Oorspronkelijk geplaatst door Stef69
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Uitschakelen start/stop
Collapse
X
-
Bij mij mag hij zeker 'weggeprogrammeerd' worden.
Ik rijd met een F11 535d, deze verbruikt bij 'idle' zowat 6ml per minuut.
Aan verkeerslichten sta je gemiddeld hoe lang stil? 15seconden met een max van 30seconden?
Voor mij betekent dit dan dat ik Brutto misschien 20-30ml/dag uitspaar (als veel rijder). Per dag gebruik ik zowat 30liter diesel
Start stop bespaart dus 30ml per 30000ml ofte 0,1%.
In plaats van 7 liter verbuikt mijn wagen dus 6,992 liter/100km
Daar komt nog bij dat de energie ergens van komen hé: je auto stopt, maar veel van de electrische systemen blijven actief, daarenboven moet er nog electrische energie gevonden worden om te starten....
Netto is er volgens mij geen meetbare winst .....
(integenstelling tot de mensen hier de beweren toch een verschil te bemerken )
teizman
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door teizman Bekijk BerichtenBij mij mag hij zeker 'weggeprogrammeerd' worden.
Ik rijd met een F11 535d, deze verbruikt bij 'idle' zowat 6ml per minuut.
Aan verkeerslichten sta je gemiddeld hoe lang stil? 15seconden met een max van 30seconden?
Voor mij betekent dit dan dat ik Brutto misschien 20-30ml/dag uitspaar (als veel rijder). Per dag gebruik ik zowat 30liter diesel
Start stop bespaart dus 30ml per 30000ml ofte 0,1%.
In plaats van 7 liter verbuikt mijn wagen dus 6,992 liter/100km
Daar komt nog bij dat de energie ergens van komen hé: je auto stopt, maar veel van de electrische systemen blijven actief, daarenboven moet er nog electrische energie gevonden worden om te starten....
Netto is er volgens mij geen meetbare winst .....
(integenstelling tot de mensen hier de beweren toch een verschil te bemerken )
teizman
Sent from somewhere, using TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
ik heb geen start-stop systeem, maar ik heb een moment rond gereden met mijn golf waarbij ik die op de ring in brussel naar wemmel toe in de bergaf ook stilzette en gewoon liet bollen, aan de lichten stilzette(sommige lichten staan wel 2min op rood, je weet dat er 10 autos doorgeraken en je bent de 22ste auto(ge kent die plaatsen wel rap vanbuiten vanaf wanneer ge 2-3keer voor de lichten staat. is toch 4-6min + de tijd dat de file opgang moet komen),...
mijn laagste verbruik is daardoor naar 3.43-3.46L gezakt terwijl ik anders gewoon niet onder de 3.5 raakte (3.51-3.63). verschil is dus eigenlijk verwaarloosbaar eigenlijk met slechts 0.07 tot 0.2L/100km verschil.
daarbij rekenend dat je accu meer verslijt, de starter ziet meer af, meer roest uitstoot moment de motor weer aanslaat (bij autos met roetfilter zal die sneller moeten regenereren en dat kost weer extra brandstof) ... in bergaf rijden liet ik die in 3de gewoon weer aanslaan ipv te starten.
ik zou VEEEL MEER kunnen besparen door men achteras te vervangen door ene met een electromotor erin, en voor die aanschuifstukjes op een stel accu's te rijden. tijdens het eerste stuk snellere weg dan de batterijen weer opladen met remenergie. ik ben er ook mee gestopt de motor stil te leggen
Comment
-
Uw wagen uitzetten berg af met een moderne auto, is redelijk dom. Aangezien alles wegvalt. Remde, servo... En in veel gevallen nog eens een elektrisch stuurslot
Als je hem al kan uitzetten. Mijn auto valt niet uit, zolang er snelheid gemeten word, en zelfs mijn moto blijft ook bollen totdat ik stil sta..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk BerichtenUw wagen uitzetten berg af met een moderne auto, is redelijk dom. Aangezien alles wegvalt. Remde, servo... En in veel gevallen nog eens een elektrisch stuurslot
Als je hem al kan uitzetten. Mijn auto valt niet uit, zolang er snelheid gemeten word, en zelfs mijn moto blijft ook bollen totdat ik stil sta... Die zijn Golf heeft geen servo, dus stuurt dan nog altijd even zwaar. Rembekrachtiging valt dan wel weg, moet je gewoon wat harder op de pedaal duwen. En stuurslot schiet bij mijn weten pas aan als je de sleutel uit het contact trekt.
Comment
-
contact blijft gewoon aanstaan, ik leg de motor doodweg stil. servo heb ik niet (en boeit ook niet als ik rechtdoor bergaf bol). trouwens zonder servo kan je nog altijd sturen en zeker als die nog in beweging is.
ik heb al een nieuwe wagen gehad die een paar maand oud was (renault clio) waar tegen 120km/h de boodschap op het scherm kwam 'panne de l'injection' en uit ging de motor. alsook de stuurbekrachtiging, remmen, ... alles viel uit. geraakt dan maar eens op de pechstrook vanaf het linkervak van de autosnelweg. auto stilgezet en weer herstart: geen probleem.
auto naar de garage gereden: die hebben alles gecontrolleerd en was geen probleem te vinden. sindsdien voor mij geen 'nieuwe' auto meer.
het uitbollen in bergaf was trouwens niet het doel van mijn post, wel het aantonen dat start-stop systeem amper invloed had. ik had bijkomende ook nog eens afgelegde km's zonder brandstof verbruik en dit resulteerde dan NOG steeds in bijna verwaarloosbare brandstofbesparing. als het de chauffeur dan ook stoord, gewoon afzetten die handel. is gewoon een functie om het 'groen maken' van de auto te verbeteren en niet om u brandstof te laten besparen
Comment
-
als je je auto bergaf laat bollen, in versnelling, zonder aan het gaspedaal te komen, bereik je volgens mij toch hetzelfde ? Er wordt geen brandstof ingespoten, maar de motor blijft draaien, motorrem blijft behouden, en alle functies blijven werken.
Momentaan verbruik: 0,0 l/100 km, afficheert de boordcomputer dan.2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenIk krijg die vraag ook steeds van klanten, hoeveel spaar je daarmee uit als ze hem horen stilvallen. Ik zeg dan ook altijd, wie weet dat? Ik veronderstel 0,002l, waarop die me dan ongeloofwaardig aankijken maar toch even moeten lachen.
Ik heb er wel eens aan zitten rekenen voor mijn Mazda CX-5 (benzine). Er staat nu zo'n 6500 km op de teller en volgens het stop/start systeem heeft het systeem 3 uur gestopt. In een uur tijd verbruikt deze benzinemotor stationair ca 0,7 liter aan brandstof (is een ruwe schatting), iStop heeft dan in die drie uur ongeveer 2 liter brandstof bespaard. Het verbruik van de wagen is 7,56 liter per 100km, voor die 6500 km is dat dus 491 liter aan brandstof, laten we rekenen met 500 liter. Grofweg ligt de besparing voor mijn rijkarateristiek (voornamelijk snelweg) dan op 2/500 = 0,4%. Voor een diesel komen die getallen nog ongunstiger uit schat ik.
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenik heb een moment rond gereden met mijn golf waarbij ik die op de ring in brussel naar wemmel toe in de bergaf ook stilzette en gewoon liet bollen
Dat is alleen interessant voor een auto met carburateurs. Een motor met ECU stopt zelf al met inspuiten van brandstof als je uitrolt.
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtendaarbij rekenend dat je accu meer verslijt, de starter ziet meer af, meer roest uitstoot moment de motor weer aanslaat (bij autos met roetfilter zal die sneller moeten regenereren en dat kost weer extra brandstof) ... in bergaf rijden liet ik die in 3de gewoon weer aanslaan ipv te starten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichtenals je je auto bergaf laat bollen, in versnelling, zonder aan het gaspedaal te komen, bereik je volgens mij toch hetzelfde ? Er wordt geen brandstof ingespoten, maar de motor blijft draaien, motorrem blijft behouden, en alle functies blijven werken.
Momentaan verbruik: 0,0 l/100 km, afficheert de boordcomputer dan.Oorspronkelijk geplaatst door jev Bekijk BerichtenDat is alleen interessant voor een auto met carburateurs. Een motor met ECU stopt zelf al met inspuiten van brandstof als je uitrolt.
Motor stilleggen kan dus wel degelijk nut hebben.
Er zijn tegenwoordig toch ook automaten die dit doen?Smilin' Jack - Speed Pilot
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichtenwaarom moet ik dan veel meer taks betalen dan al die 1.9 en 2.0 roet-uitstotende wagens op de belgische wegen ???
taks is in verhouding met CO2, als je start/stop uitzet dan stijgt CO2, dus ... toch logisch ???
wegenbelasting is nog steeds in verhouding met cilinderinhoud. BIV is afhankelijk van co2.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk BerichtenOp de N47 motoren van bmw draagt het start stop systeem enorm bij tot het befaamde kettingprobleem..
Best uitzetten dus...
Enige reden is waar dat goed voor is, is om de Co2 naar beneden te halen bij de verbruikstest van de fabrikant.
Comment
-
Weet er iemand meer over de verschillende systemen die door de verschillende merken worden gebruikt voor het start-stop systeem?
Zo gebruikt Mazda (als enige?) toch gewoon de ontbranding in de cilinder om (nog met hulp van de startmotor?) te starten, terwijl ander merken de (een aangepaste?) startmotor gebruiken.Smilin' Jack - Speed Pilot
Comment
-
sommige merken gebruiken een condensator (ik dacht dat dit het systeem van Mazda was ?), andere de gewone batterij, nog andere een aparte batterij (ik meen me te herinneren dat dit op mijn Volvo zo zou zijn)2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
Comment