Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Juist, maar dan met alle belgen samen!
    Maar eelijk gezegd, dat zie ik niet snel gebeuren
    Mensen zijn niet geinteresseerd in het milieu, enkel in geld. Het is hard, maar dat is de waarheid. OK, er zijn uitzonderingen, maar die bevestigen de regel.

    En, Belgie : you must be joking ... je moet niet de Belgie overtuigen, maar de ganse wereldbevolking ... Of toch, die dat met een auto rijden ...

    Allez, begin maar ... ik rij alvast verder met mijn diesel zonder roetfilter en mijn oude benzine ... zonder cat, 'k zou het niet weten, interesseert mij niet ... wel meer PK's zonder cat

    Comment


    • Als ik dat hier lees, zijn de reacties op de verschillende alternatieven voor fossiele brandstoffen nogal zwart-wit. Ofwel worden ze de hemel geprezen ofwel worden ze de grond ingeboord. Ikzelf zondig hier ook wel aan als ik een argument kracht wil bijzetten. Maar ik denk dat we kunnen stellen dat de realiteit ergens in't midden zit; geen enkel alternatief echt ideaal is.
      The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten
        In plaats van biobrandstoffen te promoten zou men beter deze technologie subsidiëren. Maar nee koolzaadbloemekes daar gaat het nu om. Boeren planten deze massaal aan, brengt meer op dan andere gewassen, waardoor graanproducten schaarser worden en de prijzen stijgen. Genetisch gemanipuleerde oogst uit de VS komt Europa niet binnen maar ondertussen perst Europa zijn onderdanen uit wanneer zij de levensnoodzakelijke ingrediënten aanschaffen.
        Olie te kort??? Nog niet zo lang geleden was er zever tussen Canada en Rusland omwille van de grote olievoorraad die onder de Noordpool zit.
        Hoewel je een punt hebt, zal het niet zo ver komen. Momenteel zit Europa met een overproductie en een hoop verplicht braakliggend terrein. Dit is voldoende om de komende jaren aan de vraag voor bio-brandstoffen te voldoen. De vraag naar bio-brandstoffen gaat toch niet van het laag niveau waarop het nu zit plots zo stijgen dat het de volledige vraag naar fossiele brandstoffen zal vervangen.

        Het is wel zo dat we met de huidige technologie niet de hele vraag naar fossiele brandstoffen vervangen kan worden door bio-brandstoffen. Het is pas als de vraag naar biobrandstoffen zo groot wordt dat meer dan de overproductie en braakliggende terreinen gebruikt moet worden, dat de biobrandstoffen een concurrent worden van de voedselvoorziening en de voedselprijzen stijgen.

        Maar tegen de tijd dat het zover is zitten we al met de tweede generatie van bio-brandstoffen en productie. Daar waar nu enkele een deel van bieten, tarwe, koolzaad en zonnebloemen aangewend worden voor de productie van bio-brandstoffen kan de volledige biomassa van om het even welke plant gebruikt worden voor de productie van bio-brandstoffen. En die productie kan veel efficiënter gebeuren.

        In elk geval lijken bio-brandstoffen een tussenoplossing of ze moeten in combinatie met andere technologiën gebruikt worden.
        The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
          Maar die energie komt wel weer vrij nadien.

          Een waterstofwagen geeft constant energie vrij onder de vorm van stroom. Men kan de wagen in het stopcontact steken, en dan levert hij stroom genoeg om een heel gezin van stroom te voorzien.
          Die energie komt nooit helemaal terug vrij, enkel een percentage he. Anders heb je hier net een energetisch perpetuum mobile gevonden. En dan zou ik rap een patent aanvragen. Dan ben je stinkend rijk en heb je ons energieprobleem opgelost

          Enkel in combinatie met een brandstofcel levert een waterstofauto stroom. En er bestaan efficiëntere middelen voor de stroomvoorziening van een huis dan zo'n auto.



          Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten
          Benzine ook

          Men is aan die opslagproblemen aan het werken. Productie zolang er geen alternatief is voor nuclaire energie moet het zo maar gebeuren. En de prijs van waterstof daalt wanneer er autoindustrie begint met massaproductie van voertuigen met deze krachtbronnen. De beste oplossing is dan nog de waterstofverbrandingsmotor. Dit is een aangepaste benzinemotor en dus geen elektromotor wanneer het gaat over een brandstofcel dewelke waterstof omzet in elektriciteit.
          Het eindproduct van de wagen is in beide gevallen water.
          En NOx en nog wat andere prul afhankelijk van de zuiverheid en additieven. In theorie komt er uit een benzine- of dieselmotor ook enkel CO2 en water(damp)



          Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20 Bekijk Berichten
          Benzine ook...
          LPG ook...

          Zelfs diesel

          Dus dat maakt al geen verschil
          Met dat verschil dat waterstof over een breed gebeid een brandbaar mengsel kan vormen met lucht en een heel kleine ontstekingsenergie vergt in vergelijking met LPG, benzine of diesel. Het voordeel van waterdamp is wel weer dat het zeer vluchtig is en als gevolg in open ruimtes moeilijk een brandbaar mengsel kan vormen.


          Mijn mening ivm waterstof is dat er eerst nog heel wat technische hindernissen overwonnen moeten worden voor het interessant is om op grote schaal in productie te nemen. Dat zal zeker de komende jaren nog niet gebeuren. Daarvoor staat de technologie nog te veel in z'n kinderschoenen en is het vraagstuk om milieutechnisch te werken (de productie van waterstof) nog niet volledig beantwoord.
          The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
            Zijn er eigenlijk ooit al tests geweest waarbij een duidelijk verband wordt aangetoond tussen de uitstoot van fijn stof en kanker en vooral ook de termijn?
            Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
            Ja effectief, maar dat is wat ik me eigenlijk net aan het afvragen ben. Dat het schadelijk is zal wel als een paal boven water staan. Maar een belangrijke factor is uiteraard de hoeveelheid en de invloed van bvb die roetfilters.

            Echte labotests die een direct verband kunnen aantonen worden natuurlijk niet uitgetest. Je kunt moeilijk aan een groep proefpersonen vragen om enkele uren aan de uitlaat van bvb een diesel te hangen.

            Wat wel gedaan wordt is groepen mensen gedurende hun leven of een periode van hun leven te volgen. De stoffen waaraan ze blootgesteld worden en hun levensstijl kan dan verband gebracht worden met aandoeningen die zij krijgen. Door dit over een grote populatie mensen te doen, kan men ze personen vergelijken die +/- dezelfde levensstijl hebben met het enige verschil dat een deel amper aan een bepaald type fijn stof blootgesteld zijn en een ander deel wel. Op die manier kunnen er besluiten getrokken worden ivm de blootstelling aan fijn stof. Dit zijn natuurlijk geen exacte resultaten maar ze geven wel een indicatie.

            Zo’n studies tonen aan dat blootstelling aan roet admenhalingsproblemen veroorzaakt en de kans op ademhalingsziektes en kanker verhoogt. De mate waarin zo’n partikels invloed hebben op onze gezondeheid is afhankelijk van: de hoeveelheid partikels (logisch), de grootte (hoe kleiner hoe gevaarlijker), en de samenstelling (roet is een drager van toxische stoffen). Het nadeel is dat de concrete resultaten van deze studies vaak enkel tegen betaling verkrijgbaar zijn. Toch heb ik er enkele kunnen vinden:
            • Studie die 10 jaar geleden gepubliceerd werd en in Amerika uitgevoerd is geweest en later nagerekend werd door een 2e onafhankelijk bureau spreekt van een 26% verhoogde kans op sterven bij blootstelling aan fijn stof.
            • Studies gepubliceerd in 2002 en 2005 spreken van 3000 vroegtijdige sterfgevallen in Nederland ten gevolge van blootstelling aan partikels op korte termijn en zo’n 12.000 à 24.000 vroegtijdige sterfgevallen ten gevolg van lange blootstelling.
            • De wereldgezondheidsorganisatie heeft in 2006 een rapport gepubliceerd die de invloed van partikels op de gezondheid nagaat. Voor Europa zou de uitstoot van partikels de levensverwachting met gemiddeld 8,6 maand verminderen. Voor België ligt dit cijfer op 13 maand.


            Er moet wel opgemerkt worden dat er bij deze studies met een onzekerheid gewerkt wordt (vandaar bvb de 12.000 à 24.000 in de Nederlandse studie) omdat men nooit een direct verband kan aantonen aangezien het ethisch onverantwoord is om dit te doen.


            De invloed van roetfilters kan met zo’n onderzoeken op dit moment nog niet nagegaan worden. Wel kan de invloed ervan ingeschat worden. Roetfilters filteren een groot deel van de roetmassa uit de uitlaatgassen. Echter deze massa bestaat uit de grote roetpartikels. De kleinere roetpartikels worden niet weggefilterd of toch niet voldoende (afhankelijk van de technologie). Het zijn echter deze kleine partikels die het meeste gevaar voor de volksgezondheid betekenen, aangezien zij diep tot in de longen kunnen binnendringen. De grotere partikels worden door neusslijm en keelslijm tegengehouden.

            Roetfilters zullen dus een positieve invloed hebben op de volksgezonheid maar verwacht geen drastische verbetering, want het zijn geen wondermiddelen.
            The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

            Comment


            • (Belga) Diesel en huisbrandolie worden vanaf dinsdag goedkoper.

              Diesel 10PPM kost vanaf dan 1,2330 euro/liter (-0,0190) en diesel 50PPM 1,2400 euro/liter (-0,0240). Huisbrandolie vanaf 2000L kost 0,7342 euro/liter (-0,0241), minder dan 2000L 0,7577 euro/liter (-0,242) en aan de pomp 0,8440 euro/liter (-0,0240). (SVR)
              BMW E46 318d '05

              VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                (Belga) Diesel en huisbrandolie worden vanaf dinsdag goedkoper.

                Diesel 10PPM kost vanaf dan 1,2330 euro/liter (-0,0190) en diesel 50PPM 1,2400 euro/liter (-0,0240). Huisbrandolie vanaf 2000L kost 0,7342 euro/liter (-0,0241), minder dan 2000L 0,7577 euro/liter (-0,242) en aan de pomp 0,8440 euro/liter (-0,0240). (SVR)
                in navolging van je post:

                Morgen veranderen de officiele prijzen (13/11/2007)

                Dit zijn de nieuwe prijzen:

                DIESEL: 1,233 €/L (- 0,019 €/L)
                EUROSUPER 95 : 1,489 €/L
                SUPERPLUS 98 : 1,505 €/L

                Comment


                • En nog navullend :

                  (Belga) De maximumprijs voor diesel gaat vanaf dinsdag omlaag. De daling heeft niets te maken met het omgekeerde cliquetsysteem, maar alles met de dalende internationale dieselprijs.

                  Diesel, die nog nooit zo duur was, wordt dinsdag 0,0190 euro goedkoper. De nieuwe maximumprijs is dan 1,2330 euro per liter. Het gaat om de eerste daling van de dieselprijs sinds 3 oktober. Diesel wordt goedkoper omdat de internationale dieselprijs in Rotterdam de voorbije zeven dagen is gedaald. De daling heeft dus nog niets te maken met de toepassing van de omgekeerde cliquet voor diesel. De regering besliste wel al deze accijnsverlaging toe te passen, maar dat zal ten vroegste pas volgende week zijn. Ook andere petroleumproducten worden goedkoper, zoals gasolie verwarming extra. Dat wordt gebruikt in condensatieketels, maar ook in landbouw- en wegenwerkmachines. Het gaat dus niet om huisbrandolie. (SVR)
                  BMW E46 318d '05

                  VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                  Comment


                  • een mega-processie van echternach . 7 vooruit en 2 terug achteruit. En de consument is weer tevreden.

                    Comment


                    • ik ga voor een par dagen naar zee en ga in gent bij de roodstop tanken

                      Comment


                      • Taxen op brandstof... 88%

                        Comment


                        • wat is de roodstop?

                          Comment


                          • de boevers bvba, nieuwe vaart 51

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              de boevers bvba, nieuwe vaart 51
                              wat heeft die meer dan een andere? Heeft die LPG?

                              Comment


                              • ...de laagste prijs op mazout

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten

                                  ...
                                  Olie te kort??? Nog niet zo lang geleden was er zever tussen Canada en Rusland omwille van de grote olievoorraad die onder de Noordpool zit.

                                  mijn woorden zijn nog niet koud of...
                                  bron


                                  Olievondst kan Brazilië fortuin opleveren
                                  Gepubliceerd op vrijdag 09 november 2007
                                  Met de vondst van een olieveld voor de kust van Brazilië is het Zuidamerikaanse land plotseling een grote speler in de olie-industrie.
                                  Wanneer het zogenaamde Tupi-veld goed gevuld blijkt te zijn dan kan Brazilië in de top tien komen van landen met de grootste oliereservers. Momenteel staat Brazilië zeventiende op die lijst.

                                  Zware aardolie
                                  Pas vorig jaar begon Brazilië met de export van olie en nog steeds moet er lichte aardolie worden geïmporteerd om in raffinaderijen tot de juiste brandstof te worden getransformeerd. Tot nu toe is in Brazilië enkel zware aardolie gevonden.
                                  Volgens de president van het staatsbedrijf Petrobras kunnen er uit het olieveld 5 tot 8 miljard olievaten worden gewonnen. Dat is 40 procent van alle olie die tot nu toe in het land is gevonden.

                                  Diepte
                                  Het Tupi-veld ligt onder 2 kilometer water, 3 kilometer zand en 2 kilometer zout. Petrobras is een specialist in het vinden van olie op grote diepte. Wanneer het olieveld werkelijk zo groot blijkt te zijn dan wordt Brazilië een belangrijke speler in de olie-export en streeft het Shell en Chevron voorbij in oliebezit.
                                  Last edited by McClane; 12/11/2007, 13:59.
                                  1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
                                  2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

                                  Comment


                                  • (Belga) Lpg motorbrandstof wordt duurder vanaf woensdag en kost dan maximum 0,6080 euro/l (+0,0250).

                                    Deze prijsstijging is het gevolg van de stijging van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten. (DWM)
                                    BMW E46 318d '05

                                    VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                                    Comment


                                    • straks bakkie vol doen.

                                      LPG kost nu trouwens ongeveer evenveel als diesel, 4 a 5 jaar geleden. En de dieselprijs is sindsdien ongeveer verdubbeld.

                                      Comment


                                      • lpg is op 11 jaar meer als verdriedubbeld

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                          lpg is op 11 jaar meer als verdriedubbeld
                                          diesel zal ook zoiets zijn, vermoed ik.

                                          Volgens m'n routefiche uit de voormalige partner tankte ik, ongeveer 4,5 jaar geleden diesel aan gemiddeld een 65 cent/liter. Dat is ongeveer een 26 frank per liter. Een dikke 10 jaar geleden moet diesel aan de pomp iets van een 18 frank gekost hebben.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X