Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
    Ik heb daar in alle eerlijkheid geen ervaring mee in België. Zijn daar geen minimumbedragen aan gekoppeld?

edit: en hoe zit het met de beschikbaarheid van je geld?
    staatsbons zijn effecten die worden uitgegeven door de Belgische staat. Ze hebben een vaste rente en een looptijd van drie, vijf of acht jaar. Jaarlijks wordt een coupon uitgekeerd. Die kan je eventueel bij het uitstaande kapitaal voegen om de renteopbrengsten van het volgende jaar aan te dikken.
    Vanaf vandaag en tot 3 september kunnen beleggers inschrijven op twee soorten staatsbons. De bon op vijf jaar heeft een coupon van 4,20 procent en die op acht jaar een coupon van 4,35 procent.

uit "de tijd" van augustus

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel fillemon Bekijk Berichten
      how how how how!

Vooraleer het tot zo'n situaties komt zullen we eerst een wereldoorlog moeten verliezen.
      Merry X-mas

Tja, wat moet je op de duur nog geloven, he. De ene instantie zegt dat een absolute dieptepunt bereikt is, de andere zegt dat die net nog moet komen. Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinenwinkel zegt ons moeder altijd. Niet dat ik veel geld ter beschikking heb staan, maar zoals ik hier al geleerd heb blijf ik liever van de zaken af waarvan ik geen kennis heb en speel dus op safe en zoek naar bescherming van wat we heben.
      Last edited by ; 28/10/2008, 22:58.

Comment

Best interessant moest dit erdoor komen.
        Lees ik nu goed dat de rente GELIJK is aan de inflatie? In welke mate heb je dan eigenlijk nog een premium?

Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel fillemon Bekijk Berichten
        Ze hebben een vaste rente en een looptijd van drie, vijf of acht jaar. Jaarlijks wordt een coupon uitgekeerd. Die kan je eventueel bij het uitstaande kapitaal voegen om de renteopbrengsten van het volgende jaar aan te dikken.

Met andere woorden, je geld is niet continu beschikbaar en je krijgt daarvoor nog geen 0,50% extra intrest-opbrengsten. Dat lijkt me geen spek voor de bek van de kleinere belegger.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
          Lees ik nu goed dat de rente GELIJK is aan de inflatie? In welke mate heb je dan eigenlijk nog een premium?

Met andere woorden, je geld is niet continu beschikbaar en je krijgt daarvoor nog geen 0,50% extra intrest-opbrengsten. Dat lijkt me geen spek voor de bek van de kleinere belegger.
          Ikzelf zou het nooit nemen. Maar als je enkel en alleen naar veiligheid kijkt is het wel "interessant"

Comment

• Over zo'n 3 dagen gaat de diesel prijs nog wat dalen.

Nemo

Comment

Ikzelf zou het nooit nemen. Maar als je enkel en alleen naar veiligheid kijkt is het wel "interessant"
              Volgens mij mogen ze niet meer zo spelen met die valuta-data. Vroeger was dat met weken, nu hoogstens 1 of 2 dagen dacht ik. Daarom....ik had ook de mogelijkheid bij fortis belgië voor een termijnrekening, maar dat was slechts marginaal interessanter qua opbrengst. Daarenboven blijf je dus bij een spaarrekening die beschikbaarheid hebben.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk Berichten
                Ik zit met mijn vriendin in de volgende situatie: we huren zoals elk jong koppel, maar smachten naar een eigen huis.
                Al snel zijn we tot het besef gekomen dat een eigen huis bouwen absoluut geen optie is want te duur. Met de lening voor een grond alleen zitten we bijna aan de limiet van wat we samen kunnen lenen...

Dus dan maar op zoek naar een ouder huis dat instapklaar is, waar liefst al in gerenoveerd is en geen directe kosten meer in zijn voor enkele jaren.
                Een bel-étage is waar we ons nu naar richten, omdat alles compact is (dus weinig grondoppervlak en toch vrij veel leefruimte) al waren we onze zoektocht een jaar terug gestart met een leuk half-open in mind op 400à500 m²... héhé, dream on... we kwamen snel met onze voetjes op de grond.
                Zou het het beste zijn om nog even door te sparen en de markt af te wachten of gewoon ervoor te gaan als we iets geschikts vinden?
                Kijk, de rente daalt en volgende week wordt er weer een daling verwacht. Daarnaast ligt de huizenmarkt nu op dit eigenste ogenblik op zijn gat. Hebben vandaag een huis openbaar verkocht aan 48.000 euro in Koersel.

Er zijn echt wel koopjes te doen nu al! Je moet wel een onderscheid maken :
                - je hebt de momenteel moeilijk verkoopbare huizen met veel werk aan en die nog te veel investering vergen;
                - daarnaast heb je de betere huizen die instapklaar zijn en bouwgronden waarop geen bouwverplichting rust;
                - tot slot is er nog de markt van luxe appartementen.

Sector één is momenteel spotgoedkoop in sommige gevallen waarbij men verplicht verkoopt. Sector twee vastgoed is duur en blijft duur. Mensen zoeken nu snel nog een goeie investering voor hun centen ipv het op de bank te laten staan. Deze huizen zijn ook verhuurbaar. Sector drie is hopeloos momenteel. Er zijn te veel nieuwbouw appartementen op til en zelfs projecten die gewoon stilgelegd zijn omdat ze toch niet verkocht geraken. Hier verbranden mensen hun vingers aan.

Komt er nog een daling? Ja dat is mogelijk in 2009. Maar één grote kanttekening daarbij is dat het moeilijker en moeilijker zal worden om van de bank een lening los te krijgen voor meer dan 75% van de verkoopwaarde.

Conclusie : als je nu al iets goedkoop vindt, zou ik niet wachten. Een huis is op lange termijn altijd een goeie investering en je bent van je huur af.

ps : check ook is je huurcontract om voor geen onaangename verrassingen komen te staan qua opzegvergoeding.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
                  Kijk, de rente daalt en volgende week wordt er weer een daling verwacht. Daarnaast ligt de huizenmarkt nu op dit eigenste ogenblik op zijn gat. Hebben vandaag een huis openbaar verkocht aan 48.000 euro in Koersel.

- je hebt de momenteel moeilijk verkoopbare huizen met veel werk aan en die nog te veel investering vergen;
                  - daarnaast heb je de betere huizen die instapklaar zijn en bouwgronden waarop geen bouwverplichting rust;

Sector één is momenteel spotgoedkoop in sommige gevallen waarbij men verplicht verkoopt. Sector twee vastgoed is duur en blijft duur. Mensen zoeken nu snel nog een goeie investering voor hun centen ipv het op de bank te laten staan. Deze huizen zijn ook verhuurbaar. Sector drie is hopeloos momenteel. Er zijn te veel nieuwbouw appartementen op til en zelfs projecten die gewoon stilgelegd zijn omdat ze toch niet verkocht geraken. Hier verbranden mensen hun vingers aan.

Komt er nog een daling? Ja dat is mogelijk in 2009. Maar één grote kanttekening daarbij is dat het moeilijker en moeilijker zal worden om van de bank een lening los te krijgen voor meer dan 75% van de verkoopwaarde.

Conclusie : als je nu al iets goedkoop vindt, zou ik niet wachten. Een huis is op lange termijn altijd een goeie investering en je bent van je huur af.

ps : check ook is je huurcontract om voor geen onaangename verrassingen komen te staan qua opzegvergoeding.
                  Ik heb hier toch wel enkele bedenkingen bij hoor. 'k Heb zelf 10 jaar in de residentiële sector gewerkt en handel momenteel de laatste fase van enkele vroegere projecten af, 'k heb er dus wel enig zicht op.

Ten eerste vind ik het gevaarlijk een rode draad te trekken op basis van een openbare verkoop in Koersel...Das 't hol van pluto bij wijze van spreken. Ik kan je morgen 10 woningen aan de hand doen in de regio Ieper/Menen/Avelgem die spotgoedkoop zijn, maar je zit in een uithoek. De situatie is compleet anders in centrum Vlaanderen en Antwerpen. Ik was zeer actief in de Westrand van Brussel en kan je met de hand op 't hart zeggen, daar vind je niets bewoonbaars < 100.000 euro...

Wat de appartementsmarkt betreft geef ik je compleet gelijk. Die zit op z'n gat. Een overaanbod in combinatie met veel te hoge prijzen. Die sector gaat z'n peren nog zien.

De 'duurdere' woningen hebben het momenteel moeilijk, staan lang te koop, moeten zelfs inboeten aan verkoopprijs maar geraken uiteindelijk wel verkocht, echter wel aan lagere bedragen dan initieel verwacht maar das nu eenmaal de markt die speelt.

Maar dan komen we terecht in de vijver van de 'middenklasse' woningen. En daar zit men met een zeer specifieke situatie. In heel die pot zitten zowel woningen van jaren '60-'70 tot woningen van 2000 en later. Das een zootje ongeregeld en de prijzen zijn waanzinnig....mede dankzij de makelaars die het kunstmatig hebben opgedreven. Gaat die prijzen dalen? Volgens mij wel. Voor een 3-slaapkamer fermette in Dilbeek, waar Vlaanderen vol van staat, betaal je momenteel 400.000 a 450.000 euro...dat kan tellen. Mede dankzij de bancaire crisis en de leningen waar op gelet zal worden zal in deze sector ingeboet worden.

Daarom net vind ik vandaag schieten op al wat beweegt (en dus kopen als je 't vindt) geen goed idee. Men kan stellen dat een sterke stijging van de prijzen niet meer t' geval zal zijn, integendeel zelfs. Doe 't dus op 't gemak, kijk goed uit en weeg de factoren goed af. Wat je kan verliezen zijn een paar maand huur, peanuts in vergelijking met renovatiewerken aan een krot.
                  Last edited by ; 29/10/2008, 09:14.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                    Ik heb hier toch wel enkele bedenkingen bij hoor. 'k Heb zelf 10 jaar in de residentiële sector gewerkt en handel momenteel de laatste fase van enkele vroegere projecten af, 'k heb er dus wel enig zicht op.

Ten eerste vind ik het gevaarlijk een rode draad te trekken op basis van een openbare verkoop in Koersel...Das 't hol van pluto bij wijze van spreken. Ik kan je morgen 10 woningen aan de hand doen in de regio Ieper/Menen/Avelgem die spotgoedkoop zijn, maar je zit in een uithoek. De situatie is compleet anders in centrum Vlaanderen en Antwerpen. Ik was zeer actief in de Westrand van Brussel en kan je met de hand op 't hart zeggen, daar vind je niets bewoonbaars < 100.000 euro...

Wat de appartementsmarkt betreft geef ik je compleet gelijk. Die zit op z'n gat. Een overaanbod in combinatie met veel te hoge prijzen. Die sector gaat z'n peren nog zien.

De 'duurdere' woningen hebben het momenteel moeilijk, staan lang te koop, moeten zelfs inboeten aan verkoopprijs maar geraken uiteindelijk wel verkocht, echter wel aan lagere bedragen dan initieel verwacht maar das nu eenmaal de markt die speelt.

Maar dan komen we terecht in de vijver van de 'middenklasse' woningen. En daar zit men met een zeer specifieke situatie. In heel die pot zitten zowel woningen van jaren '60-'70 tot woningen van 2000 en later. Das een zootje ongeregeld en de prijzen zijn waanzinnig....mede dankzij de makelaars die het kunstmatig hebben opgedreven. Gaat die prijzen dalen? Volgens mij wel. Voor een 3-slaapkamer fermette in Dilbeek, waar Vlaanderen vol van staat, betaal je momenteel 400.000 a 450.000 euro...dat kan tellen. Mede dankzij de bancaire crisis en de leningen waar op gelet zal worden zal in deze sector ingeboet worden.

Daarom net vind ik vandaag schieten op al wat beweegt (en dus kopen als je 't vindt) geen goed idee. Men kan stellen dat een sterke stijging van de prijzen niet meer t' geval zal zijn, integendeel zelfs. Doe 't dus op 't gemak, kijk goed uit en weeg de factoren goed af. Wat je kan verliezen zijn een paar maand huur, peanuts in vergelijking met renovatiewerken aan een krot.
                    Ik ben zelf ook werkzaam in oostelijke rand van Brussel. En het was zeker geen alleenstaand feit, maar bij verschillende verkopingen de laatste tijd en ook besproken met collega's.

Zo was er maandag een verkoop van een appartement met garage in Kortenberg, waarbij uiteindelijk een opkoper het opkocht zonder het gezien te hebben en zelfs zonder te weten over wat het ging, gewoon omdat het zo goedkoop ging. Dit is dan wel als investering en om een paar jaar te laten liggen;

Ieder kantoor heeft nu verschillende dossiers liggen waar de cliënten eerst wel een lening kregen van de bank twee maanden terug en nu niet meer.

Je moet dus niet alleen kijken naar de prijzen maar ook naar de kredietmarkt. Als je geen lening moet aangaan voor een huis te kopen, is mijn advies wachten tot medio 2009.

Als je echter in een leningssituatie zit van 75% zou ik nu al rondkijken.

Hier vind je inderdaad niks bewoonbaars onder de 100.000 euro. Maar je merkt wel een heel groot verschil tegenover pakweg zes maand geleden.

Ik ben trouwens geen makelaar (voor de slechte verstaanders). Maar momenteel zijn er dus ook al koopjes te doen. Mijn persoonlijke vrees is als de prijzen een tik zouden krijgen van een tiental procent dat er veel verkopers niet meer willen verkopen en een paar jaar gaan afwachten... De huizenmarkt is immers geen ideale vrije marktsituatie op basis vraag en aanbod maar wordt artificieel gestuurd.

Moesten bijvoorbeeld de bouwgronden vrijgegeven worden in Vlaanderen die in handen zijn van vier families, crashte de prijs fenomenaal.

Comment

Zo was er maandag een verkoop van een appartement met garage in Kortenberg, waarbij uiteindelijk een opkoper het opkocht zonder het gezien te hebben en zelfs zonder te weten over wat het ging, gewoon omdat het zo goedkoop ging. Dit is dan wel als investering en om een paar jaar te laten liggen;
                      En zeg dan is concreet, over wat voor 'n appartement ging het en voor hoeveel is het verkocht, all-in? Opkopers hanteren een andere manier van handelen dan een startend gezin met een hoop variabele kosten, tenslotte.

Je moet dus niet alleen kijken naar de prijzen maar ook naar de kredietmarkt.
                      Jaja, natuurlijk. Maar opnieuw, voor de startende kopers (en dus niet de investeerders) is het boter bij de vis. Speculeren op wat komen gaat is er vaak niet bij vanwege te weinig financiele mogelijkheden voor de huidige markt.

Hier vind je inderdaad niks bewoonbaars onder de 100.000 euro. Maar je merkt wel een heel groot verschil tegenover pakweg zes maand geleden.
                      Ik ben trouwens geen makelaar (voor de slechte verstaanders). Maar momenteel zijn er dus ook al koopjes te doen. Mijn persoonlijke vrees is als de prijzen een tik zouden krijgen van een tiental procent dat er veel verkopers niet meer willen verkopen en een paar jaar gaan afwachten... De huizenmarkt is immers geen ideale vrije marktsituatie op basis vraag en aanbod maar wordt artificieel gestuurd.
                      Er is inderdaad al een opmerkelijk verschil tov een jaar geleden. Net daarom dat ik ervan overtuigd ben dat er nog serieuse verschuivingen zullen plaatsvinden. Geduld is een mooie deugd.

Tenslotte is er géén enkel feit dat aantoont dat de prijzen niet verder kunnen zakken. Kijk naar de appartementsmarkt die je zelf aanhaalt. De markt staat nu zowat stil en we zitten met enkele honderden panden die nu nog in aanbouw zijn en het komende jaar op de markt gegooid worden...

Comment

ik weet niet hoe het vroeger was, maar nu vragen ze 70000 euro eigen inbreng bij de aankoop van een apparement van 200000 (all in, dus ook kosten) met het oog op belegging (lees : verhuur). Toch een vrij groot bedrag vind ik.
                        Ben geweest bij : KBC en ING

Comment

• Zouden we niet beter een nieuw topic 'Huizenprijzen' maken

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                            Zouden we niet beter een nieuw topic 'Huizenprijzen' maken
                            doe maar.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door HaVo Bekijk Berichten
                              ik weet niet hoe het vroeger was, maar nu vragen ze 70000 euro eigen inbreng bij de aankoop van een apparement van 200000 (all in, dus ook kosten) met het oog op belegging (lees : verhuur). Toch een vrij groot bedrag vind ik.
                              ik heb een paar jaar geleden de aanschafprijs ex btw en notariskosten kunnen lenen. Waarschijnlijk zal dat vandaag ook niet meer waar zijn.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door HaVo Bekijk Berichten
                                Inderdaad dat bedoel ik net. En de banken gaan niet soepeler worden het komende jaar, integendeel zelfs.

Comment

En zeg dan is concreet, over wat voor 'n appartement ging het en voor hoeveel is het verkocht, all-in? Opkopers hanteren een andere manier van handelen dan een startend gezin met een hoop variabele kosten, tenslotte.

Jaja, natuurlijk. Maar opnieuw, voor de startende kopers (en dus niet de investeerders) is het boter bij de vis. Speculeren op wat komen gaat is er vaak niet bij vanwege te weinig financiele mogelijkheden voor de huidige markt.

Er is inderdaad al een opmerkelijk verschil tov een jaar geleden. Net daarom dat ik ervan overtuigd ben dat er nog serieuse verschuivingen zullen plaatsvinden. Geduld is een mooie deugd.

Tenslotte is er géén enkel feit dat aantoont dat de prijzen niet verder kunnen zakken. Kijk naar de appartementsmarkt die je zelf aanhaalt. De markt staat nu zowat stil en we zitten met enkele honderden panden die nu nog in aanbouw zijn en het komende jaar op de markt gegooid worden...
                                  Dat desbetreffende appartement is uiteindelijk nog verkocht geraakt voor een redelijke prijs, net omwille van die opkoper. Zoniet was het appartement zonder garage slechts 136.000 euro gegaan, voor bouwjaar 1985 met drie slaapkamers en terras.

Daarom dat ik de mens op dit forum aanraad die het vroeg hierboven, om niet te speculeren, maar nu al uit te kijken.

Nieuwbouwappartementen zitten in een overexpansie qua aanbod. Het kon niet op en dat ging de toekomst worden... Kleine appartementen met basiscomfort zijn niet het probleem. Wel de luxe appartementen waar ze vanaf prijzen van 300.000 euro voor durven vragen. En het zijn zotten die dat betalen volgens mij.

Dus dit alles heeft ook een invloed op de brandstofprijs (om ontopic te blijven )

Comment

• IEA ziet olieproductie versneld afnemen

De olieproductie uit 's werelds grootste olievelden neemt sneller af dan gedacht. Dat blijkt uit de eerste studie op dit vlak van een gezaghebbende instantie, het Internationaal Energie Agentschap (IEA).

(tijd) - Zonder extra investeringen om de productie te verhogen zal de output jaarlijks afnemen met 9,1 procent, blijkt uit een voorontwerp van de studie die Britse zakenkrant Financial Times wist te bemachtigen. De bevindingen suggereren dat de olieproductie met moeite de langetermijnvraag zal kunnen bijhouden, nu de bestaande olievelden een scherpe daling van de productie kennen. Het feit dat veel investeringen nu worden teruggeschroefd helpt uiteraard niet, maar zelfs met investeringen wordt een gemiddelde jaarlijkse daling van de productie met 6,4 procent voorzien. Het IEA rekende uit dat, om aan de toenemende vraag uit China, India en andere groeilanden te voldoen, jaarlijks zo'n 360 miljard dollar dient geïnvesteerd te worden tot 2030.
                                    De prijs voor een vat ruwe olie stijgt woensdag voor het eerst in vier dagen nadat de OPEC verkondigde in december bijeen te zitten om een productieverlaging te bespreken. Omstreeks 13 uur kost de future voor een vat ruwe olie 63,36 dollar, een stijging van 5,1 procent.
                                    Stijn Demeester

13:21 - 29/10/2008 Copyright © De Tijd

Comment

• Aha, het IEA doet een poging de prijs de hoogte in te krijgen. De arabieren hebben weer wat gesponsord.

Comment

doe maar.
                                        Wat hebben we uw spitsvondige en immer relevante commentaren gemist de voorbije maanden.

Ik hoop dat je in de toekomst nog lange tijd in ons midden zal blijven, beste Stefanus

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                                          Wat hebben we uw spitsvondige en immer relevante commentaren gemist de voorbije maanden.

Ik hoop dat je in de toekomst nog lange tijd in ons midden zal blijven, beste Stefanus

de kans is bitter klein.

Er trouwens even op wijzend dat mijn immer relevante commentaren in 99% van de gevallen gerepliceerd worden op nog minder relevante, door andere forummers gepostte, opmerkingen. Dat geheel ter zijde.

Comment

Working...
                                          X