Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Leren rijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Leren rijden

Nadat ik woensdag mijn theorie-rijexamen heb afgelegd ben ik vandaag de eerste keer gaan rijden.

Het ging echter veel moeilijker dan ik verwacht had.

Op het moment waarbij je de koppeling zacht moet loslaten en de gas zacht moet indrukken val ik dikwijls stil.

Heb ik gewoon de 'feeling' niet of is dat normaal bij de eerste keer?
    Of is er een bepaalde manier waardoor het gemakkelijker loopt?

als autoliefhebber heb ik hier lang naar uitgekeken en dus vind ik dit jammer

PS: het is een diesel mocht dat iets uitmaken.

das normaal, die feeling komt wel
    gene stress

Comment

Dat is vrij normaal hoor. Komt in de loop der tijd wel.
      Het gaat telkens beter en beter gaan, maar wel blijven oefenen.

Probeer je niet teveel te focussen op exact dat moment/handeling.
      Kleine tip mss: geef op voorhand al een klein(!!) tikje gas nét voor dat je het aangrijpingspunt bereikt.

Comment

ik ben nou geen rijinstructeur, en als ik mis zit verbeter me dan maar

maar ik zou vooral leren vertrekken op relantie, zonder haast...dat je perfect je punt weet na een tijdje, en dan pas beginnen gassen

Comment

Geen stress, dat komt allemaal wel goed. Gewoon blijven oefenen.

Persoonlijk heb ik daar nooit veel problemen mee gehad, maar ken er genoeg die in het begin altijd stilvielen.
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Ik denk dat de meesten onder ons in het begin wel regelmatig stilgevallen zijn (ik ook), maar hoe meer je rijdt, hoe meer je die feeling zal krijgen. Ik vind de raad die bobo geeft echt goed, je kan je koppeling laten opkomen tot op het punt dat je voelt dat de auto zich in beweging zet, dan geef je een beetje gas bij en laat je de koppeling verder opkomen. In dat opzicht valt met de auto rijden goed te vergelijken met leren fietsen, ik ken ook niemand die direct zonder hulp kon fietsen. Maar blijf vooral rustig en oefening baart kunst.

Comment

Ik heb ook begonnen met een diesel en daar kon je de koppeling volledig laten komen zonder gas bij te geven, dus volledig met je voet van de koppeling (zachtjes) en dan ga je lichtjes vooruit en daarna gasgeven. Maar ik hab die 'feeling' toch een beetje, ik viel dan wel stil omdat ik bij het remmen of stilstaan mijn koppeling niet inhield En na twee uurtjes proberen op een industrieterrein zal het al veel vlotter gaan.

Comment

Vooral niet opjagen! Zowat iedereen heeft hier moeite mee in het begin, het is echt gewoon "feeling" zoals ze zeggen, en in het begin merk je echt een wereld van verschil in verschillende auto's...

Gewoon blijven oefenen en binnenkort vraag je je af waarom je hier problemen mee had...omdat het dan zo "simpel" is...dat is gewoon die feeling die je dan hebt!

Succes en veel rij-plezier gewenst allesinds!
                Honda Civic Type R EP3 - 200pk
                Citroën Berlingo - 2 koppige steenezels
                Honda Civic Type R EP3 - 250pk
                Honda Del Sol - 120pk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VRX Bekijk Berichten
                  Vooral niet opjagen! Zowat iedereen heeft hier moeite mee in het begin, het is echt gewoon "feeling" zoals ze zeggen, en in het begin merk je echt een wereld van verschil in verschillende auto's...

Gewoon blijven oefenen en binnenkort vraag je je af waarom je hier problemen mee had...omdat het dan zo "simpel" is...dat is gewoon die feeling die je dan hebt!

Succes en veel rij-plezier gewenst allesinds!
                  Kan inderdaad sterk verschillen van auto tot auto, vandaar dat je je tijdens het leren rijden (toch zeker in het begin) best beperkt tot 1 auto zodat je die gewoon kan worden.
                  Want als je altijd veranderd van auto dan word je geen enkele gewoon en blijf je problemen hebben.
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Manueel rijden is niet gemakkelijk. Ken genoeg mensen die na jaren nog niet heel goed met een koppeling omkunnen. Maar met de auto rijden is iets wat iedereen kan leren en waar je weinig feeling voor nodig hebt.

Mijn tip om te oefenen:
                    Laat het koppelingspedaal zeer zachtjes opkomen. Op het moment dat je voelt dat de wagen beweegt hou je je linkervoet compleet stil (dus pedaal niet verder laten opkomen). De wagen gaat nu zachtjes beginnen rijden en na enkele seconden kan je het koppelingspedaal gewoon loslaten.
                    Op die manier leer je het aangrijpingspunt kennen en de rest komt wel vanzelf.
                    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Inderdaad, er wordt altijd gezegd "laat de koppeling zachtjes opkomen" maar dat is eigenlijk onjuist. Wanneer je voelt dat de koppeling zo hoog is dat de wagen begint te bewegen, mag je je voet niet meer bewegen - of zelfs de koppeling terug een beetje induwen - zodat je de wagen de tijd geeft om te versnellen tot op het punt dat je koppelingsschijven inderdaad even snel draaien - en dan kan je de koppelingspedaal los laten. Als je dit heel heel zacht doet kan je zelfs een benzineauto laten vertrekken op de koppeling, maar dat is niet praktisch natuurlijk. Met het duwen op het gaspedaal kan je de motor "sterker" maken tegen het vertragende effect van een stilstaande wagen op de koppelingsplaten, en dus sneller vertrekken. Maar dat zijn allemaal gevoeligheden die je jezelf aanleert, net zoals je de eerste keer snowboarden ook niet voelt en weet hoe je je balans moet houden en hoe je je voeten en de plank kan balanceren op sneeuw.
                      Last edited by ; 20/07/2009, 10:24.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        Inderdaad, er wordt altijd gezegd "laat de koppeling zachtjes opkomen" maar dat is eigenlijk onjuist. Wanneer je voelt dat de koppeling zo hoog is dat de wagen begint te bewegen, mag je je voet niet meer bewegen - of zelfs de koppeling terug een beetje induwen - zodat je de wagen de tijd geeft om te versnellen tot op het punt dat je koppelingsschijven inderdaad even snel draaien - en dan kan je de koppelingspedaal los laten.
                        Volledig correct! Eigenlijk geeft men steeds de verkeerde uitleg. En gewoon blijven oefenen. Ik heb leren rijden met een opel ascona 1.6s met versleten koppeling. ik werd er gewoonweg wanhopig van. Ik geraakt amper weg met de auto. En de handeling van koppeling induwen en dan ooooh zoooo voorzichtig de pedaal laten komen... ik krijg er nog rillingen van... die ganse auto begon heen en weer te schudden.... en dan moest ik mijn voet stilhouden en met de andere een tikkeltje gas geven... Na een tijdje begon zelfs mijn hele been mee te trillen van de zenuwen... Ik heb écht afgezien...

En eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk als het lijkt. Eénmaal je de techniek doorhebt gaat het vanzelf. En de luxe die ik had van met een auto met versleten koppeling te leren rijden, heeft me enkel maar geholpen tov mensen die met erg makkelijke auto's hebben leren rijden.

Blijven volhouden en het komt dit in orde!! Iedereen moet dit stadium door maar slechts weinigen zullen toegeven hoe moeilijk het was.
                        The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                        BMW F10 520da 2012
                        MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

leren

chill m8, zit in je hoofd, niet in je voeten.

B.

Comment

Ben daarjuist voor de 2e keer gaan rijden en heb jullie tips opgevolgd.
                            ik ben geen enkele keer stilgevallen en ook naar 2e schakelen ging vlot

Comment

Voila gene paniek:

Rijden is een automatisme, ge moet da gwn veel doen.
                              IS zoals fietsen, in het begin veel vallen maar eens je het kan gaat dat vanzelf!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                ik ben nou geen rijinstructeur, en als ik mis zit verbeter me dan maar

maar ik zou vooral leren vertrekken op relantie, zonder haast...dat je perfect je punt weet na een tijdje, en dan pas beginnen gassen

Ik deed dat zo, maar die kerels van de rijschool hebben dat niet graag. 'k heb een uitleg gekregen waarvan dit het belangrijkste is: als je enkel met de koppeling vertrekt geef je zogezegd de indruk dat je slechts 1 pedaal tegelijk kan gebruiken. Volslagen onzin volgens mij.