Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Leren rijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
    Kan eigenlijk geen technische verklaring bedenken waarom dat slecht zou zijn
    Het is niet omdat je auto niet veel toeren doet, dat hij niet belast wordt hé bij vollast.

Maar voor een technische uitleg zal je toch niet bij mij moeten zijn.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
      Ik ben een tegenstander van het aanleren van het remmen op de motor dmv terugschakelen zonder tussengas en wel om de volgende reden.

Al meerdere malen heb ik gemerkt dat mensen met jaren rij-ervaring als volgt op de motor remmen:
      Aankomende aan pakweg 60 km/u in vierde wilt men rechts afslaan en dat doet men dan als volgt; men ontkoppelt, schakelt naar tweede en laat dan zeer zachtjes de koppeling opkomen (je hoort de plaat dan al vrolijk fluiten bij sommige koppelingen zonder een vertraging waar te nemen), ondertussen wordt er nog bijgeremd omdat het toerental in de tweede versnelling aanvankelijk waarschijnlijk nogal hoog zou liggen en daar houdt men niet van, (de koppelingsplaat verbrandt ondertussen lekker weg en zal misschien zelf ook de motor enigzins afremmen), als men dan voldoende bijgeremd heeft ontkoppelt men en dan pas gaat de wagen nog eventjes op de motor remmen.
      In tussentijd is er wel én brandstof verbruikt én is de koppelingsplaat extra versleten gewoonweg omdat men de bedoeling had om op de motor te remmen.

Omdat er helemaal niets mis is met het gebruik van de remmen (cfr. automatische versnellingsbak) en je voor de prijs van een nieuwe koppeling wel 10 remblokkensets hebt raad ik het af om te remmen op de motor door terugschakelen zonder tussengas. Als je een beetje voeling hebt met techniek merk je dat een koppeling bij hogere toerentallen eigenlijk niet hoort te werken, vind ik toch althans.

Sommigen doen 400.000 km met een koppeling, anderen 60.000...

Terugschakelen met tussengas is iets helemaal anders, wat ik ook vaak doe. Sinds ik echter ook met een automaat rij (andere wagen) zie ik er echter steeds minder het nut van in op onze vlakke wegen, tenzij bij sportief rijden natuurlijk.
      zat dit topic es na te lezen en snap da tussengas geven ni zo maar kzou da wel onder de knie willen krijgen eigelijk
      Kan je dat dan met automaat ook aangezien jij niet manueel rijdt?
      Audi A4 2.0 TDi S-Line

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Anguish Bekijk Berichten
        zat dit topic es na te lezen en snap da tussengas geven ni zo maar kzou da wel onder de knie willen krijgen eigelijk
        wanneer je naar een hogere versnelling gaat, zakt je toerental. wanneer je naar een lagere versnelling gaat, stijgt je toerental. indien je naar een lagere versnelling gaat moet het toerental op een of andere manier stijgen: dit doe je ofwel door de koppeling te laten slepen tot ze gelijk lopen, ofwel door tussengas te geven.

wanneer je koppeling is ingeduwd, zakt je toerental. maar je kunt dan ook wat gas bijgeven om de motor in toeren te jagen, en dan moet je leren je toerenteller te "mikken" tot aan het juiste toerental. je weet nooit precies hoeveel gas je moet geven, dat leer je op feeling. in mijn bescheiden mening is deze techniek "goed kunnen autorijden". wie dit niet begrijpt weet eigenlijk niet wat hij precies doet, maarja... autorijden is als sex, alle mannen denken dat ze er goed in zijn.
        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

• en moet dat met double clutchen of mag da gewoon in 1 keer.

Comment

• mag in 1 keer

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
              wanneer je naar een hogere versnelling gaat, zakt je toerental. wanneer je naar een lagere versnelling gaat, stijgt je toerental. indien je naar een lagere versnelling gaat moet het toerental op een of andere manier stijgen: dit doe je ofwel door de koppeling te laten slepen tot ze gelijk lopen, ofwel door tussengas te geven.

wanneer je koppeling is ingeduwd, zakt je toerental. maar je kunt dan ook wat gas bijgeven om de motor in toeren te jagen, en dan moet je leren je toerenteller te "mikken" tot aan het juiste toerental. je weet nooit precies hoeveel gas je moet geven, dat leer je op feeling. in mijn bescheiden mening is deze techniek "goed kunnen autorijden". wie dit niet begrijpt weet eigenlijk niet wat hij precies doet, maarja... autorijden is als sex, alle mannen denken dat ze er goed in zijn.
              duidelijke uitleg se! Zou da es in de praktijk willen omzetten maar heb altijd schrik als ik begin te spelen met toeren dat ik m'n motor ga beschadigen. Maarja, de theorie is er nu al he, da's toch al ne start
              merci he!
              Audi A4 2.0 TDi S-Line

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Anguish Bekijk Berichten
                duidelijke uitleg se! Zou da es in de praktijk willen omzetten maar heb altijd schrik als ik begin te spelen met toeren dat ik m'n motor ga beschadigen. Maarja, de theorie is er nu al he, da's toch al ne start
                merci he!
                allez, astublieft. jong geleerd is oud gedaan

gewoon opletten dat je niet in het rood gaat. dat is normaal gezien begrensd, maar als je zeer hoog in toeren terugschakelt dwing je de motor in het rood te gaan.

Comment

Zo doe je 't inderdaad correct. Al gaat dat tussengas bij de ene motor al vlotter dan bij de andere. Ikzelf rijd meestal met een benzine, en dan volstaat meestal een dot gas. Bij een ietwat lome diesel moet je al wat meer 'mikken'.

Ik merk in 't dagelijkse leven dat veel mensen eigenlijk niet goed beseffen wat 'remmen op de motor' nu juist is. Velen denken dat de schok, het "voelen inhouden" van de auto terwijl ze de koppeling terug loslaten, het remmen op de motor is. Uiteraard verkeerd, ze voelen gewoon de koppeling die het verschil in toerental moet opvangen. Genoeg mensen in m'n vriendenkring die hun Opel-dieselblok gewoon door de koppeling te laten opkomen van 1500 naar 4000 toeren laten stijgen. Verkeerd. Wat dan wel ?

Bij het rijden drijft de motor de wielen aan. De motor moet arbeid leveren voor de verplaatsing. Zie het als twee losstaande delen (dus motor, die jij 'bedient' met je gaspedaal, en chassis met wielen), die met elkaar verbonden kunnen worden door de koppeling. Ontkoppelen is dus, het woord zegt het zelf, die twee delen van elkaar loskoppelen. En dat doe je best zo weinig mogelijk, om diverse redenen.
                  Bij het remmen op de motor draai je de situatie om. De ronddraaiende wielen moeten de motor aandrijven. Je vertraagt omwille van de interne wrijving van de motor. Er wordt geen benzine ingespoten, je motor draait dus gewoon op lucht (inderdaad enkel boven een bepaald toerental). Dàt is de motorrem.

Kan dat bij een automaat ? De betere automaten zullen terugschakelen; het grootste gedeelte zal echter gewoon ontkoppelen als je de gas lost.

(Overigens is die motorrem net een sterk punt van een elektrisch aangedreven voertuig. Daar kan het zelfs gebruikt worden voor energierecuperatie.)

Edit: Het is pas sinds de komst van de injectiemotoren dat er geen benzine wordt ingespoten als je geen gas geeft. Dat is de verklaring dat vele ouders niet vertrouwd zijn met 'remmen op de motor'. Vroeger had dat veel minder nut, toch op 't vlak van verbruik.
                  Nu, met een moderne verbrandingsmotor, is het remmen op de motor de betere rijtechniek. Zowel voor 't verbruik, de anticipatie als voor de controle over je auto.
                  Last edited by ; 18/08/2009, 13:32.

Comment

• Nu er hier toch wat termen vallen (double clutch, tussengas, ...) is 't ook aangewezen om even te wijzen op de techniek van het 'tiphielen'.

Als je tussengas wil geven, heb je uiteraard je rechtervoet nodig voor de gas, en je linker voor de koppeling. Bij sportief rijden en in de racerij zal het echter vaak voorkomen dat wil terugschakelen tijdens het remmen. Als je dan tussengas wil geven, zit je met een probleem: je hebt je rechtervoet nodig voor het remmen én het tussengassen. In dat geval is de oplossing tiphielen. Met de tip van je rechtervoet remmen, en met de hiel tussengassen. Of andersom.

Da's uiteraard enkel bij zeer sportief rijden en circuitgebruik. Op de momenten dat de balans van de wagen zeer belangrijk is en je lastwissels absoluut wil vermijden om maximale controle over de auto te behouden.

Maar dat doe je best niet op op het examen, en eigenlijk is 't beter dergelijke techniek pas aan te leren als je al wat rijervaring hebt, en op momenten en plaatsen dat het 'past'. Met de ene wagen gaat het overigens pakken gemakkelijker dan met de anderen, afhankelijk van de stand van de pedalen.

gTa is een fervent tiphieler, dacht ik.

Edit: meer info voor de geïnteresseerden: http://www.autoforum.be/showthread.php?t=25347
                    Last edited by ; 18/08/2009, 13:44.

Comment

mag in 1 keer
                      Waarom moet da dan soms wel? Misschien niet meteen vergelijkbaar, maar ik rij vaak me ne DAF FA1300DF, en daarbij moet da wel.

*edit*
                      Of heeft dat puur te maken met het feit da die vrachtwagen oud is en de tandwielen niet gesynchroniseerd zijn?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk Berichten
                        Kan dat bij een automaat ? De betere automaten zullen terugschakelen; het grootste gedeelte zal echter gewoon ontkoppelen als je de gas lost.
                        ff ertussen dat een automaat nooit ontkoppelt, en de meest pas zullen terugschakelen wanneer het vrijlooptoerental is bereikt, als men daarna gas geeft gaat de automaat de nodige vitessen terug

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door FroFro Bekijk Berichten
                          *edit*
                          Of heeft dat puur te maken met het feit da die vrachtwagen oud is en de tandwielen niet gesynchroniseerd zijn?
                          klopt

Comment

• Vandaag was weer raar
                            Mijne maat is mij kome ophale met zijne A3...
                            Had niks te doen..zijn we wat maar gaan rondcruisen..
                            Opeens wou hij dus naar brustem vliegveld gaan..om me daar wat te laten oefenen op 1 vlak..
                            Hij wou dus weten wat'k er van bakte als'k hem vloerde...naja zo gezegt zo gedaan...met helaas wat hakeringen...
                            Optrekken (met esp af) lukt goed..volgende verzet gaat ook..maar in 3de zit het al fout...ik blijf heel even hangen in de hoge toere..wat doe ik verkeerd? in 4de is het iets minder..maar toch erges voel'k dat die even trg te hoog gaat...begrijp nu niet verkeerd dat ik hem te hoog laat gaan om te schakelen..want ik duw koppelingspedaal in bij 4000 toeren...maar dan ineens schuurt die tege de begrenzer op (5000*)... het is vrij irritant...
                            Zal ook wel aan mij liggen dat ik nog maar 4x rustig heb gereden
                            Maar ik zou graag weten hoe ik dat probleem oplos.

Comment

• Ik snap het niet.

*edit*

Ik denk dakket begrijp. Gij probeert te snel te schakelen wa ge blijkbaar nog ni goe kunt, en geeft nog gas als ge ontkoppeld hebt, omda de harmonie tusse beide voete wss nog ni in orde is, daarom geefde gas in 0 en schiet die in de toeren.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Br3cht Bekijk Berichten
                                ik duw koppelingspedaal in bij 4000 toeren...maar dan ineens schuurt die tege de begrenzer op (5000*)... het is vrij irritant...
                                Zal ook wel aan mij liggen dat ik nog maar 4x rustig heb gereden
                                Maar ik zou graag weten hoe ik dat probleem oplos.
                                Afgaande op wat ik lees denk ik dat je misschien de gas net iets vroeger moet lossen? Het lijkt me alleszins straf dat je toeren ineens de hoogte invliegen als je koppelt en je volledig van je gas afbent.

Edit: What FroFro said dus

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Spooksken Bekijk Berichten
                                  Afgaande op wat ik lees denk ik dat je misschien de gas net iets vroeger moet lossen? Het lijkt me alleszins straf dat je toeren ineens de hoogte invliegen als je koppelt en je volledig van je gas afbent.

Edit: What FroFro said dus
                                  teamwork for the win! *highfive*

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door FroFro Bekijk Berichten
                                    Ik snap het niet.

*edit*

Ik denk dakket begrijp. Gij probeert te snel te schakelen wa ge blijkbaar nog ni goe kunt, en geeft nog gas als ge ontkoppeld hebt, omda de harmonie tusse beide voete wss nog ni in orde is, daarom geefde gas in 0 en schiet die in de toeren.
                                    Idd...ik denk het ook..
                                    Volgens mij heb je gelijk..op het moment dat ik mijn koppelingspedaal induw zwier ik hem naar 3de..koppeling zal dus waarschijnlijk nog een beetje ingedrukt zijn..en geef'k tevroeg plankgas...
                                    En hoe leerde da beter? (op gemak sneller proberen te schakelen?)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Br3cht Bekijk Berichten
                                      Idd...ik denk het ook..
                                      Volgens mij heb je gelijk..op het moment dat ik mijn koppelingspedaal induw zwier ik hem naar 3de..koppeling zal duw waarschijnlijk nog een beetje ingedrukt zijn..en dan geef'k trg gas...
                                      En hoe leerde da beter? (op gemak sneller proberen te schakelen?)
                                      Da nie in uwe kop steken en gewoon "leren" rijden...da snel/sportief schakelen komt vanzelf

Als ge erbij gaat zitte nadenke zijde fout bezig imo.
                                      Honda Civic Type R EP3 - 200pk
                                      Citroën Berlingo - 2 koppige steenezels
                                      Honda Civic Type R EP3 - 250pk
                                      Honda Del Sol - 120pk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door VRX Bekijk Berichten
                                        Da nie in uwe kop steken en gewoon "leren" rijden...da snel/sportief schakelen komt vanzelf

Als ge erbij gaat zitte nadenke zijde fout bezig imo.
                                        Ergens wel ja..
                                        Maar als het al gewoon goed gaat...moet er ooit is geleerd worden hoe ge vlot kunt schakelen...
                                        Maar ik zal dit als advies nemen dus beter dan gewoon toerkes rijden? en redelijk veel op en terugschakelen?

Comment

• geen toerkes rijden, want niks voelt zo natuurlijk als zo gaan afremmen op een grote open plaats, ge hebt geen referentie, en ge hebt alle tijd en plaats om af te remmen hoe ge wilt, ge moet ook op niets reageren. Ge zijt 17, haalt u een L en rij in de stad, das imo nog altijd de plaats waar ge het het beste leert.

Comment

Working...
                                          X