Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten
    Zoals ik zeg, daar warm je je meerdere keren aan

Thuis heb ik een paar keer voor een voorraad hout gezorgd en 't is idd wel redelijk wat werk. Hout gaan kappen in een bosje, opladen, thuis terug afladen, naar achter voeren, klieven en stapelen.

Voor sommige kachels moet je ook nog elektriciteit tellen voor de blazer natuurlijk.

M'n schoonbroer heeft een kliefmachine. Niet zo erg duur eigenlijk voor 't gene dat het opbrengt. Ik heb er achter in de tuin verleden jaar pas enkele aangeplant (Lork). Hij heeft er meerdere staan. Met ons 2 een dikke zaterdag werken en we hebben hout voor 'n half stookseizoen.

Paletten branden ook goed.
    Geen blazers nodig trouwens, een houtkachel heeft een hoger rendement dan een haard of casette.

Comment

Thuis heb ik een paar keer voor een voorraad hout gezorgd en 't is idd wel redelijk wat werk. Hout gaan kappen in een bosje, opladen, thuis terug afladen, naar achter voeren, klieven en stapelen.
      En dat hout heb je wschl ook niet getransporteerd middels een kruiwagen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
        Jij hebt een A2, jij hebt een fototoestel. Maak vanavond 'es wat foto's van die koffer. Liefst met een bak bier of een valies oid dergelijk in om wat schaal te hebben. Ik geloof nooit dat een wagentje van amper 1.62 breed en de lengte van een Polo evenveel inhoud kan verzekeren dan een break van 2 klassen groter...

Normaal gezien vraagt VAG voor al z'n wagens om de (in dit geval dus) 50.000km of minstens 1x per jaar langs te gaan, onafgezien van 't feit of ze fleet zijn of niet.
        In mijn oude clio heb ik ook eens een diepvriezer van 1,50 m. vervoerd

Comment

Oh moeilijk. 1 zaterdag per jaar met 2 handen hulp een boompje klieven
          Voor 100% gratis verwarming én een investering van 200 euro aan kachel kan dat er gerust af
          Op 1 zaterdagje ga je geen hout binnenhalen om je hele huis een jaar te verwarmen. Bovendien moet je ieder jaar een stuk bos hebben om af te doen, meestal is ook dat niet helemaal gratis.
          Maar al bij al zal het wel het goedkoopst zijn.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
            Op 1 zaterdagje ga je geen hout binnenhalen om je hele huis een jaar te verwarmen. Bovendien moet je ieder jaar een stuk bos hebben om af te doen, meestal is ook dat niet helemaal gratis.
            Maar al bij al zal het wel het goedkoopst zijn.
            Ik weet niet wat jij gewoon bent. Maar met behulp van een kliefmachine heb je op een halve dag mooi wat hout klaar!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
              En dat hout heb je wschl ook niet getransporteerd middels een kruiwagen?
              Neen, wagen met aanhangwagen die nokvol geladen is en ook eens een keer met een traktor

Dat stukje bos, kamikaze, om om te doen kost amper iets hoor. Een paar jaar geleden dacht ik dat wij €25 betaalden om daar een paar zaterdagen te kappen...
              Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk Berichten
                Groenstroomcertificaten zijn contractueel vastgelegd op een waarde van 450 euro per 1000kwh gedurende 20 jaar. Tegen dan ben ik al ruimschoots uit de kosten, namelijk al dik 12 jaar. Na 20 jaar heb ik ook een geschatte 30.000 euro winst gemaakt door het niet hoeven betalen van electriciteit, de groenstroomcertificaten, premies en terugdraaien van de teller.
                Een bidirectionele teller is trouwens gratis te verkrijgen bij de verdeler.
                30.000 euro winst op een investering van 19.000 euro over 20 jaar.
                Zoek maar eens de spaarrekening waar je dat mee kan, want de beurzen

Een zonneboiler komt er misschien nog bij, daar zijn we nog niet uit. Is goedkoper, maar krijg je ook veel van terug. Rendement ligt iets lager.
                Zou nog meer moeten gefocussed worden op centrale verwarming, nu is dat nog niet zo evident.
                Een warmtepomp zie ik wel zitten, gezien die op electriciteit werkt, wat voor mijn geval erg goedkoop is.
                Als ik die 20.000 euro investering beleg aan 5% dan heb ik na 20 jaar ook 30.000 euro verdiend. In mijn geval is dat zeker in uw geval is dat in het beste geval en zal dat waarschijnlijk minder zijn. Ik weet ook niet of u op de hoogte bent dat de installatie altijd werkt volgens het slechtste punt d.w.z. als er bv. schaduw valt op een klein deeltje van de cellen dat dan al de panelen slechts werken op basis van het schaduwgedeelte dit is dus ook het geval als er bepaalde cellen vuil zijn.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                  In mijn geval is dat zeker in uw geval is dat in het beste geval
                  Wat is 't nu?

Comment

Neen, wagen met aanhangwagen die nokvol geladen is en ook eens een keer met een traktor

Dat stukje bos, kamikaze, om om te doen kost amper iets hoor. Een paar jaar geleden dacht ik dat wij €25 betaalden om daar een paar zaterdagen te kappen...
                    't Zal nu wel al iets duurder zijn. Brandhout is in prijs gestegen. Maar zelfs dan nog is er niks goedkoper.

Comment

• Waarschijnlijk. En zo komen we terug bij de brandstofprijzen, want die kettingzaag draait ook niet op water...
                      Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

't Zal nu wel al iets duurder zijn. Brandhout is in prijs gestegen. Maar zelfs dan nog is er niks goedkoper.
                        Om de 2 jaar snoeien we de bomen hier thuis, en al altijd meeeer dan voldoende brandhout voor de winter... Er ligt hier nog een serieuze voorraad, en dit jaar moet er weer gesnoeid worden. (een 8tal knotwilgen en een eik en nog iets)

Comment

Wat is 't nu?
                          Ik ben er zeker van dat ik die 30.000 euro heb na 20 jaar. Kamikaze heeft 30.000 euro verdiend in het beste geval (rekening houdende met de huidige energieprijzen).

Comment

Het is alleen zo slecht regelbaar he.

Als je bv in putje winter je huis wil warm houden kan je niet de thermostaat op 16 graden zetten als je er niet bent, en op 22 als je er wel bent. Dus koelt je hele woning de hele dag af, inclusief de muren die er veel langer over doen om warmte op te nemen, dus zo efficient is dat ook weer niet he.

Comment

Het is alleen zo slecht regelbaar he.

Als je bv in putje winter je huis wil warm houden kan je niet de thermostaat op 16 graden zetten als je er niet bent, en op 22 als je er wel bent. Dus koelt je hele woning de hele dag af, inclusief de muren die er veel langer over doen om warmte op te nemen, dus zo efficient is dat ook weer niet he.
                              Als je er niet bent en je wil dat je huis warm gehouden wordt programmeer dan je thermostaat. Van 't ogenblik dat je thuis bent steek je 't hout aan.

'k Heb hier thuis trouwens nog muren van 30 (volle baksteen, jaren '60) met daartegen 10cm polystyreen en een pleisterlaag. Als ik 's avonds op 18h de kachel aansteek is de living 's anderdaags tot halverwege de middag nog aangenaam warm. Muren hebben een grote opslagcapaciteit.

Comment

Normaal gezien vraagt VAG voor al z'n wagens om de (in dit geval dus) 50.000km of minstens 1x per jaar langs te gaan, onafgezien van 't feit of ze fleet zijn of niet.
                                Hier dan toch niet. Ook niet voor broer zijn golf IV of golf V. Zou dat anders wel een beetje belachelijk vinden moesten ze dat komen vragen. Wat is anders het nut van longlife en al die toestanden?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
                                  Hier dan toch niet. Ook niet voor broer zijn golf IV of golf V. Zou dat anders wel een beetje belachelijk vinden moesten ze dat komen vragen. Wat is anders het nut van longlife en al die toestanden?
                                  Voor de Golf IV zou ik er aan twijfelen. Kijk is in 't onderhoudsboekje?
                                  Longlife heeft geen nut, buiten de hogere prijs per liter voor de garagist. 't Feit dat je minder in de garage staat is geen pluspunt imo. Een controle extra kan nooit kwaad.

edit: denk aan de foto's

Comment

Dat mensen die veel kilometers doen minder vaak naar de garage moeten.

Comment

Voor de Golf IV zou ik er aan twijfelen. Kijk is in 't onderhoudsboekje?
                                      Longlife heeft geen nut, buiten de hogere prijs per liter voor de garagist. 't Feit dat je minder in de garage staat is geen pluspunt imo. Een controle extra kan nooit kwaad.
                                      Die golf IV is niet meer... Perte totale omdat er iemand is opgereden terwijl hij langs de weg geparkeerd stond.

Kan er nog iemand dat bevestigen dat VAG je verplicht om het jaar op onderhoud te komen???

Comment

Dat mensen die veel kilometers doen minder vaak naar de garage moeten.
                                        En nochtans halen ook zij die meer km's afleggen voordeel uit een keer meer bij de dealer te passeren.

Comment

Kan er nog iemand dat bevestigen dat VAG je verplicht om het jaar op onderhoud te komen???
                                          Ik heb nergens gezegd dat ze je verplichten. Ze raden het alleen maar aan in 't onderhoudsboekje, allesinds bij mijn Passat en Polo.

In principe verplichten ze je zelfs niet je wagen te laten onderhouden.

Comment

Working...
                                          X