Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
De E39 m5 verbruikt wel veel olie precies.
Bestaat er geen olie voor waardoor ie minder olie verbruikt?
zeker, wordt o.a. ook op oldtimers gebruikt omdat speling daar veel groter is, dus moderne synthetische olie zou hoog verbruik aan olie geven, maar weet ook niet juist welk type, merk goed is voor dergelijke gevallen
't Gaat toch iets verder hoor. De motoren zijn er mee ontwikkeld en de garantie is gebaseerd op onderhoud met Castrol olie. Daar van af wijken lijkt me persoonlijk niet verstandig. De meerprijs in olie kan misschien heel wat kosten besparen op vlak van defecten, revisie of erger!
Autorijden kost nu eenmaal geld en ik geef liever iets meer uit aan echte kwaliteitsproducten dan alternatieve rommel waar je geen zekerheden mee hebt!
Zeker, je hebt gelijk.
Maar de mijne is al lang uit garantie. En er gaat Total olie in, de vorige eigenaar deed dit ook dus ga ik daar gewoon mee door. 'K heb ook al gedacht aan Castrol maar wil liever constant bij hetzelfde merk blijven, dat er geen 2 merken door elkaar in de motor zitten.
De E39 m5 verbruikt wel veel olie precies.
Bestaat er geen olie voor waardoor ie minder olie verbruikt?
In de Mini vroeger, die wel wat olie lustte, werd me aangeraden van Duckhams te bezigen. Dat gaf wel een beter resultaat dan bv. Total, dat vloog er door dat het niet schoon was, maar ik mocht toch nog altijd 5 liter bijvullen op een beurt van 5 liter, dus op 5000 km vloog er 10 liter olie door.
In de Mini vroeger, die wel wat olie lustte, werd me aangeraden van Duckhams te bezigen. Dat gaf wel een beter resultaat dan bv. Total, dat vloog er door dat het niet schoon was, maar ik mocht toch nog altijd 5 liter bijvullen op een beurt van 5 liter, dus op 5000 km vloog er 10 liter olie door.
Ofwel was dat een 2 takt motor,ofwel waren de olieschraapveren zwaar stuk
Mijnes had op einde 1 liter op 1500 km (en dit was echt de max tollerantie) want hier was ook de mogelijkheid dat de olieschraapveren *sjaak* waren
Is er hier niemand die actief is in de petrochemie? Die zal beter kunnen oordelen over additieven en verhoudingen. Het is vaak niet zo simpel als even de verpakkingen naast elkaar leggen denk ik.
Als het echt ALLEEN marketing is, dan lijkt het mij toch straf dat ook onafhankelijke garages Castrol en dergelijke A-merken gebruiken.
Het is niet omdat dingen met een merknaam duurder zijn, dat dat allemaal geldklopperij is. Een naam staat vaak voor kwaliteit en bijgevolg ook prijskwaliteit. Het lijkt me vrij logisch dat iets wat zuiverder is en met betere additieven (die een hoop geld kosten aan research) duurder is. Zo hebt ge ook nog steeds mensen die beweren dat bij den Dats tanken dezelfde 98 is als bij de Shell of Total, terwijl daar duidelijk een prijsverschil inzit vanwege zuiverheid.
Ik vermoed dus dat er wel degelijk kwaliteitsverschil in zit, maar kan iemand van de petrochemie hier dit mss met wetenschappelijke data aantonen ?
Dit weekend toevallig op een technische praatdag geweest, waar er iemand van Total (Nederland) kwam spreken. Die mens had interessante dingen te vertellen.
*hetgeen na de W is belangrijk op bedrijfstemperatuur. Zorg ervoor dat dit zeker klopt. Hetgeen voor de W is van belang bij koudstart. Hoe lager, hoe minder slijtage op koudstart.
*er is geen maatstaf voor wat synthetisch genoemd wordt en wat niet. Feit is wel dat zowat alle olieën met additieven verkocht worden en dus een syntheet zijn. Wel is het zo dat de gekende 15W40 veel meer mineraal bevat dan pakweg een 10W50. Dus in je oudere auto (zoals mijn desje van 1982) mag je zonder problemen 0W40 gieten. Er zullen niet plots extreme brokken vervuiling in de filter waargenomen worden. Zeker omdat ze vanaf eind de jaren 80 in zowat alle auto's al redelijk moderne olies goten.
*Die Amerikaanse norm, SPI is belangrijk en simpel (de Europese is uitgebreider, maar veel ingewikkelder). Sx/Cy. S staat voor standaard auto's (benzine's) en C staat voor commerciële voertuigen (diesels). Hoe hoger in het alfabet de x en de y, hoe beter de olie en hoe moderner. Dit zijn standaard proeven en eisen. Dus een 10W40 van 5 euro/l die een SL heeft en een 10W40 van 50euro/l die een SL heeft zijn gelijkwaardig. (hoger dan SM ga je nog niet tegenkomen, alhoewel de SN er zou aankomen binnenkort). Een 10W50 met SF van 50 euro/l is minderwaardig aan een 10W50 met SK van 15euro/l. Prijs is niet alles! (en die dag hadden we voorbeelden van mensen die litervatjes bij hadden).
*Elk automerk heeft zijn eigen eisen aan olie en heeft zijn eigen keurmerk (schuld van Mercedes). Elk A-merk van olie probeert om aan die eisen te voldoen, dit wordt vermeld op het etiket. Helaas kost dit geld. Dus een olie die voldoet voor Mercedes, BMW, VAG, PSA, ... kost meer dan een olie die voldoet enkel voor Renault. Is die beter die dure olie? Als je Renault rijdt daarom niet persé, rij je Audi, dan wel.
*Olie-additieven die de olie verbeteren helpen marginaal weinig. Anders zouden de oliebedrijven die er zelf in doen (en kan je de gewone olie kopen en de olie met extra teflon/grafiet/...). Ook hebben die grote oliebedrijven ervaringen in de F1, WRC, ... Werkt het daar goed, dan komt het ook in je eigen auto, werkt het daar niet of nauwelijks, dan zal het niet komen (kosten/baten in acht genomen). Let op : dit geldt niet voor reinigingsproducten die je in je olie giet. Die gebruiken de olie enkel als transportmiddel (reinigingsmiddelen om bijvoorbeeld koolaanslag te verwijderen).
*Bij diesels met roetfilter : gebruik zeker Low-SAPS. Dit om de levensduur van je filter te kunnen garanderen. Zit die filter verstopt na een verdacht korte tijd : bekijk je olie ofdat die Low-saps is.
In Nederland worden er garantieclaims afgewezen als je olie-additieven gebruikt of olie van het verkeerde type. Niet het merk is belangrijk, maar de goedkeuringen. Vooral PON zou hierin sterk staan (PON is de importeur van VW en Audi, blijkbaar zijn die importeurs de tofste van de hele wereld ).
Dit is een korte samenvatting van wat die mens gezegd heeft. Het komt grotendeels overeen met hetgeen ik in mijn gedachten had.
In het geval van Alfa-beemer die regelmatig met zijn 1M op circuit rijdt, zou ik wel de tip geven om die olie vroeger dan voorgeschreven te verversen. Olie die langdurig zwaar belast wordt, degenereerd pakken sneller, met minder smerende eigenschappen als gevolg.
je bedoeld de samenstelling ('code') dan toch, en niet het merk?
(want daar ging het nu net om )
je hebt enerzijds de SPI, Europese norm, Aziatische norm, ... en anderzijds de normen die de automerken zelf opleggen aan de olie.
Olieproducenten behalen die SPI-norm en behalen automerken-normen.
Voor garantieclaims (ik zeg maar wat : tikkende kleppen) kijken ze naar je olie. Blijkt het een olie te zijn die niet goedgekeurd is door BMW (in jouw geval), dan gaan ze lastig gaan doen en je claim zelfs afwijzen. Is het een olie (niet Catrol, een ander merk) die wel de goedkeuring van bmw draagt : geen probleem.
Dit staat op het etiketje achteraan, naast de SPI-norm, EU-norm, ... Eens goed lezen.
Staat los van het oliemerk dat het automerk prefereert! Total wordt traditioneel gepropageerd in veel Franse auto's, maar diezelfde olie draagt ook de goedkeuring om in je bmw, mercedes, lada, ... te gieten. Idem met Catrol, Mobil, Valvoline, Kroon, ...
je hebt enerzijds de SPI, Europese norm, Aziatische norm, ... en anderzijds de normen die de automerken zelf opleggen aan de olie.
Olieproducenten behalen die SPI-norm en behalen automerken-normen.
Voor garantieclaims (ik zeg maar wat : tikkende kleppen) kijken ze naar je olie. Blijkt het een olie te zijn die niet goedgekeurd is door BMW (in jouw geval), dan gaan ze lastig gaan doen en je claim zelfs afwijzen. Is het een olie (niet Catrol, een ander merk) die wel de goedkeuring van bmw draagt : geen probleem.
Dit staat op het etiketje achteraan, naast de SPI-norm, EU-norm, ... Eens goed lezen.
Staat los van het oliemerk dat het automerk prefereert! Total wordt traditioneel gepropageerd in veel Franse auto's, maar diezelfde olie draagt ook de goedkeuring om in je bmw, mercedes, lada, ... te gieten. Idem met Catrol, Mobil, Valvoline, Kroon, ...
Ofwel was dat een 2 takt motor,ofwel waren de olieschraapveren zwaar stuk
Mijnes had op einde 1 liter op 1500 km (en dit was echt de max tollerantie) want hier was ook de mogelijkheid dat de olieschraapveren *sjaak* waren
Engelse motoren waren toen bekend voor hun olieverbruik. Ik deed bij een oliewissel 5 liter olie op de motor en daarna had ik nog een verbruik van 1 liter per 1000 km (wat toen nog perfect aanvaardbaar was), dus moest ik nog eens 5 liter bijvullen gedurende die 5000 km tussen de wissels, maakt 10 liter op 5000 km.
Dit weekend hebben we een bus wintershal vergeleken met een bus castrol edge FST voor M-modellen,
Heel die code was krak hetzelfde Van het begin tot het einde
Comment