Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lening voor een auto?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door xxxracexxx Bekijk Berichten
    Hoe je het ook draait of keert, een auto is en blijft een kost.
    Met een lening vergroot je die kost alleen maar, dus dat zou een heel bewuste keuze moeten zijn en dan is er niks mis mee. Uiteindelijk heb je met 250 per maan af te betalen aan je auto nog geen meter gereden. Die wagen op de baan brengen en houden + verzekeren alleen al kost je maandelijks al een aardige som en dan heb je nog steeds geen meter gereden.

Als de topicopener hier zegt dat hij 1500 per maand heeft dan gaat hij nadat al zijn autokosten er af zijn geen 1000 euro meer over houden. Dus minimum 1/3de van je loon spenderen aan een wagen dat is toch niet niks.

Wat met de vele bedrijfswagens? Is dit dan ook geen weggesmeten geld? x aantal euro's weggeven van je loon om met een wagen te rijden die misschien al niet 100% naar je zin is? Na de leaseperiode je de wagen terug moet geven en niets in de plaats krijgt... De leasemaatschappijen die er ondertussen ook goed aan hebben verdiend + dat geld dat je hebt moeten afgeven voor je bedrijfswagen dat niet meetelt voor vakantiegeld/pensioen etc...
    Als ik zie wat mijn zus zogezegd "krijgt" van haar werkgever en wat zij ervoor moet afgeven.
    Een bedrijfswagen is gewoon geen keuze in veel gevallen. Wij proberen altijd zoveel mogelijk opslag te krijgen in ons loon en het wagenbudget laag te houden. Weigeren is niet mogelijk, en in ons geval zou het ook stom zijn omdat we veel woon-werkkilometers doen die als privé worden beschouwd. Bovendien is het een hele geruststelling dat de kosten voor je wagen vastliggen als je een huis gaat kopen en aan kinderen begint, dan kunnen er van die kant nooit onverwachte kosten komen.

Dan is het nu van de lenign weg als je het budget al hebt...
    Met omnium heb je garantie dat je je lening kan terug betalen na een crashe.
    Als je het geld hebt en je dat geld meer kan laten opbrengen dan de interesten van de lening dan is het juist heel nuttig van te gaan lenen! En een omnium dekt niet alles. Neem nu jouw Scirocco, als die uit garantie is en die zijn distributieketting springt, dekt uw omnium dat? Dekt uw lening dat?
    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

Comment

Ik heb trouwens nog nooit een omnium gehad en ben ook geen voorstander van dit type verzekering. Mini-omnium wél (vandalisme, brand, diefstal, glasbreuk, ...), maar volledig eigen schade? Dat heb je toch perfect in de hand?

Een parkeeraccidentje zal minder kosten dan de premie van je omnium, en als je je auto tegen een boom zet, heb je het meestal toch aan jezelf te danken. Vind ik.

Het grappigste van al vind ik mensen die zeggen 'jamaar, een lening hoef ik niet voor een auto, want als je de auto plooit moet je nog afbetalen'. Juist ja. En als je de auto upfront betaald hebt, ben je je geld niet kwijt als je hem crasht?

Weet je hoe ik redeneer? Als ik (bvb.) €40.000 gespaard heb en dat aan een auto wil besteden, ben ik na de aankoop weer blut. Als ik dat bedrag leen, zet ik die €40.000 gewoon opzij, en als er dan eens een onnozelheid gebeurt (frigo kapot, kosten woning, ...) moet ik mij daar tenminste al geen zorgen over maken.
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
        Ik snap de afkeer van lenen voor een auto niet.

Toen ik nét begon te werken, heb ik mijn Fiat gekocht (ik was toen een drie-vier maand bezig).

Gezien wat mijn loon was, wat ik die eerste 3 maanden kon sparen (na aftrek huur, eten, kosten, ...), en daarna gewoon het volledige bedrag van mijn Fiat geleend en op 2 jaar terugbetaald (was iets van een 610 euro per maand).

De bank heeft haar centen altijd op tijd gehad, nooit nog maar één dag te laat. En dat rijk maken? Het gehele bedrag werd terugbetaald met een weerzinwekkende rente van... €286. Over twee jaar. Ik vraag me af of de inflatie zelfs niet hoger was. Het zal alleszins zo goed als een nuloperatie geweest zijn.

Verder zie ik het probleem niet met een bank die iets verdient aan deze transactie. Tenslotte hebben ze hun centen aan mij ter beschikking gesteld.

Het feit dat ik ondertussen rustig kan sparen (auto is al bijna drie jaar betaald) verandert niets aan mijn instelling: de volgende auto koop ik gewoon 100% via financiering. Geef me eens een reden om het niet te doen?

Ik ga zelfs meer zeggen: ik ben niet tegen lenen voor een reis, huwelijk, ... mijn inziens is er maar één probleem, en dat is OVERlenen. Je moet je eigen budget kennen.

In Vlaanderen zijn we echter een beetje bekrompen, lenen voor een huis en daarmee basta, voor de rest sparen, een hoop bakstenen hebben voor je oude dag en braaf in de pas lopen.
        Je hebt op korte termijn afbetaald, als de topicstarter dat moet gaan doen met zijn 1500 euro houdt hij geen 500 euro niet meer over per maand als al zijn autokosten betaald zijn. Termijnen zijn in mijn ogen niet onbelangrijk als we het over een lening hebben. 2 jaar voor een auto, 4 maand voor een reis, een jaar voor een huwelijk. Dat is iets anders dan een auto op 5 jaar of een gsm op 1 jaar of een tv op 2 jaar. Als je lening pas afgelopen is op het moment dat het goed 'aan vervanging toe is', is natuurlijk discutabel, dan heb je geen 'winst' aan een lening in mijn ogen. Als je sneller afbetaald dan de levensduur van het goed geef je jezelf ruimte om tussendoor je eigen kapitaal te vergroten.

En die bekrompen vlamingen zijn ook de betere spaarders van de klas en ik denk dat het recente verleden ons geleerd heeft dat een economie die gebouwd is op krediet nu ook niet alles is Je betaalt trouwens zelf op korte termijn af om nadien te kunnen sparen Zelf kapitaal hebben is een gezonde basis, ook om te gaan lenen.
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Dan is het nu van de lenign weg als je het budget al hebt...
          Met omnium heb je garantie dat je je lening kan terug betalen na een crashe.
          'T is gewoon mijn mening hé
          Ik kan je ook perfect begrijpen hoor, het verschilt gewoon van persoon tot persoon voor wat hij wel / niet wil lenen.
          Ook al ben ik autoliefhebber, een auto dient kort door de bocht gezien om je van punt A naar punt B te brengen.
          Natuurlijk heb ik liever eentje die meer doet dan dat, maar als het budget er niet is...
          Lenen zou ik dus enkel doen voor een huis, of als het écht niet anders kan voor bv een wagen.
          Maar zoals ik al zei, da's gewoon mijn mening

Comment

Weet je hoe ik redeneer? Als ik (bvb.) €40.000 gespaard heb en dat aan een auto wil besteden, ben ik na de aankoop weer blut. Als ik dat bedrag leen, zet ik die €40.000 gewoon opzij, en als er dan eens een onnozelheid gebeurt (frigo kapot, kosten woning, ...) moet ik mij daar tenminste al geen zorgen over maken.
            Dat is precies de reden waarom ik voor mijn wagen ook de helft van het aankoopbedrag geleend heb. Het was dat of opnieuw beginnen sparen.
            Ja ik had ook nog met mijn Focus kunnen doorrijden, maar kon hem verkopen voor bijna hetzelfde als ik ervoor betaald had twee jaar eerder, zou ook stom geweest zijn om dat te laten, niet?
            "I've tried everything other than jumping out of a plane, but nothing gives you an adrenaline rush like racing a car." (Nigel Mansell)

Current: Audi A4 S-Line 2.0 Avant (2016)

Past: BMW 316 dA Touring Steptronic (2014) - Renault Mégane GT 1.9 dCi ( 2014 ) - Ford S-Max 1.8 Duratorq TDCI ( 2010 ) - Ford Focus 1.6 Clipper TDCI ( 2008 ) - Fiat Grande Punto Racing -Italia- ( 2010 )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
              Je hebt op korte termijn afbetaald, als de topicstarter dat moet gaan doen met zijn 1500 euro houdt hij geen 500 euro niet meer over per maand als al zijn autokosten betaald zijn. Termijnen zijn in mijn ogen niet onbelangrijk als we het over een lening hebben. 2 jaar voor een auto, 4 maand voor een reis, een jaar voor een huwelijk. Dat is iets anders dan een auto op 5 jaar of een gsm op 1 jaar of een tv op 2 jaar. Als je lening pas afgelopen is op het moment dat het goed 'aan vervanging toe is', is natuurlijk discutabel, dan heb je geen 'winst' aan een lening in mijn ogen. Als je sneller afbetaald dan de levensduur van het goed geef je jezelf ruimte om tussendoor je eigen kapitaal te vergroten.

En die bekrompen vlamingen zijn ook de betere spaarders van de klas en ik denk dat het recente verleden ons geleerd heeft dat een economie die gebouwd is op krediet nu ook niet alles is Je betaalt trouwens zelf op korte termijn af om nadien te kunnen sparen Zelf kapitaal hebben is een gezonde basis, ook om te gaan lenen.
              Met dat laatste ben ik het volledig eens! Niet alleen heb je een buffer, je kan het ook als 'drukmiddel' gebruiken om een betere rentevoet te bekomen, en de jaarlijkse intresten kunnen dienen om de kost van de lening te helpen dragen, waardoor je de reële kostprijs zeer laag kan houden.

Comment

Idem dezelfde mening

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
                  ik heb enkel een lening lopen voor mijn huis
                  Idem .

Comment

me too
                    2007 - Peugeot 207 CC - TURBO
                    2009 - Yamaha R1 Model 2008

Comment

Als je het droog bekijkt heb je gelijk ja, maar direct je gespaarde €40.000 aan een auto besteden, en dan blut zijn (daaronder versta ik geen reserve meer hebben om bv een frigo te kopen), dan ben je gewoon niet goed bezig...
                      Dus in het voorbeeld dat je geeft MOET je eigenlijk lenen als je persé je volle €40.000 daaraan wil besteden, en haal je sowieso gelijk op vlak van lenen vs direct alles betalen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
                        Als je het droog bekijkt heb je gelijk ja, maar direct je gespaarde €40.000 aan een auto besteden, en dan blut zijn (daaronder versta ik geen reserve meer hebben om bv een frigo te kopen), dan ben je gewoon niet goed bezig...
                        Dus in het voorbeeld dat je geeft MOET je eigenlijk lenen als je persé je volle €40.000 daaraan wil besteden, en haal je sowieso gelijk op vlak van lenen vs direct alles betalen
                        Je hebt gelijk hoor! Anderzijds: er loopt hier enen te verkondigen (en hij is nog niet in dit topic geweest ) dat je max. 10% van je budget aan een auto mag geven. Dat wil dus zeggen dat iedereen die met een Golf 6 rondbolt, 200.000 Euro opzij staan heeft.

Right

Maar in bovenstaand voorbeeld zou je misschien best nog even doorsparen, of een auto kopen van bvb. 35k. Was maar om een voorbeeldje te hebben!

Comment

Je hebt gelijk hoor! Anderzijds: er loopt hier enen te verkondigen (en hij is nog niet in dit topic geweest ) dat je max. 10% van je budget aan een auto mag geven. Dat wil dus zeggen dat iedereen die met een Golf 6 rondbolt, 200.000 Euro opzij staan heeft.

Right

Maar in bovenstaand voorbeeld zou je misschien best nog even doorsparen, of een auto kopen van bvb. 35k. Was maar om een voorbeeldje te hebben!
                          Oeps , ik geraak er ook niet

Comment

Ik heb (had) alleen leningen lopen indien deze (fiscaal) meer opbrengen dan de totale leningkost
                            (dus voor auto's alleen leningen afgesloten indien 0% intrest).
                            (ps en voor bakstenen leen ik meestal ook niet en in de pas lopen )
                            Last edited by ivob2; 04/04/2013, 14:25.

Comment

Je kan natuurlijk ook maar zoveel geld aan je auto geven dat je niet 'blut' bent en nog geld over hebt voor 'onvoorziene' kosten?
                              Beetje rare redenering. Als je cash betaalt ben je al je geld kwijt en als je leent niet? Dan ben je volgens mij hetzelfde geld + de intrest en leningskosten kwijt.
                              Last edited by ivob2; 04/04/2013, 14:36.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                Je kan natuurlijk ook maar zoveel geld aan je auto geven dat je niet 'blut' bent en nog geld over hebt voor 'onvoorziene' kosten?
                                Beetje rare redenering. Als je cash betaalt ben je al je geld kwijt en als je leent niet? Dan ben je volgens mij hetzelfde geld + de intrest en leningskosten kwijt.
                                Als je leent spreid je uw aankoop over x aantal maand en leef je daarnaar ... mijn mening

Comment

Zelfs dat niet

Comment

Als er ergens 0% financiering wordt aangeboden zou je wel gek moeten zijn om het niet te doen.

Da's dan strikt gezien zelfs geen lening meer maar gewoon een uitgestelde betaling.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
                                      Als je leent spreid je uw aankoop over x aantal maand en leef je daarnaar ... mijn mening
                                      Laat me het dan zo stellen. Ik leen liefst bij mezelf
                                      Eerst sparen (en er naar leven) en dan uitgeven. Lenen is de omgekeerde redenatie: eerst uitgeven en er dan voor gaan sparen + de extra kosten
                                      + je hebt het zelf niet in de hand als er iets (grondig) misloopt).
                                      Mezelf kan ik nog uitstel geven, de bank gaat dit niet doen
                                      Ook maar mij mening hoor
                                      Ieder leef voor mij hoe hij wil (maar niet komen zagen daarna en triestig handje ophouden bij de gemeenschapspot).
                                      Last edited by ivob2; 04/04/2013, 14:49.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alcazar Bekijk Berichten
                                        Als er ergens 0% financiering wordt aangeboden zou je wel gek moeten zijn om het niet te doen.

Da's dan strikt gezien zelfs geen lening meer maar gewoon een uitgestelde betaling.
                                        Idd. Daarom dat ik ook niet zeg dat ik nooit leen.
                                        Bij een JKP van 0% (wat bij een auto nogal eens kan voorkomen) of wanneer de return van de lening groter is dan de
                                        cashkost (bv. fiscale stimuli) of de uiteindelijke leningkost lager is dan de cashopbrengst (bv. in eenzelfde termijn is
                                        de opbrengst van het uitstaande kapitaal hoger dan de kost van het geleende kapitaal) mag je mij ook altijd bellen.
                                        Dan is een lening ook geen teveel uitegeven geld (voor dezelfde waardereturn) maar gewoon gezond verstand.
                                        Last edited by ivob2; 04/04/2013, 14:56.

Comment

Ik heb (had) alleen leningen lopen indien deze (fiscaal) meer opbrengen dan de totale leningkost
                                          (dus voor auto's alleen leningen afgesloten indien 0% intrest).
                                          Zelfs voor een auto kan lenen meer opbrengen dan niet lenen zoals ik eerder in dit topic al aangaf.
                                          De lening kost me minder dan de spaarrente die ik krijg over drie jaar als ik het geld laat staan.
                                          Lenen is dus goedkoper dan cash betalen en je hebt wat meer comfort.

Iedereen heeft het altijd over geld en leningkosten maar vergeet gemakkelijkheidshalve het gederfde inkomen van de spaarrente als je je geld laat staan.

Wel of niet lenen heeft in mijn ogen niks met kosten te maken, die zijn echt verwaarloosbaar. Toch zeker voor recente of nieuwe zuinige wagens.
                                          Het heeft echter alles te maken met budgetbeheer en financiële planning.
                                          Zomaar mordicus tegen lenen zijn omwille van het principe is echt kortzichtig.
                                          Zomaar lenen zonder verder na te denken is evengoed dom.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Working...
                                          X