Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe financieren jullie je wagen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
    ik ben deze deze morgen om 4 uur begonnen met werken en zit nu op het forum terwijl mijn vrouwke het eten klaar maakt , deze namiddag ga ik ook nog een uurke of 5 werken en dan zit ik waarschijnlijk terug op het forum
    dus 13 uurkes vandaag
    de andere dagen van de week maximum 10 per dag

en de zaterdag en de zondag werk ik ook al niet de hele dag
    yep je hebt gelijk , als zelfstandige moet je toch weinig werken
    Blijkbaar was mijn sarcastische ondertoon niet duidelijk genoeg.

Diegene die zagen over de "zogezegde enorme voordelen" van de zelfstandige moeten dan ook maar zelfstandige worden, dan kunnen ze toch ook profiteren van die enorme voordelen en moeten ze bijna niets anders doen dan hun geld tellen dat zo naar binnen komt waaien.

Velen beseffen precies nog niet dat die wagen bij die zelfstandige ook nog altijd betaald moet worden. (Mij hoor je anderzijds ook niet zagen over het weinige pensioen dat een zelfstandige zou krijgen, ze hebben een loopbaan tijd gehad om voor hun pensioen te zorgen)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      Klopt, da's veranderd sinds die CO2-lijst is ingevoerd.

Voor de frituristen onder ons : dat is niet hetzelfde als "ze gaan ni zien met welken auto da'k rij, dus 'k kan me gelijk wa permitteren nu".

Nu ja, deze methode wordt ook door sommige grootverdieners (gaat dan over paar mio € omzet hé) om hun hobbywagenpark aan te leggen op kosten van de firma (financiële lease, maar 16% aankoopoptie -> classificatie operationele lease, dus enkel in kosten te vinden). Zo kan je een collectie ferrari's opbouwen bvb.

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
      Je uitleg klopt Corneel

Eigenlijk is een operationele lease gelijk aan een financieële renting, maar waarbij diensten als onderhoud, verzekering,... inbegrepen zijn. Boekhoudkundig komen ze op hetzelfde neer...

Aftrek volgens CO2 uitstoot klopt ook.
      Thx, zit wat ver en haal die meestal door elkaar. Nu ja, morgen ingangsexamen in de fiscaliteit dus kga mogen maken dat ik er toch iets van ken .
      edit: kleine aanvulling. In de Belgische boekhoudwet komen ze op hetzelfde neer. Het is gewoon weer een achterpoortje dat ze gecreëerd hebben. Dan kijk ik liever naar de International Accounting Standards, waar men de verschillende soorten leasing opneemt aan de hand van de geest van het contract en niet aan de hand van enkele vaste regeltjes zoals de aankooppremie van 15% in BGAAP.
      Last edited by ; 26/08/2008, 13:24.

Comment

• mss nog een ietwat bizarre redenering aan toe te voegen: voor sommige mensen kan een lening ook een bescherming zijn tegen het verspillen van geld. als je van jezelf weet dat je alles wat je binnenkrijgt toch "opdoet", kan de afbetaling van een lening een manier zijn om toch iets nuttig met dat geld te doen. het lijkt misschien vergezocht, maar het is verbazingwekkend hoe het begrip "nodig" verschuift met het al dan niet beschikbaar zijn van financiële middelen...

Comment

• Daarom dat ik ook al zei dat lenen ook als een vorm van sparen kan aanzien worden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
            Renting kan niet 100% ingebracht worden. Enige posten die volledig fiscaal aftrekbaar zijn ivm wagens zijn brandstof, intresten, mobilofoon (een vast ingebouwde). De rest is steeds aan de aftrekbeperking onderworpen bepaald door de co2 uitstoot van de wagen .
            In het geval van een (financiele/operationele) leasing is er eigenlijk geen sprake van intresten, dus eigenlijk verlies je dan het stuk intrest dat je nu betaalt in huur en maar beperkt kan aftrekken tov een "echte" intrest die je 100% kan aftrekken? (correct me if I am wrong, als ge begrijpt wat ik bedoel . Ik "ken" het systeem ni, ik gebruik het enkel )

@ gTa: != = =/= = <>

duidelijk?

Comment

• Bij een operationele leasing wordt de financieringslast (het gedeelte intresten dus) in je maandelijkse factuur apart vermeld.
              Dat stuk mag je 100% inbrengen, ongeacht het type wagen.
              De rest van het bedrag is aftrekbaar volgens CO2 categorie

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                Bij een operationele leasing wordt de financieringslast (het gedeelte intresten dus) in je maandelijkse factuur apart vermeld.

Aight, ik heb (nog) gene leasing gedaan, dus geen ervaring mee

Comment

• Voor particulieren is dat niet vaak interessant, omdat de gevallen waarin je op 't einde van de rit minder betaalt dan bij 'n financiering, zeldzaam zijn, en omdat de twee grote voordelen aan 'n leasing- of rentingcontract voor particulieren geen belang hebben.

Comment

• Idd, ik zou het nooit aan een particulier aanraden, een leasing, hoewel garages dat vaak proberen te slijten (en je kan wel raden waarom )

Comment

• Mijn wagen is gezien zijn leeftijd en waarde vanzelfsprekend contant betaald.
                      Mijn ouders hebben ook nog nooit enige vorm van financiering aangegaan voor een wagen, ookal gaat het steeds over een toch wel aardige soms geld.
                      Mijn pa zegt steeds dat lenen voor een auto het stomste is dat je kunt doen, omdat het geen waardevast goed is. Als particulier heeft het weinig tot geen voordelen. De formules van leasing voor privepersonen enz... zijn gewoon mooie termen om particulieren toch een soort van lening te kunnen slijten en ze min of meer proberen te binden aan het merk. In onze ogen is lenen voor een auto eigenlijk voor wel willen - niet kunnen mensen. Please, don't shoot me now voor deze uitspraak. Ik uit gewoon mijn mening...en respecteer ook de mening van mensen die er anders over denken.
                      Ben je zelfstandige, dan ligt de zaak natuurlijk heel anders.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door pj311 Bekijk Berichten
                        mss nog een ietwat bizarre redenering aan toe te voegen: voor sommige mensen kan een lening ook een bescherming zijn tegen het verspillen van geld. als je van jezelf weet dat je alles wat je binnenkrijgt toch "opdoet", kan de afbetaling van een lening een manier zijn om toch iets nuttig met dat geld te doen. het lijkt misschien vergezocht, maar het is verbazingwekkend hoe het begrip "nodig" verschuift met het al dan niet beschikbaar zijn van financiële middelen...
                        Hé, ik geloof dat ik dat was (hierin geruggesteund door Ir Fuel).

Al was dat allemaal toch iets subtieler en genuanceerder bedoeld dan dat het hier staat.

Comment

• Ja weet je lenen voor een auto is mss overbodig en toch ja risico, op het einde heb je alleen verlies bij een auto, een auto verslijt, je moet stukken wisselen en je zal nooit de waarde terugkrijgen die je hebt betaald.

Ik heb voor mijn Mercedes 5000€ geleend de rest (zo'n 8K) euro cash neergelegd (was ook nog een occasie)
                          is niet slecht als je toch al rekening houdt dat ik pas vorig jaar afgestudeerd was en de auto in Maart heb gekocht....maar ja ik woon nog thuis

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door pj311 Bekijk Berichten
                            mss nog een ietwat bizarre redenering aan toe te voegen: voor sommige mensen kan een lening ook een bescherming zijn tegen het verspillen van geld. als je van jezelf weet dat je alles wat je binnenkrijgt toch "opdoet", kan de afbetaling van een lening een manier zijn om toch iets nuttig met dat geld te doen. het lijkt misschien vergezocht, maar het is verbazingwekkend hoe het begrip "nodig" verschuift met het al dan niet beschikbaar zijn van financiële middelen...

Idd een bizarre redenering en één die volgens mij niet echt veel van toepassing is ook. Mensen met een gat in hun hand zullen niet plots zuiniger gaan leven. En een auto iets "nuttigs?" Als iemand meer dan €15.000 leent voor een auto en die persoon woont op 2 km van zijn werk dan oordeel ik dat die persoon die wagen niet nodig heeft en zo zijn er meer gevallen dan je zou denken. Een auto is vooral handig en soms nuttig.

Oorspronkelijk geplaatst door mattboy20 Bekijk Berichten
                            Mijn wagen is gezien zijn leeftijd en waarde vanzelfsprekend contant betaald.
                            Mijn ouders hebben ook nog nooit enige vorm van financiering aangegaan voor een wagen, ookal gaat het steeds over een toch wel aardige soms geld.
                            Mijn pa zegt steeds dat lenen voor een auto het stomste is dat je kunt doen, omdat het geen waardevast goed is. Als particulier heeft het weinig tot geen voordelen. De formules van leasing voor privepersonen enz... zijn gewoon mooie termen om particulieren toch een soort van lening te kunnen slijten en ze min of meer proberen te binden aan het merk.

Hierin kan ik mezelf grotendeels in vinden. Het is ook een belangrijke vaststelling dat je aan de ene kant de bank rijk maakt doordat je een hele hoop intrest betaald en aan de andere kant je auto, afhankelijk van het merk, razend snel in waarde verminderd. Een conclusie waar iedereen die autoleningen verdedigen weinig tegen in kunnen brengen.

Daarom hou ik er ook niet meer van om te lenen voor een auto want je betaalt teveel en wat je teveel betaalt gaat dan nog naar één of andere klotebank. En hoeveel mensen rijden er niet rond met een wagen die ze aan het afbetalen zijn terwijl ze hun vorige die ze in de prak hebben gereden ook nog aan het afbetalen zijn?

Comment

• Ik zou toch een onderscheid maken tussen mensen die met een (gedeeltelijke) lening een auto kopen die niet boven hun budget is maar de auto gewoon sneller willen hebben dan dat ze hem kunnen bijeensparen en mensen die een lening aangaan om een auto te kopen die boven hun budget is.

Bij mij was de keuze simpel : ofwel leen ik (een gedeelte) en rij ik nu al met een leuke wagen ofwel spaar ik nog een tijd en rij ik pas binnen een paar jaar of zo met die leuke wagen.

Voor mij zijn de interesten die ik aan de bank betaal, mij de vreugde van het sneller hebben en sneller kunnen gebruiken van die wagen waard.

Plus, ik ben ook zelfstandige dus de interesten zijn voor mij fiscaal aftrekbaar ...

Waarbij dan de opmerking kwam dat ik het gemakkelijker "sparen" vind als dat er in het kader van een lening elke maand afgaat dan wanneer je dat zelf autonoom moet bijeensparen (en bv. een snoepreisjes met dat geld kan gaan maken of zo, of eens heel mooie kleren kopen e.d.).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door van god los Bekijk Berichten
                                Ik zou toch een onderscheid maken tussen mensen die met een (gedeeltelijke) lening een auto kopen die niet boven hun budget is maar de auto gewoon sneller willen hebben dan dat ze hem kunnen bijeensparen en mensen die een lening aangaan om een auto te kopen die boven hun budget is.
                                Err

da kan ni he

Als ge da geld ni kunt bijeensparen op X jaar, kunt ge da ook ni maandelijks leggen gedurende X jaar om af te betalen he

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                                  Bij een operationele leasing wordt de financieringslast (het gedeelte intresten dus) in je maandelijkse factuur apart vermeld.
                                  Dat wist ik niet dat het apart op de factuur stond, weer wat bijgeleerd .

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door mattboy20 Bekijk Berichten
                                    Dus? Hebben jouw ouders de wijsheid in pacht?

Mijn pa zegt steeds dat lenen voor een auto het stomste is dat je kunt doen, omdat het geen waardevast goed is.
                                    Absolute onzin. Vreselijk kortzichtig en conservatief...

Lenen terwijl je voldoende kapitaal hebt om direct te betalen kan interessant zijn, ook voor particulieren.

Maar ook indien je de cash niet hebt kan ik verschillende redenen bedenken waarbij het wel een verstandig is om te lenen, zolang je niet teveel leent.
                                    ik heb al hhet voorbeeld gegeven van iemand die een betrouwbare auto nodig heeft om naar het werk te gaan. Maar ook de aanschaf van een nieuwe wagen met een lening (met x aantal jaren garantie, een lager verbruik, lagere onderhoudskosten) kan een pak interessanter zijn dan een tweedehands te kopen die misschien niets dan miserie oplevert...

Als je gaat lenen om boven je stand te leven , dan ben je verkeerd bezig.
                                    BMW 420dA : >>>

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                                      Absolute onzin. Vreselijk kortzichtig en conservatief...

Lenen terwijl je voldoende kapitaal hebt om direct te betalen kan interessant zijn, ook voor particulieren.
                                      Klopt. Zegt mijn pa ook, al begrijp ik er niets van. Maar het zou wel eens goed kunnen kloppen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Wabe Bekijk Berichten
                                        Ben je hier tevreden van?? Ben ook aan het twijvelen voor deze formule.

Heel tevreden van ,maar wel alleen de BIV ,jaarlijkse rijtaks,vervangwagen en Bmw serenety als optie genomen,geen banden geen brandstof enz...
                                        Kwam toen op een jkp van ongeveer 4,5 % .

Ook zeer belangrijk : bij verkoop van de wagen(na lichting aankoopoptie 16% ), geen belasting op meerwaarde en geen btw terug te betalen (renting is zuivere huur ,staan niet in de zaak).

Grtjs, de lukke
                                        Last edited by ; 26/08/2008, 21:58.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
                                          ik ben deze deze morgen om 4 uur begonnen met werken en zit nu op het forum terwijl mijn vrouwke het eten klaar maakt , deze namiddag ga ik ook nog een uurke of 5 werken en dan zit ik waarschijnlijk terug op het forum
                                          dus 13 uurkes vandaag
                                          de andere dagen van de week maximum 10 per dag

en de zaterdag en de zondag werk ik ook al niet de hele dag
                                          yep je hebt gelijk , als zelfstandige moet je toch weinig werken

Ben je deze morgend (04.00 h )toch nog niet tegengekomen

Grtjs ,de lukke

Comment

Working...
                                          X