Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oproep Tot Betoging Brandstofprijzen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Oorspronkelijk geplaatst door GTX Bekijk Berichten
    Ik ga akkoord met wat jullie doen, de hele tansport sector IMO.
    Mijn ouders zitten in de transportsector, tot 500KG. Maar we hebben veel contacten bij de mensen die zwaarder vervoeren. Wij klagen ook dat de prijzen stijgen, maar de truckers gaan er aan failliet. Zo kan het inderdaad niet blijven duren!
    Dat is voor mij onbegrijpelijk. De hogere brandstofprijzen reken je toch gewoon door aan de klant.

    Uiteindelijk is het de eindgebruiker die het het meeste zal voelen in z'n portemonnee...
    OO 00 OO

    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
      de accijnzen op brandstof hebben hier altijd bestaan, en zijn ondertussen relatief minder belangrijk geworden, waardoor de brandstofprijssteiging hier relatief kleiner is dan in bvb de states
      feit dat de euro veel steviger staat speelt daar ook een grote rol in natuurlijk. maar ik snap net als vincent niet waarom benzine in bvb spanje en griekenland zo goedkoop is.
      Volgens sommigen hier wordt beweerd dat de accijnzen europees bepaald zijn. maar waarom is het prijsverschil dan zo groot?

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door Bennyvc Bekijk Berichten
        hehe kzal het eens proberen
        Nee maar serieus er is geen kant en klare oplossing, je kan moeilijk bedrijven verplichten minder winst te maken (door hier te blijven en niet te verhuizen waar de lonen lager liggen) omdat wij onze welvaart willen behouden (ik betwijfel ten eerste al dat ze bedreigd zou zijn)
        Doen, je zal wellicht nog wel snappen waarover ik me druk maak.
        tenzij je met 2000+ netto in de maand naar huis schikt te gaan, dan voel je het wellicht wat minder. maar met een gemiddeld maandloon van 1100€ springt de doorsnee belg niet ver meer de dag van vandaag. En die goedkope lcd tv en Ipod zijn nog steeds niet eetbaar, en de motor kun je er ook niet mee doen draaien.
        En het gaat mij niet om minder winst maken voor bedrijven, tzijn de mensen die bewuster europees moeten kopen om te beginnen. En de staat die wel eens mag content zijn met minder taks

        Comment


        • #84
          Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
          die olievelden waarover je sprak bleken enkele dagen later véél kleiner.
          ondertussen staat de wereld niet stil en heeft de economie in China ook enorme hoeveelheden olie nodig. Alle grondtsofprijzen zijn de voorbije jaren enorm gestegen...

          de accijnzen op brandstof hebben hier altijd bestaan, en zijn ondertussen relatief minder belangrijk geworden, waardoor de brandstofprijssteiging hier relatief kleiner is dan in bvb de states
          Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
          feit dat de euro veel steviger staat speelt daar ook een grote rol in natuurlijk. maar ik snap net als vincent niet waarom benzine in bvb spanje en griekenland zo goedkoop is.
          Volgens sommigen hier wordt beweerd dat de accijnzen europees bepaald zijn. maar waarom is het prijsverschil dan zo groot?
          @ SUpermasj: ok goed van die olievelden, wist ik niet, maar het niet alsof er binnen 5 jaar niks meer is, zelfs niet binnen 50 jaar imo.

          @ frekkel: voila jij verstaat wat ik wil zeggen

          Het blijft dus wel de overheid (de europese) dat altijd meer wil, terwijl ze er met gemak iets kunnen aan doen.
          Want hoe je het nu draait of keert de diesel en benzine die we hier in onze auto gieten, is dezelfde als in amerika. En er wordt daar nog veel meer moeite gedaan om er aan te geraken, maar toch issem daar goedkoper als hier.
          Voor de moment kost de benizne gemiddeld in de US 3.85 dollar per gallon, oftewel 0.963dollar per liter, 1 dollar = 0.641 euro, dus allè grof gerekend kost een liter benzine daar 64 eurocent, dat is wat de benzine hier 10 jaar geleden kostte.

          Om dan nog maar te zwijgen over wat em in china kost, dat is al helemaal belachelijk, en daar moet het ook geimporteerd worden, want ze hebben daar ook geen olie in de grond zitten.
          Last edited by ; 09/06/2008, 00:16.

          Comment


          • #85
            Oorspronkelijk geplaatst door vincentdci Bekijk Berichten
            @ SUpermasj: ok goed van die olievelden, wist ik niet, maar het niet alsof er binnen 5 jaar niks meer is, zelfs niet binnen 50 jaar imo.

            @ frekkel: voila jij verstaat wat ik wil zeggen

            Het blijft dus wel de overheid (de europese) dat altijd meer wil, terwijl ze er met gemak iets kunnen aan doen.
            Want hoe je het nu draait of keert de diesel en benzine die we hier in onze auto gieten, is dezelfde als in amerika. En er wordt daar nog veel meer moeite gedaan om er aan te geraken, maar toch issem daar goedkoper als hier.
            Voor de moment kost de benizne gemiddeld in de US 3.85 dollar per gallon, oftewel 0.963dollar per liter, 1 dollar = 0.641 euro, dus allè grof gerekend kost een liter benzine daar 64 eurocent, dat is wat de benzine hier 10 jaar geleden kostte.

            Om dan nog maar te zwijgen over wat em in china kost, dat is al helemaal belachelijk, en daar moet het ook geimporteerd worden, want ze hebben daar ook geen olie in de grond zitten.
            De olieprijs is hier in Europa nog steeds veel te laag. Heel onze economie is gebaseerd op een goedje waarvan 2/3 geproduceerd wordt in een politiek onstabiele regio en waarvan beperkte voorraden zijn. Door de stijging van de prijzen kunnen we nu eindelijk werk maken van alternatieven, en dankzij de OPEC kan dit verwezenlijkt worden zonder onze economie daarbij te benadelen tov andere regio's. Ik ga dus niet betogen

            De US is niet zelfbedruipend, maar heeft wel een belangrijke oliewinning (alsook uranium), dat is dus een ander verhaal
            BMW 420dA : >>>

            Comment


            • #86
              Oorspronkelijk geplaatst door vincentdci Bekijk Berichten
              Het blijft dus wel de overheid (de europese) dat altijd meer wil, terwijl ze er met gemak iets kunnen aan doen.
              Waarom de olieprijs laten dalen in tijden van eco-hype. Waarom het omgekeerde signaal geven?
              Oorspronkelijk geplaatst door vincentdci Bekijk Berichten
              Want hoe je het nu draait of keert de diesel en benzine die we hier in onze auto gieten, is dezelfde als in amerika.
              Nee. In de US hebben ze octaan 91 benzine en ook de diesel is van slechtere kwaliteit.
              Oorspronkelijk geplaatst door vincentdci Bekijk Berichten
              Voor de moment kost de benizne gemiddeld in de US 3.85 dollar per gallon, oftewel 0.963dollar per liter, 1 dollar = 0.641 euro, dus allè grof gerekend kost een liter benzine daar 64 eurocent, dat is wat de benzine hier 10 jaar geleden kostte.
              Ja, so? Wij betalen met de accijnzen wel onze sociale zekerheid en andere diensten die ze in de US niet hebben.
              Oorspronkelijk geplaatst door vincentdci Bekijk Berichten
              Om dan nog maar te zwijgen over wat em in china kost, dat is al helemaal belachelijk, en daar moet het ook geimporteerd worden, want ze hebben daar ook geen olie in de grond zitten.
              Het maandloon van de gemiddelde chinees ligt dan ook veel lager dan hier.

              Maar feel free om naar de US of China te emigreren. Toch al 1 klager minder dan.

              Comment


              • #87
                Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
                Ik denk dat ge een beetje in uw eigen werkelijkheid leeft:

                bron: de standaard van 3 juni
                Leuk citaat, alleen staat het volledig los van de evolutie in de brandstoffensector. Wat bewijs je er dan mee? Juist: niets!
                Dat artikel zegt ook helemaal niet dat de levensstandaard van de Belgen erop vooruit gaat. En moest het de afgelopen paar jaar al zo zou geweest zijn, dan heeft dat ten eerste niets te maken de evolutie van de brandstofprijzen, en ten tweede kan je nergens uit afleiden dat de situatie binnen dit en twee jaar weer niet een stuk erger zal zijn.
                Een redelijk irrelevant artikel dus.
                120d Hatch Edition Sport

                Comment


                • #88
                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                  Dat is voor mij onbegrijpelijk. De hogere brandstofprijzen reken je toch gewoon door aan de klant.

                  Uiteindelijk is het de eindgebruiker die het het meeste zal voelen in z'n portemonnee...

                  We moeten terug stijgen, maar we hebben veel concurrentie. Van het buitenland maar ok van mannen die met "rooien" Diesel rijden. Daar kun je niet deftig tegen concurreren.

                  Comment


                  • #89
                    Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                    Leuk citaat, alleen staat het volledig los van de evolutie in de brandstoffensector. Wat bewijs je er dan mee? Juist: niets!
                    Dat artikel zegt ook helemaal niet dat de levensstandaard van de Belgen erop vooruit gaat. En moest het de afgelopen paar jaar al zo zou geweest zijn, dan heeft dat ten eerste niets te maken de evolutie van de brandstofprijzen, en ten tweede kan je nergens uit afleiden dat de situatie binnen dit en twee jaar weer niet een stuk erger zal zijn.
                    Een redelijk irrelevant artikel dus.
                    Je moet ook kijken naar hoe die berekening is gemaakt.

                    Met "gemiddeld is een gezin er X euro op vooruit gegaan" bedoelen ze dus niet dat iedereen wel een stuk meer verdiend heeft. Nee ze nemen de gemiddeldes van alle gezinnen en kijken daar dan naar. Als je bv als gezin met 2 aan "den dop" stond, en nu alle2 werk hebt wordt dat beschouwd als een gezin dat er enorm op vooruit is gegaan financieel gezien. Tel die vooruitgang bij die van mensen die enkel een herindexering krijgen en je krijgt zo een gemiddelden he.


                    Trouwens, van die mensen die zeggen van "en maar klagen over de prijs, maar ondertussen wel 2 keer per jaar op reis". laten we eens een ander voorbeeld nemen:
                    Stel, je woont in een huurhuis, a 700€ / maand. Je leeft daar nu 5 jaar in, elk jaar werd je huur geindexeerd, en je gaat 2 keer per jaar op vakantie, en elke maand een keer op restaurant. Ineens komt je huurbaas af met verhogingen (laten we er vanuit gaan dat dat wettelijk is) en op 6 maand tijd kost je huur je 1400€ / maand. Is het dan ook van "niet zeiken, betalen, en ga gewoon niet meer op vakantie" ? Onze hele economie is gebaseerd op "luxe" en "overbodigheid". En denk je dat dat een goeie oplossing is als iedereen zijn consumptie gaat terugschroeven? Ok, we gaan minder naar de zee, minder op café, minder naar het pretpark, we kopen minder tvs/pcs/... want we moeten onze naft/chauffage nog kunnen betalen he. Resultaat, de economie gaat er op achteruit, in de horeca krijgen ze serieuze klappen, en omzetdalingen bij fabrikanten van allerlei spul. resultaat: ontslagen, gevolg, nog minder mensen die geld hebben voor "luxe", enzoverder enzoverder.

                    Hoeveel procent van de mensen werkt er hier in een sector in 0 beinvloed wordt door de economie? (behalve de ambtenaren dan ).

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door GTX Bekijk Berichten
                      We moeten terug stijgen, maar we hebben veel concurrentie. Van het buitenland maar ok van mannen die met "rooien" Diesel rijden. Daar kun je niet deftig tegen concurreren.
                      Als je weet wie op rooien diesel rijdt stuur je er toch controleurs op af...

                      Cowboyverhalen meestal...

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                        Je moet ook kijken naar hoe die berekening is gemaakt.

                        Met "gemiddeld is een gezin er X euro op vooruit gegaan" bedoelen ze dus niet dat iedereen wel een stuk meer verdiend heeft. Nee ze nemen de gemiddeldes van alle gezinnen en kijken daar dan naar. Als je bv als gezin met 2 aan "den dop" stond, en nu alle2 werk hebt wordt dat beschouwd als een gezin dat er enorm op vooruit is gegaan financieel gezien. Tel die vooruitgang bij die van mensen die enkel een herindexering krijgen en je krijgt zo een gemiddelden he.


                        Trouwens, van die mensen die zeggen van "en maar klagen over de prijs, maar ondertussen wel 2 keer per jaar op reis". laten we eens een ander voorbeeld nemen:
                        Stel, je woont in een huurhuis, a 700€ / maand. Je leeft daar nu 5 jaar in, elk jaar werd je huur geindexeerd, en je gaat 2 keer per jaar op vakantie, en elke maand een keer op restaurant. Ineens komt je huurbaas af met verhogingen (laten we er vanuit gaan dat dat wettelijk is) en op 6 maand tijd kost je huur je 1400€ / maand. Is het dan ook van "niet zeiken, betalen, en ga gewoon niet meer op vakantie" ? Onze hele economie is gebaseerd op "luxe" en "overbodigheid". En denk je dat dat een goeie oplossing is als iedereen zijn consumptie gaat terugschroeven? Ok, we gaan minder naar de zee, minder op café, minder naar het pretpark, we kopen minder tvs/pcs/... want we moeten onze naft/chauffage nog kunnen betalen he. Resultaat, de economie gaat er op achteruit, in de horeca krijgen ze serieuze klappen, en omzetdalingen bij fabrikanten van allerlei spul. resultaat: ontslagen, gevolg, nog minder mensen die geld hebben voor "luxe", enzoverder enzoverder.

                        Hoeveel procent van de mensen werkt er hier in een sector in 0 beinvloed wordt door de economie? (behalve de ambtenaren dan ).
                        Natuurlijk. Jullie zouden nog harder moeten klagen dan ik.
                        Rest het feit dat de situatie helemaal niet goed te praten valt. "In andere landen zijn ze armer, dus kan het geen kwaad dat wij ook armer worden", is de slechtste redenering die ik al gehoord heb. Immers, het is niet dat de bewoners van die armere landen er beter van worden dat wij meer betalen voor onze brandstof. Integendeel: overal ter wereld wordt de brandstof duurder. En het zijn maar een aantal rijke enkelingen, die al zeer rijk waren, die er nog rijker van worden. En is het wel zeker dat de wet van vraag en aanbod er voor iets tussen zit? Ze zouden de productie kunnen verhogen, maar ik heb begrepen dat ze ze integendeel nog wat verlagen. Ze kunnen dan mss nog wat personeel ontslaan en toch meer winst boeken ook.
                        Enfin, ik ben geen specialist, dus als ik hier de bal ergens mis sla, laat maar weten, maar wel grondig onderbouwd liefst.
                        120d Hatch Edition Sport

                        Comment


                        • #92
                          soit een staking gaat wa ver... maar 70-75 euro voor een bakje diesel en dit soms 2 keer per week gaat ook wat ver

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten
                            Ik heb de plaats van werk al geruild naar ééntje dat perfect met de fiets is te overbruggen. Maar niet voor iedereen is dit doenbaar. Die stijgingen doen mij dus minder pijn dan diegene die die elke dag zijn wagen nodig heeft om, op zijn kosten, naar het werk te rijden...
                            ...Maar als één bak al €100 gaat kosten dan zijn ze toch dik aan het overdrijven. De laatste maanden zijn er verschillende berichten geweest over nieuw gevonden olievelden of olievelden die toch groter blijken te zijn dan gedacht.
                            Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten
                            Dan zouden we toch wel zowat het hele land moeten kunnen mobiliseren. Gaat serieuse impact geven. Eigenlijk zou zulke optocht in elke EU-lidstaat moeten plaatsvinden.
                            Vooral dat laatste is van groot belang om resultaten te kunnen bekomen.
                            1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
                            2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

                            Comment


                            • #94
                              We zijn een volk zonder kloten.

                              Comment


                              • #95
                                Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten
                                Vooral dat laatste is van groot belang om resultaten te kunnen bekomen.
                                Ja, dat had ik ook al vermeld!
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • #96
                                  Ik vraag mij af wa al die mannen (en vrouwen wellicht ook), dat er nu helemaal geen probleem me hebben met deze hele situatie, gaan zeggen als ze ineene keer 100 of 150 euro voor een volle naftbak gaan moeten betalen. Want dat gaat er dus na verloop van tijd zeker van komen, als het blijft verder gaan zoals nu.
                                  Allen met het openbaar vervoer zeker, dat ook op water rijdt

                                  Comment


                                  • #97
                                    Ik betaal nu al meer dan 100€ voor een volle tank ....

                                    Comment


                                    • #98
                                      Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                      Ik betaal nu al meer dan 100€ voor een volle tank ....
                                      En hoe lang komt ge daar mee toe?
                                      Last edited by knight-rider; 10/06/2008, 01:17.
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                      Comment


                                      • #99
                                        Als je dan hoort dat op reis gaan pas op de 5e plaats komt in de lijst waar de Vlaming op zou besparen en voeding daar zelfs voor komt, dan vraag ik mij af of we niet beter eens onze prioriteiten zouden herschikken?

                                        Want hoge brandstofprijzen, uiteindelijk wordt dat bepaald door de markt. Enige wat we kunnen doen is onze manier van leven (en de bedrijven, manier van toelevering) eens grondig herbekijken. Want uiteindelijk, als de vraag naar een goed daalt, zal de prijs meedalen.
                                        Volgens mij moeten de accijnzen niet naar beneden, maar moeten we onze manier van leven eens grondig herzien. Want die goedkope vliegtickets, vele nodeloze privé-km met de wagen, toeleveringen uit ver gelegen fabrieken (terwijl het dichtbij ook te verkrijgen is), ...

                                        Dit is eigenlijk maar een overpeinzing, ben allesbehalve een activist van Groen!, zou mijn ecolgische voetafdruk eens moeten berekenen, tzou nie goed zijn . Dit staat echter niet in de weg dat we af en toe beter eens een stapje achteruit zetten en eens alles wat we doen kritisch benaderen.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                          En hoe ang komt ge daar mee toe?
                                          Hoe lang, of hoe ver?

                                          ik zit aan een gemiddeld verbruik van 12L. en een naftbak van 80 liter. Tel maar uit he

                                          Comment

                                          Working...
                                          X