Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Megasanering treft VW Vorst

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Misschien even verduidelijken, want blijkbaar zijn er hier veel die nog in sinterklaas geloven.
    Iemand die bv. 70.000 euro "oprotpremie" krijgt.
    Daarvan blijft ongeveer de helft over na belastingen, d.w.z. 35.000 euro.
    Dit bedrag krijgt hij niet in één keer! Hij krijgt maandelijks het equivalent van 1 maand bruto-loon vóór belastingen. Daar deze oprotpremie zwaarder wordt belast dan werk, blijft er aan het einde van de berekening minder over dan het normale netto-maandloon. Gedurende de periode dat deze maandelijkse premie wordt betaald, heeft de ex-werknemer ook geen recht op werkloosheidsuitkering.

Comment

• Gastjes, de arbeiders die niet op brugpensioen gaan die kunnen toch nog ander werk vinden, ze krijgen dus een serieus kapitaal en kunnen virtueel direct ergens anders aan de slag (want ze zijn gegeerd) dus hun oprotpremie is bonus!!

en anderzijds, aan 50 jaar in brugpensioen kunnen aan 60% van uw laatste (riante) VW-wedde en zelfs niet meer moeten gaan doppen, dat is toch de lotto winnen en niet meer moeten gaan werken, of ben ik nu zo abuis.

Er gaan er natuurlijk zijn die na 30 jaar werken nog altijd met zware hypotheken of persoonlijke kredieten rondlopen maar dat doe je- denk ik - een beetje jezelf aan. Het verhaaltje van de krekel en de mier.

Het loopt ondertussen strontevol met dinamische 50-jarige brugpensionés die niet weten wat gedaan met hun geld en hun vrije tijd, zij zijn te herkennen aan het feit dat ze niets anders te doen hebben dan te zagen en te klagen, zure lezersbrieven schrijven aan de gazet om de jeugd uit te schijten, de rijen in winkels ophouden omdat ze toch nie weten wat anders gedaan ten koste van het gehaaste werkvolk, op de eerste rij te gaan staan bij U2 en andere ongein en uiteindelijk 100 jaar te worden en niets achtergelaten te hebben voor de generaties achter hen!!sorry moest er effe uit

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
        aan 50 jaar in brugpensioen kunnen aan 60% van uw laatste (riante) VW-wedde en zelfs niet meer moeten gaan doppen, dat is toch de lotto winnen en niet meer moeten gaan werken, of ben ik nu zo abuis.
        Euh, ja.
        De laatste 5 jaar van je loopbaan zijn doorslaggevend voor de bepaling van je pensioen. Als je op 50 met burgpensioen gaat, wordt een groot deel van je pensioen berekend op die 15 jaar brugpensioen (in de veronderstelling dat binnen 15 jaar de pensioenleeftijd nog altijd 65 bedraagt en dat er nog een pensioen bestaat); mag jij eens uitrekenen hoeveel er van die riante 60% nog overblijft.
        Trouwens die riante 60% is enkel voor alleenstaanden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
          Euh, ja.
          mag jij eens uitrekenen hoeveel er van die riante 60% nog overblijft.
          Reken jij dat mij eens voor, interesseert me wel, kunnen we misverstanden vermijden...

Comment

Reken jij dat mij eens voor, interesseert me wel, kunnen we misverstanden vermijden...
            Ik heb nooit beweerd de juiste cijfers te kennen; ik kan enkel een voorbeeld aanhalen van iemand die ik ken in gelijkaardige omstandigheden.
            Die persoon zijn loon was vergelijkbaar met wat een werknemer bij VW verdiende, hij is met brugpensioen gegaan op 57 (mét volledige loopbaan) en hij heeft nu iets van een 830 euro pensioen.
            Iemand die dus nog zeven jaar vroeger met brugpensioen gaat en die dus onmogelijk een volledige loopbaan kan hebben, zal minder hebben.

Comment

Gastjes, de arbeiders die niet op brugpensioen gaan die kunnen toch nog ander werk vinden, ze krijgen dus een serieus kapitaal en kunnen virtueel direct ergens anders aan de slag (want ze zijn gegeerd) dus hun oprotpremie is bonus!!

en anderzijds, aan 50 jaar in brugpensioen kunnen aan 60% van uw laatste (riante) VW-wedde en zelfs niet meer moeten gaan doppen, dat is toch de lotto winnen en niet meer moeten gaan werken, of ben ik nu zo abuis.

Er gaan er natuurlijk zijn die na 30 jaar werken nog altijd met zware hypotheken of persoonlijke kredieten rondlopen maar dat doe je- denk ik - een beetje jezelf aan. Het verhaaltje van de krekel en de mier.

Het loopt ondertussen strontevol met dinamische 50-jarige brugpensionés die niet weten wat gedaan met hun geld en hun vrije tijd, zij zijn te herkennen aan het feit dat ze niets anders te doen hebben dan te zagen en te klagen, zure lezersbrieven schrijven aan de gazet om de jeugd uit te schijten, de rijen in winkels ophouden omdat ze toch nie weten wat anders gedaan ten koste van het gehaaste werkvolk, op de eerste rij te gaan staan bij U2 en andere ongein en uiteindelijk 100 jaar te worden en niets achtergelaten te hebben voor de generaties achter hen!!sorry moest er effe uit

Wat straf uitgedrukt, maar je hebt groot gelijk, heel groot gelijk!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                Stel dat een 49-jarige geen brugpensioen kan krijgen , dan is de helft van max 144 K € echt niet zoveel om tot zijn 65 mee voort te kunnen .
                .
                Tuurlijk niet, maar dat is ook niet de bedoeling. De bedoeling is dat je terug aan het werk gaat. Naar die schitterende VW-lonen kan men natuurlijk wel fluiten, that's life, maar om dat te compenseren is er die (veel te hoge) premie.

Comment

Dat zal nogal zijn...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
                    Dat zal nogal zijn...
                    Ge hebt gelijk, 't zal minder zijn dan 60%:

Maximum
                    bruggepensioneerd vóór 01/01/2002 : 1,013,22
                    bruggepensioneerd na 01/01/2002 : 1.067,30
                    Minimum
                    gezinslast : 912,60
                    alleenstaand : 766,74
                    samenwonend : 574,86

Comment

Gastjes, de arbeiders die niet op brugpensioen gaan die kunnen toch nog ander werk vinden, ze krijgen dus een serieus kapitaal en kunnen virtueel direct ergens anders aan de slag (want ze zijn gegeerd) dus hun oprotpremie is bonus!!
                      Ja, vanuit je zetel bekeken is dat correct.

Oorspronkelijk geplaatst door Faust
                      Gemiddeld loon VW arbeider, 1600 euro netto, 60% daarvan is 960 euro. Stellen dat je hiermee niet meer moet gaan werken & zelfs stellen dat je de lotto gewonnen hebt daarmee is bullshit. Met 960 euro vul je tegenwoordig niet eens je mazouttank.
                      Wél heb je gelijk dat 't mooi meegenomen is als bijkomend loon indien je opnieuw gaat werken, al de rest is zever.

't Ja. Er zijn hier ook gastjes die met hun eerste lonen een wagen van 40.000 euro kopen. Persoonlijk vind ik dat stukken idioter dan op je 50e nog een paar jaar te moeten afbetalen voor je woning. Vanuit je zetel, weet je wel

Hierin heb je gelijk. Maar dat is TOTAAL NIET de schuld van de arbeider. Als de regering een financieel vriendelijk klimaat creëert zodat iemand op 50 op brugpensioen kan gaan & met z'n pensioen riant kan leven is dat z'n goed recht.
                      De overheid moet de regeling rond pensioenen maar aanpassen zodat het niet meer interessant wordt op 50 op te krassen.

Als ik op m'n 50e een pensioen van 1500 euro krijg aangeboden, mijn vrouw eveneens, ons huis is afbetaald en de kinderen het huis uit zijn, dan stop ik stande pede met werken! Ik krijg het gratis en voor niets in de schoot geworden, waarom zou ik me dan nog rechtzetten? Al diegene die hier iets anders beweren zijn hypocriet!

Wat de vette tekst betreft: Ik heb voor m'n eigen geld moeten werken, iemand die de dag van vandaag wil werken kan dat, waarom zou ik dan iets moeten opzijzetten voor diegene die achter mij komen? Je klaagt steen en been dat op 50 jaar op pensioen gaan té gemakkelijk is, maar wil wel graag iets in de schoot geworpen krijgen. Van gemakkelijk gesproken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                        Als ik op m'n 50e een pensioen van 1500 euro krijg aangeboden, mijn vrouw eveneens, ons huis is afbetaald en de kinderen het huis uit zijn, dan stop ik stande pede met werken! Ik krijg het gratis en voor niets in de schoot geworden, waarom zou ik me dan nog rechtzetten? Al diegene die hier iets anders beweren zijn hypocriet!

[I]Als je kinderen het huis uit zijn, gestudeerd hebben zelf gelanceerd zijn, je huis is afbetaald en samen met je vrouwke heb je 1.800 euro netto dan stop ik inderdaad met werken, los van die 1.500 per persoon, dat is veel meer dan je nodig hebt. Ik vind dus toch dat dit de lotto winnen is zenne. Ik zou moeten Vorst arbeider zijn, ik kies direct voor pensioen.[/I]
                        Wat de vette tekst betreft: Ik heb voor m'n eigen geld moeten werken, iemand die de dag van vandaag wil werken kan dat, waarom zou ik dan iets moeten opzijzetten voor diegene die achter mij komen? Je klaagt steen en been dat op 50 jaar op pensioen gaan té gemakkelijk is, maar wil wel graag iets in de schoot geworpen krijgen. Van gemakkelijk gesproken.
                        Ik persoonlijk verwacht absoluut niks van mijn ouders, ik wil maar meegeven dat er wel enorm veel mensen zijn die dat wel verwachten en die bedrogen uitkomen. Mijn laatste flame op bruggepensioneerden was een "boutade", dus met een vette knipoog te nemen.

Comment

Als je kinderen het huis uit zijn, gestudeerd hebben zelf gelanceerd zijn, je huis is afbetaald en samen met je vrouwke heb je 1.800 euro netto dan stop ik inderdaad met werken, los van die 1.500 per persoon, dat is veel meer dan je nodig hebt. Ik vind dus toch dat dit de lotto winnen is zenne. Ik zou moeten Vorst arbeider zijn, ik kies direct voor pensioen
                          Ik ben getrouwd toen ik 30 was (na een mislukte eerste relatie), mijn dochter werd geboren toen ik 32 was en we hebben ons huis gekocht toen ik 34 was. Mensen gaan steeds later trouwen, kinderen krijgen en huizen kopen/bouwen.
                          Om maar te zeggen dat de groep mensen die geen (meestal studerende) kinderen meer thuis heeft en geen huis meer af te betalen heeft als ze 50 zijn, steeds kleiner wordt.

Comment

• En jawel, de vakbond heeft weer indirect gezorgd voor de ondergang van hun eigen fabriek.

De, door de vakbond afgedwongen, hoge premies zorgen er nu voor dat Vorst niet meer kan opgestart worden.

Voor hoeveel wedden we dat openstaande vacatures van VW Vorst in de toekomst niet ingevuld zullen geraken ?

Comment

• VW wrijft zich in de handen. Jonge interims aannemen kost hen minder dan oude knarren aan 't werk houden.

Indien 't hen financieel nadeel zou opbrengen lagen de premies lager.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk Berichten
                                De, door de vakbond afgedwongen, hoge premies zorgen er nu voor dat Vorst niet meer kan opgestart worden.
                                Ah, nu is VW plots Calimero ofzo?
                                De premies zijn hoog naar Belgische normen, maar laten we eens stoppen met ons blind te staren op die 144.000 euro bruto die een handjevol mensen krijgen.
                                Mercedes betaalt in Duitsland tot 275.000 euro zonder blozen en Opel gaat tot 400.000 euro per werknemer.

Comment

Ah, nu is VW plots Calimero ofzo?
                                  De premies zijn hoog naar Belgische normen, maar laten we eens stoppen met ons blind te staren op die 144.000 euro bruto die een handjevol mensen krijgen.
                                  Mercedes betaalt in Duitsland tot 275.000 euro zonder blozen en Opel gaat tot 400.000 euro per werknemer.
                                  We leven dan ook in België.

We moeten ons dan ook niet spiegelen aan wat er in andere landen plaatsgrijpt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk Berichten

We moeten ons wel aanpassen aan wat andere werknemer in 't buitenland doen, we moeten onze productiequota aanpassen aan buitenlandse fabrieken, we moeten onze flexibiliteit naar die van hen richten, maar we mogen niet dezelfde uitkeringen krijgen.

Nogmaals, indien dit VW pijn zou doen, zouden de premies zo hoog niet liggen. Dat is allemaal becalculeerd en bestudeert. Zoals ik zei, 10 interims aannemen voor de productie op gang te krijgen kost hen minder dan 10 50 plussers aan de slag te houden.

Ford deed net 't zelfde.

Comment

Waarom niet?
                                      Beide landen maken deel uit van Europese Unie met sociale en economische wetgeving die steeds meer op elkaar wordt afgestemd of dient Europa enkel om de belangen van het grootkapitaal te verdedigen?

Comment

Waarom niet?
                                        Beide landen maken deel uit van Europese Unie met sociale en economische wetgeving die steeds meer op elkaar wordt afgestemd of dient Europa enkel om de belangen van het grootkapitaal te verdedigen?
                                        Dan moet je de lijn onvermijdelijk verder trekken naar andere verschillen tussen België en Duitsland en de ons omringende landen en blijkbaar is het personeel wel tevreden met de premie, in feite hoe kan een buitenstaander hier over oordelen?

Comment

Dan moet je de lijn onvermijdelijk verder trekken naar andere verschillen tussen België en Duitsland en de ons omringende landen en blijkbaar is het personeel wel tevreden met de premie, in feite hoe kan een buitenstaander hier over oordelen?
                                          Ik oordeel niet; ik heb enkel de indruk dat hier meer het grootkapitaal wordt verdedigd dan de mensen die hun job kwijt zijn. Daarom wil ik een beetje tegengewicht geven.

Comment

Working...
                                          X