Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Automaat, welke rij je en hoe ervaar je het?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ik rij een F30 330d met ZF 8 traps sportautomaat. Deze schakelt naadloos en quasi perfect in mijn ogen. Geen gevoel dat hij teveel schakelt. De flippers reageren vrijwel onmiddellijk op je input. Veel gebruiken doe je dat wel niet. Aan 120 zit je op een comfortabele 1500-1600 toeren.

De sportautomaat optie heeft dus de flippers, maar ook een ander pookje en de sport+ modus (meer slip, hoger in toeren alvorens te schakelen, brutale schakelmomenten).

Wat ik een absoluut voordeel vind, is dat het pookje op z'n plaats blijft tijdens het bedienen van park naar drive etc. Dit in tegenstelling tot de stoomboot bediening van andere automaten.

Check filmpje dat ik deze ochtend gemaakt heb. Ik ga van park naar drive en dan rechtstreeks naar achteruit. Daarna zet ik de motor uit en de automaat gaat automatisch naar park.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
      Buiten de P , R , N en D staan er nog 3 standen in dat gleufje : 3 , 2 , 1 ( 1 : (versnelling) zou enkel dienen om heeeeeeeeel steil omhoog te rijden )
      die 3-2-1 standen kan je ook gewoon in rijden, maar dwing je de bak om niet hoger te schakelen dan de gekozen versnelling. bv in file rijden zou je die op 1 kunnen zetten en dan schakeld die nooit omhoog.
      als je zwaar geladen bent, kan je die bv op 2 zetten als je een helling oprijd. zo moet je niet volgas in 3de of 4de omhoog rijden want dan warmt de bak zelf ook teveel op. idem voor zware aanhangers. beter een versnelling lager blijven dan. ik geloof zelf dat er dan meer druk wordt opgebouwd in de bak zodat er minder slip optreed. door de hogere motortoeren dan, drait de koppelomvormer ook sneller alsook de oliepomp waardoor de 'warme' olie sneller circuleerd naar de koeler

als je die standen gebruikt, kan je ook zelf schakelen. je zet in 1 en rijd zo snel je wil, dan zet je die op 2 en schakeld de bak naar 2 en blijft daar. bij afremmen gaat die vanzelf weer naar 1...

bij oude mechanische bakken MOET je die ook voelen schakelen. als die te zacht begint te schakelen, komt er teveel slip op en zal de olie uiteindelijk verbranden
      Last edited by ; 12/09/2014, 07:41.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
        Inmiddels mijn tweede Multitronic ( CVT) op rij , voor mij persoonlijk nog steeds de allerbeste automaat zeker als het op comfort aankomt. Gekoppeld aan een onderin koppelrijke V6 diesel is dit voor mij de ideale kilometervreter,een handgeschakelde zie ik hier eigenlijk nooit meer binnenkomen…
        Waarschijnlijk zal de volgende geen Multitronic meer zijn aangezien ik vaststel dat de nieuwe Ultra modellen nu ook in 2L versie al de S-tronic krijgen, de 3 liters zullen wel volgen vrees ik… waarschijnlijk het einde van de MT ?
        MT moet ook om de 60.000km een spoeling + verse olie hebben , laat ik doen bij de dealer, kost je wel iedere keer een 350 euro dacht ik. ( dit gebeurd idd met een speciaal toestel en duurt enkele uurtjes )
        Zelfde geluid hier.
        De Multi in samenspel met een V6 is een zaligheid ommee te rijden.
        Spijtig zal de volgende ook geen Multi meer zijn, daar ik bij de volgende nu is voor een Quattro wil gaan,
        en de Multi bakken bij Audi niet combineerbaar zijn met 4 wielaandrijving.
        Wat het einde van de MT betreft, daar ben ik nog niet zeker van.
        Dit voorspeld men al 20 jaar en bij de laatste A8 is nu ook zelfs een MT verkrijgbaar.
        Ik blijf het een pracht staaltje techniek vinden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
          Ik rij een F30 330d met ZF 8 traps sportautomaat. Deze schakelt naadloos en quasi perfect in mijn ogen. Geen gevoel dat hij teveel schakelt. De flippers reageren vrijwel onmiddellijk op je input. Veel gebruiken doe je dat wel niet. Aan 120 zit je op een comfortabele 1500-1600 toeren.

De sportautomaat optie heeft dus de flippers, maar ook een ander pookje en de sport+ modus (meer slip, hoger in toeren alvorens te schakelen, brutale schakelmomenten).

Wat ik een absoluut voordeel vind, is dat het pookje op z'n plaats blijft tijdens het bedienen van park naar drive etc. Dit in tegenstelling tot de stoomboot bediening van andere automaten.

Check filmpje dat ik deze ochtend gemaakt heb. Ik ga van park naar drive en dan rechtstreeks naar achteruit. Daarna zet ik de motor uit en de automaat gaat automatisch naar park.

http://youtu.be/1uLR9tFTYPk
          Netjes.
          Het zal niet lang meer duren of je kan de hele handel elektronisch via je stuur bedienen. 😃
          Ik gebruik de flippers ook alleen bij ritjes zoals in de Ardennen.
          Voor normaal verkeer gebruik je dat na een tijd allemaal niet meer.
          Idem voor de tiptronic.
          den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

1,6 tdi DSG6. Bij aankoop van de nieuwe wagen in 2010 moest na een week al de automaat vervangen worden. In eerste schokte de wagen vooruit bij aanraken gaspedaal. Geen "smooth" overgang van de versnellingen. Sindsdien geen problemen meer.
            Goeie automaat. Ben al levenslang automaatrijder. Dat gedoe met schakelen, ik haat t . Stap met veel tegenzin in vriendin haar manuele wagen.
            Deze zomer paar weken voor het werk met een renault master gereden: horror.
            Binnenkort stap ik over naar de 7-traps Mercedes (V-klasse) . Ik zal de pook missen. Hendeltje achter het stuur op zijn amerikaans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
              Voor zover ik weet is deze versnellingsbak nochtans onderhoudsvrij. Heb hem zelf ook. Olie moet eenmaal vervangen worden op 60.000 km en nadien nooit meer. Dealer vervangt ook niet.
              Was volgens mij wel weer zo'n uitvinding van MB zoals de elektronische rempomp die ze achteraf hebben afgevoerd. En inmiddels is gebleken dat w211's na honderd duizenden kilometers weer veel beter gaan rijden na toch een bakspoeling.

Heb zoals gezegd zelf de vijfbak van Mercedes. Zo'n elektronische bak is een enorme vooruitgang op de met onderdruk en bowden-kabels bediende versnellingsbakken van voorheen want eens zo'n ding ontregeld is...
              Mijn versnellingsbak is soms wat te traag bij het hernemen maar eens je dat kent kan je daar rekening mee houden. Rijd zelf nogal snel maar gebruik nooit de kickdown.
              We hebben met die wagen 400.000+km gereden. Elke 24.000 km moest die in gewoon onderhoud en elke 60.000 werd die binnen gestoken voor de automaat.
              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                Waar gaan jullie dan voor zo'n volledige bakspoeling? Doen de dealers dat? je moet hiervoor apparatuur hebben.
                Voor zover ik nog weet hebben ze dat bij Mercedes garage Dex in Deurne zelf gedaan. Faktuurtje was toen iets van een € 700 als ik het me nog goed herinner. Is ondertussen ook alweer 9 jaar geleden...
                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...

Comment

Ik rijd nu al 2,5 j met de heel erg verguisde BMT bak in een Peugeot 508.
                  In de praktijk valt dit na wat gewenning goed mee. Je voelt wel lichtjes de schakelmomenten, maar lang niet zo erg als steeds in de pers beschreven word.
                  Zeker niet in de "S" stand. Je kan er wel niet zo nonchalant mee rijden als met een echte automaat en moet je wel een beetje bewust blijven van de schakelmomenten, dan lukt het perfect.

Maar mijn volgende zal toch een vol automaat, DSG of een handgeschakelde bak zijn. Afhankelijk van wat er dan het leukst is binnen mijn leasing budget op dat moment.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                    Voor zover ik nog weet hebben ze dat bij Mercedes garage Dex in Deurne zelf gedaan. Faktuurtje was toen iets van een € 700 als ik het me nog goed herinner. Is ondertussen ook alweer 9 jaar geleden...
                    waarschijnlijk zo duur omdat ze zelf naar een andere plaats gereden zijn.
                    de regel is trouwens eerste spoelbeurt bij 100 000km en nadien om de 60k bij normaal gebruik en je mag tot 100k gaan bij hoofdzakelijk snelweggebruik
                    lets have some more member berries

Comment

Amai, dat zag ik nog nooit. Ben duidelijk achterop aan het geraken... Da's wel interessant want heb zo eens een vrouw zien uitstappen terwijl ze in drive stond. En die bolde tegen een andere wagen natuurlijk. Is dat nog een gewone automaat in de A?
                      Bij de ZF bak kan je zelfs niet vertrekken als je je gordel niet aan hebt, en al zeker niet als je deur openstaat, dan kan je die niet in drive zetten. Dus ik vermoed dat wanneer hij in drive staat en je je deur zou openen hij ook in park gaat, misschien zelfs als je je gordel uitdoet ook? ik ga het straks even testen

Wat ik dan wel zeer bizar vind is dat je met keyless entry/drive met de sleutel en draaiende motor kan uitstappen. vervolgens kan iemand anders die geen sleutel heeft instappen en wegrijden...
                      previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                      current : BMW 330D F30

Comment

valt die niet stil als hij uit range van de sleutel is?
                        lets have some more member berries

Comment

Waar gaan jullie dan voor zo'n volledige bakspoeling? Doen de dealers dat? je moet hiervoor apparatuur hebben.
                          Hier doen ze het in principe goed: http://www.automatikoelwechselsystem...denliste_1.pdf
                          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                            waarschijnlijk zo duur omdat ze zelf naar een andere plaats gereden zijn.
                            de regel is trouwens eerste spoelbeurt bij 100 000km en nadien om de 60k bij normaal gebruik en je mag tot 100k gaan bij hoofdzakelijk snelweggebruik
                            Ja dat zou kunnen natuurlijk, weet niet of hij bij hun buiten is gegaan.
                            Voor mijn onderhoud neem ik geen risico's beter een keertje meer op onderhoud. Mijn W211 was toen ook voorzien van Chili-peper en dan kan je beter een keertje meer gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                              Ja dat zou kunnen natuurlijk, weet niet of hij bij hun buiten is gegaan.
                              Voor mijn onderhoud neem ik geen risico's beter een keertje meer op onderhoud. Mijn W211 was toen ook voorzien van Chili-peper en dan kan je beter een keertje meer gaan.
                              Ik dacht dat uw A6 een 'ecotuning' gekregen had, dan krijgt de versnellingsbak het in principe toch niet zwaarder te verduren dan anders?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bouver Bekijk Berichten
                                Ik dacht dat uw A6 een 'ecotuning' gekregen had, dan krijgt de versnellingsbak het in principe toch niet zwaarder te verduren dan anders?
                                Op papier staat daar ecotuning op ja...altijd al meer vermogen gekregen, meer koppel en minder verbruik. Feitelijk een beetje zoals de huidige nieuwe motoren nu worden afgesteld, standaard vanuit fabriek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                  Bij de ZF bak kan je zelfs niet vertrekken als je je gordel niet aan hebt, en al zeker niet als je deur openstaat, dan kan je die niet in drive zetten. Dus ik vermoed dat wanneer hij in drive staat en je je deur zou openen hij ook in park gaat, misschien zelfs als je je gordel uitdoet ook? ik ga het straks even testen

Wat ik dan wel zeer bizar vind is dat je met keyless entry/drive met de sleutel en draaiende motor kan uitstappen. vervolgens kan iemand anders die geen sleutel heeft instappen en wegrijden...
                                  Betwijfel of die lang gaat kunnen rijden zonder keyless op zak ... wil je dit een testen ?
                                  En als we toch bezig zijn ... wil je ook eens een anti-collision test doen ?

Comment

Da's bij mij ook, maar dan geeft hij wel 5x een piepsignaal. Denk wel dat de auto automatisch stil valt als die geen signaal meer krijgt van de sleutel.

Comment

ben laatst met moeder naar de winkel geweest... moeder had sleutel in sacoche, ik kon blijven rijden...had bet zelfs ni door

Verstuurd van mijn GT-S5360 met Tapatalk

Comment

ik vind niet dat er slechte automaten zijn omdat ik doodeenvoudig ni graag schakel, ik heb er absoluut geen prob mee dat ik daardoor veel meer met mijn voet en mijn verstand (mijne fuzzy logic of zelflerende automaat) moet regelen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                                          valt die niet stil als hij uit range van de sleutel is?
                                          Nee maar zijn stuur lockt wel.
                                          30 jaar Mr Yuge!

Comment

Working...
                                          X