Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Tja, zeer spijtige zaak wat er nu gebeurd is.
Een sociaal drama, ongeacht de omstandigheden.
Denk bijvoorbeeld in het slechtste geval aan de (oudere) VW-koppeltjes...
Uiteindelijk was dit voorspelbaar. Toen de Duitse vakbond een tijd geleden beslistte om meer te gaan werken voor hetzelfde loon en ter compensatie werkzekerheid tot na 2010 vroeg, was het doodsvonnis eigenlijk al getekend.
Dat is de voornaamste reden voor dit drama.
Niet het gebrek aan efficiëntie, niet het zogenaamde protectionisme of nationalisme (hoogstens een gebrekkige solidariteit tussen de vakbonden) en de loonlasten (zij zijn niet zo hoog in het deelgebied auto-assemblage).
De Duitse arbeiders deden (serieuze) toegevingen (ook al komen ze hiermee slechts op een "normaal niveau en geen uitzonderlijk niveau) en de vakbonden stelden hun eisen. Gevolg: alle dolfkes naar Duitsland.
Men mag ook niet vergeten dat het aantal VW banen dat in Duitsland zal sneuvelen wel 5x zo hoog zal liggen als hier in België!
De kwaliteit en betrouwbaarheid moeten ook prioritair zijn. Het is het allerbelangrijkste goed. Men moet durven kiezen voor beproefde en betrouwbare concepten, meer dan gewoon de vernieuwer willen zijn. Vernieuwing is alleen goed als ze efficiënt is. Conservatieve degelijkheid is soms beter dan "progressief" gepruts. En met dit punt bedoel ik niet het design.
Het mikken van VW op een plaatsje naast Mercedes is een strategische kwakkel van formaat. Van mij mag de luxedivisie zelfs zo goed als volledig afgebouwd worden.
Het staat populair om vandaag te ijveren voor een back2basics strategie maar ik onderstreep ze in deze case wel volledig.
Het probleem is dat de machtige leiding in haar ivoren toeren moeilijk te overhalen zal zijn en dat het zo'n gigantische uitdaging is om zo'n multinationale reus op het goede spoor te krijgen.
Het aanvullen van het gamma met nichemodellen om overal een graantje te kunnen meepikken is NIET de juiste weg volgens mij.
Om nog even terug te komen op het drama in Vorst:
Ik leest hier juist dat mensen oproepen tot een soort van solidariteit door blauwe lintjes aan de wagen te hangen.
Het lijkt misschien dom en nutteloos maar het blijft wel mooi.
Diegenen die ermee lachen, hebben het duidelijk niet begrepen en diegenen die denken dat vorst dichtgaat omdat die "luiaards van arbeiders" in het verleden teveel gestaakt hebben, hebben het volgens mij ook fout.
Volkswagen Vorst wordt leeggeplunderd. Er zijn professionele dievenbendes aan het werk. Dat zegt Stefaan Van Bockstaele van de liberale vakbond.
"Er zijn professionele dievenbendes actief die bezig zijn Vorst leeg te halen", aldus de vakbondsman. Volgens Van Bockstaele worden er wagens ontmanteld.
"Men gaat er vandoor met gps-toestellen, radio's, ...", zegt hij. Ook de keuken wordt leeggeplunderd. "Volledige hammen verdwijnen, drank, enzovoort."
De ACLVB-er zegt dat het om mensen gaat van buiten het bedrijf. "Ze klimmen over de hekken. Het is hier een groot terrein."
Volkswagen Vorst wordt leeggeplunderd. Er zijn professionele dievenbendes aan het werk. Dat zegt Stefaan Van Bockstaele van de liberale vakbond.
"Er zijn professionele dievenbendes actief die bezig zijn Vorst leeg te halen", aldus de vakbondsman. Volgens Van Bockstaele worden er wagens ontmanteld.
"Men gaat er vandoor met gps-toestellen, radio's, ...", zegt hij. Ook de keuken wordt leeggeplunderd. "Volledige hammen verdwijnen, drank, enzovoort."
De ACLVB-er zegt dat het om mensen gaat van buiten het bedrijf. "Ze klimmen over de hekken. Het is hier een groot terrein."
Comment