Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
    De Belg ziet in LPG-wagens nog geen alternatief voor de hoge prijzen aan de pomp. "Er is momenteel geen enkele stijging van de verkoop van LPG-wagens geregistreerd. Integendeel, de laatste jaren zien we een dalende tendens".
    Ik las het ook deze morgen in de standaard. Eigenlijk hoogsteigenaardig aangezien iedere installateur z'n orderboekje overvol zit. Maar geen slechte zaak voor de verbruikers, hoe minder vraag...

@ninja, Ik zal de berekening voor je doen bij een Ford focus: Een 1.6i € 15041.32 + €2500 (lpi instalatie) = € 17541.32 met 74kw heeft een gemiddeld verbruik van 6,7l/100km. Een desondanks zwaardere maar vergelijkbare 1.6TDCI (MET FABRIEKSROETFILTER)€ 15371.90 met 80kw heeft een gemiddeld verbruik van 4.5l/100km DUS 100km: Diesel(€1.42)= €6.39 Benzine (€1.60) = €10.72 LPG (€0.66* verhoogd verbruik 8l/100km) = €5.28 + €2.5 (de lpi instalatie afgeschreven op 4jaar bij een gemiddeld van 25000 km/j dus €2500/100000km*100km) Alle extra taksen weg gelaten brengt LPG op € 7.78 en dus €1.39 duurder dan diesel. Dat maakt de lpg versie dus ZONDER alle extra taksen € 1390 duurder gedurende 4 jaar.
    Toch een paar opmerkingen bij deze idealistische berekening:

1. Die 1.6HDI haalt op een gemiddeld traject (stad + autosnelweg) nooit een gemiddelde van 4,5 liter/100km. Doe daar maar gemiddeld 1 tot 1,5 liter bij. Dan wordt de berekening al een pak minder interessant.

2. Een meerverbuik voor LPG van bijna anderhalve liter is niet meer van deze tijd. Mits een feilloze installatie (wat voor de prijs van 2500 euro mag aangenomen worden) ligt het meerverbruik in de stad op ongeveer 1 liter en op snelwegen is het al gauw verwaarloosbaar.

3. Men vergelijkt hier de nieuwprijzen van auto's. Maak dezelfde berekening met occasieprijzen en de cijfers liggen totaal anders. De occasieprijs van een jonge benzinewagen liggen immers een héél pak lager dan een jonge diesel.

Ik heb mijn corolla (benzine) gekocht als 1-jarige occasie. Éénzelfde diesel van 1 jaar oud zou me toen bijna 3000 euro meer gekost hebben. De [benzine + LPG-installatie] vergeleken met een dieselauto kwam dus uit op een nuloperatie.

Comment

• ligt het nu aan mij of heb jij dan veel geluk gehad??

het aanbod aan 1 jaar oude LPG okkasiewagens is echt belachelijk klein als ik zo eens rondsurf...

des te beter voor jou natuurlijk, want in dat geval rij jij wel het goedkoopst

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
        Waar wordt jij dan tegengehouden door de douane? Ik nog geen enkele keer...in heel m'n leven.
        Staan meestal langs drukke banen. Al 2x moeten stoppen - in Maldegem en in Wetteren.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Parsifal Bekijk Berichten
          ligt het nu aan mij of heb jij dan veel geluk gehad??

het aanbod aan 1 jaar oude LPG okkasiewagens is echt belachelijk klein als ik zo eens rondsurf...

des te beter voor jou natuurlijk, want in dat geval rij jij wel het goedkoopst
          Waar heb ik geschreven dat er al LPG in die wagen lag?
          Het aanbod aan 1 jaar oude benzinewagens is ongekend hoog. Door de plotse stijging van de prijzen wil iedereen er vanaf, aan dumpprijzen want niemand wil ze

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
            Staan meestal langs drukke banen. Al 2x moeten stoppen - in Maldegem en in Wetteren.
            of hier tussen NL en belgie... voor al die fransmannen tegen te houden

Comment

Waar heb ik geschreven dat er al LPG in die wagen lag?
              Het aanbod aan 1 jaar oude benzinewagens is ongekend hoog. Door de plotse stijging van de prijzen wil iedereen er vanaf, aan dumpprijzen want niemand wil ze
              aha! srry...ging ervan uit dat er al LPG inzat

pas op... hoe hoger het segement, hoe hoger het verschil tussen diesel en benzine (niet alleen relatief, maar ook procentueel)

zo was het verschil tussen benzines en diesels niet zo groot toen ik m'n punto kocht. Alleen zaten de puntos uit 2002 nog met een stokoude 1.9 diesel die iets van een 70 pk ofzo gaf

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Parsifal Bekijk Berichten
                pas op... hoe hoger het segement, hoe hoger het verschil tussen diesel en benzine (niet alleen relatief, maar ook procentueel)
                Als particulier reken ik wat een wagen betreft nooit procentueel. Met procenten koop je geen nieuwe.

"Iraakse oliereserves veel groter dan gedacht"
                De Iraakse oliereserves zijn volgens de jongste schattingen van experts drie keer zo groot als aanvankelijk gedacht. Dat heeft de Iraakse vicepremier Barham Saleh gezegd in de marge van het Wereld Economisch Forum in Egypte. De vicepremier gaat er van uit dat de Iraakse oliereserves rond de 350 miljard vaten schommelen. Met de juiste investeringen zou Irak zijn export tot twee miljoen vaten per dag kunnen opdrijven.

Hij hoopt intussen dat de strijd om olie tussen de Koerdische autonome regering in het noorden van Irak en de centrale regering in Bagdad kan bijgelegd worden. De Koerdische regering heeft de afgelopen maanden verdragen gesloten met internationale olieconcerns. De Iraakse regering noemt die akkoorden illegaal. (dpa/gb)

Comment

Als particulier reken ik wat een wagen betreft nooit procentueel. Met procenten koop je geen nieuwe.
                  ik zeg het dan ook...zowel relatief als percentueel, om aan te tonen dat het verschil niet alleen ligt in het feit dat beide wagens meer kosten en daarom ook meer verschillen... het verschil is groter dan dat...

maar doet er eigenlijk niet toe

Comment

Waar wordt jij dan tegengehouden door de douane? Ik nog geen enkele keer...in heel m'n leven.
                    Ik dus ook nog nooit .. tot vorige week dus. Vorige week in Aarschot, vandaag in Westerlo.

ZIjn douaniers eigenlijk volwaardige flikken?

Comment

"Iraakse oliereserves veel groter dan gedacht"
                      De Iraakse oliereserves zijn volgens de jongste schattingen van experts drie keer zo groot als aanvankelijk gedacht. Dat heeft de Iraakse vicepremier Barham Saleh gezegd in de marge van het Wereld Economisch Forum in Egypte. De vicepremier gaat er van uit dat de Iraakse oliereserves rond de 350 miljard vaten schommelen. Met de juiste investeringen zou Irak zijn export tot twee miljoen vaten per dag kunnen opdrijven.
                      Als ze aan dat tempo verder blijven oppompen zijn ze nog 480jaar zoet vooraleer hun reserves er door zitten.

Comment

• Tank LPG volgeblazen: 25,37 euro voor een goeie 400km

Comment

• Olieprijs klimt naar 130 dollar

De prijs van aardolie heeft in New York met 129,58 dollar een absoluut record bereikt. In amper vijftien minuten na de opening van de markt overschreed de olieprijs achtereenvolgens de kaap van 128 en 129 dollar om uiteindelijk tot 129,58 dollar te komen. In Londen bereikte de prijs 127,90 dollar per vat.

"Tenzij de Amerikaanse economie (wereldwijd de voornaamste energieverbruiker) in een recessie valt, ziet het er niet uit dat de olieprijzen dit jaar nog zullen dalen", aldus Phil Flynn, analist bij Alaron Trading.

De nieuwe stijging van de olieprijzen wordt onder meer veroorzaakt door de actie van de Franse vissers, die de toegang tot olieterminals blokkeren, en door een stakingsdreiging. De actie brengt mogelijk de bevoorrading van de haven van Fos-Lavera nabij Marseille in gevaar. (afp/sam)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk Berichten
                            De gestegen prijzen spijzen de staatskas goe en daar moet optimaal geprofiteerd worden. Ben al 2 keer in 1 week tijd tegengehouden geweest door de douane omdat ze diesel controles aan het uitvoeren waren. Ze hebben geld geroken

Misschien nog een tip voor de douaniers op dit forum: een GTI rijdt niet op diesel!
                            owned

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                            idem

Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk Berichten
                            Ik dus ook nog nooit .. tot vorige week dus. Vorige week in Aarschot, vandaag in Westerlo.

ZIjn douaniers eigenlijk volwaardige flikken?
                            mzz in de buurt

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                            Olieprijs klimt naar 130 dollar

De prijs van aardolie heeft in New York met 129,58 dollar een absoluut record bereikt. In amper vijftien minuten na de opening van de markt overschreed de olieprijs achtereenvolgens de kaap van 128 en 129 dollar om uiteindelijk tot 129,58 dollar te komen. In Londen bereikte de prijs 127,90 dollar per vat.

"Tenzij de Amerikaanse economie (wereldwijd de voornaamste energieverbruiker) in een recessie valt, ziet het er niet uit dat de olieprijzen dit jaar nog zullen dalen", aldus Phil Flynn, analist bij Alaron Trading.

De nieuwe stijging van de olieprijzen wordt onder meer veroorzaakt door de actie van de Franse vissers, die de toegang tot olieterminals blokkeren, en door een stakingsdreiging. De actie brengt mogelijk de bevoorrading van de haven van Fos-Lavera nabij Marseille in gevaar. (afp/sam)
                            en zelfs met het goei nieuws van die "Iraakse oliereserves veel groter dan gedacht" gaat ie nog omhoog he

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sinister Bekijk Berichten
                              en zelfs met het goei nieuws van die "Iraakse oliereserves veel groter dan gedacht" gaat ie nog omhoog he
                              Tja, d'r zijn de laatste maanden nog meer berichten geweest van grotere oliereserves her en der, maar een effect op de stijgende prijzen heeft dat niet echt gehad
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Benzine naar 2 euro

autointernationaal

Als een groeiend aantal beursanalisten en oliespeculanten gelijk krijgt, kunnen automobilisten in Nederland hun borst natmaken. Een benzineprijs van 2 euro per liter is niet ondenkbaar.Momenteel kost een liter benzine bij bemande benzinepompen afgerond 1,63 euro en een vat olie circa 130 dollar. Steeds meer beleggers en marktkenners houden er echter rekening mee dat de prijs van een vat olie aan het eind van het jaar maar liefst 200 dollar zal bedragen. Paul van Selms van consumentencollectief United Consumers.com schat in dat een liter benzine in dat geval 2 euro zal kosten. "Als de overheid de accijnzen niet verlaagt, zullen we daar uitkomen ja", zo laat hij in een vraaggesprek met De Telegraaf weten.
                                Dat de olieprijs wel eens naar de 200 dollar zou kunnen klimmen, blijkt onder meer uit een sterke toename van het aantal beleggers dat speculeert op deze prijsstijging. Zo is het aantal optiecontracten dat kopers het recht geeft om voor het einde van het jaar een vat olie voor 200 dollar aan te schaffen, maar liefst negen keer groter dan in januari. Ook steeds meer analisten achten een prijs van rond de 200 dollar niet onwaarschijnlijk.
                                Het zijn niet alleen beursspeculanten die kunnen profiteren van een dergelijke prijsstijging, ook de overheid verdient mee. De gasprijs is namelijk gekoppeld aan de olieprijs en dat betekent extra inkomsten voor de regering terwijl wij ons aan de pomp blauw betalen. Vanuit deze optiek is een aanpassingen van de accijnzen zeker gerechtvaardigd.

Comment

• Ik heb gisterenavond 153 euro bespaard bij een tankbeurt.

Comment

• Vind jij een stijging voornamelijk gebaseerd op speculatie gezond, en vooral, hecht jij daar enig belang aan?

Comment

• ik?

______

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                        Ik heb gisterenavond 153 euro bespaard bij een tankbeurt.
                                        2 gratis ringtripjes

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
                                          Ik vind dat we de gewone man in het midden-Oosten, Nigeria, Rusand of Venezuela inderdaad niet te beklagen hebben, neen. En natuurlijk wonen daar ook rijken, die wonen er in het Westen ook.
                                          Tuurlijk, maar de huidige evolutie valt sowieso niet goed te praten. Waarom dan ook proberen?
                                          120d Hatch Edition Sport

Comment

Working...
                                          X