Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Uitschakelen start/stop

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
    waarom moet ik dan veel meer taks betalen dan al die 1.9 en 2.0 roet-uitstotende wagens op de belgische wegen ???

taks is in verhouding met CO2, als je start/stop uitzet dan stijgt CO2, dus ... toch logisch ???
    ben je er zeker van dat het uitvallen voor 5 seconden en terug opstarten. Minder uitstoot heeft dan 5sec. Laten draaien...

Comment

Op de N47 motoren van bmw draagt het start stop systeem enorm bij tot het befaamde kettingprobleem..
      Best uitzetten dus...

Comment

Bij mij mag hij zeker 'weggeprogrammeerd' worden.

Ik rijd met een F11 535d, deze verbruikt bij 'idle' zowat 6ml per minuut.
        Aan verkeerslichten sta je gemiddeld hoe lang stil? 15seconden met een max van 30seconden?
        Voor mij betekent dit dan dat ik Brutto misschien 20-30ml/dag uitspaar (als veel rijder). Per dag gebruik ik zowat 30liter diesel
        Start stop bespaart dus 30ml per 30000ml ofte 0,1%.
        In plaats van 7 liter verbuikt mijn wagen dus 6,992 liter/100km

Daar komt nog bij dat de energie ergens van komen hé: je auto stopt, maar veel van de electrische systemen blijven actief, daarenboven moet er nog electrische energie gevonden worden om te starten....

Netto is er volgens mij geen meetbare winst .....
        (integenstelling tot de mensen hier de beweren toch een verschil te bemerken )

teizman

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door teizman Bekijk Berichten
          Bij mij mag hij zeker 'weggeprogrammeerd' worden.

Ik rijd met een F11 535d, deze verbruikt bij 'idle' zowat 6ml per minuut.
          Aan verkeerslichten sta je gemiddeld hoe lang stil? 15seconden met een max van 30seconden?
          Voor mij betekent dit dan dat ik Brutto misschien 20-30ml/dag uitspaar (als veel rijder). Per dag gebruik ik zowat 30liter diesel
          Start stop bespaart dus 30ml per 30000ml ofte 0,1%.
          In plaats van 7 liter verbuikt mijn wagen dus 6,992 liter/100km

Daar komt nog bij dat de energie ergens van komen hé: je auto stopt, maar veel van de electrische systemen blijven actief, daarenboven moet er nog electrische energie gevonden worden om te starten....

Netto is er volgens mij geen meetbare winst .....
          (integenstelling tot de mensen hier de beweren toch een verschil te bemerken )

teizman
          Ik krijg die vraag ook steeds van klanten, hoeveel spaar je daarmee uit als ze hem horen stilvallen. Ik zeg dan ook altijd, wie weet dat? Ik veronderstel 0,002l, waarop die me dan ongeloofwaardig aankijken maar toch even moeten lachen.

Sent from somewhere, using Tapatalk
          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

ik heb geen start-stop systeem, maar ik heb een moment rond gereden met mijn golf waarbij ik die op de ring in brussel naar wemmel toe in de bergaf ook stilzette en gewoon liet bollen, aan de lichten stilzette(sommige lichten staan wel 2min op rood, je weet dat er 10 autos doorgeraken en je bent de 22ste auto(ge kent die plaatsen wel rap vanbuiten vanaf wanneer ge 2-3keer voor de lichten staat. is toch 4-6min + de tijd dat de file opgang moet komen),...

mijn laagste verbruik is daardoor naar 3.43-3.46L gezakt terwijl ik anders gewoon niet onder de 3.5 raakte (3.51-3.63). verschil is dus eigenlijk verwaarloosbaar eigenlijk met slechts 0.07 tot 0.2L/100km verschil.
            daarbij rekenend dat je accu meer verslijt, de starter ziet meer af, meer roest uitstoot moment de motor weer aanslaat (bij autos met roetfilter zal die sneller moeten regenereren en dat kost weer extra brandstof) ... in bergaf rijden liet ik die in 3de gewoon weer aanslaan ipv te starten.
            ik zou VEEEL MEER kunnen besparen door men achteras te vervangen door ene met een electromotor erin, en voor die aanschuifstukjes op een stel accu's te rijden. tijdens het eerste stuk snellere weg dan de batterijen weer opladen met remenergie. ik ben er ook mee gestopt de motor stil te leggen
            Last edited by ; 15/07/2014, 09:43.

Comment

Er bestaat ook de mogelijkheid om aan lichten waar lang moet gewacht worden, uit te stappen en de wagen te duwen

Comment

Uw wagen uitzetten berg af met een moderne auto, is redelijk dom. Aangezien alles wegvalt. Remde, servo... En in veel gevallen nog eens een elektrisch stuurslot
                Als je hem al kan uitzetten. Mijn auto valt niet uit, zolang er snelheid gemeten word, en zelfs mijn moto blijft ook bollen totdat ik stil sta..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                  Uw wagen uitzetten berg af met een moderne auto, is redelijk dom. Aangezien alles wegvalt. Remde, servo... En in veel gevallen nog eens een elektrisch stuurslot
                  Als je hem al kan uitzetten. Mijn auto valt niet uit, zolang er snelheid gemeten word, en zelfs mijn moto blijft ook bollen totdat ik stil sta..
                  fcapri rijdt niet met een moderne auto . Die zijn Golf heeft geen servo, dus stuurt dan nog altijd even zwaar. Rembekrachtiging valt dan wel weg, moet je gewoon wat harder op de pedaal duwen. En stuurslot schiet bij mijn weten pas aan als je de sleutel uit het contact trekt.

Comment

contact blijft gewoon aanstaan, ik leg de motor doodweg stil. servo heb ik niet (en boeit ook niet als ik rechtdoor bergaf bol). trouwens zonder servo kan je nog altijd sturen en zeker als die nog in beweging is.

ik heb al een nieuwe wagen gehad die een paar maand oud was (renault clio) waar tegen 120km/h de boodschap op het scherm kwam 'panne de l'injection' en uit ging de motor. alsook de stuurbekrachtiging, remmen, ... alles viel uit. geraakt dan maar eens op de pechstrook vanaf het linkervak van de autosnelweg. auto stilgezet en weer herstart: geen probleem.
                    auto naar de garage gereden: die hebben alles gecontrolleerd en was geen probleem te vinden. sindsdien voor mij geen 'nieuwe' auto meer.

het uitbollen in bergaf was trouwens niet het doel van mijn post, wel het aantonen dat start-stop systeem amper invloed had. ik had bijkomende ook nog eens afgelegde km's zonder brandstof verbruik en dit resulteerde dan NOG steeds in bijna verwaarloosbare brandstofbesparing. als het de chauffeur dan ook stoord, gewoon afzetten die handel. is gewoon een functie om het 'groen maken' van de auto te verbeteren en niet om u brandstof te laten besparen
                    Last edited by ; 15/07/2014, 11:16.

Comment

als je je auto bergaf laat bollen, in versnelling, zonder aan het gaspedaal te komen, bereik je volgens mij toch hetzelfde ? Er wordt geen brandstof ingespoten, maar de motor blijft draaien, motorrem blijft behouden, en alle functies blijven werken.

Momentaan verbruik: 0,0 l/100 km, afficheert de boordcomputer dan.
                      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                        Ik krijg die vraag ook steeds van klanten, hoeveel spaar je daarmee uit als ze hem horen stilvallen. Ik zeg dan ook altijd, wie weet dat? Ik veronderstel 0,002l, waarop die me dan ongeloofwaardig aankijken maar toch even moeten lachen.
                        De "besparing" is niet significant en hangt enorm af van de individuele rijkarakteristiek van de chauffeur.

Ik heb er wel eens aan zitten rekenen voor mijn Mazda CX-5 (benzine). Er staat nu zo'n 6500 km op de teller en volgens het stop/start systeem heeft het systeem 3 uur gestopt. In een uur tijd verbruikt deze benzinemotor stationair ca 0,7 liter aan brandstof (is een ruwe schatting), iStop heeft dan in die drie uur ongeveer 2 liter brandstof bespaard. Het verbruik van de wagen is 7,56 liter per 100km, voor die 6500 km is dat dus 491 liter aan brandstof, laten we rekenen met 500 liter. Grofweg ligt de besparing voor mijn rijkarateristiek (voornamelijk snelweg) dan op 2/500 = 0,4%. Voor een diesel komen die getallen nog ongunstiger uit schat ik.

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                        ik heb een moment rond gereden met mijn golf waarbij ik die op de ring in brussel naar wemmel toe in de bergaf ook stilzette en gewoon liet bollen

Dat is alleen interessant voor een auto met carburateurs. Een motor met ECU stopt zelf al met inspuiten van brandstof als je uitrolt.

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                        daarbij rekenend dat je accu meer verslijt, de starter ziet meer af, meer roest uitstoot moment de motor weer aanslaat (bij autos met roetfilter zal die sneller moeten regenereren en dat kost weer extra brandstof) ... in bergaf rijden liet ik die in 3de gewoon weer aanslaan ipv te starten.
                        Je accu slijt niet van stroom leveren hoor. De meeste stop/start-systemen vereisen een accu die daar ook mee om kan gaan of hebben een varicap die de start-energie levert. Mazda (en misschien ook wel andere merken) gebruikt helemaal geen startmotor om vanuit stop/start te herstarten (mazda zet de cylinders op zo'n punt stil dat de motor met een enkele inspuiting + vonk uit zichzelf weer start).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                          als je je auto bergaf laat bollen, in versnelling, zonder aan het gaspedaal te komen, bereik je volgens mij toch hetzelfde ? Er wordt geen brandstof ingespoten, maar de motor blijft draaien, motorrem blijft behouden, en alle functies blijven werken.

Momentaan verbruik: 0,0 l/100 km, afficheert de boordcomputer dan.
                          Oorspronkelijk geplaatst door jev Bekijk Berichten
                          Dat is alleen interessant voor een auto met carburateurs. Een motor met ECU stopt zelf al met inspuiten van brandstof als je uitrolt.
                          Als de motor wordt stilgelegd en er wordt ontkoppeld, dan zal de auto langer bollen dan wanneer de motor draait en er geen brandstof wordt ingespoten.

Motor stilleggen kan dus wel degelijk nut hebben.

Er zijn tegenwoordig toch ook automaten die dit doen?
                          Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                            waarom moet ik dan veel meer taks betalen dan al die 1.9 en 2.0 roet-uitstotende wagens op de belgische wegen ???

taks is in verhouding met CO2, als je start/stop uitzet dan stijgt CO2, dus ... toch logisch ???

wegenbelasting is nog steeds in verhouding met cilinderinhoud. BIV is afhankelijk van co2.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                              Op de N47 motoren van bmw draagt het start stop systeem enorm bij tot het befaamde kettingprobleem..
                              Best uitzetten dus...
                              Inderdaad, deed ik dus ook altijd. En kan ook gewoon niet goed zijn voor de turbo enz...
                              Enige reden is waar dat goed voor is, is om de Co2 naar beneden te halen bij de verbruikstest van de fabrikant.

Comment

Tenzij iemand met bewijzen komt dat het slecht is voor de turbo beschouw ik het als nonsense

Comment

Ik denk het ook: de koeling van de turbo, dat is van belang voor iemand die hard rijdt, wat in huidige dagdagelijkse omstandigheden niet meer gebeurt, het kan gewoon niet, ofwel durft men niet meer

Comment

Weet er iemand meer over de verschillende systemen die door de verschillende merken worden gebruikt voor het start-stop systeem?

Zo gebruikt Mazda (als enige?) toch gewoon de ontbranding in de cilinder om (nog met hulp van de startmotor?) te starten, terwijl ander merken de (een aangepaste?) startmotor gebruiken.
                                    Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

ik denk dat velen het aspect leefbaarheid van de stad vergeten, ook al zijn het slechts peanuts...en het is verspilling

Comment

Ik vrees vooral dat men, wanneer de (nu vrij recente) wagens met S/S wat geleefd zullen hebben, veel blauwe of zwarte wolkjes zullen zien telkens als ze opgestart worden...

Comment

sommige merken gebruiken een condensator (ik dacht dat dit het systeem van Mazda was ?), andere de gewone batterij, nog andere een aparte batterij (ik meen me te herinneren dat dit op mijn Volvo zo zou zijn)
                                          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Working...
                                          X