Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
pffff, constant maar die stijgende brandstofprijzen. Ik weet ondertussen al wat me volgend jaar te doen staat. Van zodra ik een wagen heb zal die rondrijden op huisbrand olie. Als ik pech heb pakken ze mij na een week en kan ik 500 euro betalen, als ik echter geluk heb rij ik een hele tijd zo rond en bespaar ik 1000'en euro's. De pakkans in Belgïe is toch nog steeds enorm laag.
donderdag 05 juni 2008 Hoewel de benzine in de VS nog altijd ruim de helft goedkoper is dan hier, klagen Amerikanen nog harder over de hoge brandstofprijzen dan Europeanen. Terwijl wij ons diepe zorgen maken over CO2-productie door auto’s, waar Amerikanen weer weinig boodschap aan hebben. Beide zorgen, over kosten en kooldioxide, kunnen we simpel helpen oplossen. Pak een Poulsen Hybrid-set. Maak van elke auto een plug-in hybride!
Noem ons maar achterdochtig. Hoe lang zou de kunststofachterbumper van deze Volkswagen Jetta het volhouden, als reactiesteun voor in totaal 10 kW elektro-aandrijving?
Wat voor auto u heeft maakt niet uit, zegt Ulrik Poulsen uit Stratford, Connecticut. Merk, model, nieuw of gebruikt, dat doet er allemaal niet toe. Als de wielen maar minstens 15 inch velgdiameter hebben.
Een uurtje of vier zelfwerkzaamheid, en de Poulsen-hybride zit erop. Waarop? Op de achterwielen. Vervolgens kunt u elektrisch ondersteund het dagelijkse woon/werkverkeer uitvoeren, en ’s nachts weer opladen voor de volgende dag.
Simpeler kan niet
Meneer Poulsen bedacht dat het niet opschiet als we moeten wachten tot we toe zijn aan de aanschaf van een andere auto, voor we lekker zuinig hybride kunnen gaan rijden. Vandaar zijn hybride-ombouwset, zodat iedereen vandáág al hybride kan gaan rijden. In de herfst zou de eerste levering moeten beginnen.
Het Poulsen-systeem behelst twee platte, schijfvormige elektromotoren van 5 kW elk. Die schroef je tegen de wielen aan. Een regelaar en een pakket accu’s zet je weg in de kofferbak. Met ernaast het laadapparaat. That’s it! Meer heb je niet nodig.
Op de website van Poulsen vindt u een uitgebreider verklaring bij deze tekening. Maar ook zo al is zichtbaar dat de elektromotor erg plat is, en simpelweg met een steunplaat op de standaardwielbouten wordt bevestigd. De voedingskabels lopen via de reactiearm naar de bagageruimte van de auto.
Geen harde cijfers
De elektromotoren werken op 72 V. Een setje van zes goede 12 V accu’s, die bestand zijn tegen diepe ontlading, moet dat leveren. Poulsen stelt 120 Ah exemplaren voor, een beetje stevige jongens dus.
De verwachting is dat snel een goede leverancier van Li-ion-accu’s gevonden wordt, die een veel lichter en kleiner pakket met 4 kWh opslagcapaciteit kan bieden. Scheelt weer 45 kg in het extra gewicht dat deze set aan de auto toevoegt.
Naar schatting van Poulsen gaat het om een goede 130 kg totaal, bij gebruik van gewone loodaccu’s. De elektromotoren maken het wiel waarop ze gemonteerd worden omstreeks 17 kg zwaarder. Onafgeveerd gewicht, voegt Poulsen terecht daaraan toe.
Hiermee zijn we door de exacte cijfers heen. Hoe ver kom je op een set volle accu’s? Hoeveel benzine spaar je? Wat kost dit moois? Over het laatste geeft Poulsen wel een schatting, het zou op ongeveer 4.200 dollar komen. Exclusief eventuele inbouwkosten.
Kleine nadeeltjes
O ja, het gaat niet werken op een compacte auto, waarschuwt Poulsen. Met zes accu’s, twee motorregelaars en het laadapparaat heb je een redelijke slok bagageruimte nodig om dat allemaal kwijt te kunnen.
Hoewel eerst gesuggereerd wordt dat het een niet al te moeilijk doe-het-zelf klusje is, lezen we elders op de Poulsen Hybrid-site dat het toch beter aan een vakman overgelaten kan worden. Lijkt ons ook, daar er wel enig hak- en breekwerk bij te pas komt.
Tja, het wisselen van een wiel bij lekrijden wordt wat ingewikkelder. Zal een minuut of tien meer gaan kosten dan normaal, meent Poulsen.
Wij zien nóg een enkel klein probleempje. Een kleine twintig kilo op je wielen schroeven zal nogal ingrijpende gevolgen hebben voor vering en schokdemping. Dus ook voor comfort en weggedrag. Aan het DOT, Department Of Transportation, heeft Poulsen zijn vinding nog niet voorgelegd. Dat is, zeg maar, de Amerikaanse versie van de RDW. Wel is er patent aangevraagd op het Poulsen Hybrid-systeem. Iets té simpel gedacht, hebben we zo de indruk.
Toch maar beter op LPG zetten dan denk ik, als het een naft is ten minste.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Een van de redenen voor de forse stijging zijn uitspraken van de Israëlische transportminister Shaul Mofaz. Mofaz, naar verluidt een belangrijke adviseur van premier Ehud Olmert, heeft met een aanval op Iran gedreigd als het land doorgaat met de ontwikkeling van kernwapens.
Ook Morgan Stanley doet een duit in het zakje. De zakenbank denkt dat de olieprijs binnen een maand 150 dollar per vat zal bereiken. De sterke vraag naar olie vanuit Azië zal een kortetermijnpiek in de prijzen teweegbrengen, aldus Morgan Stanley. 'De exporten uit het Midden-Oosten zijn stabiel, maar Azië neemt een ongekend deel voor zijn rekening', zo stelt de bank.
De dollar daalt na tegenvallende cijfers over de Amerikaanse arbeidsmarkt. De werkloosheid steeg in mei naar 5,5 procent, het hoogste niveau in tweeëneenhalf jaar. De dollar liep donderdag ook al averij op. Toen hintte president Jean-Claude Trichet van de Europese Centrale Bank op een naderende renteverhoging in Europa.
Marktpartijen noemen verder nog angst voor een mogelijk nieuwe staking in Nigeria als reden voor de sterk oplopende olieprijzen.
Dit las ik op tijd.be. Als ge dat nu eens puur rationeel bekijkt is dit toch absurd??
Keer efkes die puntjes van hierboven overlopen:
Israël die driegt met een aanval op Iran, als er iets is dat we op dit moment kunnen missen zijn het toch wel zo een uitspraken. Van wie gaat Israël steun krijgen? Van de VS? Die binnenkort vermoedelijk een Democraat in het Witte Huis krijgen en een kater opgelopen hebben in Irak? Iran kan er als olieexporteur maar terecht van profiteren denk ik zo!
Dan Morgan Stanley: Zitten waarschijnlijk te speculeren op olie, maar waren precies niet content dat er voor een vatje minder dan 130$ op tafel moest gelegd worden de afgelopen week... Dus wat doen we: we gaan eens beweren dat we nog voor het begin van de zomervakantie aan 150$ zullen zitten.
En dan een "mogelijke" staking in Nigeria. Over Nigeria komen er wel elke week berichten over sabotage's, stakingen en conflicten. Moeten we daar nog rekening meehouden? En als er dan eens positief nieuws val te rapen uit Nigeria, heeft dit allesinds amper een invloed op de koers.
Ik vraag mij echt af hoe lang dat spelletje nog gaat doorgaan.
Onlangs las ik nog een artikel, dat we misschien als Westerse Wereld (lees: netto-exporteurs van graan) beter ook een soort Opec voor graan kunnen installeren om de prijzen te "regelen". Kunnen we er ook een centje aan verdienen .
Het punt is: vraag aan eender welk persoon wat de olieprijs de komende jaren gaat doen, en 9/10 zal je horen: (fors) stijgen.
Het is een soort self-fulfilling-prophecy aan het worden. Je zult overigens altijd redenen kunnen vinden voor een stijging, zeker in de huidige marktomstandigheden. Als er al geen fundamentele redenen bestaan, zal men er wel een paar uitvinden. Een beetje olie op het middenoosten-vuur gooien, bv.
Comment