Oorspronkelijk geplaatst door volonte
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Verschil goedkope tov dure olie
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door volonte Bekijk BerichtenDit weekend hebben we een bus wintershal vergeleken met een bus castrol edge FST voor M-modellen,
Heel die code was krak hetzelfde Van het begin tot het einde
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk BerichtenAlleen de prijs verschilt : D,maar ja ,voor sommige onder ons is dit minder van belang,alst maar duurder is ....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk BerichtenDit weekend toevallig op een technische praatdag geweest, waar er iemand van Total (Nederland) kwam spreken. Die mens had interessante dingen te vertellen.
*hetgeen na de W is belangrijk op bedrijfstemperatuur. Zorg ervoor dat dit zeker klopt. Hetgeen voor de W is van belang bij koudstart. Hoe lager, hoe minder slijtage op koudstart.
*er is geen maatstaf voor wat synthetisch genoemd wordt en wat niet. Feit is wel dat zowat alle olieën met additieven verkocht worden en dus een syntheet zijn. Wel is het zo dat de gekende 15W40 veel meer mineraal bevat dan pakweg een 10W50. Dus in je oudere auto (zoals mijn desje van 1982) mag je zonder problemen 0W40 gieten. Er zullen niet plots extreme brokken vervuiling in de filter waargenomen worden. Zeker omdat ze vanaf eind de jaren 80 in zowat alle auto's al redelijk moderne olies goten.
*Die Amerikaanse norm, SPI is belangrijk en simpel (de Europese is uitgebreider, maar veel ingewikkelder). Sx/Cy. S staat voor standaard auto's (benzine's) en C staat voor commerciële voertuigen (diesels). Hoe hoger in het alfabet de x en de y, hoe beter de olie en hoe moderner. Dit zijn standaard proeven en eisen. Dus een 10W40 van 5 euro/l die een SL heeft en een 10W40 van 50euro/l die een SL heeft zijn gelijkwaardig. (hoger dan SM ga je nog niet tegenkomen, alhoewel de SN er zou aankomen binnenkort). Een 10W50 met SF van 50 euro/l is minderwaardig aan een 10W50 met SK van 15euro/l. Prijs is niet alles! (en die dag hadden we voorbeelden van mensen die litervatjes bij hadden).
*Elk automerk heeft zijn eigen eisen aan olie en heeft zijn eigen keurmerk (schuld van Mercedes). Elk A-merk van olie probeert om aan die eisen te voldoen, dit wordt vermeld op het etiket. Helaas kost dit geld. Dus een olie die voldoet voor Mercedes, BMW, VAG, PSA, ... kost meer dan een olie die voldoet enkel voor Renault. Is die beter die dure olie? Als je Renault rijdt daarom niet persé, rij je Audi, dan wel.
*Olie-additieven die de olie verbeteren helpen marginaal weinig. Anders zouden de oliebedrijven die er zelf in doen (en kan je de gewone olie kopen en de olie met extra teflon/grafiet/...). Ook hebben die grote oliebedrijven ervaringen in de F1, WRC, ... Werkt het daar goed, dan komt het ook in je eigen auto, werkt het daar niet of nauwelijks, dan zal het niet komen (kosten/baten in acht genomen). Let op : dit geldt niet voor reinigingsproducten die je in je olie giet. Die gebruiken de olie enkel als transportmiddel (reinigingsmiddelen om bijvoorbeeld koolaanslag te verwijderen).
*Bij diesels met roetfilter : gebruik zeker Low-SAPS. Dit om de levensduur van je filter te kunnen garanderen. Zit die filter verstopt na een verdacht korte tijd : bekijk je olie ofdat die Low-saps is.
In Nederland worden er garantieclaims afgewezen als je olie-additieven gebruikt of olie van het verkeerde type. Niet het merk is belangrijk, maar de goedkeuringen. Vooral PON zou hierin sterk staan (PON is de importeur van VW en Audi, blijkbaar zijn die importeurs de tofste van de hele wereld).
Dit is een korte samenvatting van wat die mens gezegd heeft. Het komt grotendeels overeen met hetgeen ik in mijn gedachten had.
In het geval van Alfa-beemer die regelmatig met zijn 1M op circuit rijdt, zou ik wel de tip geven om die olie vroeger dan voorgeschreven te verversen. Olie die langdurig zwaar belast wordt, degenereerd pakken sneller, met minder smerende eigenschappen als gevolg.
Mag ik hier enerzijds uit afleiden dat A-merken olie vaak voldoen aan hogere kwaliteitseisen van "betere" automerken? Aangezien je schrijft voor een Audi telt dit wel?
Daarnaast, gezien de strikte eisen binnen de EU voor olie en moeilijker begrijpbare gedefinieerde factoren, kan men dan door de info van de verpakking te vergelijken wel een exacte vergelijking maken tussen 2 olie's? Lijkt me niet dan?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk BerichtenDus mensen die castrol kopen doen dat enkel omdat het duurder is ? is maar magerkes he.U hoeft dit niet te lezen.
Comment
-
Het verschil zit hem niet altijd in prijs maar dikwijls tussen de twee oren. En een objectieve controle bestaat inderdaad bij mijn weten niet, anders zou er slechts maar één specifiek merk meer verkocht worden en al de rest van de merken zouden hun olie kunnen opdoeken. En re die betere automerken, het verschil zal hem, denk ik, niet zozeer in de olie zitten dan wel in de financiële regeling die getroffen werd tussen "het betere" merk en de oliefabricant.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk BerichtenHet verschil zit hem niet altijd in prijs maar dikwijls tussen de twee oren. En een objectieve controle bestaat inderdaad bij mijn weten niet, anders zou er slechts maar één specifiek merk meer verkocht worden en al de rest van de merken zouden hun olie kunnen opdoeken. En re die betere automerken, het verschil zal hem, denk ik, niet zozeer in de olie zitten dan wel in de financiële regeling die getroffen werd tussen "het betere" merk en de oliefabricant.
Ik weet gewoon dat het betere merk beste is te gebruiken voor een wagen ( lees : niet enkel castrol)
Maar denk ook aan oa : valvoline,shell,total, EVt ook kroon oil (ookal zijn hier tegenstrijdige meningen van)
Als ik een olie wissel doe gaat het tussen castrol,valvoline of shell olie.
Scooter loopt bij mij altijd op castrol 2 takt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk BerichtenOfwel was dat een 2 takt motor,ofwel waren de olieschraapveren zwaar stuk
Mijnes had op einde 1 liter op 1500 km (en dit was echt de max tollerantie) want hier was ook de mogelijkheid dat de olieschraapveren *sjaak* warenOorspronkelijk geplaatst door will Bekijk BerichtenEngelse motoren waren toen bekend voor hun olieverbruik. Ik deed bij een oliewissel 5 liter olie op de motor en daarna had ik nog een verbruik van 1 liter per 1000 km (wat toen nog perfect aanvaardbaar was), dus moest ik nog eens 5 liter bijvullen gedurende die 5000 km tussen de wissels, maakt 10 liter op 5000 km.
dit zijn absoluut GEEN versleten schraapveren, dan vliegt de olie er nog rapper door.
men dodge 5.2V8 met 205 000mijl op de teller (330 000km) heeft al 2maal zonder olie gelopen, distributie al eens 3tanden versprongen, blok zelf nooit open geweest en bolt al 35jaar winter en zomer rond. de klepsteelrubbers zijn VOLLEDIG weg dus de olie kan via de cilinderkop in de cilinders lopen. dit merk je heel goed als je op een winkelparking met warme motor na 15min start (één blauwe wolk die over de parking gaat). die dodge verbruikt ongeveer 1liter elke 150-200km (vandaar da ik al 2x zonder olie heb gebolt, was na 500km vergeten een bus bij te gieten).
deze heeft dus GEEN kapotte olieschraapveren. enkel 16klephoedjes die kapot zij om dit hoge verbruik te geven. daar gaat dus ook al jaren de goedkoopste olie in. plan om blok te reviseren wordt elk jaar uitgesteld.
men golf diesel, ford capris benzine, ford escort benzine, ford fiestas benzines rijden ook allemaal met dezelfde olie rond zonder enig hoger vastgesteld verbruikt. golf heeft 412k km, capri 310k km, dodge 320k km... en dit enkel met goedkope olie (carrefour, auto 5, colruyt, ...) aan 9€/5liter ofzo
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lady 911 Bekijk BerichtenBedankt voor de lange uitleg
Mag ik hier enerzijds uit afleiden dat A-merken olie vaak voldoen aan hogere kwaliteitseisen van "betere" automerken? Aangezien je schrijft voor een Audi telt dit wel?
Daarnaast, gezien de strikte eisen binnen de EU voor olie en moeilijker begrijpbare gedefinieerde factoren, kan men dan door de info van de verpakking te vergelijken wel een exacte vergelijking maken tussen 2 olie's? Lijkt me niet dan?
De grotere oliemerken proberen hun olie gewoon met zoveel mogelijk merken en motoren te laten werken, want dan is hun markt het grootst. Simpel. En kijk op die Catrol die je in de BMW giet : grote kans dat die ook in een peugot, dacia, ... mag gegoten worden.
Die EU-norm is veel te moeilijk om een deftige verlijking mee te doen, die mens heeft het proberen uit te leggen, maar na iets van 10seconden was mijn interesse gaan vliegen. Vergelijken is makkelijker met die amerikaanse norm : als je het alfabet kent, kan je gaan vergelijken. Een SK is een SK en is beter dan een SG en is minder goed dan een SL. Simpeler en eenvoudiger kan niet. (voor de diesels : kijken naar de C!)
@fcapri : ik heb ook lang op goedkope olie rondgereden omdat mijn olie ook mee verbrand werd, weglekte, ... dan iets anders. Nu ben ik toch van plan om een 0W40 of een 5W40 erin te gaan gieten, al is het maar voor de koudstarten.
Voor iedereen die denkt aan schraapveren en hoog olieverbruik. Meer kans op slechte klepsteelrubbers, als die verharden, dichten ze minder af en zuigt de motor letterlijk de olie naar binnen (en blaast hij helaas ook meer vuil in je olie)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenbij mijn nieuwe opel astra destijds begon op 7000km het olielampje te branden (nieuwe auto, onderhoud elke 15 000km). naar de garage geweest, was volledig normaal volgens hen. een auto mag tot 1liter/1000km verbruiken. dus gewoon een busje olie van 1liter meegekregen in de garage. dat erin gegoten en rond 14 000km begon het opnieuw en heb ik die op onderhoud gezet.
dit zijn absoluut GEEN versleten schraapveren, dan vliegt de olie er nog rapper door.
men dodge 5.2V8 met 205 000mijl op de teller (330 000km) heeft al 2maal zonder olie gelopen, distributie al eens 3tanden versprongen, blok zelf nooit open geweest en bolt al 35jaar winter en zomer rond. de klepsteelrubbers zijn VOLLEDIG weg dus de olie kan via de cilinderkop in de cilinders lopen. dit merk je heel goed als je op een winkelparking met warme motor na 15min start (één blauwe wolk die over de parking gaat). die dodge verbruikt ongeveer 1liter elke 150-200km (vandaar da ik al 2x zonder olie heb gebolt, was na 500km vergeten een bus bij te gieten).
deze heeft dus GEEN kapotte olieschraapveren. enkel 16klephoedjes die kapot zij om dit hoge verbruik te geven. daar gaat dus ook al jaren de goedkoopste olie in. plan om blok te reviseren wordt elk jaar uitgesteld.
men golf diesel, ford capris benzine, ford escort benzine, ford fiestas benzines rijden ook allemaal met dezelfde olie rond zonder enig hoger vastgesteld verbruikt. golf heeft 412k km, capri 310k km, dodge 320k km... en dit enkel met goedkope olie (carrefour, auto 5, colruyt, ...) aan 9€/5liter ofzo
En hoe kom je aan zulke schade's en mankementen denk je ?heb ik nooit gehad he.
En 1 liter olie op 1000 km voor een nieuwe wagen,lijkt me vrij vreemd,als het blok 100 % gezond is.
Dat verbruikte mijn vec nog niet die 15 j oud was(en dat olie verbruik loog aan een versleten kleprubber,door gebrekkig onderhoud van vorig eigenaar)
En als je tevreden bent met je olie die zo goedkoop is,goed voor jou he,zal mij een worst wezen
Comment
-
als je een auto koopt die 29jaar oud is, dan heb je de vorige onderhouden niet in de hand hé.
ik heb die gekocht met pakweg 190 000mijl op de teller. op 198 000mijl is de distributieketting 3tanden versprongen. de garage waar die was zei me dat die ketting nog nooit vervangen geweest is, was zelf nog de originele waterpomp die erop zat. chrysler schrijft dus voor dat de ketting na 60 000mijl moet vervangen worden. die was dus al 3x over zijn termijn gegaan voor die versprong. je kan je dan ook al voorstellen hoe de vorige eigenaars het onderhoud hebben gedaan.
toen ik die in het begin had, heb ik alles nagezien. kabelboom was half verknoeid (http://fcapri.homelinux.com/fcapri/d...0/100_2244.jpg ), versnellingsbak omzeep, gasinstallatie verouderd, remmen totaal kapot, wiellagers totaal kapot (http://fcapri.homelinux.com/fcapri/d...0/100_1062.jpg). tot zelf de naven waar de lagers inzaten waren ingelopen.
na de eerste 500-700km ging die ineens niet goed meer voorruit, moest veel gas geven. toen ik aan kant ging staan (dacht eerst dat die geen gas meer kreeg), hoorde ik veel getik komen op stationair toerental en de oliedrukmeter gaf 0 aan. auto afgezet, olie ingedaan en weer gestart. geen probleem, tikt ook niet meer. maar telkens ik warm start komt er een blauwe wolk uit (koud starten geen problemen, tijdens rijden ook niks). dit is dus typisch, de kleppen staan stil, olie loopt langs de klepsteel zo de motor in want de klepsteelrubbers zijn weg (die brokstukken heb ik gevonden in de carterpan en oliefilter). ik ga echt geen olie aan 50€/liter in dat blok gieten als het er na 150km uit is. deze auto krijgt nu zowat elke 500km nieuwe olie. t is al duur genoeg zo.
jij hebt dit misschien nog nooit gehad bjorn, maar heb jij een 35jaar oude pickup die serieus heeft afgezien in zijn leven en al 330 000km op de klok heeft staan zonder deftig onderhoud??? men capri heeft ook dik 300 000km en men golf heeft er ook al 412 000 staan. capri heb ik al 9jaar in bezig nu, golf 2jaar en heb er al 50 000km mee gedaan.
volgens de opel garage was 1liter olie/1000km niet abnormaal. misschien niet bij een nieuwe wagen (die had wel 1L op 7000km verbruikt), maar dat antwoord kreeg ik nadat ik zei dat het niet normaal was en mijn privé ascona zoveel niet verbruikte als men nieuwe lease astra firmawagen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenHoe zit het nu met max temperaturen wat een olie kan verdragen? Staat dit ook op de bus?
Of bedoel je het feit dat olie sneller verouderd na langdurig op hogere temperaturen? Het is niet voor niets dat ze in de racerij vaak xW60 gebruiken, zodat die halverwege de race nog altijd overeenkomt met een xW40.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk BerichtenWat bedoel je? De meeste motorolieën kunnen hogere temperaturen aan dan je motorblok.
Of bedoel je het feit dat olie sneller verouderd na langdurig op hogere temperaturen? Het is niet voor niets dat ze in de racerij vaak xW60 gebruiken, zodat die halverwege de race nog altijd overeenkomt met een xW40.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenHoeveel graden max. 120 of meer? Een gemiddelde wagen durft wel op 120 graden te komen als je effe doorgeeft. Vanaf welke temp. is nu het beste van de olie er af.
Ik vermoed dat ze wel tot 140 a 160 kunnen, zonder problemen, maar alles hangt af van de duur. Is dat uren aan een stuk of is dat eventjes?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk BerichtenVol-synthetisch,half-synthetisch zal er ook wel mee te maken hebben denk ik,maar daar zullen de "kenners" wel weer een antwoord op weten;
Comment
-
Blijkbaar is het aanbod zo uitgebreid dat een leek er zijn weg niet zou in vinden...
Het lijkt me als gaan shoppen in een carrefour... waar je ook kan kiezen tussen het duurste en het goedkoopste.
Gelukkig weet zelfs een leek dat duur niet noodzakelijk beter betekent en is prijs-kwaliteit een nettere attitude.
Comment
Comment