Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
    Maar ipv een dalende vraag door de hoge prijzen, stijgt die vraag alleen maar daar er steeds meer voor firmawagens geopteerd wordt met, zoals je dat zelf zegt, 'onbeperkt' prive gebruik...
    2nd that! (omg, ik ben het eens met Stefanus )
    Bij mijn vorige werkgever werd elke wagen, of je nu om de hoek, of tot in het uiterste puntje van België woonde, zogezegd afgeschreven op 35.000km/jaar. Dat is daar de norm die bepaalt welke categorie van wagen je kan nemen, iedereen krijgt hetzelfde budget/auto.

Tot daar de theorie, in de praktijk werd het contract van de auto met één jaar verlengd zodra je na 4 jaar nog niet aan de 140.000km zat. Doe je waanzinnig veel KM's en zat je na 3 jaar aan de 140.000km, kon je een nieuwe kiezen.

Ik heb ooit de moeite gedaan om dit aan te kaarten, maar 't viel in dovemansoren. Die carpolicy nodigt dus uit om zoveel mogelijk de auto te gebruiken voor vanalles en nog wat. Hoe rapper je aan die km's zit, hoe beter. In tijden als vandaag is dat nogal absurd, én gratis tankkaart én onbeperkt gebruik én hoe meer km's hoe rapper je een nieuwe auto krijgt.

PS, en dat is geen klein bedrijfje...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
      Bij mijn vorige werkgever werd elke wagen, of je nu om de hoek, of tot in het uiterste puntje van België woonde, zogezegd afgeschreven op 35.000km/jaar. Dat is daar de norm die bepaalt welke categorie van wagen je kan nemen, iedereen krijgt hetzelfde budget/auto.

Tot daar de theorie, in de praktijk werd het contract van de auto met één jaar verlengd zodra je na 4 jaar nog niet aan de 140.000km zat. Doe je waanzinnig veel KM's en zat je na 3 jaar aan de 140.000km, kon je een nieuwe kiezen.

Ik heb ooit de moeite gedaan om dit aan te kaarten, maar 't viel in dovemansoren. Die carpolicy nodigt dus uit om zoveel mogelijk de auto te gebruiken voor vanalles en nog wat. Hoe rapper je aan die km's zit, hoe beter. In tijden als vandaag is dat nogal absurd, én gratis tankkaart én onbeperkt gebruik én hoe meer km's hoe rapper je een nieuwe auto krijgt.

Bij ons is het 32500km/jaar, en wie er echt zwaar onder zit moet altijd de oude bakken van de kilometervreters oprijden, de kilometervreters mogen altijd een nieuwe bestellen. Nu rijd ik sowieso 25000km/jaar dus voor mij maakt het weinig uit.

Comment

Bij ons is het een klein bedrijfje en hebben ze dat wel door. Nu hebben ze een formule uitgedokterd op basis van verbruik, co-uitstoot, taxen, ... En hoe langer je met je auto rijdt hoe groter het budget.

Een logische plan zou je zeggen. Maar ook hier hier zitten er anomalieën in. Ook hier kiest iedereen om zo snel mogelijk te vervangen. Als je met je auto een jaartje langer rijdt heb je wel wat meer budget maar dat wordt grotendeels weggevreten doordat in dat jaar de dieselprijs ook gestegen is en deze meeverrekend is in de budgetformule.

Het is wel zo dat deze formule de groenere motoren bevoordeeld (zeg maar kleinere motoren). Bravo! Maar het zou nog beter kunnen. Bezine versies zijn zeer duur in deze formule en roetfilters (die meestal niet standaard zijn op kleinere diesels) is het laatste waar je van wakker ligt (kost geld en geen budgetvoordeel).

Comment

Wijsheid komt dan ook met de jaren

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten

Men moet zich dringend bezinnen over de problematiek.

Op zich is 't een interessant voordeel voor de werknemer, 'k zal zelfs meer zeggen: onze oude 406 wordt vanaf 1 juni ingeruild voor een lease-opel-corsa voor m'n vrouw. Momenteel reed ze de werkkilometers met haar eigen wagen en werden deze vergoed door de werkgever. Vanaf 1 juni werkt ze 2,5 dagen/week op verplaatsing (Halle) en zorgt dat voor aardig wat km's. De werkgever wou voor die verplaatsing geen afdoende vergoeding betalen (teveel geld in 't zwart) waardoor een firmawagen werd voorgesteld. Uiteraard zijn we daar mee akkoord gegaan, ik hoef tenslotte zijn kosten niet te dekken. Om maar aan te tonen dat ik principieel wel problemen heb met de trend van firmawagens voor alles en nog wat maar als punt bij paal komt ook voor m'n portemonnee kies, wat logisch is.

Het probleem van de firmawagen op zich is vooral het onbeperkte gebruik in privé waardoor werknemers letterlijk aangezet worden om te rijden. En iedereen kan beweren wat hij wil, wanneer iets 'gratis' wordt ter beschikking gesteld verdwijnen heel wat vormen van rationaliteit. Kilometers maken à volonté dus, vaak heel inefficient.

Comment

Het probleem van de firmawagen op zich is vooral het onbeperkte gebruik in privé waardoor werknemers letterlijk aangezet worden om te rijden. En iedereen kan beweren wat hij wil, wanneer iets 'gratis' wordt ter beschikking gesteld verdwijnen heel wat vormen van rationaliteit. Kilometers maken à volonté dus, vaak heel inefficient.
            Bij ons is het aantal km privé niet meer onbeperkt. Boven de 20.000 betalen we een kleine vergoeding per kilometer. 20.000 is nu wel meer dan voldoende voor mij maar ik vraag me af hoe ze uiteindelijk de betaling zouden regelen. Een factuur schrijven? Of zwarte kas

Deze beperking zorgt erwel voor dat iedereen die meer dan 20000 km per jaar doet goed moet bijhouden welke kilometers hij voor het werk rijdt zodat deze afgetrokken kunnen worden van de kilometerstand van de auto.

Comment

• Olieprijs voor het eerst boven 120 dollar in New York
              De prijs voor een vat ruwe olie is vanmiddag voor het eerst in de geschiedenis boven de 120 dollar per vat uitgekomen in New York. Aan de basis liggen nieuwe onlusten in Nigeria, de belangrijkste Afrikaanse exporteur van ruwe olie. Ook in Londen piekt de olieprijs.

Record
              De olieprijs in New York koerste rond 17.15 uur Belgische tijd tot een record van 120,21 dollar per vat. Dat is ruim 3 dollar meer dan vrijdagavond. Rond 17.20u was de prijs al een beetje afgeroomd tot 120 dollar per vat "light sweet crude". Een uur na de piek noteert een vat op de New York Mercantile Exchange op ongeveer 119 dollar.

Sabotageactie
              Volgens analisten ligt een sabotageactie van afscheidingsbeweging MEND in de Zuid-Nigeriaanse Nigerdelta aan de basis van de korte prijshausse. Zaterdag voerde MEND nieuwe aanvallen uit op installaties van het Brits-Nederlandse Royal Dutch Shell. Daarop moest Shell zijn olieproductie in het land terugschroeven.

Verzwakking dollar
              De verdere verzwakking van de dollar tegenover de euro verklaart ook ten dele de huidige hoge olieprijzen. Ook in Londen werd een nieuw record gevestigd. De prijs voor een vat Brent met levering in juni bereikte even een nieuw record met 118,5 dollar per vat. (afp/adv)

Comment

• Stookolie opnieuw maar eens duurder

Op woensdag 7 mei wordt Stookolie duurder.

* Voor Super 95 betaalt men maximum 1.531 €/l (onveranderd)
                * Voor Super 98+ betaalt men maximum 1.540 €/l (onveranderd)
                * Voor Diesel betaalt men maximum 1.331 €/l (onveranderd)
                * Voor LPG betaalt men maximum 0.592 €/l (onveranderd)

* Voor Stookolie (>2000 liter) betaalt men op woensdag maximum 0,8349 €/l (een stijging van 0,0122 €/l)
                * Voor Stookolie (<2000 liter) betaalt men op woensdag maximum 0,8587 €/l (een stijging van 0,0122 €/l)

Naar goede gewoonte zal ook diesel wellicht volgen. Met wat geluk zitten we eind deze week aan €1.35/liter.

Comment

• 8$ op 1 dag gestegen? Want gisteren stond ie toch nog iets boven de 112$ niet?

Comment

• Nee hoor, afgelopen vrijdag was 'ie gedaald tot 112 en in de late namiddag piekte 'ie weeral tegen 120. 't Wordt ons niet gegund.

Comment

Puur psychologisch wat er op wijst dat de consument weldegelijk bezig is met de hoge prijs. 4x per maand gaan tanken voor 25 euro lijkt minder dan 1x voor 100 euro naft in je bak te moeten kappen.

't Valt alleen op dat het constant gebeurd de laatste tijd.
                      Ik begrijp die redenering ook niet. Hoe minder ik aan de pomp sta, hoe liever.
                      120d Hatch Edition Sport

Comment

Naar goede gewoonte zal ook diesel wellicht volgen. Met wat geluk zitten we eind deze week aan €1.35/liter.
                        Geluk, noem je dat.
                        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                          Geluk, noem je dat.
                          synisch

Comment

Olieprijs voor het eerst boven 120 dollar in New York
                            De prijs voor een vat ruwe olie is vanmiddag voor het eerst in de geschiedenis boven de 120 dollar per vat uitgekomen in New York. Aan de basis liggen nieuwe onlusten in Nigeria, de belangrijkste Afrikaanse exporteur van ruwe olie. Ook in Londen piekt de olieprijs.

Record
                            De olieprijs in New York koerste rond 17.15 uur Belgische tijd tot een record van 120,21 dollar per vat. Dat is ruim 3 dollar meer dan vrijdagavond. Rond 17.20u was de prijs al een beetje afgeroomd tot 120 dollar per vat "light sweet crude". Een uur na de piek noteert een vat op de New York Mercantile Exchange op ongeveer 119 dollar.

Sabotageactie
                            Volgens analisten ligt een sabotageactie van afscheidingsbeweging MEND in de Zuid-Nigeriaanse Nigerdelta aan de basis van de korte prijshausse. Zaterdag voerde MEND nieuwe aanvallen uit op installaties van het Brits-Nederlandse Royal Dutch Shell. Daarop moest Shell zijn olieproductie in het land terugschroeven.

Verzwakking dollar
                            De verdere verzwakking van de dollar tegenover de euro verklaart ook ten dele de huidige hoge olieprijzen. Ook in Londen werd een nieuw record gevestigd. De prijs voor een vat Brent met levering in juni bereikte even een nieuw record met 118,5 dollar per vat. (afp/adv)
                            Ze vinden altijd wel iets om de prijs te doen verhogen.
                            Wie gelooft dat nog.
                            Een orkaan, een sabotageactie,...
                            Maar als die fenomen er niet zijn, of voorbij zijn daalt de prijs wel niet...
                            Die oliesjeiks kijken gewoon hoever ze kunnen gaan totdat de wereld echt begint te kreunen, maar blijkbaar gebeurt dat laatste nog altijd niet...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
                              Die oliesjeiks kijken gewoon hoever ze kunnen gaan totdat de wereld echt begint te kreunen, maar blijkbaar gebeurt dat laatste nog altijd niet...
                              Daar sta ik eerlijk gezegd ook wel wat versteld van. Ik had bij prijzen als deze al heel wat reactie verwacht. Daarom niet uit ons Belgenland, de helft rijdt hier op kosten van de werkgever, maar wel uit andere landen...

Begin 2000 kwam men op straat voor hoge dieselprijzen. Die waren niets vergeleken met wat we vandaag betalen.

Comment

• Hmm, als de mensen op straat komen, verlagen ze tijdelijk de prijzen en daarna gaan ze terug omhoog.

Zolang ze in Brussel tekort hebben zullen ze er niks aan doen. Het budget moet nu eenmaal kloppen hé...

Comment

Daar sta ik eerlijk gezegd ook wel wat versteld van. Ik had bij prijzen als deze al heel wat reactie verwacht. Daarom niet uit ons Belgenland, de helft rijdt hier op kosten van de werkgever, maar wel uit andere landen...

Begin 2000 kwam men op straat voor hoge dieselprijzen. Die waren niets vergeleken met wat we vandaag betalen.

Interessant artikel over de vergelijking met 2000:

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                                    Interessant artikel over de vergelijking met 2000:

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...08&kanaalid=14
                                    Ja inderdaad. Toen betaalde men aan de pomp 0,75 euro/liter en was het land te klein. Vandaag betalen we bijna 1.35 en slaapt iedereen rustig verder.

Comment

• Had ik eigenlijk nog helemaal niet over nagedacht. Misschien is er bij de mensen ook een besef dat er vrij weinig aan gedaan kan worden?

Comment

synisch
                                        Cynisch.
                                        Of mss toch sarcastisch?

Ik dacht dat je een beetje te snel getypt had of zo.
                                        120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                                          Had ik eigenlijk nog helemaal niet over nagedacht. Misschien is er bij de mensen ook een besef dat er vrij weinig aan gedaan kan worden?
                                          Ja 't zou best kunnen. 't Viel me op dat er vanuit de publieke opinie buiten wat gemor weinig tot geen reactie is. Niet vanuit België maar ook niet vanuit Nederland of Frankrijk. Als ik mij niet vergis heeft Frankrijk in 2000 ook enkele betogingen gekend voor de -toenmalige- hoge prijzen.

Een vreemde wet zegt dat alles went. Niets is minder waar.

Comment

Working...
                                          X