Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Petitie tegen bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Petitie tegen bedrijfswagens

Oorspronkelijk geplaatst door gandalf Bekijk Berichten
    Voilà, de manier waarop belasting geheft wordt is totaal verkeerd. Het probleem bij de funderingen aanpakken is de oplossing.
    Maar die ligt niet bij een petitie tegen bedrijfswagens
    Het probleem is niet HOE de belastingen worden geheven, wel dat er TEVEEL geheven worden en dat je er TE WEINIG voor terugkrijgt..

Bijvoorbeeld

In Engeland is de venn belasting 20%.

De personenbelasting :

- geen belasting tot 14.000 euro
    - 20% van 14.000 tot 43.000 euro
    - dan 40%

Als je dat vergelijkt met België word je misselijk!

Op een deftig loon is dit gemakkelijk 15.000-20.000 euro netto verschil per jaar.

Wat gebeurt er in dit land met de belastingen????

In Engeland : ook GEEN BIV, en zo goed als geen verkeersbelasting/road tax..

In België ben je als werkgever gewoon verplicht van een wagen aan te bieden. je kan niet anders he. Van de 100 euro die je bruto bij gaat geven - 140 euro cost to company - houdt die werknemer er misschien 40 over.

Bij een auto is die 140 euro ook zo goed als 140 euro voor die werknemer..
    Last edited by germinal; 04/07/2015, 20:15.
    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
    current : BMW 330D F30

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
      Het probleem is niet HOE de belastingen worden geheven, wel dat er TEVEEL geheven worden en dat je er TE WEINIG voor terugkrijgt..

Bijvoorbeeld

In Engeland is de venn belasting 20%.

De personenbelasting :

- geen belasting tot 14.000 euro
      - 20% van 14.000 tot 43.000 euro
      - dan 40%

Als je dat vergelijkt met België word je misselijk!

Op een deftig loon is dit gemakkelijk 15.000-20.000 euro netto verschil per jaar.

Wat gebeurt er in dit land met de belastingen????

In Engeland : ook GEEN BIV, en zo goed als geen verkeersbelasting/road tax..

In België ben je als werkgever gewoon verplicht van een wagen aan te bieden. je kan niet anders he. Van de 100 euro die je bruto bij gaat geven - 140 euro cost to company - houdt die werknemer er misschien 40 over.

Idd Germinal, daar wringt de spreekwoordelijke schoen.

Comment

• hou de engelse situatie eens onder de loepe

veel schrijnender
        ik wil ook meer verdienen en foliekes kunnen kopen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
          Betalen mensen op hun auto dan geen VAA en soms nog een eigen bijdrage?

Dat van maaltijdcheques is om het te ridiculiseren. Dat is namelijk ook een fiscaal gunstig voordeel dat niet iedere werknemer geniet.
          Voor mijn volgende wagen bedraagt de VAA ongeveer één kwart van de VAA

Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten
          Ah hier zie een typisch doorsnee jaloerse Vlaming die een ander het licht in de ogen niet gunt.
          Ik heb zelf ook een leasewagen, en dat is geen ondergemotiseerde wagen zonder uitrusting. Ik zou perfect kunnen leven met een tax shift die mijn bedrijf toelaat om mensen gewoon meer nette loon te geven maar niet langer een voertuig. Maar die leasewagens doet ons nu eenmaal meer met de auto rijden, verhindert het ontwikkelen van OV, doet de vragen naar nieuwe wegen stijgen, etc. Het brengt ook andere idiote situaties waarbij een gewoon kaderlid in België een dikkere wagen van 't werk heeft als pakweg de CFO van de Europese operaties in mijn groep.

Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
          Is het niet mogelijk deze discussie te voeren zonder telkens dat label "jaloers boven te halen?

Dat is vrij makkelijk om de discussie uit de weg te gaan.

Het probleem is dat het voordeel voor de leaserijder disproportioneel veel groter is dan de kost voor de werkgever.

En dus wil de leaserijder, indien de leasewagen zou wegvallen, hetzelfde voordeel gecompenseerd krijgen, wat dan zou betekenen: met dat voordeel diezelfde al dan niet dure leasingwagen particulier kunnen aankopen incl onderhouds, brandstof, andere kosten.

Maar zoiets is gewoonweg niet haalbaar, laat ons eerlijk zijn.
          Ik ben jaloers op iets dat ik zelf heb.
          Als de overheid bereid is de de huidige cadeau's aan leasewagens uit te delen op een deel van 't brytoloon, kan het ook voor 't zelfde bedrag als taxshift. Bijvoorbeeld bijkomend 350 EUR per maand belastingsvrije inkomsten voor mensen zonder bedrijfswagen.

Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten
          Neen wat dat is een essentieel onderdeel waarom zulke discussie wordt gevoerd.

Als het over verloningen gaat, klant van ons heeft weer een deel van zijn bediendenjobs overgebracht naar Tsjechie deze week omdat de loonlasten hier veel en veel te hoog zijn, werknemer kost vooral door belastingen en patronale bijdragen veel meer dan elders en dan is een bedrijfsauto soms een manier om het inderdaad te temperen, schande schande !! Waarom zit Tesla in Tilburg en niet in Genk?

Maar fixeer jullie met z'n allen maar op de bedrijfsauto's ipv de veel te hoge loonlasten hiero, binnenkort zijn de eenvoudige bediendjobs ook allemaal weg en is het probleem vanzelf opgelost.
          Voilà, net wat ik zeg. Verlaag de loonlasten en schaf het fiscaal voordeel op die leasewagens af

Oorspronkelijk geplaatst door gandalf Bekijk Berichten
          Het is zeker saai, zal ik niet ontkennen.
          Maar verzuurd zijn ze zonder twijfel.

Enkele voorbeelden, wel off-topic.

Succes,..... Iets wat in vlaanderen wordt afgestraft.
          Wel, ik ben persoonlijk ook geschrokken van reacties op mijn laatste leasewagen, maar één medewerker binnen 't bedrijf (die niet tevreden was met zijn verloning maar daar was volgens mij een goede reden voor). Ik ben wel enkele keren aangesproken door wildvreemden die vroegen hoeveel mijn wagen kostte, en of ik dat normaal vond dat ik met zo'n dure wagen rondreed terwijl zij moeite hadden om toe te komen. Ik was toen echt flabbergasted...
          BMW 420dA : >>>

Comment

eigenlijk is het verschil nog groter. die auto kost het bedrijf in principe nog minder, maar heeft wel MEER voordeel voor de werknemer.
            moet je als partikulier dezelfde wagen gaan leasen, zou het je meer kosten. moest je als partikulier dezelfde wagen KOPEN (er zijn er altijd die als persoonlijke wagen geen lease willen), dan verlies je er nog meer aan.

ik heb NOOIT iets moeten betalen voor mijn autos, kun je je al voorstellen hoeveel profijt een firma daar al aan heeft. ongeluk met de wagen, geen franchise (bij veel andere firmas heb ik bedragen gehoord waar je van achterover valt). bij ons zeiden ze zelf: "we kunnen er aan uit als je niet meer dan 1wagen plat rijd per jaar"

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
              bij ons zeiden ze zelf: "we kunnen er aan uit als je niet meer dan 1wagen plat rijd per jaar"
              Dat lijkt me sterk, heel sterk. Of de leasemaatschappij smijt u buiten of de verzekering smijt u buiten aan zo'n tempo.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                hou de engelse situatie eens onder de loepe

veel schrijnender
                Explain?

Comment

• Heb in een verleden gewerkt in een dealerschip van zogenaamde Premium wagens. Tot 65 % van de verkochte wagens waren zogenaamde "bedrijfs- of salariswagens".
                  Indien ze dit dus zouden afschaffen, dan valt er een ganse economie stil, en niet enkel bij de premium merken.
                  Verder mag je ook niet onderschatten hoe de bestuurders waarde hechten aan hun bedrijfswagen.
                  Akkoord, een groot deel van de wagens zijn auto's waar de autoliefhebber niet wil mee rijden wegens : niet krachtig genoeg, kaal, verkeerde merk, enz.... Hou er wel rekening mee dat dergelijke liefhebbers maar een klein deel van de bevolking uitmaken.
                  Voor de meeste van toen onze klanten was het van belang dat ze hun budget zo optimaal mogelijk konden gebruiken....
                  En de liefde voor het merk ? Dat bestond niet : als zij oordeelden dat een wagen van Merk A, B of C op eenzelfde "sociaal aanvaard" niveau stonden, dan werd er gekozen voor de wagen met het meeste opties.
                  Denk als je de "salariswagen" gaat vervangen door evenveel Eurokens in de hand (utopisch), dan zullen er veel een minder dure wagen kopen en gaan ze er veel langer mee rijden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Koen39 Bekijk Berichten
                    Heb in een verleden gewerkt in een dealerschip van zogenaamde Premium wagens. Tot 65 % van de verkochte wagens waren zogenaamde "bedrijfs- of salariswagens".
                    Indien ze dit dus zouden afschaffen, dan valt er een ganse economie stil, en niet enkel bij de premium merken.
                    Verder mag je ook niet onderschatten hoe de bestuurders waarde hechten aan hun bedrijfswagen.
                    Akkoord, een groot deel van de wagens zijn auto's waar de autoliefhebber niet wil mee rijden wegens : niet krachtig genoeg, kaal, verkeerde merk, enz.... Hou er wel rekening mee dat dergelijke liefhebbers maar een klein deel van de bevolking uitmaken.
                    Voor de meeste van toen onze klanten was het van belang dat ze hun budget zo optimaal mogelijk konden gebruiken....
                    En de liefde voor het merk ? Dat bestond niet : als zij oordeelden dat een wagen van Merk A, B of C op eenzelfde "sociaal aanvaard" niveau stonden, dan werd er gekozen voor de wagen met het meeste opties.
                    Denk als je de "salariswagen" gaat vervangen door evenveel Eurokens in de hand (utopisch), dan zullen er veel een minder dure wagen kopen en gaan ze er veel langer mee rijden.
                    Inderdaad, de echte autoliefhebber gaat misschien meer de krachtigere types kiezen of zelf willen betalen, maar de doorsnee particulier rijdt meestal met nog een kaler of lichter model rond dan de doorsnee leaser. Binnenkort tweedehands enkel nog Dacia's en Yariskes.

Comment

• Weet niet of het in dit topic al aan bod is gekomen maar er is toch wel een groot hiaat in de regelgeving.

Weet je nml. wie de dikste en meest vervuilende wagens kan kopen zonder er VAA op te hoeven betalen maar wel alles fiscaal kan inbrengen en afschrijven aan 75% ongeacht de CO2? Juist ja de zelfstandige zonder vennootschap.

DAT begrijp ik nu niet se...

Iemand een verklaring voor?

M5 kopen en geen VAA en alles afrekken aan 75%
                      .. Mmm

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                        van mij mogen er gerust stickers van mijn werkgever op de lease komen
                        Bij mij niet, er zijn bij ons zelfs mensen die het logo van de leasemaatschappij van hun auto hebben moeten halen wegens te vaak inbraken . In sommige steden zijn dat soort logo's magneten voor dieven.
                        VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

Comment

Weet niet of het in dit topic al aan bod is gekomen maar er is toch wel een groot hiaat in de regelgeving.

Weet je nml. wie de dikste en meest vervuilende wagens kan kopen zonder er VAA op te hoeven betalen maar wel alles fiscaal kan inbrengen en afschrijven aan 75% ongeacht de CO2? Juist ja de zelfstandige zonder vennootschap.

DAT begrijp ik nu niet se...

Iemand een verklaring voor?

M5 kopen en geen VAA en alles afrekken aan 75%
                          .. Mmm
                          De regels zijn daar totaal anders, je mag maar aftrekken voor werkelijk beroepsgebruik (dus max 5/7 want je wordt verondersteld niet te werken in 't weekend), dus het zal 5/7 van 75% zijn (en de rest komt dus op uw prive). Bovendien betaalt ge ook de volle pot personenbelasting. M.a.w. als je een ietwat deftige omzet hebt (en die zal je nodig hebben om een M5 te kopen) zal je wel een vennootschap oprichten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Koen39 Bekijk Berichten
                            Heb in een verleden gewerkt in een dealerschip van zogenaamde Premium wagens. Tot 65 % van de verkochte wagens waren zogenaamde "bedrijfs- of salariswagens".
                            Dus al die mensen die nu een lease-wagen hebben gaan plots geen wagen meer nodig hebben... wow.
                            En ik zie daar het probleem niet van in. Impact op de economie? Hoeveel van die wagens worden in België geproduceerd? Bijna geen enkele. Enkele importeurs zullen darrvan de impact voelen, maar dat is dan ook alles. En ook de verkopers van de verschillende audi/BMW/Mercedes concessiehouders.
                            Misschien valt de Audi fabriek in Vorst weg, maar die staat er sowieso al niet te goed bij. Het globaal economisch effect is verwaarloosbaar. Want als mensen na een taxshift leasewagen -> nettoloon minder centen aan de wagen spenderen, spenderen ze minstens een deel van de rest in iets anders.
                            Er trouwens een economisch optimum om wagens te vervangen, daarna krijg je meer onderhoudskosten en deze worden wel lokaal uitgevoerd

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                              De regels zijn daar totaal anders, je mag maar aftrekken voor werkelijk beroepsgebruik (dus max 5/7 want je wordt verondersteld niet te werken in 't weekend), dus het zal 5/7 van 75% zijn (en de rest komt dus op uw prive). Bovendien betaalt ge ook de volle pot personenbelasting. M.a.w. als je een ietwat deftige omzet hebt (en die zal je nodig hebben om een M5 te kopen) zal je wel een vennootschap oprichten.
                              Met die nieuwe regelingen van DiRupo2012 (stijging dividend-RV van 15 naar 25%) is het verschil vennootschap tov 1-manszaak wel wat kleiner geworden...
                              In een VN, als kleine zelfstandige, ben je al 33% van je winst kwijt aan VN-belasting. Wil je dan je winst uitkeren, dus die RV-dividend betalen, gaat er van dat bedrag nog eens 25% vanaf (tenzij je >5jr kan wachten en het op reserve zetten, dan betaal je na 5 jaar maar terug 15%) en hou je dus van je winst nog geen 50% over...
                              De hoogste schijf in personenbelasting is 'slechts' 53%, dus moet je al wel erg veel verdienen om voordeel te hebben aan VN, zeker als je dikke bak zoals M5 aftrekt (zelfs maar voor 50% of zo).
                              Tel daar nog eens de extra kosten bij voor een VN (dubbele boekhouding, extra verzekeringen, oprichtingskosten, ...).

Ik weet niet vanaf welke omzet/winst je best omschakeld naar VN, maar de grens zal alvast een pak hoger liggen dan vroeger en zal voor vele kleine zelfstandigen maar een utopie blijven...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                                Dus al die mensen die nu een lease-wagen hebben gaan plots geen wagen meer nodig hebben... wow.

En ik zie daar het probleem niet van in. Impact op de economie? Hoeveel van die wagens worden in België geproduceerd? Bijna geen enkele. Enkele importeurs zullen darrvan de impact voelen, maar dat is dan ook alles. En ook de verkopers van de verschillende audi/BMW/Mercedes concessiehouders.
                                Misschien valt de Audi fabriek in Vorst weg, maar die staat er sowieso al niet te goed bij. Het globaal economisch effect is verwaarloosbaar. Want als mensen na een taxshift leasewagen -> nettoloon minder centen aan de wagen spenderen, spenderen ze minstens een deel van de rest in iets anders.
                                Er trouwens een economisch optimum om wagens te vervangen, daarna krijg je meer onderhoudskosten en deze worden wel lokaal uitgevoerd
                                Niet akkoord met je eerste opmerking: die gaan dan kleinere wagens kopen, mss wel tweedehands en meer vervuilend.
                                Dus: minder BTW inkomsten, meer vervuiling...

Deels akkoord met je tweede remark: de productie is idd meestal buitenland en daar gaat de grootste impact zijn. Maar bij de dealers werken ook mensen he... geen flauw idee over hoeveel dat op Belgisch niveau gaat, maar stel dat het er 10,000 zijn, en slechts 10 % gaat door verdwijnen leasewagens failliet, ga jij dan die mensen hun boterham betalen en lening afbetalen...?
                                Als het ooit zover komt, moet de overheid zorgen voor een overgangsregeling zodat de sector zich kan aanpassen, evenals de bedrijven (verloning), maar dan moet ook de personenbelasting stelselmatig omlaag...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                  Tenzij je dan 7/7 werkt?

Trouwens is die 25% die je niet kan inbrengen al niet om privé gebruik te "compenseren"?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                                    Met die nieuwe regelingen van DiRupo2012 (stijging dividend-RV van 15 naar 25%) is het verschil vennootschap tov 1-manszaak wel wat kleiner geworden...
                                    In een VN, als kleine zelfstandige, ben je al 33% van je winst kwijt aan VN-belasting. Wil je dan je winst uitkeren, dus die RV-dividend betalen, gaat er van dat bedrag nog eens 25% vanaf (tenzij je >5jr kan wachten en het op reserve zetten, dan betaal je na 5 jaar maar terug 15%) en hou je dus van je winst nog geen 50% over...
                                    De hoogste schijf in personenbelasting is 'slechts' 53%, dus moet je al wel erg veel verdienen om voordeel te hebben aan VN, zeker als je dikke bak zoals M5 aftrekt (zelfs maar voor 50% of zo).
                                    Tel daar nog eens de extra kosten bij voor een VN (dubbele boekhouding, extra verzekeringen, oprichtingskosten, ...).

Ik weet niet vanaf welke omzet/winst je best omschakeld naar VN, maar de grens zal alvast een pak hoger liggen dan vroeger en zal voor vele kleine zelfstandigen maar een utopie blijven...
                                    Ik zie enkel nog heil in een VOF ( gelet op de beperkte running cost ) een boekhouder voor een BVBA kost toch al snel 3k/jaar wat weer een extra kost is.

Voor de kleine zelfstandige heeft een VN niet zoveel nut meer. Een woning op de VN en je betaalt je blauw aan VAA. Idem met een dikke auto...

Beter wat minder verdienen en meer tijd voor gezin..

Je werkt anders toch maar om anderen van een uitkering te voorzien

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                                      Niet akkoord met je eerste opmerking: die gaan dan kleinere wagens kopen, mss wel tweedehands en meer vervuilend.
                                      Dus: minder BTW inkomsten, meer vervuiling...
                                      Mensen gaan misschien minder de wagen gebruiken voor alle verplaatsingen? Wat minder nutteloze verplaatsingen maken, eens het openbaarvervoer gebruiken,...
                                      Deels akkoord met je tweede remark: de productie is idd meestal buitenland en daar gaat de grootste impact zijn. Maar bij de dealers werken ook mensen he... geen flauw idee over hoeveel dat op Belgisch niveau gaat, maar stel dat het er 10,000 zijn, en slechts 10 % gaat door verdwijnen leasewagens failliet, ga jij dan die mensen hun boterham betalen en lening afbetalen...?
                                      Als het ooit zover komt, moet de overheid zorgen voor een overgangsregeling zodat de sector zich kan aanpassen, evenals de bedrijven (verloning), maar dan moet ook de personenbelasting stelselmatig omlaag...
                                      Nogmaals, ik zie niet in waarom er zoveel minder mensen bij de dealers zouden werken, wanneer er evenveel wagens op de baan zijn (als ze gemiddeld iets ouder zijn, heb je meer odnerhoud). In de leasebedrijven zal dit wel hard aankomen, maar iedereen (tot de OESO toe) geeft aan dat dit systeem gewoon verkeerd is. Nogmaals, ik heb zelf een leasewagen, maar in tegenstelling tot vele anderen begrijp ik wel dat dit een pervers systeem is

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                                        Mensen gaan misschien minder de wagen gebruiken voor alle verplaatsingen? Wat minder nutteloze verplaatsingen maken, eens het openbaarvervoer gebruiken,...

Nogmaals, ik zie niet in waarom er zoveel minder mensen bij de dealers zouden werken, wanneer er evenveel wagens op de baan zijn (als ze gemiddeld iets ouder zijn, heb je meer odnerhoud). In de leasebedrijven zal dit wel hard aankomen, maar iedereen (tot de OESO toe) geeft aan dat dit systeem gewoon verkeerd is. Nogmaals, ik heb zelf een leasewagen, maar in tegenstelling tot vele anderen begrijp ik wel dat dit een pervers systeem is
                                        Als je het pervers vindt, waarom lever je hem niet in en ga je met het openbaar vervoer? Je krijgt dat toch terug betaald als je dat vraagt.

Kan je eindelijk zelf je eigen gewenste auto kopen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                          Als je het pervers vindt, waarom lever je hem niet in en ga je met het openbaar vervoer? Je krijgt dat toch terug betaald als je dat vraagt.

Kan je eindelijk zelf je eigen gewenste auto kopen.
                                          weeral zo een kleuterreactie..

kan hier nu echt de helft niet fatsoenlijk beargumenteerd discussieren, in alle waardigheid en met respect voor mekaar? altijd opnieuw direct dooddoeners die de sfeer en de conversatie verzieken.

mag een roker niet meer vinden dan roken slecht is ookal geraakt hij er zelf niet vanaf en vindt hij dat zelf erg?
                                          mag iemand die zegt dat veel vliegen niet ecologisch is dan ook zelf niet meer vliegen, ookal geeft hij dat zelf toe en durft hij zichzelf kritisch te bekijken?
                                          mag iemand die vaak te snel rijdt en daar openlijk voor uitkomt en ondanks proberne er niet in slaagt zich aan de snelheid te houden niet meer zeggen dat te snel rijden gevaarlijk is?

ongelofelijk::

Comment

Working...
                                          X