Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Petitie tegen bedrijfswagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
    Toch jaloers dus, maar dan op de eigen madam....
    Niks belet uw madam om die auto te weigeren hé.
    Eigenlijk is dat erg zielig hé... .
    U hoeft dit niet te lezen.

    Comment


    • Sommigen zouden beter eerst een basisopleiding economie en fiscaliteit volgen vooralleer ze hier de meest waanzinnige stellingen innemen.
      U hoeft dit niet te lezen.

      Comment


      • Ik heb de 2 systemen meegemaakt:

        - eigen auto kopen, en circa 30.000 km per jaar pure werkverplaatsing, en daarboven nog een 10.000 km privé verplaatsingen
        - firmawagen met tankkaart.

        Wat zag je in het eerste systeem:
        De vertegenwoordigers en field service mensen deden veel kilometers voor het bedrijf, en kregen dus een dikke vette onkostenvergoeding (destijds was 30.000 BF/maand geen uitzondering, en veel geld). Onze bazen reden iets minder, en kregen dus ook minder km vergoeding.

        Een aantal vertegenwoordigers begon dan om Audi 100 of Merc E 250D te kopen (zeker een recente occasie kon je daarmee vlot financieren).
        Anderen bleven rijden met een Golf van 10 jaar oud en staken dikke overschotten in hun zakken.
        Gevolg: jaloesie zowel van de bazen als van intern personeel. Kocht je een te 'dikke' auto, dan was je een dikke nek, reed je met dat Golfke, dan was de auto niet representatief genoeg (lees: je profiteerde om extra nettoloon te krijgen).
        Ook bij klanten kwam dit raar over als de vertegenwoordiger langs kwam met een Eklasse, en nadien de sales manager met een VW Passat

        Gevolg: een paar jaar later allemaal firmawagens, waar de firma dan zelf zorgt dat de hierarchie weerspiegeld werd in het autopark.

        Dat het eerste systeem fraudegevoelig is hoef ik ook niet te vertellen. En soms ontstonden er ongezonde conflicten als klantenbezoeken met 2 personen werden gedaan.

        Nu, in dat bedrijf hebben secretaresses of andere "internen" nooit firmawagens gekregen.
        Het is exact daar waar de problemen gestart zijn... Te veel mensen kregen een auto die dat niet nodig hebben voor hun job.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
          Dat met die gigantisch irritante Nick Balthazar nog wat om aandacht roepen op een of ander strand.

          Ik ben best milieubewust naar verpakking en water etc toe, maar moet je dan belastingen betalen? Moesten die belastingen dan nog eens volledig aan het milieu worden gespendeerd.
          Blijkbaar heeft zijn vrouwelijke collega in andere media gezegd dat ze zelf haar gebruik van de wagen niet zal verminderen omdat ze het nodig heeft voor haar werk en het vliegtuig om haar zus te gaan bezoeken.
          Dat is het zelfde als zeggen iedereen moet gas en elektriciteit minderen, maar ik blijf lekker in de warmte zitten. ...
          HYPOCRISIE TEN VOETEN UIT ...

          Comment


          • Ok : ik heb twee wagens die op een vennootschap staan. De eerste is zelfs voor 90% fiscaal aftrekbaar. De tweede is maar 50% maar geen VAA op (vennootschap op thuis adres en wagen wordt enkel sporadisch voor beroepsdoeleinden gebruikt).

            Ik steun : de volledige afschaffing van de fiscale aftrekbaarheid van al het rollend materiaal. Dus niet alleen bedrijfswagens maar ook camionetten en vrachtwagens. Ook de complete afschaffing van alle voordelen van lichte vracht. Een serieuze verhoging/verdubbeling van de jaarlijkse rij-belastingen en dit zeker CO uitstoot + cilinderinhoud gekoppeld. En voor wie toch een bedrijfswagen moet hebben : de VAA minstens maal vijf doen. Tenslotte -maar dat moet dan Europees geregeld worden- benzine en diesel minstens maal twee tot maal vier in prijs.

            Ik snij hiermee in mijn eigen vel maar : een wagen die fiscaal is in te brengen is een vorm van belastingontwijking. Ik noem het zelfs belastingontduiking maar op een legale manier. En ik gebruik dat systeem ook. Maar moesten ze het morgen verbieden ik zou er niet om vloeken. Het zijn onpopulaire maatregelen maar de enige manier om te voorkomen dat binnen enkele jaren het verkeer 24/24 uur en 7/7 dagen gaat vast staan.

            Dus JA ik heb ook de petitie getekend. Niet uit jaloezie maar omdat ik nog graag binnen enkele jaren met een wagen wil rijden en niet overal tegen 5 km/uur moet gaan aanschuiven.

            Comment


            • Dat een ongelijkheid wraakroepend kan zijn is mij al lang duidelijk.

              Dus gaan we alle voordelen afschaffen en iedereen onder een gelijke voet taxeren?

              Waar kan ik tekenen?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk Berichten
                Blijkbaar heeft zijn vrouwelijke collega in andere media gezegd dat ze zelf haar gebruik van de wagen niet zal verminderen omdat ze het nodig heeft voor haar werk en het vliegtuig om haar zus te gaan bezoeken.
                Dat is het zelfde als zeggen iedereen moet gas en elektriciteit minderen, maar ik blijf lekker in de warmte zitten. ...
                HYPOCRISIE TEN VOETEN UIT ...
                Is dan ook een mediageile hoer (en dat mag zelfs soms letterlijk genomen worden). En Nic balthazar weet niet meer hoe in de belangstelling te komen dus hij doet het nu maar eens op deze manier.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
                  Sommigen zouden beter eerst een basisopleiding economie en fiscaliteit volgen vooralleer ze hier de meest waanzinnige stellingen innemen.
                  Ja, ik weet hier ondertussen niet meer wie hier de waarheid verkondigd.


                  Sent from here
                  den borre


                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                  Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                  Comment


                  • PforEver: je hebt gelijk. In NL worden alle wagens zwaar belast (ook de bedrijfswagens, met tot 25% VAA), de gewone personenbelasting is minder, en ze zijn daar gelukkig.
                    Ik ben ook zelfstandig, heb een bmw 3 op de zaak, omdat dat nu eenmaal fiscaal interessanter is dan mij een hoger loon uitkeren, maar ik zou zo tekenen voor een hoger nettoloon en een mindere dikke wagen (of een prive wagen), alleen is dat fiscaal totaal oninteressant volgens het huidige regime.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door PforEver Bekijk Berichten
                      Ok : ik heb twee wagens die op een vennootschap staan. De eerste is zelfs voor 90% fiscaal aftrekbaar. De tweede is maar 50% maar geen VAA op (vennootschap op thuis adres en wagen wordt enkel sporadisch voor beroepsdoeleinden gebruikt).

                      Ik steun : de volledige afschaffing van de fiscale aftrekbaarheid van al het rollend materiaal. Dus niet alleen bedrijfswagens maar ook camionetten en vrachtwagens. Ook de complete afschaffing van alle voordelen van lichte vracht. Een serieuze verhoging/verdubbeling van de jaarlijkse rij-belastingen en dit zeker CO uitstoot + cilinderinhoud gekoppeld. En voor wie toch een bedrijfswagen moet hebben : de VAA minstens maal vijf doen. Tenslotte -maar dat moet dan Europees geregeld worden- benzine en diesel minstens maal twee tot maal vier in prijs.

                      Ik snij hiermee in mijn eigen vel maar : een wagen die fiscaal is in te brengen is een vorm van belastingontwijking. Ik noem het zelfs belastingontduiking maar op een legale manier. En ik gebruik dat systeem ook. Maar moesten ze het morgen verbieden ik zou er niet om vloeken. Het zijn onpopulaire maatregelen maar de enige manier om te voorkomen dat binnen enkele jaren het verkeer 24/24 uur en 7/7 dagen gaat vast staan.

                      Dus JA ik heb ook de petitie getekend. Niet uit jaloezie maar omdat ik nog graag binnen enkele jaren met een wagen wil rijden en niet overal tegen 5 km/uur moet gaan aanschuiven.
                      Losstaand van 't feit hoe van de pot gerukt uw voorstel is stel ik me eerst en vooral de vraag dat je 't effect van uw stelling al eens berekend hebt en gespiegeld naar je persoonlijke situatie. Ik heb een vermoeden dat je dit nog niet gedaan hebt... .
                      U hoeft dit niet te lezen.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                        PforEver: je hebt gelijk. In NL worden alle wagens zwaar belast (ook de bedrijfswagens, met tot 25% VAA), de gewone personenbelasting is minder, en ze zijn daar gelukkig.
                        Ik ben ook zelfstandig, heb een bmw 3 op de zaak, omdat dat nu eenmaal fiscaal interessanter is dan mij een hoger loon uitkeren, maar ik zou zo tekenen voor een hoger nettoloon en een mindere dikke wagen (of een prive wagen), alleen is dat fiscaal totaal oninteressant volgens het huidige regime.
                        In NL heb je geen VAA maar bijtelling bij aankoop.

                        Ze zijn gelukkig in NL? Hoe meet je dat geluk?

                        'k Denk dat je beter eens op zoek gaat naar een betere boekhouder/fiscalist.
                        U hoeft dit niet te lezen.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                          Toch jaloers dus, maar dan op de eigen madam....
                          Niks belet uw madam om die auto te weigeren hé.
                          Als jij dat als jaloers wil aanzien.. Je doet maar. Er is geen reden om jaloers te zijn op mijn madam, ik mag er evenveel van genieten en heb mee mogen kiezen welke wagen het zou worden met welke opties enz. Behalve dan de kleur . Bovendien heeft ze omdat zij haar wagen en het gebruik ervan aan betere voorwaardes heeft de helft van mijn wagen gesponsord dus jaloers??? Ik dacht maar mooi van niet.
                          Ja idd. zij had haar wagen kunnen weigeren maar zoals ik al zei ik (of wij) zijn niet heiliger dan de paus en ik heb ook nergens geschreven dat je geen leasewagen van de firma mag aannemen, je zou gek zijn het niet te doen. Wat ik wel tracht uit te leggen is dat niet iedereen op gelijke voet behandeld wordt en dat in feite dus geen eerlijke toestand is.
                          Veel mensen staan te roepen dat het onfair is dat de begoede mensen onder ons met hun kapitaal ontsnappen via Luxemburg of andere fiscale paradijzen, maar als ze morgen zouden kunnen en het geld hadden net hetzelfde zouden doen. Beetje hypocriet nee?
                          Wel ik heb dan tenminste het lef om toe te geven dat ik van die firmawagen mee geniet en dat ik er morgen misschien ook wel ééntje zou aannemen maar ik wil daarom nog niet naast het feit kijken dat het systeem in wezen niet altijd even fair is en niet iedereen op gelijke voet behandeld. Maar aangezien dit apenland aaneen hangt van afwijkende uitzonderingsmaatregelen en de grijze zones kan je hier natuurlijk eeuwig over discuteren en heeft iedere mening misschien wel een grond van waarheid ook die van jullie voorstanders van het huidige systeem .

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                            De onderneming bespaart veel meer belasting door de bedrijfswagen dan dat de werknemer betaalt in VAA. Het zijn dan geen euro's die binnenkomen in de onderneming, het zijn er minder die buitengaan, wat op hetzelfde neerkomt (en dus ook minder belastinginkomsten van de staat). Zo simpel als 1+1=2.

                            Zelfde als met zonnepanelen: je krijgt er geen geld voor, maar je betaalt er minder belastingen door, komt op hetzelfde neer, uiteindelijk is het dus wel een subsidie.
                            Neen, dat is géén subsidie. Een subsidie, dat is de overheid die u geld toestopt om iets te doen, of niet te doen. Een overheid die zich ervan onthoudt om u nog meer geld afhandig te maken dan anders, is geen subsidie. Bij de zonnepanelen is de verwarring nog enigszins begrijpelijk, omdat de beleidsbeslissing om de burger net iets meer kruimels over te laten, zeer nauw verbonden is aan een zeer concrete handeling, nl. zonnepanelen op je dak leggen. Bij de bedrijfswagen is er geen enkele verwarring mogelijk. Daar hangt de lagere fiscale en parafiscale (soc. zekerheid) last louter en alleen samen met de manier waarop het loonbegrip voor fiscale en parafiscale doeleinden wordt gedefinieerd.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door V-zesserke Bekijk Berichten
                              Als jij dat als jaloers wil aanzien.. Ja doet maar. Er is geen reden om jaloers te zijn op mijn madam, ik mag er evenveel van genieten en heb mee mogen kiezen welke wagen het zou worden met welke opties enz. Behalve dan de kleur . Bovendien heeft ze omdat zij haar wagen en het gebruik ervan aan betere voorwaardes heeft de helft van mijn wagen gesponsord dus jaloers??? Ik dacht maar mooi van niet.
                              Ja idd. zij had haar wagen kunnen weigeren maar zoals ik al zei ik (of wij) zijn niet heiliger dan de paus en ik heb ook nergens geschreven dat je geen leasewagen van de firma mag aannemen, je zou gek zijn het niet te doen. Wat ik wel tracht uit te leggen is dat niet iedereen op gelijke voet behandeld wordt en dat in feite dus geen eerlijke toestand is.
                              Veel mensen staan te roepen dat het onfair is dat de begoede mensen onder ons met hun kapitaal ontsnappen via Luxemburg of andere fiscale paradijzen, maar als ze morgen zouden kunnen en het geld hadden net hetzelfde zouden doen. Beetje hypocriet nee?
                              Wel ik heb dan tenminste het lef om toe te geven dat ik van die firmawagen mee geniet en dat ik er morgen misschien ook wel ééntje zou aannemen maar ik wil daarom nog niet naast het feit kijken dat het systeem in wezen niet altijd even fair is en niet iedereen op gelijke voet behandeld. Maar aangezien dit apenland aaneen hangt van afwijkende uitzonderingsmaatregelen en de grijze zones kan je hier natuurlijk eeuwig over discuteren en heeft iedere mening misschien wel een grond van waarheid ook die van jullie voorstanders van het huidige systeem .
                              Allemaal leuk en aardig maar communisme werkt niet en als je iets meer wil in 't leven onderneem iets. Vrij land, aan u de keuze. Niemand houdt je tegen buiten jijzelf.
                              U hoeft dit niet te lezen.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
                                Allemaal leuk en aardig maar communisme werkt niet en als je iets meer wil in 't leven onderneem iets. Vrij land, aan u de keuze. Niemand houdt je tegen buiten jijzelf.
                                Wat bedoel je juist met iets meer?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door V-zesserke Bekijk Berichten
                                  Maar aangezien dit apenland aaneen hangt van afwijkende uitzonderingsmaatregelen en de grijze zones kan je hier natuurlijk eeuwig over discuteren en heeft iedere mening misschien wel een grond van waarheid ook die van jullie voorstanders van het huidige systeem .
                                  'k Zei het net, ik kan me wel vinden voor een gelijke taxatie hoor. Maar helemaal onbaatzuchtig is dat inderdaad niet, wel rechtvaardig.

                                  Comment


                                  • Ik heb de petitie ook ondertekend. Niet dat ik denk dat dit iets uithaalt, maar goed, ik ben wel volledig akkoord met het voorstel.
                                    Ik denk dat dit met name een uitstekend forum is voor dergelijk onderwerp. De meeste forumleden hier zijn autoliefhebbers en hebben dus zelf een auto. Zij betalen de belastingen waarmee het fiscale gunstregime van de bedrijfswagens gefinancierd wordt.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
                                      Ik heb de petitie ook ondertekend. Niet dat ik denk dat dit iets uithaalt, maar goed, ik ben wel volledig akkoord met het voorstel.
                                      Ik denk dat dit met name een uitstekend forum is voor dergelijk onderwerp. De meeste forumleden hier zijn autoliefhebbers en hebben dus zelf een auto. Zij betalen de belastingen waarmee het fiscale gunstregime van de bedrijfswagens gefinancierd wordt.
                                      Bedrijven krijgen van de overheid geen geld voor hun wagenpark... . Fabeltje!!! Integendeel het kost een onderneming veel geld.
                                      U hoeft dit niet te lezen.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
                                        Losstaand van 't feit hoe van de pot gerukt uw voorstel is stel ik me eerst en vooral de vraag dat je 't effect van uw stelling al eens berekend hebt en gespiegeld naar je persoonlijke situatie. Ik heb een vermoeden dat je dit nog niet gedaan hebt... .
                                        Dit kost mij dan veel geld. Heel veel geld. Enkel de fiscale aftrekbaarheid zou mij al meer dan 15.000 euro kosten. En ik weet dat mijn voorstel er nooit zal komen. Maar als er een gedeelte ooit zou van komen dan ben ik al gelukkig. Maar wat ze hier met bedrijfswagens en het fiscaal voordeel hebben gedaan is pas van de pot gerukt. Ik wil heel graag dat fiscaal voordeel opgeven. Als ik in ruil dan wat minder files moet doen en vooral dat er dan ook wat minder macho- en haantjesgedrag is van de betere werknemers in hun bedrijfswagens genre bmw en audi (vooral dat bumperkleven irriteert mij mateloos)

                                        Is het normaal dat iemand voor een belachelijk lage VAA een bedrijfswagen heeft om enkel wat woon-werkverkeer te doen? Is het normaal dat wagens genre mercedes, bmw, audi, porsche zomaar op een bedrijf kunnen gezet worden en zo fiscaal worden ingeboekt? Is het normaal dat er zomaar met tankkaarten wordt gesmeten? Is het normaal dat iemand met zijn bedrijfswagen even naar de kust en terug rijdt om even een ijsje te gaan eten? En ik zeg er bij dat ik dat ook allemaal doe. Ik betaal op één wagen VAA en dus gebruik ik die zoveel mogelijk ook privé. Doe ik 1 of 10.000 kilometer privé de VAA blijft hetzelfde. Schaffen ze morgen alle voordelen van bedrijfswagens af en laten ze per gereden kilometer betalen dan zal ik in het weekend -en vooral in de zomer- wel wat meer de fiets nemen.
                                        Last edited by ; 03/12/2014, 12:03.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
                                          Bedrijven krijgen van de overheid geen geld voor hun wagenpark... . Fabeltje!!! Integendeel het kost een onderneming veel geld.
                                          Maar het blijft goedkoper dan een gewoon loon uit te keren. En de wagens zijn wel in de boekhouding in te boeken. Dus idd het kost de overheid geen geld maar ze missen er wel een pak geld door

                                          Comment

                                          Working...
                                          X