Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lening voor een auto?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Lening voor een auto?

Hallo allemaal.

Ik zou graag een nieuwe auto kopen. Een Peugeot 208.
    Er zijn 2 opties.
    Ik koop een nieuwe en met alle kortingen enzo, leen ik iets van 12000 euro. Dit is een standaard 208, Benzine, 1400 cc met airco, een kleur, maar verder gewoon standaard.

Nu heb ik een koopje gezien. Een Peugeot 208 met 6000 km. Hij is nog maar een paar maanden oud en ik zou met alle kortingen en mijn eigen budget 10 000 EUR moeten lenen. Het is een Benzine van 1200 cc. Er zit een airco, zo'n touch screen mét GPS etc. Mooi grijs kleur, kortom alles wat je wil.

Nu is de vraag, is zo'n lening wel verstandig? Ik heb nog 2.5 jaar garantie moest ik die tweedehands kopen. Ik zou 4 jaar lang elke maand 230 EUR moeten afbetalen.

Ik ben 21 jaar, heb een vaste job van 1500 EUR per maand en woon nog wel een jaar of langer thuis. Wat denken jullie?

Zou ik dit doen, of niet?

Ik zou met dit kleine prijsverschil persoonlijk zeker voor de nieuwe gaan en een Tomtom kopen van 150 Euro, die je in tegenstelling tot die ingebouwde GPS, nog up-to-date kan houden ook.
    De 1400cc motor heeft wat meer reserve.

Comment

Financieel lijkt het me geen risico, als je inderdaad een vaste job hebt en niet teveel andere uitgaven (je woont nog thuis), daar het slechts een kleine hap uit je budget neemt.
      Een lening lijkt me dus geen ramp, en het verschil tussen 10.000 of 12.000 al helemaal niet, want uiteindelijk is dat nog geen jaar meer terugbetalen. Je doet ook geen zotte aankoop (zware lening voor dikke BMW met eerste loontjes).

Als je vervoer zeer belangrijk voor je werk is dat dus zeker een optie.
      Zelf zou ik op mijn leeftijd (ben 25) en dus zeker ook nog op die van jou, eerder voor nog iets simpeler en goedkopere tweedehands gaan. Bv een 207 of 206 met weinig kilometers voor 3-4-5000 euro, zodat je misschien niet of amper moet lenen. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.

Succes!

Comment

Alvast bedankt voor de reacties.

Het is dat ik op die tweedehands veel meer opties heb, dan vb. op die 208 nieuw van de winkel. En die 208 die kost dan ook nog eens meer.
        + ik hoop dat iemand hier al ervaring heeft met die touchscreen, want ik lees er toch niet evenveel goede reviews over.
        Dan vraag ik me ook af waarom een wagen van 3 maanden oud, met 6000 km verkocht wordt. Kan natuurlijk om van alles zijn.

Ik heb er ook helemaal geen ervaring mee, met tweedehands dus ik ben mezelf een beetje aan het blind staren denk ik.

Comment

Koop je die tweedehands bij een Peugeot-verdeler met garantie?
          OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
          Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

Ik heb zelf 10k geleend voor mijn auto en betaal dus ook rond de 250€ af per maand. Is perfect doenbaar

Een wagen die zo snel verkocht wordt kan mss een demowagen zijn van een garage. Bij mij was dat in ieder geval zo.
            BMW X5 45e

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
              Koop je die tweedehands bij een Peugeot-verdeler met garantie?
              Niet bij een Peugeot verdeler, maar een garage die vanalles heeft. En ik heb nog fabrieksgarantie, aangezien hij slechts enkele maanden oud is.
              Ik ga wel even navragen waar die garage zich bevindt dan.

Comment

Van deze 2 de nieuwe, omdat die een betere motor heeft en het prijsverschil zo klein is. Ik vind (veel) lenen voor een auto op jonge leeftijd zo stom, als jonge gast kun je toch beter je geld wat sparen of het geven aan dingen die jonge gasten graag doen (feesten, reizen, roadtrippen, sporten,...)? Ik zou in jouw plaats een deftig tweedehandsje zoeken voor niet te veel geld met garantie. Je kunt al eens wat kosten doen, maar de enorme afschrijving en lening van een nieuwe vind ik erger. Dan kun je op je gemakje sparen en eventueel later nog een auto kopen die je echt aanstaat zonder compromissen te maken (optie's enzo).
                Last edited by stradge; 02/04/2013, 21:51.

Comment

De keuze om al dan niet te lenen staat in jouw (TS) geval toch volledig los van de keuze tussen deze twee auto's?
                  10K of 12K lenen, ik zie het verschil niet echt.
                  Over de keuze tussen de twee kandidaten kan ik niet veel zeggen, het verschil in prijs lijkt klein maar het hangt er een beetje vanaf welk belang je hecht aan de opties.
                  Kies de opties die jonge occasie heeft, tel die bij de nieuwprijs van een nieuwe en zie dan het verschil eens.
                  Weeg vooral goed af welke opties voor jou écht belangrijk zijn en welke gewoon leuk.

Wat lenen betreft, wij hebben net ook een jonge occasie gekocht.
                  Aan de huidige intrestvoeten brengt sparen meer op dan de kosten van de lening.
                  Cash betalen is dus duurder dan (deels) lenen.
                  Wij hebben gekozen om een deel te financieren (al konden we het geld gewoon op tafel leggen) en betalen op die manier minder en houden meer financiële reserve.
                  Je moet vooral zien wat je zelf kan en wat je zelf wil opbouwen.
                  € 230 per maand zal je makkelijk kunnen betalen maar als je over een jaar gaat huren of kopen misschien al wat minder.
                  Bedenk ook wat je kan sparen als je minder zou lenen (en dus eventueel goedkoper zou rijden).
                  Vraag je af hoelang je met deze auto wil blijven rijden.
                  Er zijn veel factoren die een rol spelen in het bepalen of je al dan niet wil lenen en indien ja hoeveel.
                  Het feit dat een auto nieuw of tweedehands is, zeker indien de aankoopprijzen zo kort bij elkaar liggen als in dit geval, lijkt mij één van de minst belangrijke factoren.
                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                    De keuze om al dan niet te lenen staat in jouw (TS) geval toch volledig los van de keuze tussen deze twee auto's?
                    10K of 12K lenen, ik zie het verschil niet echt.
                    Over de keuze tussen de twee kandidaten kan ik niet veel zeggen, het verschil in prijs lijkt klein maar het hangt er een beetje vanaf welk belang je hecht aan de opties.
                    Kies de opties die jonge occasie heeft, tel die bij de nieuwprijs van een nieuwe en zie dan het verschil eens.
                    Weeg vooral goed af welke opties voor jou écht belangrijk zijn en welke gewoon leuk.

Wat lenen betreft, wij hebben net ook een jonge occasie gekocht.
                    Aan de huidige intrestvoeten brengt sparen meer op dan de kosten van de lening.
                    Cash betalen is dus duurder dan (deels) lenen.
                    Wij hebben gekozen om een deel te financieren (al konden we het geld gewoon op tafel leggen) en betalen op die manier minder en houden meer financiële reserve.
                    Je moet vooral zien wat je zelf kan en wat je zelf wil opbouwen.
                    € 230 per maand zal je makkelijk kunnen betalen maar als je over een jaar gaat huren of kopen misschien al wat minder.
                    Bedenk ook wat je kan sparen als je minder zou lenen (en dus eventueel goedkoper zou rijden).
                    Vraag je af hoelang je met deze auto wil blijven rijden.
                    Er zijn veel factoren die een rol spelen in het bepalen of je al dan niet wil lenen en indien ja hoeveel.
                    Het feit dat een auto nieuw of tweedehands is, zeker indien de aankoopprijzen zo kort bij elkaar liggen als in dit geval, lijkt mij één van de minst belangrijke factoren.
                    Het zijn goede vragen.
                    Ik zit ergens ook wat verveeld omdat mijn eigen auto zijn waarde aan het verliezen is. Momenteel is mijn eigen auto nog 4500-4000 euro waard. Hoe langer ik wacht, hoe minder het gaat worden. Ik moet ook elke week zo'n 360 km in 1 weekend rijden + elke dag naar werk. Dus ik zit er best vaker in dan wanneer ik deze auto 2 jaar geleden ( Opel Agila) van mijn ouders overnam.

Ik vind 12000 euro voor een nieuwe auto dan wel veel, omdat ik in die jonge occasies de opties heb die ik wel graag wou, maar te duur waren. ( meer dan 16000 euro). En nu kan het voor 13000 euro. Uiteindelijk best een verschil, denk ik dan.
                    Ik kan ook voor een Opel 207 gaan, maar die zie ik gewoon niet zo graag. Ik denk dat ik altijd zo'n wrange gevoel zal hebben ermee. Zo van ' had ik maar voor die andere gekozen." Want die wil ik zooo graag. Het klinkt misschien dom hé. :p

Maar aan de andere kant, 230 EUR per maand is best veel. Ik heb nu 2 jaar 180 EUR betaald per maand en ik was blij dat ik er eindelijk vanaf was. Maar mijn eigen auto begint kapot te gaan en ik ben die kosten zowat beu aan het geraken.

Comment

Ik ben van mening, dat als je jong bent je niet voor een auto moet lenen ... ga dan ineens lenen voor iets als een huis of appartement, ik kan natuurlijk alleen mijn eigen rekening maken, en iedereen doet nog altijd wat hij zelf wil en kan met zijn geld.
                      Benzine
                      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
                      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                      Diesel
                      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

Eigenlijk is in deze catergorie wagens een jonge okkasie zogoed als even duur als een nieuwe, met als risico dat men op een probleemwagen (of geaccidenteerde...) kan vallen zoniet een sterk gesoliciteerde demowagen
                        bovendien moet rekening gehouden worden met het feit dat een nieuwe of bijna nieuwe wagen met een full omnium zal verzekerd worden, wat veel kost (zeker voor een nonge gast)
                        alternatief is een "geloofwaardige" okkasie te kiezen voor max de helft van de nieuwprijs
                        dat is dan een nog perfect bruikbare wagen die men nog enkele jaren kan gebruiken met minimaal verlies aan waarde, en die enkel een BA-verzekering nodig heeft
                        het verschil kan dan opgepot worden voor mogelijke reparaties of late vernieuwing (dan voor een nieuw ?)

Comment

Nu een huis kopen met die prijzen als je weet dat de prijzen binnen x aantal jaar zullen dalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SK_0909 Bekijk Berichten
                            Nu een huis kopen met die prijzen als je weet dat de prijzen binnen x aantal jaar zullen dalen.
                            je moet de huizen met een goede prijs zoeken
                            Benzine
                            '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
                            '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                            Diesel
                            '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                            '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                            '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                            '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                            '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

Is je huidige wagen verder uitrijden geen optie ??
                              Vergeet niet de enkele honderd euros (biv) verkeersbelasting en omnium verzekering die nog es een pak extra kosten meebrengen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Campanilla Bekijk Berichten
                                Nu is de vraag, is zo'n lening wel verstandig? Ik heb nog 2.5 jaar garantie moest ik die tweedehands kopen. Ik zou 4 jaar lang elke maand 230 EUR moeten afbetalen.

Ik ben 21 jaar, heb een vaste job van 1500 EUR per maand en woon nog wel een jaar of langer thuis. Wat denken jullie?

Ik zou zeggen: ga voor de wagen die je het meeste aanspreekt. Tracht wel te achterhalen welke dealer etc...

230 euro is zeker geen probleem als maandelijkse last in verhouding met je wedde... Vergeet niet de 'andere' kosten in rekening te brengen: benzine, verzekering, taks, BIV, onderhoud, ... dus die 230 per maand zal wel richting +300 gaan afhankelijk van je kilometers...

Comment

Hier thuis heeft de zoon ook een lening aangegaan voor zijne nieuwe wagen, hij heeft werk dus kan dat volgens mij, hij woont nog thuis en kan dus ook nog opzijzetten voor later.
                                  geleend bedrag=+/- 16500 euro, aflossing per mand= 48x 373 euro.
                                  Omnium= 2880 euro(Fiesta ST 2013 182pk/134 kw)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beemer e46 Bekijk Berichten
                                    Hier thuis heeft de zoon ook een lening aangegaan voor zijne nieuwe wagen, hij heeft werk dus kan dat volgens mij, hij woont nog thuis en kan dus ook nog opzijzetten voor later.
                                    geleend bedrag=+/- 16500 euro, aflossing per mand= 48x 373 euro.
                                    Omnium= 2880 euro(Fiesta ST 2013 182pk/134 kw)

dat kan inderdaad, en er is niks mis mee, maar ik zou dat een jonge kerel toch niet aanraden eigenlijk.
                                    alleen die omnium slorpt al 1 a 2 nettolonen weg (afhankelijk van je loon natuurlijk), de lening nog eens 2 a 3, met de rest van je kosten gaan er dus wel erg veel maandlonen naar het bezit van je auto.
                                    dat lijk me iets wat je beter doet als je al een 'potje' heb opgebouwd, maar dat is natuurlijk wel een heel belgische conservatieve mentaliteit. met een veilig inkomen is er an sich niks mis met lenen natuurlijk.

overigens wel goede smaak je zoon.
                                    Last edited by ; 03/04/2013, 19:45.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Campanilla Bekijk Berichten
                                      Hallo allemaal.

Ik zou graag een nieuwe auto kopen. Een Peugeot 208.
                                      Er zijn 2 opties.
                                      Ik koop een nieuwe en met alle kortingen enzo, leen ik iets van 12000 euro. Dit is een standaard 208, Benzine, 1400 cc met airco, een kleur, maar verder gewoon standaard.

Nu heb ik een koopje gezien. Een Peugeot 208 met 6000 km. Hij is nog maar een paar maanden oud en ik zou met alle kortingen en mijn eigen budget 10 000 EUR moeten lenen. Het is een Benzine van 1200 cc. Er zit een airco, zo'n touch screen mét GPS etc. Mooi grijs kleur, kortom alles wat je wil.

Ik zou het niet doen. Ik zou een auto kopen met 't geld dat je hebt, niks lenen dus. Iedereen doet wat 'm wilt natuurlijk, maar lenen voor een auto, ik heb het nooit begrepen. Zeker niet als je zo jong bent en je je centjes in de toekomst nog goed zult kunnen gebruiken. Maar da's mijn mening natuurlijk.

Comment

Ik zou de vorige spreker willen bijtreden. Wanneer je leent voor een auto maak je de bank rijk. Door goedkoop te beginnen maak je jezelf rijk.

Mijn allereerste auto was een 2de hands For Ka, niet meteen een begerenswaardige auto dus. Mijn 2de auto was een 2de handse BMW 3 serie die uiteindelijk 16 jaar is geworden. Al dat geld dat ik uitspaarde door niet te moeten lenen stelt mij nu in staat om, opnieuw zonder lening, een nieuwe auto te kunnen kopen. Het is een vicieuze cirkel. Klein beginnen is groot eindigen.

En ik heb (ondanks mijn lelijke Ford Ka) ook leuke & mooie meisjes vervoerd hoor. :-) Vrouwen kijken heus wel verder dan de auto waarmee je rijdt. Ondertussen ben ik getrwoud met 1 van die mooie meisjes. Dus dat mag u al zeker niet tegenhouden.

Comment

Working...
                                        X