Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe financieren jullie je wagen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ik zou er helemaal geen graten in zien om zelfs privé voor een wagen te lenen. Uiteraard zou 'k geen lening aangaan als ik geen zekerheid heb, dat wil zeggen : vastheid van betrekking (en verzekering gewaarborgd inkomen op één of andere manier), verzekering van het voertuig tegen alle risico's, en een loon dat met gemak de terugbetaling kan dragen. Bovendien zou ik een volledig gefinancierde auto ook tegen alle risico's verzekeren, dus dat is al geen meerkost.

Waarom zou ik me, voor een kleine meerprijs van b.v. 7% in totaal op het ontleende bedrag, het plezier van iets nu nog ontzeggen, als het nu al kan zonder risico's? Ik ben een kind van m'n tijd, weet je.

Lenen is geen schande, en het is, als je weet waar je mee bezig bent, ook helemaal geen groot risico. Maar, ik geef toe, voor iets "triviaals" als een auto, lijkt het dommer dan voor een huis. Is echter niet zo.

Ik rijd een auto op de zaak, en die is voor ca. 2/3e gefinancierd (op 3 jaar).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
      Renault biedt (of bood) die aan onder bepaalde voorwaarden.

JKP van 0,0%

Dacht dat het iets was van afbetalen op 3 jaar, 30% voorschot minimaal
      Schitterend toch, en dan zijn er ongetwijfeld andere merken die dit ook doen.

Contant op tafel leggen geeft wel een aangenaam gevoel denk ik, je bent er vanaf, de kar is helemaal van u, .. maar dan die spaarrekening ..

Comment

Mijn persoonlijke mening is dat je je wagen op z'n minst cash zou *kunnen* betalen.
        Dat je dat uiteindelijk ook doet is nog iets anders, en daar is geen gouden regel voor m.b.t. wat het "beste" is.
        Bij cash betaling zit je bv ipv met intresten wel direkt met een aanzienlijke opportuniteitskost.
        Audi A5 2.7TDI Multitronic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart_6 Bekijk Berichten
          Schitterend toch, en dan zijn er ongetwijfeld andere merken die dit ook doen.

Contant op tafel leggen geeft wel een aangenaam gevoel denk ik, je bent er vanaf, de kar is helemaal van u, .. maar dan die spaarrekening ..
          Ligt eraan hoeveel eropstaat he.

Als je 35k gespaard hebt moet je geen 35k cash gaan neerleggen voor een auto he.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
            Ik zou er helemaal geen graten in zien om zelfs privé voor een wagen te lenen. Uiteraard zou 'k geen lening aangaan als ik geen zekerheid heb, dat wil zeggen : vastheid van betrekking (en verzekering gewaarborgd inkomen op één of andere manier), verzekering van het voertuig tegen alle risico's, en een loon dat met gemak de terugbetaling kan dragen. Bovendien zou ik een volledig gefinancierde auto ook tegen alle risico's verzekeren, dus dat is al geen meerkost.

Waarom zou ik me, voor een kleine meerprijs van b.v. 7% in totaal op het ontleende bedrag, het plezier van iets nu nog ontzeggen, als het nu al kan zonder risico's? Ik ben een kind van m'n tijd, weet je.

Lenen is geen schande, en het is, als je weet waar je mee bezig bent, ook helemaal geen groot risico. Maar, ik geef toe, voor iets "triviaals" als een auto, lijkt het dommer dan voor een huis. Is echter niet zo.

Ik rijd een auto op de zaak, en die is voor ca. 2/3e gefinancierd (op 3 jaar).
            Een maand terug reed een klant van me zijn 2006 Civic 1.8 Sport total loss.
            Die had hij 3 maanden eerder bij me gekocht en vol gefinancierd.

Auto was BA verzekerd.

--> Kerel zit nog met een schuld van circa 10k, heeft geen geld om terug een deftige auto te kopen en moet nog 2 jaar afbetalen.

Dus inderdaad, als je financiert, neem dan een All Risk verzekering. Nog een reden voor mij om dus niet te financieren.

De enige uitzondering die ik zou maken is als ik bijvoorbeeld de auto tegen kom op inet die ik al maaanden zoek en ik kom een 1-2k tekort om hem comfortabel aan te kopen + taksen te betalen etc. Die zou ik dan renteloos bij papa lenen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart_6 Bekijk Berichten
              Exact.

't Is altijd wat. Als je cash koopt (ik deed dat al 2 keer, bedrag tussen de 20k en 30k), heb je 'n zelfvoldaan gevoel à la "voilà, ervoor gewerkt en betaald, klaar" ...

... maar anderzijds, als je ziet hoe weinig een lening kan kosten, vind ik het persoonlijker een comfortabeler gevoel om een groter deel (b.v. 2/3) tegoed te houden en te beleggen aan 'n rendement dat de rente van de lening benadert of evenaart, en zo dus wat reserve te houden. En die 2/3 financier je dan in een formule die goed bij je past. En je voorziet uiteraard de nodige zekerheden (die ik persoonlijk ook voorzie als er niet wordt geleend).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
                (...)
                Sorry, maar : iemand die een goed aankoopt op afbetaling, zonder dat te verzekeren, is m.i. een gigantisch rund. Bovendien zegt dat veel over z'n bankier en/of z'n makelaar... negatiefs, bedoel ik dan.

Stommeriken trappen altijd in de stront, dat zit in hun genen. Kan je niks aan doen. En voor die mannen is goed (bedoeld) advies doorgaans ook iets wat in 't één oor in gaat, en langs 't ander oor er direct weer uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                  Sorry, maar : iemand die een goed aankoopt op afbetaling, zonder dat te verzekeren, is m.i. een gigantisch rund. Bovendien zegt dat veel over z'n bankier en/of z'n makelaar... negatiefs, bedoel ik dan.

Stommeriken trappen altijd in de stront, dat zit in hun genen. Kan je niks aan doen. En voor die mannen is goed (bedoeld) advies doorgaans ook iets wat in 't één oor in gaat, en langs 't ander oor er direct weer uit.
                  Ja, kar is niet bij ons gefinancierd, laat dat duidelijk zijn.

Wij hebben er voor gekozen al onze financieringen door een externe maatschappij te laten verzorgen. Simpelweg omdat we tijd noch zin hebben om achter ons eigen geld aan te zitten.

Ik heb er eens goed mee gelachen, hoe stom kun je zijn zeg.
                  Nu rijdt hij een 1996 Civic 1.4i .

Comment

Hier thuis worden al de auto's contant betaald (wel allemaal door de zaak). Mijn ouders zijn ook van de mening dat als je het geld er niet voor kunt opbrengen zonder uw spaarboekske veel pijn te doen, dat je het niet moet kopen.

Leasing en dergelijke is voor onze firma niet interessant omdat we niet kunnen investeren in voorraden en dergelijke; voor mensen die een stock kunnen aanleggen is dit interessant.

Later zal ik wrsl ook contant betalen of ik zou een firmawagen moeten krijgen natuurlijk...

Comment

Mijn focus is deels geleend omdat mijn centen beter opbrengen dan wat die lening me kost. (lening 1 dus zoals een eind geleden hier beschreven, de centen zijn er maar anders nuttig belegd)

Achteraf heb ik gehoord van collega's dat ik de intresten van die lening kan inbrengen bij mijn belastingen, de volgende wordt dus waarchijnlijk weer met geleend geld betaald.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
                        De onderliggende gedacht blijft dezelfde. Dat is wat telt
                        Ik vind eigenlijk van niet (dat de onderliggende gedachte dezelfde is)

Ik leen bewust omdat het mij goedkoper uitkomt =/= ik leen omdat ik het niet cash kan betalen.

Ik kon mijn auto cash betalen, maar dan kostte hij mij een STUK meer dan hem in de lease te nemen.

Ik ben akkoord met wat je hier allemaal schreef, maar ik vind het zo grof om te zeggen dat mensen die lenen voor een auto stom zijn (dit schreef je niet letterlijk maar ik lees het wel tussen de regels) ... gewoon omdat ik weet dat ik slimmer ben door te lenen dan door 'm cash te betalen
                        1963 Land Rover Series IIa
                        1994 Mercedes SL320
                        2015 Land Rover Discovery SDV6
                        2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door porsche rs Bekijk Berichten
                          Mijn wagen is een leasing bak ( BMW X5) van de firma.
                          Tijdens het salon in januari kocht ik een 318d voor mijn vriendin en wou hem ook eerst contant betalen,maar als je dan van BMW een aanbieding krijgt aan 4,4 % te lenen en 2j gratis onderhoud en nog wat toeters en bellen,dan weet je het wel hoor.
                          Dus diegene die schreeuwen dat ze hun wagen contant betalen zou ik zeggen..zeg nooit nooit tegen lenen :-)

My point exactly

kost van lenen < opbrengst van kapitaal ==> lenen
                          1994 Mercedes SL320
                          2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
                            Natuurlijk. Maar je kon hem evengoed contant betaald hebben.

Misschien moeten we "lenen" in de openingspost maar eens beter definiëren, want daarrond kunnen wel nog misverstanden ontstaan...

Lenen1 : Een bedrag dat je eigenlijk kon leggen zonder enige vorm van lening tòch lenen omwille van fiscale/algemeen financiële voordelen.

Lenen2 : Een bedrag dat je op dat moment niet kunt leggen en dus geld dat je nog niet verdiend hebt, uitgeven.

In de posts die ik reeds geplaatst heb, gaat het dus uiteraard over lenen2.

Had dit nog niet gelezen stich0l bij deze is het duidelijk
                            1994 Mercedes SL320
                            2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Handje contantje.

Comment

Idem.
                                Heb al al m'n wagens contant betaalt, de duurste was wel maar 2150 ma bon.
                                Speelde met het idee om voor de volgende te gaan lenen, maar vandaag de dag is een huis zo veel belangrijker (en duurder).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rub1nho Bekijk Berichten
                                  Idem.
                                  Heb al al m'n wagens contant betaalt, de duurste was wel maar 2150 ma bon.
                                  Speelde met het idee om voor de volgende te gaan lenen, maar vandaag de dag is een huis zo veel belangrijker (en duurder).
                                  Zoiets zou'k ook cash betalen, met verkreukte briefjes van 20€ .. alstublieft, mijn spaarcentjes mijnheer..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
                                    Spijtig dat er geen leugendetector verbonden is aan dit topic .
                                    Ik heb het ook al zitten denken

Comment

Mijn ouders gaan deels mijn eerste auto betalen.

Als mijn ouders niet eens lenen om een huis te kopen denk ik ook dat ze dat niet doen om een auto te betalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                                        Mijn ouders gaan deels mijn eerste auto betalen.

Als mijn ouders niet eens lenen om een huis te kopen denk ik ook dat ze dat niet doen om een auto te betalen.
                                        Dat zijn er ook niet veel die dat kunnen... Maar is het daarom interessanter?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                                          Mijn ouders gaan deels mijn eerste auto betalen
                                          Tot ze zien hoe ge daar het varken mee uithangt zeker...
                                          Dat zal ook nogal ne klop geven als ge er zelf eens voor moet gaan betalen...

Comment

Working...
                                          X