond crost en je kijkt wat rond, hoeveel mensen zitten er niet alleen in hun auto? Ok je ziet op opritten wel parkings staan en mensen die samen rijden maar hoeveel % zou dat zijn?

Heel de mobiliteit moet veranderen samen met dat openbaar vervoer, ik zou eens naar mijn pa moeten die op het justitie paleis werkt. Enfin ik heb geen zin om de trein te pakken en al evenmin met mijn auto naar ginder te bollen, wat zou de vlotste manier wezen? Oja, voer maar een wegenvignet in voor al die buitenlanders op onze wegen trouwens.
      Ik heb echt steevast het gevoel dat de politiek alleen maar de "loonwagens" ziet. En niet de mensen zoals ik die echt wel eentje nodig heeft. De ironie wil dat ik net ervoor kies om geen firmawagen te nemen
      Al doe ik elke keer opnieuw de denkoefening. Maar het scheelt te weinig.

Ik weiger dan ook pertinent om deze petitie te tekenen. Ge ziet dat van hier. Er zijn echt wel nog mensen die de auto niet kunnen missen.

2015 Volvo V60 D2 aut.
      2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
        Vraag is wat je verstaat onder een bedrijfswagen?

Diegene die met hun "lease-wagen" naar het werk rijden, dat zijn niet echt bedrijfswagens, maar een deel van je loon waar je op dat moment gebruik van maakt.
        Als je een wagen gebruikt om je werk uit te voeren, die op naam van een bedrijf staat ingeschreven, dat is een bedrijfswagen.
        neen dan is dat een dienstwagen
        lets have some more member berries

Comment

ik woon in arrondisement Mechelen.
          Mijn bedrijf bevind zich in Beringen ( job gevonden in de streekkrant )
          heel vaak zit ik bij klanten over heel vlaanderen ( voornamelijk wel limburg )
          Ik rij +50000km/jaar en mijn koffer zit VOL materiaal.
          werkkoffer, laptop, UTP kabel, telefonie kabel, batterijen, PoE Switch, PoE injector, Ip telefoon, nog andere shit.
          ik heb mijn firmaslet nodig voor het werk. als ik dit met mijn eigen wagen zou doen ben ik failliet

Comment

Ik weet niet of het nu nog gebeurt, maar vroeger kwamen de arbeiders van Volkswagen met het busje naar hun werk en werden ze terug thuis afgezet. Waarom kunnen grote bedrijven dit niet gaan organiseren? Bouwvakkers bvb slagen er wel in om samen naar een werf te rijden.
            Dat men de bedrijven oplegt een beleid voor het vervoer van hun werknemers uit te stippelen en dit gaat aanmoedigen op één of andere manier. 1 persoon die met de bus naar huis rijdt en die 's morgens werknemers meeneemt op strategische plaatsen. Plaatsen die per fiets of bus makkelijk bereikbaar zijn zodat de chauffeur niet al te erg van zijn route moet afwijken.
            Ik heb nooit een firmawagen gewild, ik wilde loon in de plaats en niks anders. Zoniet moest ik gaan rijden in andermans auto.
            Schaf gewoon die firmawagens af en zorg voor een vervoersbeleid. Maar 't zal moeilijk zijn om de dikwijls lagere kantoormedewerker zijn wagen af te nemen en hem als alternatief de bedrijfsbus aan te bieden. (of de bedrijfsauto voor kleinere bedrijven waar men dan effectief ook met 5 tot 7 personen inzit). Daar gaat zijn imago. Want daar draait het dikwijls om. Ik heb n'een BMW terwijl het eigenlijk is, mijn baas huurt een BMW en ik mag er gebruik van maken.

Comment

Ik rij iedere dag 130km woon-werk met mijn bijna 23 jaar oude dieselstoof Alleen zou ik van de politiek binnen een aantal jaren misschien niet meer tot aan mijn werk mogen rijden met die auto ...
              Benzine
              '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
              '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
              Diesel
              '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
              '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
              '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
              '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
              '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

Bompa voor jij is dat normaal eh. Vond het zelfs al raar dat je hem zelf gekocht hebt.. Maar voor de boekhouder/bediende woon-werk mee te doen..
                VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                  ik woon in arrondisement Mechelen.
                  Mijn bedrijf bevind zich in Beringen ( job gevonden in de streekkrant )
                  heel vaak zit ik bij klanten over heel vlaanderen ( voornamelijk wel limburg )
                  Ik rij +50000km/jaar en mijn koffer zit VOL materiaal.
                  werkkoffer, laptop, UTP kabel, telefonie kabel, batterijen, PoE Switch, PoE injector, Ip telefoon, nog andere shit.
                  ik heb mijn firmaslet nodig voor het werk. als ik dit met mijn eigen wagen zou doen ben ik failliet
                  Daar heb ik geen probleem mee, integendeel.
                  Ken genoeg vrienden met een leaseslet, die nemen de auto zelfs om brood te gaan halen 100m verder en laten hun vriendin ermee rijden, toch op de kosten van de baas zeggen ze dan.
                  Een bluemotion verbruikt dan ook inneens 10l per 100km
                  Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                  Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                  Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

verkeerd forum? nee hoor.
                    ik ben een auto en moto liefhebber maar ook een realist en pro wat meer ratio in deze maatschappij. had deze petitie al getekend voor ik de oproep hier zag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                      En wat gaan ze dan doen met mensen die hun auto ECHT voor het werk nodig hebben?
                      Vertegenwoordigers, technici, onderhoud van kantoormachines, werfleiders,....

Mogen die terug hun eigen auto kopen en vergoed worden op basis van hun effectieve verplaatsingen? Gaat nog meer fraude opeleveren.

Voor mensen die elke dag naar dezelfde plaats gaan werken is een firmawagen inderdaad niet altijd geschikt.

heb je het hele voorstel gelezen? er wordt nergens geopperd dat tot en met de laatste bedrijfswagen uit dit apenland moet verdwijnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Charlie07 Bekijk Berichten
                        Bompa voor jij is dat normaal eh. Vond het zelfs al raar dat je hem zelf gekocht hebt.. Maar voor de boekhouder/bediende woon-werk mee te doen..
                        Ik heb een collega die ver van 't werk woont (grote woon-werk-afstand, dus veel privékilometers) en relatief weinig werk-werk rijdt. Voor hem is het immens voordelig om een firmawagen te nemen.
                        Ik doe het omgekeerde: relatief weinig privé en veel werk-werk. Dan is het al eens interessant, zeker als je een jonge occasie koopt ipv nieuw. Ik doe in totaal 60 000 km per jaar.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
                          heb je het hele voorstel gelezen? er wordt nergens geopperd dat tot en met de laatste bedrijfswagen uit dit apenland moet verdwijnen.
                          Klopt, maar ook ik heb soms de indruk dat de politiek denkt dat ze allemaal, stuk voor stuk, profiteurs zijn.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                            Ik weet niet of het nu nog gebeurt, maar vroeger kwamen de arbeiders van Volkswagen met het busje naar hun werk en werden ze terug thuis afgezet. Waarom kunnen grote bedrijven dit niet gaan organiseren? Bouwvakkers bvb slagen er wel in om samen naar een werf te rijden.
                            Dat men de bedrijven oplegt een beleid voor het vervoer van hun werknemers uit te stippelen en dit gaat aanmoedigen op één of andere manier. 1 persoon die met de bus naar huis rijdt en die 's morgens werknemers meeneemt op strategische plaatsen. Plaatsen die per fiets of bus makkelijk bereikbaar zijn zodat de chauffeur niet al te erg van zijn route moet afwijken.
                            Ik heb nooit een firmawagen gewild, ik wilde loon in de plaats en niks anders. Zoniet moest ik gaan rijden in andermans auto.
                            Schaf gewoon die firmawagens af en zorg voor een vervoersbeleid. Maar 't zal moeilijk zijn om de dikwijls lagere kantoormedewerker zijn wagen af te nemen en hem als alternatief de bedrijfsbus aan te bieden. (of de bedrijfsauto voor kleinere bedrijven waar men dan effectief ook met 5 tot 7 personen inzit). Daar gaat zijn imago. Want daar draait het dikwijls om. Ik heb n'een BMW terwijl het eigenlijk is, mijn baas huurt een BMW en ik mag er gebruik van maken.
                            Wordt nog steeds zo geregeld hoor door heel wat bedrijven. Gans de chemie in Antwerpen maakt daar veelvuldig gebruik via hun iBus en dit in combinatie met enkele shuttle-mini-busjes. Als ik me niet vergis werken de bedrijven op de KMO-zone in Mechelen-Noord ook met (pendel)bussen.
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

helemaal akkoord!

geen simpele - ANTI bedrijfswagen houding zonder enige argumentatie, zoals de gemiddelde autoforummer denkt dat iedereen is die het hele beleid ook maar 1 seconde in vraag durft te stellen! ,

nee, gewoon een voorstel en wens dat men zaken in vraagt durft te stellen en tenminste alternatieven bekijkt en overweegt! nu wordt dat helemaal niet gedaan, door zeer velen zowel particulieren, bedrijven etc, gedeeltelijk door de autoverslaving gedeeltelijk door het beleid. daar MOET iets aan gedaan worden, gelijk wat, maar PRAAT er tenminste over! geen ideeen (gelijk op welk vlak) ALTIJD een forum (niet alleen omtrent autos).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichten
                                wij wonen op 5minuten stappen van het station Wetteren.
                                Op 7 minuten treinen sta je in gent, op 50 minuten treinen in brussel centraal.

Dat moet je eens proberen met een auto...
                                Vriendin pakt dan ook met veel plezier elke dag de trein ipv een bedrijfswagen.
                                Gisteren ook?

Comment

Eerlijk, ik denk dat de meeste mensen uit jaloezie tekenen omdat ze geen bedrijfswagen hebben.
                                  Godverdomme toch zeg.

Momenteel ook een bedrijfswagen, ik doe 80 km op een dag op dit ogenblik, anders veel minder. Openbaar vervoer is ONMOGELIJK want geen verbindingen op dit ogenblik waar ik werk.
                                  Als mijn baas dan een bedrijfswagen voorschotelt, wat moet ik dan zeggen? Nee dank u???

Comment

Eerst duwen ze iedereen in de richting van diesel en verhogen ze dan doodleuk de accijnzen en dan komen ze af met de bedrijfswagens harder te belasten. Zaten ze niet af te geven op de vorige regering met de "pestbelasting" op bedrijfswagens?? Gaan ze al die mensen die van een bedrijfswagen genieten (bedienden, zelfstandigen) nu plots meer doen betalen? Opnieuw een daling van de koopkracht van die mensen.

Sorry maar veel van die mensen die anti-bedrijfswagen zijn, zijn dit uit jaloersheid. Niets meer niets minder. Ik heb er geen, maar toch vind ik dit een smerige zet.

Ik hoop dat dit "voorstel" snel wordt afgeschoten.

Comment

Jaloers op een bedrijfswagen? Waarom, het is iets dat je krijgt in bruikleen... Dat is geen eigendom. Toch vele beter een goede pree dan met de baas zijn auto te mogen rijden?
                                      Dat de wegen oververzadigd zijn is een feit. Men moet gewoon samen met de werkgevers een nieuw beleid gaan voeren om de werknemers op hun werk te krijgen, zoals ik al zei, bvb met bussen, busjes, openbaar vervoer, auto's die verplicht vol zitten als ze naar een bedrijf rijden en zo.
                                      En het autorijden ontmoedigen door rekeningrijden of zo in plaats van veel geld in de files te blijven pompen.
                                      Niet het bezit van een auto duurder maken, maar wel het gebruik ervan zou ook mooi zijn.
                                      En als laatste bedrijven aanmoedigen om zich buiten de stadscentra te vestigen.
                                      Het zal allemaal wat duurder worden, maar dan gaan we ten eerste nadenken over verplaatsingen en ten tweede weer rijplezier hebben tijdens de verplaatsingen.
                                      Ook de buitenlands chauffeurs moeten hierbij bijdragen. Belgie is een transitland, dus al die camions moeten verhoudingsgewijs ook maar betalen. Terug de waterlopen baggeren en transport via binnenschepen bvb.
                                      Allez, er zijn zoveel oplossingen maar men moet er open voor staan. Dat het zo niet verder kan weet het kleinste kind.

Comment

Jaloers op een bedrijfswagen? Waarom, het is iets dat je krijgt in bruikleen... Dat is geen eigendom. Toch vele beter een goede pree dan met de baas zijn auto te mogen rijden?
                                        Dat de wegen oververzadigd zijn is een feit. Men moet gewoon samen met de werkgevers een nieuw beleid gaan voeren om de werknemers op hun werk te krijgen, zoals ik al zei, bvb met bussen, busjes, openbaar vervoer, auto's die verplicht vol zitten als ze naar een bedrijf rijden en zo.
                                        En het autorijden ontmoedigen door rekeningrijden of zo in plaats van veel geld in de files te blijven pompen.
                                        Niet het bezit van een auto duurder maken, maar wel het gebruik ervan zou ook mooi zijn.
                                        En als laatste bedrijven aanmoedigen om zich buiten de stadscentra te vestigen.
                                        Het zal allemaal wat duurder worden, maar dan gaan we ten eerste nadenken over verplaatsingen en ten tweede weer rijplezier hebben tijdens de verplaatsingen.
                                        Ook de buitenlands chauffeurs moeten hierbij bijdragen. Belgie is een transitland, dus al die camions moeten verhoudingsgewijs ook maar betalen. Terug de waterlopen baggeren en transport via binnenschepen bvb.
                                        Allez, er zijn zoveel oplossingen maar men moet er open voor staan. Dat het zo niet verder kan weet het kleinste kind.
                                        Met het verschil in brutoloon dat de werkgever je in plaats van een firmawagen gaat geven, kan je onmogelijk een dergelijke wagen aankopen/verzekeren/onderhouden/voltanken. Waar het mij om gaat, is dat ze door hun eigen loonbeslag werkgevers en werknemers richting de firmawagen hebben geduwd en nu plots weer eens extra belasten.

Heeft het verhogen van het VAA onder Di Rupo (mede dankzij de VLD) gezorgd voor minder files? Nope.

Dat jij, wegens persoonlijke redenen, minder km's draait dan iemand die 5 dagen per week naar z'n werk moet pendelen, mag geen reden zijn om het dan een ander niet te gunnen.

Ik heb, als ambtenaartje, evenmin recht op een bedrijfswagen, maar ik zou niet nee zeggen, mochten ze eentje aanbieden (liefst een BMW 530d, gezien mijn status )

Comment

Persoonlijk vind ik dat er wel iets verandert mag worden aan salariswagens en voordelen die werknemers/werkgevers krijgen.
                                          Ik begrijp nog altijd niet waarom een manager die vaak op kantoor verblijft een auto ter beschikking heeft van het werk en die meer in de privé gebruikt.
                                          Kortom, de meerverdieners krijgen soms terecht voordelen, maar er moet een begrenzing zijn. Bedrijven weten ook goed genoeg dat het ook een boekhoudkundige truc is om je winst omlaag te houden. (minder belastingen)

Bovenstaande soort manager moet geen auto betalen, geen verzekering, geen benzine, geen schade enz. Een arbeider daarentegen met vaak een minder loon...
                                          Als beide personen steeds op dezelfde plek moeten werken, waarom krijgt de ene dan meer voordelen dan de andere?
                                          Waarom niet meer investeren in alle personeelsleden in plaats van enkel de 'hogere' werknemers.

In de praktijk zijn er uiteraard uitzonderingen. Mensen die veel op de baan zitten, vaak ergens naar toe moeten, altijd beschikbaar moeten zijn voor het bedrijf ...
                                          Die hebben logisch een auto nodig. Eén van de redenen dat er zoveel files zijn, zijn de bedrijfswagens. Hoeveel mensen zouden effectief met de auto naar het werk gaan als ze er zelf voor moeten betalen (incl. voorgenoemde kosten zoals verzekering).

Een mobiliteitsbudget vind ik geen slecht idee, echter in de praktijk brengen is een andere kwestie. Ik ben voorstander van meer loon bij geen auto (verhoudingen bekijken t.o.v. wel een auto) + gratis (plooi- elektrische of gewone) fiets en/of openbaar vervoer indien mogelijk. Helaas bestaan er geen enkele regel die voor iedereen goed is.

Waar ik me laatst aan geërgerd heb, zijn de voordelen van politiekers. Zo hoorde ik laatst dat politiekers naast een chauffeur + auto een GRATIS abonnement hebben van openbaar vervoer. Enkele jaren geleden (weet niet of het nu nog zo is) konden ze voor hun kinderen een goedkope skivakantie boeken t.o.v. de totale waarde van de vakantie, pensioenen worden voordeliger berekend t.o.v. arbeiders, ontslagvergoedingen ...

Nogmaals heb ik er geen probleem dat ze meer voordelen krijgen en meer verdienen. Helaas leven we in een democratische maatschappij waar de politiekers zelf beslissen hoeveel loon, voordelen ze krijgen. Nogal logisch dat ze er weinig aan veranderen ondanks hun voorbeeldfunctie aan de rest van het volk.

En mocht ik ook zoveel voordelen krijgen, ik ga ook geen neen zeggen tenzij er een ander voordeel in de plaats komt. (bedrijfswagen vs meer loon + fiets, beter voor klimaat, minder files indien betere mobiliteit)
                                          Last edited by ; 02/12/2014, 12:59.

Comment

Working...
                                          X