Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Petitie tegen bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ach ja, alle mensen die het beu zijn om altijd in de file te staan en vervuilde lucht in te ademen die zijn jaloers. Dat is wel een zeer zwak en goedkoop argument om de huidige regeling te blijven behouden.

Tot spijt van wie 't benijdt heeft de petitie na één dag al meer dan 14.000 handtekeningen, allemaal jaloerse mensen zeker? Ik denk dat wie dat argument gebruikt zelf last heeft van jaloezie en andere negatieve gevoelens.

Comment

Ik gun iedereen een goed loon. Ik heb altijd over loon onderhandeld en niet over een auto en heb daar steeds goed bij geweest.
      Dat men andere zaken fiscaal gaat stimuleren maar het kan toch niet dat men blijft investeren in een stilstaande rij wagen met een gemiddelde bezetting van 1 persoon?

Verplicht mensen om samen te rijden, betrek er de bedrijven bij die een vervoersplan zouden moeten uitstippelen. Maak gebruik van bedrijfsbussen zoals bepaalde grote bedrijven doen. Maak wegtransport duurder en gebruik terug onze waterlopen die door vele stadscentra lopen. Verbeter het openbaar vervoer. Doe zoals in Holland en geef een vergoeding aan de mensen die met hun fiets gaan werken. Er zijn zoveel mogelijkheden...

Ik gun iedereen een mooi inkomen maar inderdaad geen firmawagen. Enkel degenen die voor hun werk de kilometers afmalen komen in aanmerking voor een bedrijfswagen.

Mijn vrouw is ook ambtenaar. Zij krijgt haar kilometers vergoed als er kilometers voor het werk gereden worden. Da's toch mooi zo? En ze heeft haar inkomen.

Het laatste wat je zegt, zegt alles he. Voor mij een 530d. Dat is het, imago. Nu krijgen ze iets ter beschikking dat ze meestal niet kunnen betalen. Dat men tevreden is met een kleinere, zelf betaalde auto en meer loon moet toch ook kunnen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
        ...Doe zoals in Holland en geef een vergoeding aan de mensen die met hun fiets gaan werken...
        Dat doen ze toch al? Ik krijg .20 euro per kilometer. Da's elke maand een mooie 150 euro extra als ik per fiets kom. Om nog maar te zwijgen over de goeie 100 euro die ik niet aan benzine betaal omdat de auto thuisblijft. En de auto gaat langer mee, want ik doe er 8000 km minder per jaar mee.
        autofans.be

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ikke87 Bekijk Berichten
          Persoonlijk vind ik dat er wel iets verandert mag worden aan salariswagens en voordelen die werknemers/werkgevers krijgen.
          Ik begrijp nog altijd niet waarom een manager die vaak op kantoor verblijft een auto ter beschikking heeft van het werk en die meer in de privé gebruikt.
          Kortom, de meerverdieners krijgen soms terecht voordelen, maar er moet een begrenzing zijn. Bedrijven weten ook goed genoeg dat het ook een boekhoudkundige truc is om je winst omlaag te houden. (minder belastingen)

Bovenstaande soort manager moet geen auto betalen, geen verzekering, geen benzine, geen schade enz. Een arbeider daarentegen met vaak een minder loon...
          Als beide personen steeds op dezelfde plek moeten werken, waarom krijgt de ene dan meer voordelen dan de andere?

Waarom niet meer investeren in alle personeelsleden in plaats van enkel de 'hogere' werknemers.

In de praktijk zijn er uiteraard uitzonderingen. Mensen die veel op de baan zitten, vaak ergens naar toe moeten, altijd beschikbaar moeten zijn voor het bedrijf ...
          Die hebben logisch een auto nodig. Eén van de redenen dat er zoveel files zijn, zijn de bedrijfswagens. Hoeveel mensen zouden effectief met de auto naar het werk gaan als ze er zelf voor moeten betalen (incl. voorgenoemde kosten zoals verzekering).

Een mobiliteitsbudget vind ik geen slecht idee, echter in de praktijk brengen is een andere kwestie. Ik ben voorstander van meer loon bij geen auto (verhoudingen bekijken t.o.v. wel een auto) + gratis (plooi- elektrische of gewone) fiets en/of openbaar vervoer indien mogelijk. Helaas bestaan er geen enkele regel die voor iedereen goed is.

Waar ik me laatst aan geërgerd heb, zijn de voordelen van politiekers. Zo hoorde ik laatst dat politiekers naast een chauffeur + auto een GRATIS abonnement hebben van openbaar vervoer. Enkele jaren geleden (weet niet of het nu nog zo is) konden ze voor hun kinderen een goedkope skivakantie boeken t.o.v. de totale waarde van de vakantie, pensioenen worden voordeliger berekend t.o.v. arbeiders, ontslagvergoedingen ...

Nogmaals heb ik er geen probleem dat ze meer voordelen krijgen en meer verdienen. Helaas leven we in een democratische maatschappij waar de politiekers zelf beslissen hoeveel loon, voordelen ze krijgen. Nogal logisch dat ze er weinig aan veranderen ondanks hun voorbeeldfunctie aan de rest van het volk.

En mocht ik ook zoveel voordelen krijgen, ik ga ook geen neen zeggen tenzij er een ander voordeel in de plaats komt. (bedrijfswagen vs meer loon + fiets, beter voor klimaat, minder files indien betere mobiliteit)
          Omdat ze die manager harder nodig hebben als de arbeider. Ne nieuwe arbeider denken ze makkelijker te kunnen aantrekken als ne goeie manager.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
            Waar is je milieu-argument voor al die mensen die nu een bedrijfswagen moeten nemen, maar liever loon in de plaats zouden hebben dat NIET platbelast wordt? En wél in de mogelijkheid zijn om met de trein, tram of bus te gaan?

Ik zou ook een auto moeten hebben om op 't werk te geraken, maar in 't voorstel van de BBL kan ik tenminste aanschaffen wat ik zélf wil. En, niet onbelangrijk, blijft het ook mijn eigen auto, zelfs als ik van werk zou veranderen. Tegelijk wordt de druk daardoor hoger op (a) werknemers om van thuis uit te werken en (b) op werkgevers en werknemers om te verhuizen naar plekken met beter openbaar vervoer. Wat ons gebrek aan stedenbouwkundige ruggengraat niet opgelost krijgt, zo zomaar een boost kunnen krijgen door dit soort van maatregelen.

Maar ja, dat vergt visie, en dat is nu eenmaal niet het sterkste punt van regeringen die zich voor 4 à 5 jaar laten verkiezen.
            U hebt dus uw woonplaats gekozen in functie van het feit dat u een bedrijfswagen hebt? Oké, whatever.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              Ik ken er toch die geen gebruik mogen maken van het ov omdat ze een bedrijfswagen hebben.
              Dan moet u die mensen aanraden van werk te veranderen, want voor zo'n creepy fascisten werken die dagelijks controleren of je wel met de bedrijfswagen gekomen bent, kan niet gezond zijn voor een mens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door User001 Bekijk Berichten
                Ach ja, alle mensen die het beu zijn om altijd in de file te staan en vervuilde lucht in te ademen die zijn jaloers. Dat is wel een zeer zwak en goedkoop argument om de huidige regeling te blijven behouden.

Tot spijt van wie 't benijdt heeft de petitie na één dag al meer dan 14.000 handtekeningen, allemaal jaloerse mensen zeker? Ik denk dat wie dat argument gebruikt zelf last heeft van jaloezie en andere negatieve gevoelens.
                Er rijden er een pak meer met een bedrijfswagen hoor. Maar inderdaad, een groot deel jaloerse mensen en mensen zoals er tegenwoordig veel rondlopen: "als ik het niet kan hebben, dan een ander ook niet" of "ik maak er geen gebruik van, dus schaf het maar af".

Mijn echtgenote draaft professioneel 180.000km+ op 3,5 jaar af. Aan het maximale tarief van 0,33 EUR zou ze idd beter een km-vergoeding krijgen lol.

Comment

Ik heb mijn wagen ook zelf (met privé geld) moeten aankopen. Ik kom in aanmerking om deze gedeeltelijk in te brengen als bedrijfskost, maar geloof me als ik vertel dat ik er een serieus (privé) kost aan overhoud. Dit is ook wel omdat ik ook veel privé-km’s doe. Hoe beter de verhouding werk – privé, hoe voordeliger uiteraard.

Het argument “dan wordt er veel misbruik gemaakt als we het afschaffen want dan moet iedereen zijn km’s bijhouden” doet niet af vind ik. Zelf hou ik ook iedere dag mijn km’s bij (zowel om door te rekenen aan de cliënt als te kunnen bewijzen hoeveel de verhouding werk – privé is). Al moet ik er wel bijvertellen dat ik € 0,60 per km aan de cliënt doorreken.

Natuurlijk kan je er mee sjoemelen, ik kan zeggen dat ik iedere dag naar het Hof van Beroep te Brussel moet gaan terwijl ik in werkelijkheid naar kantoor rijd. Niettemin vind ik dat er meer dan genoeg controlemechanismen zijn om dat te doorgronden. Zo geef ik bij iedere tankbeurt mijn km-stand in (zelf aangekochte tankkaart, weer lekkere kost). Als je zoiets verplicht maakt, lijkt het me toch steeds moeilijker om er mee vals te spelen.

Als ik mocht kiezen tussen een bedrijfswagen met een tankkaart of € 400 - 500 netto per maand extra, zou ik het eerste kiezen. Dat is gewoon VEEL voordeliger voor een werknemer, je bent stom als je het niet zou doen. Ben ik daarom jaloers? Helemaal niet, ik heb gelukkig het voordeel dat ik (een deel) kan inbrengen als bedrijfskost en ik vrij kan kiezen welk model/motorisatie en welke kleur. Bij bedrijfswagens ligt dit niet altijd even eenvoudig (geen coupé, max. zoveel pk, geen "spannende" kleur, ...).

Ik kan er wel inkomen dat mensen het als onrechtvaardig beschouwen. Toch deel ik deze mening niet, de mensen die een bedrijfswagen hebben, hebben het meestal ook daadwerkelijk nodig. Mijn broer heeft ook een bedrijfswagen, maar die rijdt gemakkelijk 60.000 km per jaar. Als je zoiets zelf moet financieren, hou je niets meer over.

En als je bedrijfswagens wil afschaffen o.w.v. het milieu, dan deel ik al helemaal niet dezelfde mening. Als je iets aan het milieu wil doen, zal je de (zware) industrie moeten aanpakken. Dat kan je trouwens linken aan het topic deze morgen op de radio: iemand heeft de Belgische regering gedagvaard omdat ze hun beloftes i.v.m. milieu en uitstoot niet nakomen. Naast de vraag OF je de Belgische regering wel kan dagvaarden en de rechter hierover uitspraak kan/mag doen, heeft het weinig zin. België is een veel te kleine speler om hier grote invloed op te hebben. Als Amerika/China niets aan hun uitstoot doet, dan kan je nog allemaal in België met de fiets naar het werk gaan. De wereld zal er evenzeer slecht voorstaan.
                  That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
                  28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
                  28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

vorige week en gisteren staking bij NMBS, vandaag dit weer: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...tervelde.dhtml

geef mij dus maar dubbel en dik de auto, zekerheden bestaan daar tenminste nog want je weet op voorhand al dat je in de file gaat staan.

oh ja: terwijl Europa altijd maar moet vooroverbuigen worden er in Amerika opnieuw Hummers verkocht door de goedkope wereldwijde brandstofprijs:

Proving that car guys will get wistfully nostalgic over anything, even cars that don't deserve it, and that the American buying public has the memory of a goldfish, the current trend of low, low gas prices has some dealers longing for the good old days of Hummer. No, really.
                    Last edited by Liquid Li0n; 02/12/2014, 16:20.
                    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door svenio_g Bekijk Berichten
                      Dat doen ze toch al? Ik krijg .20 euro per kilometer. Da's elke maand een mooie 150 euro extra als ik per fiets kom. Om nog maar te zwijgen over de goeie 100 euro die ik niet aan benzine betaal omdat de auto thuisblijft. En de auto gaat langer mee, want ik doe er 8000 km minder per jaar mee.
                      Dat wist ik niet en vind ik een erg mooi initiatief. ik lees dikwijls op Nederlandse fora en ik zie dat er ginder heel veel mensen overstappen op een elektrische fiets omwille van de gunstige maatregelen en daarmee makkelijk verplaatsingen doen van 40 km. Ze zeggen niet langer op weg te zijn dan met de wagen, zeker niet indien ze over een speedbike beschikken die 40 a 45 per uur haalt.
                      Dat zijn vrij dure fietsen maar de maatregel is zo gunstig dat de fiets zichzelf al op 8 maanden terugbetaalt. Dat zijn pas initiatieven.

Comment

Geen nood jongens! De Burgemeester heeft gezegd dat er niet aan de bedrijfswagens wordt gemorreld. Alles is weer in orde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk Berichten
                          Dat kan je trouwens linken aan het topic deze morgen op de radio: iemand heeft de Belgische regering gedagvaard omdat ze hun beloftes i.v.m. milieu en uitstoot niet nakomen. Naast de vraag OF je de Belgische regering wel kan dagvaarden en de rechter hierover uitspraak kan/mag doen, heeft het weinig zin. België is een veel te kleine speler om hier grote invloed op te hebben. Als Amerika/China niets aan hun uitstoot doet, dan kan je nog allemaal in België met de fiets naar het werk gaan. De wereld zal er evenzeer slecht voorstaan.
                          Je zegt er wel niet bij dat het BV's of gewezen BV's zijn, die de belgische regering voor het gerecht willen dagen. Zo komen ze ook nog eens in de schijnwerpers, ze zijn in het medialandschap zo goed als 'afgeschreven'. Hierdoor hopen ze misschien met hun carrière ook nog eens van de grond te gaan, anders zijn ze vergeten.

Alles voor het milieu ......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk Berichten
                            Je zegt er wel niet bij dat het BV's of gewezen BV's zijn, die de belgische regering voor het gerecht willen dagen. Zo komen ze ook nog eens in de schijnwerpers, ze zijn in het medialandschap zo goed als 'afgeschreven'. Hierdoor hopen ze misschien met hun carrière ook nog eens van de grond te gaan, anders zijn ze vergeten.

Alles voor het milieu ......
                            Dat met die gigantisch irritante Nick Balthazar nog wat om aandacht roepen op een of ander strand.

Ik ben best milieubewust naar verpakking en water etc toe, maar moet je dan belastingen betalen? Moesten die belastingen dan nog eens volledig aan het milieu worden gespendeerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door User001 Bekijk Berichten
                              Hoe doordacht is deze oproep? Is er een onderbouwde studie die aantoont dat de file zal afnemen, zonder economische en/of sociale repercussies? Als de oplossing erin bestaat om de wagen in het algemeen duurder te maken, zal de file op een gegeven ogenblik afnemen ja, maar dat gaat niet zonder gevolgen blijven. De ironie is dat diegene die vanuit ideologisch standpunt in het vizier lopen, weinig last ondervinden van het gerommel in de marge.

Comment

Een doorsnee arbeider / bediende is net zo (on)misbaar dan een gemiddelde 'manager'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dbr2 Bekijk Berichten
                                  Een doorsnee arbeider / bediende is net zo (on)misbaar dan een gemiddelde 'manager'
                                  Excuseer. Een doorsnee arbeider is een harder gemis dan de gemiddelde manager.....

Comment

Alles werkt volgens vraag en aanbod, als je zo goed kan voetballen als Messi, zal je ze ook wel verdienen.

Comment

TLDR

De mens is lui en gierig. Als openbaar vervoer comfortabeler, sneller, goedkoper, efficienter, minder ergernis is, dan neemt de mens het openbaar vervoer. En aangezien het openbaar vervoer dit bijna nooit is, neemt hij de auto.

Argument vrij rondrijden is zever. Ik ken niemand dat zomaar wat gaat rondtoeren met z'n bedrijfswagentje. En die 3minuten naar de bakker ipv met de fiets doet niets aan de files.

Argument dat veel bedrijven geen openbaar vervoer toestaan als bedrijfswagen is zever. Hoeveel % van de wagens zouden zo zijn? 1%? 2%? Proficiat, dan hebben we nog maar 196km file ipv 200km 's avonds.

Iedereen werkt tegenwoordig verder van huis, zowel man als vrouw. Iedereen auto nodig...
                                      België is een transit-land. Dit zorgt voor enorm veel jobs. Als we dat niet meer zouden hebben dan zouden nog eens wat rode of groene vuilzakken kunnen aantrekken om nog eens te gaan betogen tegen nog meer besparingen.

Er zijn niet te veel auto's, er is gewoon te weinig capaciteit om die auto's te verwerken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                        Excuseer. Een doorsnee arbeider is een harder gemis dan de gemiddelde manager.....
                                        Maar makkelijker te vinden. In Limburg komen er volgende week heel veel vrij.
                                        Of we't daar nu mee eens zijn of niet.

Comment

• Het hele discours van de initiatiefnemers van de petitie verraadt hun ideologische herkomst. Het is eenvoudigweg niet waar dat de bedrijfswagen "gesubsidieerd" wordt. Hij wordt aan een minder destructief percentage belast dan gewoon loon. Maar dat is iets heel anders dan "subsidiëren", tenzij je basispremisse is dat alles toebehoort aan de staat en dat de staat in zijn welwillendheid aan de onderdaan wat leefgeld toekent. Dat is effectief de geestesgesteldheid van alle collectivisten, waaronder ook de ecologisten.

Ook de premisse dat de files veroorzaakt worden door het systeem van de bedrijfswagens, is een sofisme dat op niet zo heel veel slaat. De combinatie van slordige ruimtelijke ordening, openbaar vervoer dat in een negentiende-eeuws patroon is vastgeroest en extreme honkvastheid van de Vlaming bestaat al veel langer dan de bedrijfswagen, die pas in de laatste 15 een echt brede verspreiding heeft gekregen. En tenzij men methodes wil hanteren die eerder passen bij Pol Pot en de Rode Khmer (niet toevallig ook een radicale collectivist) dan bij een moderne democratie, is daar ook niet op één-twee-drie iets aan te veranderen door het fiscale stelsel van de bedrijfswagens te wijzigen.

Zelf heb ik er niets op tegen dat iedere vorm van inkomen fiscaal over dezelfde kam zou worden geschoren, op voorwaarde dat die kam dan een stuk minder fijn borstelt: verbreed de fiscale basis, verlaag de aanslagvoet. Op die manier vermijd je perverse neveneffecten, zoals het uitkeren van een deel van het loon in natura (een bedrijfswagen is daar simpelweg een variant van) of in voedselbonnen (alias maaltijdcheques) of andere tegoedbonnen (ecocheques e.d.).

Comment

Working...
                                          X