Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Laagste officiële dieselprijs tussen 1 jan 96 en 31 december 97 was : 25 BEF/liter

    Hoogste officiële dieselprijs tussen 1 jan 96 en 31 december 97 was : 28,1 BEF/liter
    BMW E46 318d '05

    VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
      Laagste officiële dieselprijs tussen 1 jan 96 en 31 december 97 was : 25 BEF/liter

      Hoogste officiële dieselprijs tussen 1 jan 96 en 31 december 97 was : 28,1 BEF/liter
      Dan zal 't inderdaad iets hoger geweest zijn.

      25 frank officieel, dan moet het toch rond de 20 frank aan de witte pomp gedraaid hebben.
      25 frank, das 0,61 euro. Hoogste tot nu toe was 1,25 euro das dus iets meer dan verdubbeld.

      En diesels zijn eigenlijk niet zoveel zuiniger geworden. M'n 406sw zoop in 1996 een dikke 7 a 8 liter diesel. Een 407sw zal vandaag een dikke liter zuiniger zijn.
      Last edited by ; 13/11/2007, 10:55.

      Comment


      • in 83 koste diesel aan de witte pomp in holland, toen goedkoper, 18 bef

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          in 83 koste diesel aan de witte pomp in holland, toen goedkoper, 18 bef
          Dus eigenlijk is de diesel, gemiddeld gezien, tussen 83 en 96 weinig duurder geworden? Toen aan de witte pomp 18 frank. In 96 officieel 25 frank, dus witte pomp zal ook rond de 20 gedraaid hebben.

          We zijn te lang verwend geweest. Da zalt zijn!

          Comment


          • Midden jaren '80 stond ie duur, bijvoorbeeld 25 feb. 85 : 28,8 BEF/liter. In reële geldtermen zou dat niet ver van de huidige 1,25 euro/liter liggen.

            In 1988 schommelt ie dan plots terug rond de 16 à 18 BEF/liter. In '90 terug 26 BEF/liter.
            BMW E46 318d '05

            VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

            Comment


            • Dus hij heeft eigenlijk nooit echt veel gedaald, buiten dan anderhalve jaar dan, op 't einde van de jaren '80, enkel gestegen.

              waar haal jij die prijzen?

              Comment


              • Belgische petroleumfederatie houdt deze prijzen bij.
                BMW E46 318d '05

                VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                  Belgische petroleumfederatie houdt deze prijzen bij.
                  werk jij daar?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                    Men ondervindt al dat particulieren op hun tandvlees beginnen te zitten en minder nieuwe wagens kopen. Onlangs bij een grote verdeler van Peugeot, Ford en Toyota gehoord dat de showroomverkoop van nieuwe wagens aan particuliere klanten sterk aan het zakken is
                    Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                    Jep, uiteraard, want de eerste tekenen beginnen zich al te tonen. Vanmorgen een nieuwsbericht dat de inflatie sterk aan het stijgen is, ze zit al ruim boven de 2 %. Mijn verhaaltje over de citroen komt er zeker Jij gaat ervan uit dat we steeds méér kunnen blijven betalen, maar dat is uiteraard niet realistisch. Op allerlei vlakken wordt duidelijk dat stilaan bespaard wordt, zowel bij consumenten als bij bedrijven.

                    Dieselconsumptie stijgt ondanks hoge prijzen


                    De dieselconsumptie in België is de eerste zeven maanden van 2007 gestegen ondanks de piekende brandstofprijzen. Het verbruik van diesel nam met 4 procent toe ten opzichte van dezelfde periode in 2006 tot 3,742 miljoen ton. In dezelfde periode daalde het benzine- en LPG-verbruik. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Economie.

                    Minder benzine...

                    Diesel is de populairste brandstof en klokte af op 3,742 miljoen ton. In 2006 was dat 3,606 miljoen ton. De Belg nam wel minder benzine en LPG af. Dat is een trend die al enkele jaren is ingezet. De consumptie van benzine (euro 95 octaan en euro 98 octaan) daalde met 6 procent van 934.500 ton tot 884.300 ton. De consumptie van het goedkopere euro 95 octaan steeg evenwel licht van 650.467 ton tot 657.589. De duurdere euro 98 octaan vond minder bijval bij de consument. Die consumptie daalde van 284.122 ton tot 226.690 ton. Volgens Xavier Dumont, specialist terzake van de FOD Economie, vervingen de Belgen de duurdere 98 octaan door de goedkopere 95 octaan.

                    ...en LPG

                    Ook de goedkoopste autobrandstof, LPG, kende een daling, iets minder dan 4 procent. De verbruikte hoeveelheid LPG blijft laag in vergelijking met de andere brandstoffen. De afgelopen zeven maanden kochten de Belgische consumenten 39.112 ton van het brandstofgas.


                    Verkoop diesels blijft stijgen


                    Volgens Febiac is de toename van het dieselverbruik toe te schrijven aan het alsmaar stijgende verkoop van wagens met een dieselmotor. Volgens Joost Kaeseman, directeur communicatie van de automobielkoepel steeg het aantal inschrijvingen van wagens met een dieselmotor tot 76,5 procent van het totale aantal inschrijvingen in het eerste halfjaar van 2007. In dezelfde periode in 2006 bedroeg dat aandeel 73,7 procent. Die groei neemt volgens Kaesemans nog toe. "Na de eerste negen maanden van dit jaar bedraagt het aantal dieselwagens bij de inschrijvingen 76,9 procent." Daarbij komen ook het stijgende aantal inschrijvingen van vrachtwagens en lichte vrachtvoertuigen. In 2005 kende de afname van diesel een eerste daling in vijftien jaar (6,195 miljoen ton). In 2006 steeg het verbruik met 2 procent. Vorig jaar daalde de benzineverkoop met 17 procent. (belga/dm)
                    Last edited by ; 13/11/2007, 13:22.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                      werk jij daar?
                      Niet dat ik weet
                      BMW E46 318d '05

                      VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                        Dieselconsumptie stijgt ondanks hoge prijzen

                        De dieselconsumptie in België is de eerste zeven maanden van 2007 gestegen ondanks de piekende brandstofprijzen. Het verbruik van diesel nam met 4 procent toe ten opzichte van dezelfde periode in 2006 tot 3,742 miljoen ton. In dezelfde periode daalde het benzine- en LPG-verbruik. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Economie.

                        Minder benzine...

                        Diesel is de populairste brandstof en klokte af op 3,742 miljoen ton. In 2006 was dat 3,606 miljoen ton. De Belg nam wel minder benzine en LPG af. Dat is een trend die al enkele jaren is ingezet. De consumptie van benzine (euro 95 octaan en euro 98 octaan) daalde met 6 procent van 934.500 ton tot 884.300 ton. De consumptie van het goedkopere euro 95 octaan steeg evenwel licht van 650.467 ton tot 657.589. De duurdere euro 98 octaan vond minder bijval bij de consument. Die consumptie daalde van 284.122 ton tot 226.690 ton. Volgens Xavier Dumont, specialist terzake van de FOD Economie, vervingen de Belgen de duurdere 98 octaan door de goedkopere 95 octaan.

                        ...en LPG

                        Ook de goedkoopste autobrandstof, LPG, kende een daling, iets minder dan 4 procent. De verbruikte hoeveelheid LPG blijft laag in vergelijking met de andere brandstoffen. De afgelopen zeven maanden kochten de Belgische consumenten 39.112 ton van het brandstofgas.


                        Verkoop diesels blijft stijgen

                        Volgens Febiac is de toename van het dieselverbruik toe te schrijven aan het alsmaar stijgende verkoop van wagens met een dieselmotor. Volgens Joost Kaeseman, directeur communicatie van de automobielkoepel steeg het aantal inschrijvingen van wagens met een dieselmotor tot 76,5 procent van het totale aantal inschrijvingen in het eerste halfjaar van 2007. In dezelfde periode in 2006 bedroeg dat aandeel 73,7 procent. Die groei neemt volgens Kaesemans nog toe. "Na de eerste negen maanden van dit jaar bedraagt het aantal dieselwagens bij de inschrijvingen 76,9 procent." Daarbij komen ook het stijgende aantal inschrijvingen van vrachtwagens en lichte vrachtvoertuigen. In 2005 kende de afname van diesel een eerste daling in vijftien jaar (6,195 miljoen ton). In 2006 steeg het verbruik met 2 procent. Vorig jaar daalde de benzineverkoop met 17 procent. (belga/dm)
                        Moh kijk, 't laat zich inderdaad al voelen. Net wat ik dacht.
                        BMW E46 318d '05

                        VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                          Moh kijk, 't laat zich inderdaad al voelen. Net wat ik dacht.
                          Dacht jij niet dat, door de aanhoudende hoge prijzen, we met z'n allen minder auto's gingen kopen, minder gingen rijden en bijgevolg minder gingen rijden?
                          Last edited by ; 13/11/2007, 13:53.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                            Dacht jij niet dat, door de aanhoudende hoge prijzen, we met z'n allen minder auto's gingen kopen, minder gingen rijden en bijgevolg minder gingen rijden?
                            Maar het artikel spreekt over het 1ste half jaar toen de stijging nog niet zo sterk was (zelfs minder dan vorig jaar). Anderzijds ziet me.n toch dat benzine daalt en diesel stijgt dus dat de comsument overschakelt naar een goedkopere brandstof

                            Comment


                            • Een dieselmotor vebruikt aanzienlijk minder, en de nieuwe generatie nog minder. Hiermee zal de populariteit nog blijven toenemen.

                              Ik dacht toch dat er meer en meer vraag zou komen voor LPG Niet dus.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk Berichten
                                Een dieselmotor vebruikt aanzienlijk minder, en de nieuwe generatie nog minder. Hiermee zal de populariteit nog blijven toenemen.

                                Ik dacht toch dat er meer en meer vraag zou komen voor LPG Niet dus.

                                Dat is eigenlijk wat vreemd. De vraag naar nieuwe LPG-installaties is niet bij te houden.
                                Maar op zich heb ik niet liever, meer afnemers kan de prijs of taxen de hoogte injagen. Liever wat minder dus.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                                  Maar het artikel spreekt over het 1ste half jaar toen de stijging nog niet zo sterk was (zelfs minder dan vorig jaar). Anderzijds ziet me.n toch dat benzine daalt en diesel stijgt dus dat de comsument overschakelt naar een goedkopere brandstof
                                  Das waar.

                                  Één van de redenen voor de stijgende verkoop van dieselwagens zal ook wel het aanbod zijn. Tot voor een jaar of 3-4 waren er heel wat minder kleine en fiscaalvriendelijke dieselmotoren op de markt. Astra 1.3cdti, Focus 1.6, Polo 1.4, Corolla 1.4, Yaris 1.4, Polo 1.4, Megana 1.5...dat maakt de overstap naar dieselmotoren makkelijker.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                    Dacht jij niet dat, door de aanhoudende hoge prijzen, we met z'n allen minder auto's gingen kopen, minder gingen rijden en bijgevolg minder gingen rijden?
                                    Wel ja, dit artikel ondersteunt dit toch.
                                    BMW E46 318d '05

                                    VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                                      Maar het artikel spreekt over het 1ste half jaar toen de stijging nog niet zo sterk was (zelfs minder dan vorig jaar). Anderzijds ziet me.n toch dat benzine daalt en diesel stijgt dus dat de comsument overschakelt naar een goedkopere brandstof
                                      Helemaal correct. De sterke stijging van de laatste maanden moet zich nog écht doorzetten in cijfers.

                                      Ten opzichte van 2005 ligt de verhouding +- zo :
                                      Octaan 95 : -12,8 %
                                      Octaan 98 : -45 %
                                      Diesel : + 5,6 %

                                      En dat op 22 maanden tijd. Als bewijs voor de zoektocht naar goedkoper rijden, kan dit tellen.
                                      BMW E46 318d '05

                                      VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                                        Wel ja, dit artikel ondersteunt dit toch.
                                        Niet helemaal als je 't mij vraagt. Ten eerste stelt men dat de verkoop van dieselwagens is gestegen, met als gevolg dat ook de verkoop van dieselbrandstof de hoogte is ingegaan, wat nogal wiedes is. Dat brengt automatisch met zich mee dat de verkoop van benzine daalt, aangezien er meer diesel verkocht worden, ook nogal wiedes lijkt me.

                                        Maar er duidt hélemaal niets op 't feit dat er minder auto's zouden worden verkocht, laat staan dat er minder wordt gereden.
                                        En dan vergeet men er nog bij te vertellen dat er bijna 50% bedrijfswagens rond rijden op onze wegen, waarvan het overgrote deel mét tankkaart...uiteraard op diesel.

                                        Comment


                                        • En dan nog dit. Twee belangrijke autoconstructeurs, van relatief dure wagens stevenen af op een recordwinst en een nooit geziene autoverkoop. Twee andere spelers zien ook hun afzet serieus de hoogte ingaan.

                                          Vanop autointernationaal:
                                          Jaarwinst Porsche verdrievoudigd (afzet in NL bijna 45% gestegen!)
                                          Audi op weg naar nieuw recordjaar (afzet totaal met 6% gestegen!)
                                          Honda boekt 63% meer winst
                                          Toyota gaat recordjaar tegemoet


                                          Niet bepaald het patroon van een kopersgroep die autorijden te duur vindt worden als je 't mij vraagt.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X