Oorspronkelijk geplaatst door Debomma
Bekijk Berichten
@ninja, Ik zal de berekening voor je doen bij een Ford focus: Een 1.6i € 15041.32 + €2500 (lpi instalatie) = € 17541.32 met 74kw heeft een gemiddeld verbruik van 6,7l/100km. Een desondanks zwaardere maar vergelijkbare 1.6TDCI (MET FABRIEKSROETFILTER)€ 15371.90 met 80kw heeft een gemiddeld verbruik van 4.5l/100km DUS 100km: Diesel(€1.42)= €6.39 Benzine (€1.60) = €10.72 LPG (€0.66* verhoogd verbruik 8l/100km) = €5.28 + €2.5 (de lpi instalatie afgeschreven op 4jaar bij een gemiddeld van 25000 km/j dus €2500/100000km*100km) Alle extra taksen weg gelaten brengt LPG op € 7.78 en dus €1.39 duurder dan diesel. Dat maakt de lpg versie dus ZONDER alle extra taksen € 1390 duurder gedurende 4 jaar.
1. Die 1.6HDI haalt op een gemiddeld traject (stad + autosnelweg) nooit een gemiddelde van 4,5 liter/100km. Doe daar maar gemiddeld 1 tot 1,5 liter bij. Dan wordt de berekening al een pak minder interessant.
2. Een meerverbuik voor LPG van bijna anderhalve liter is niet meer van deze tijd. Mits een feilloze installatie (wat voor de prijs van 2500 euro mag aangenomen worden) ligt het meerverbruik in de stad op ongeveer 1 liter en op snelwegen is het al gauw verwaarloosbaar.
3. Men vergelijkt hier de nieuwprijzen van auto's. Maak dezelfde berekening met occasieprijzen en de cijfers liggen totaal anders. De occasieprijs van een jonge benzinewagen liggen immers een héél pak lager dan een jonge diesel.
Ik heb mijn corolla (benzine) gekocht als 1-jarige occasie. Éénzelfde diesel van 1 jaar oud zou me toen bijna 3000 euro meer gekost hebben. De [benzine + LPG-installatie] vergeleken met een dieselauto kwam dus uit op een nuloperatie.
Comment