Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lening voor een auto?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Campanilla Bekijk Berichten
    Het zijn goede vragen.
    Ik zit ergens ook wat verveeld omdat mijn eigen auto zijn waarde aan het verliezen is. Momenteel is mijn eigen auto nog 4500-4000 euro waard. Hoe langer ik wacht, hoe minder het gaat worden. Ik moet ook elke week zo'n 360 km in 1 weekend rijden + elke dag naar werk. Dus ik zit er best vaker in dan wanneer ik deze auto 2 jaar geleden ( Opel Agila) van mijn ouders overnam.
    Ik ging ervan uit dat je geen auto had en er eentje moest kopen.
    Als je huidige auto nog 4000-4500 waard is en hij is nog betrouwbaar, gewoon mee verder rijden dan.
    Die nieuwe gaat véél sneller in waarde zakken, de eerste twee jaar dat je hem hebt.
    Als het is uit noodzaak, dan zou ik durven lenen voor een auto. Als het gewoon is om met een nieuwere te rijden, zou ik het op jouw leeftijd zeker niet doen.

Comment

Toen ik begon te werken had ik ook een auto nodig en helaas niet voldoende spaargeld om een betrouwbare kilometervreter te kopen.
      Mijn ouders hebben mij toen wat extra geld geleend (renteloos).
      Heb hen dat bedrag (+-7000 euro) binnen het jaar terugbetaald en ben dat ritme eigenlijk blijven volgen, maar dan naar mijn spaarrekening.

In het begin was het soms lastig, maar doordat mijn loon mooi aan het evalueren is kan ik blijven sparen, een hypoteek afbetalen (samen met de vriendin natuurlijk), mij een extraatje vooroorloven (moto, reisjes, lekker eten,...) en toch nog confortabel leven (zonder in de supermarkt op de laatste euro te moeten kijken).

ik probeer bankfinancieringen te meiden aangezien de kosten toch soms wel erg hoog kunnen oplopen. zeker bij iets waar de waarde door een tegenvaller enorm snel kan dalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
        Ik zou de vorige spreker willen bijtreden. Wanneer je leent voor een auto maak je de bank rijk. Door goedkoop te beginnen maak je jezelf rijk.

Mijn allereerste auto was een 2de hands For Ka, niet meteen een begerenswaardige auto dus. Mijn 2de auto was een 2de handse BMW 3 serie die uiteindelijk 16 jaar is geworden. Al dat geld dat ik uitspaarde door niet te moeten lenen stelt mij nu in staat om, opnieuw zonder lening, een nieuwe auto te kunnen kopen. Het is een vicieuze cirkel. Klein beginnen is groot eindigen.

En ik heb (ondanks mijn lelijke Ford Ka) ook leuke & mooie meisjes vervoerd hoor. :-) Vrouwen kijken heus wel verder dan de auto waarmee je rijdt. Ondertussen ben ik getrwoud met 1 van die mooie meisjes. Dus dat mag u al zeker niet tegenhouden.
        iemand wil scoren vanavond

ontopic: kan het niet beter verwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          Ik zou het niet doen. Ik zou een auto kopen met 't geld dat je hebt, niks lenen dus. Iedereen doet wat 'm wilt natuurlijk, maar lenen voor een auto, ik heb het nooit begrepen. Zeker niet als je zo jong bent en je je centjes in de toekomst nog goed zult kunnen gebruiken. Maar da's mijn mening natuurlijk.
          Zie het probleem niet?
          Als ne mens elk jaar 3x op verlof gaat, als je elk weekend uitgaat en bijna 100€ opsoepeerd, hoeveel roken er geen paar pakskes per week op, ...
          Maar als hij dat allemaal niet doet en dat geld liever in een mooie wagen steekt blijft de eindrekening toch gelijk?

Hier al voor 2 wagens geleend en was altijd super content dat ik het had gedaan! Ik drink ni, smoor ni en vakantie is niks voor mij... Al dat geld dat "normale mensen" daaraan wegsmijten is toch pak hoger?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door -krikke- Bekijk Berichten
            Ik zou zeggen: ga voor de wagen die je het meeste aanspreekt. Tracht wel te achterhalen welke dealer etc...

230 euro is zeker geen probleem als maandelijkse last in verhouding met je wedde... Vergeet niet de 'andere' kosten in rekening te brengen: benzine, verzekering, taks, BIV, onderhoud, ... dus die 230 per maand zal wel richting +300 gaan afhankelijk van je kilometers...
            klopt.

Ik betaal 250€ lening, 170€ per maand verzerkering en ongeveer €300 per maand aan diesel .
            BMW X5 45e

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk Berichten
              En ik heb (ondanks mijn lelijke Ford Ka) ook leuke & mooie meisjes vervoerd hoor. :-) Vrouwen kijken heus wel verder dan de auto waarmee je rijdt. Ondertussen ben ik getrwoud met 1 van die mooie meisjes. Dus dat mag u al zeker niet tegenhouden.
              Proficiat! Nu omdat 'mooi zijn' een relatief begrip is, zou ik jouw definitie willen toetsen aan mijn interpretering van 'mooi'. Heeft u toevallig een mooie sfeerfoto van uw knappe vrouw? (liefst minimum 1024x768 en 150dpi)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xxxracexxx Bekijk Berichten
                Zie het probleem niet?
                Als ne mens elk jaar 3x op verlof gaat, als je elk weekend uitgaat en bijna 100€ opsoepeerd, hoeveel roken er geen paar pakskes per week op, ...
                Maar als hij dat allemaal niet doet en dat geld liever in een mooie wagen steekt blijft de eindrekening toch gelijk?

Hier al voor 2 wagens geleend en was altijd super content dat ik het had gedaan! Ik drink ni, smoor ni en vakantie is niks voor mij... Al dat geld dat "normale mensen" daaraan wegsmijten is toch pak hoger?
                Je kan ook sparen in plaats van te lenen. Lenen is de banken (die ons al genoeg gepluimd hebben met hun ziekelijke drang naar woekerwinsten) nog rijker maken. Lenen kost immers extra geld, je betaalt af met een interest hé. Lenen kan soms niet anders, ik heb ook geleend voor m'n huis, gewoon omdat het niet anders kan. Maar voor de rest leen ik voor niets. Met een auto van 5.000 euro kan je ook droog en warm van punt A naar punt B rijden hé.
                Maar, iedereen doet wat 'm wilt natuurlijk. Ik geef gewoon mijn mening mee.

Comment

Iedereen moet ergens beginnen natuurlijk. Ik zou eerder op zoek gaan naar een directiewagen bij Peugeot zelf...... Geeft toch wat meer flexibiliteit achteraf.

En een lening? Why not? De rentes staan superlaag..... tis niet dat ge 30 000 euro gaat lenen he.

Comment

Je kan ook sparen in plaats van te lenen. Lenen is de banken (die ons al genoeg gepluimd hebben met hun ziekelijke drang naar woekerwinsten) nog rijker maken. Lenen kost immers extra geld, je betaalt af met een interest hé. Lenen kan soms niet anders, ik heb ook geleend voor m'n huis, gewoon omdat het niet anders kan. Maar voor de rest leen ik voor niets. Met een auto van 5.000 euro kan je ook droog en warm van punt A naar punt B rijden hé.

pff zwak!

j/k , ik begrijp u punt wel

Oorspronkelijk geplaatst door ALexanderGTI Bekijk Berichten
                    Iedereen moet ergens beginnen natuurlijk. Ik zou eerder op zoek gaan naar een directiewagen bij Peugeot zelf...... Geeft toch wat meer flexibiliteit achteraf.

En een lening? Why not? De rentes staan superlaag..... tis niet dat ge 30 000 euro gaat lenen he.
                    true, en koop u nog een eco-auto en de rentevoet is nog lager
                    BMW X5 45e

Comment

Ik volg jakkel volledig !

Mijn eerste kar was een Golfje Diesel van 85 voor 850€ gekocht ... 3 jaar zonder problemen mee gereden en 50.000km's erbij gezet. Mijn 124 heb ik een paar honderd € meer betaald en is mijn daily die jaarlijks 30.000 km's afmaalt veilig en comfortabel. Wat ik wil zeggen is voor €2000 vind je een betrouwbare en goede auto voor jaren rijplezier ! Je moet alleen in een oude willen rijden en tegen de comentaar kunnen dat mensen naar je hoofd slingeren omdat je met een oude kar rijdt !
                      Benzine
                      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
                      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                      Diesel
                      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

Je moet dat natuurlijk wat voor jezelf uitmaken. Het hangt er allemaal vanaf wat voor jou belangrijk is. Een schoolkameraad moest lachen met mijn oude Corolla van 1000 euro toen we afstudeerden , hij kocht hem toen een nieuwe wagen van 12000 euro op krediet. Nu zijn we tien jaar later en eet hij alle dagen boterhammen met choco om zijn huis af te betalen, maar zijn eerste auto heeft hij nog altijd. Dus slechte keuzes zijn er niet volgens mij, maar je moet zien waar je jezelf goed bij voelt. Ik heb liever wat meer "vrijheid", hij kan leven met de druk dat het met zich meebrengt ...

Ik zou persoonlijk enkel lenen voor een wagen vanuit het standpunt dat ik het geld heb, maar dat het meer opbrengt van het te beleggen dan dat de lening me kost.
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

ben je auto-wisselaar, zoals velen hier ? kies dan iets goekoop...ben je van zinnens deze pug op 10 jaar op te rijden, koop dan nieuw

Comment

Wel raar dat het hier een auto forum is met normaal gezien autoliefhebbers maar content zijn met oude, trage, versleten auto's
                            Zijn keuzes die je maakt. Moest de topicstarter nu gevraagd hebben over een lening van een porsche tegen afbetaling van 1000€/maand gedurende 6j kan ik jullie standpunt enkel beamen, maar gaat hier over een kleine wagen met een laag afbetalignsplan. Dit zal geen of weinig inpakt hebben op zijn huidig leven en nog minder op zijn toekomstig leven...
                            Integendeel, door nu misschien deze "investering" te maken kan hij met deze wagen misschien 10j rijden waarvan je de eerste 5 a 6 jaar al zeker geen grote kosten kan verwachten. (zie dikwijls de promoties van kia, hyundai etc met x aantal jaar geen onderhoudskosten ed).
                            Het is en blijft een extra kost die lening maar voor die 12000€ van de topicstarter zou het "maar" +/- 360€ kosten... Als je voor dat bedrag een mooie wagen kan hebben, meer financiële ademruimte op je rekening etc vind ik dat wel aanvaardbaar.

Comment

Wel raar dat het hier een auto forum is met normaal gezien autoliefhebbers maar content zijn met oude, trage, versleten auto's
                              Normaal gezien autoliefhebber ... Deze commentaar bedoel ik dus ...

Ik ben geen liefhebber omdat ik oude auto's heb ... ?
                              Benzine
                              '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
                              '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                              Diesel
                              '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                              '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                              '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                              '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                              '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

Moest de topicstarter nu gevraagd hebben over een lening van een porsche tegen afbetaling van 1000€/maand gedurende 6j kan ik jullie standpunt enkel beamen, maar gaat hier over een kleine wagen met een laag afbetalignsplan. Dit zal geen of weinig inpakt hebben op zijn huidig leven en nog minder op zijn toekomstig leven...
                                Integendeel, door nu misschien deze "investering" te maken kan hij met deze wagen misschien 10j rijden waarvan je de eerste 5 a 6 jaar al zeker geen grote kosten kan verwachten. (zie dikwijls de promoties van kia, hyundai etc met x aantal jaar geen onderhoudskosten ed).
                                Het is en blijft een extra kost die lening maar voor die 12000€ van de topicstarter zou het "maar" +/- 360€ kosten... Als je voor dat bedrag een mooie wagen kan hebben, meer financiële ademruimte op je rekening etc vind ik dat wel aanvaardbaar.
                                +1! Heb dezelfde mening.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
                                  Normaal gezien autoliefhebber ... Deze commentaar bedoel ik dus ...

Ik ben geen liefhebber omdat ik oude auto's heb ... ?
                                  majaa godverdomme!!
                                  Me al die oude rommel die roesten en roeten als een halve zot! wat een k*tbakken!

Ik heb verplicht van mijn ouders een nieuwe auto moeten kopen, dus ervoor moeten lenen. Moesten zij er geen mening over hebben reed ik nu met een propere bmw E36 of E39 rond omdat voor mij een van de mooiste bestaalbare auto's zijn, plus die rijden puurder dan al die karren met al die elektronische poespas erin.
                                  BMW X5 45e

Comment

kan misschien aan mijn leeftijd liggen maar als je huidige wagen nog goed is, zou ik daarmee blijven rijden zolang je nog geen eigen woonst hebt aangezien je in deze tijden best investeert in stenen

wanneer je thuis woont en werkt is dat de ideale periode om deftig te sparen om een eigendom te kunnen kopen..ik heb dat ook zo 5 jaar gedaan toen ik thuis woonde en mijn ex ook bij haar ouders en heb nu eigen huis (nadat ik 2 jaar geleden mijn ex heb uitgekocht) en zal nu op mijn eentje ongeveer hetzelfde afbetalen voor mijn huis dan wat sommige moeten afbetalen voor hun auto aangezien mijn ex en ik een grote eigen inbreng hadden bij aankoop...

Ondertussen heb ik de afgelopen jaren goed kunnen sparen en heb 4 maand geleden samen met mijn huidige vriendin een nieuwe Zafira Tourer gekocht (stockwagen dus mooie korting) en cash betaald...daarvoor reed ik altijd met auto's van +6 jaar oud dewelke ik allemaal onder de 7000euro heb betaald (met uitzondering van mijn VW Kever van '53 natuurlijk )

Als je natuurlijk zoals bij sommige merken aan 0% kunt afbetalen, zou ik het ook wel overwegen maar van thuis uit heb ik meegekregen om eerst te sparen vooraleer iets te kopen, met uitzondering van een huis natuurlijk

en diegene die denken dat de prijzen van de woningen zullen zakken, denk maar iets anders ik ben nu met mijn huidige vriendin aan het kijken om samen een huis aan te kopen en als je ziet hoe snel de huizen van 350 a 400.000euro worden verkocht..sommigen staan er amper 2 dagen op en ze zijn al verkocht! Al 3x zelf naar een huis gaan kijken vooraleer contact op te nemen met de makelaar en dag later gebeld om een afspraak te maken om binnen te kunnen kijken en telkens was het antwoord dat er al een optie was genomen...

Comment

Zijn keuzes die je maakt. Moest de topicstarter nu gevraagd hebben over een lening van een porsche tegen afbetaling van 1000€/maand gedurende 6j kan ik jullie standpunt enkel beamen, maar gaat hier over een kleine wagen met een laag afbetalignsplan. Dit zal geen of weinig inpakt hebben op zijn huidig leven en nog minder op zijn toekomstig leven...
                                      Ten eerste zijn autoliefhebbers meer dan alleen mensen die van snelle nieuwe wagens houden
                                      Ten tweede kunnen er nog andere dingen zijn die je "lief" zijn buiten auto's, dat zijn dingen die je voor keuzes stellen

Het is en blijft een extra kost (hogere afschrijving + hogere verzekering) bovenop de gebruikskosten (verzekering,onderhoud,brandstof,taksen) die een auto al geven in je maandelijks budget. En 5 à 6 jaar zonder extra kosten? Dat wil ik allemaal eerst nog wel is zien, dat zet niemand je op papier voor die prijs

Ik ben gestart met een Corolla diesel van 1000 euro en op het jaar dat ik die gehad heb heeft die mij alleen al aan brandstof 2100 euro gekost en de diesel stond toen aan 1 euro en ik verstookte gemiddeld 6 liter per 100 km. 7 onderhoudsbeurten van 50 euro en 1 maal distributie wissel aan 350 euro. Verzekering en taks was nog is 1200 euro. Dat is dus 6000 euro aankoop inbegrepen voor 35 000 km op 1 jaar te rijden. Na dat jaar verkocht voor 800 euro omdat ik een bedrijfswagen moest nemen.

Mocht ik voor een afbetaling van 250 per maand gegaan zijn, dan betaalde ik in het eerste jaar alleen al 2750 euro aan aankoop (zonder rekening te houden met voorschot) zonder een meter te rijden. Onderhoudskost zou iets lager dan die 700 gelegen hebben dat is zeker, verzekering en taksen zouden dan weer zeker hoger gelegen hebben. Verbruik van een nieuwe/duurdere zou misschien een litertje minder zijn geweest dus daar kon ik pakweg 350 euro besparen. Restwaarde na dat jaar is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar een nieuwe/duurdere wagen van 12000 euro verkoop je niet na een jaar voor meer dan 10 000 euro denk ik dan ...

Als ik er langer mee gereden had was het voordeel van de afschrijving op de aankoop alleen maar groter geworden voor de goedkope tweedehands. Mijn oordeel is dat je al heel lang moet gaan rijden met die nieuw gekochte wagen om de mogelijke extra kosten van een oude wagen te gaan compenseren en met lang bedoel ik 10 jaar en langer. Uiteraard gaat mijn oude niet zo lang meegaan, maar in die periode kan ik gerust met eigen kapitaal dat ik uitspaar op mijn wagen, mijn aankoop van een goedkoop krel herhalen, ik kan zelfs voor een iets duurdere gaan of regelmatig een andere kopen

Is er dan geen reden om nieuw/duurdere wagen te kopen? Uiteraard wel, je bent iets geruster met een nieuwe, hoeft niet elk jaar naar de keuring, je koopt naar jouw smaak, hebt meer comfort .... Luxe dus in mijn ogen en dat kan je perfect in het rijtje zetten dat je eerder aanhaalde van roken, feesten, reizen, uit eten gaan ...
                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

Comment

Lenen voor een wagen is toch niets abnormaal, hoeveeeel zijn er niet die voor hun wagen een kleine lening hebben!
                                        Het is alleszins beter dan gaan lenen voor ne tv,iphone,ipad,reizen,enz.......ik heb al iemand gekend die nen hond op afbetaling kocht

Comment

Tja, er zijn inderdaad veel mensen die lenen. De ene uit patsermotieven (lees: auto die eigenlijk te duur is voor de persoon in kwestie) of mensen die gewoon een betrouwbare (nieuwe) auto willen maar het geld niet direct kunnen spenderen.. Niemand hier kan je financiele situatie inschatten, dus lijkt het me ook moeilijk om daarover raad te geven..

Comment

Working...
                                          X