Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Jep, uiteraard, want de eerste tekenen beginnen zich al te tonen. Vanmorgen een nieuwsbericht dat de inflatie sterk aan het stijgen is, ze zit al ruim boven de 2 %. Mijn verhaaltje over de citroen komt er zeker Jij gaat ervan uit dat we steeds méér kunnen blijven betalen, maar dat is uiteraard niet realistisch. Op allerlei vlakken wordt duidelijk dat stilaan bespaard wordt, zowel bij consumenten als bij bedrijven. Dat zal zijn weerslag hebben, misschien niet morgen, maar 't zal geen 2 jaar duren ook. Met wat geluk komen we dan in een vicieuze cirkel terecht die eens een serieuze slag geeft in de bloei van de wereldeconomie.
Toen ik ging tanken in een tankstation (sinds zo'n drie jaar, want voordien tankte ik uit onze privétank), moet dat toch een hele tijd zoiets geweest zijn, nee?
't kan hoor. En 't is zo geweest ook, maar zeker en vast bijvoorbeeld geen 2 maanden. De tankprijs diesel heeft het afgelopen jaar geflirt met de 1 euro-grens en heeft 1 keer een serieus dipje gekend, moet rond februari geweest zijn dit jaar met inderdaad prijzen halverwege tussen 80 en 90 cent. Maar helemaal niet lang.
Jep, uiteraard, want de eerste tekenen beginnen zich al te tonen. Vanmorgen een nieuwsbericht dat de inflatie sterk aan het stijgen is, ze zit al ruim boven de 2 %. Mijn verhaaltje over de citroen komt er zeker Jij gaat ervan uit dat we steeds méér kunnen blijven betalen, maar dat is uiteraard niet realistisch. Op allerlei vlakken wordt duidelijk dat stilaan bespaard wordt, zowel bij consumenten als bij bedrijven. Dat zal zijn weerslag hebben, misschien niet morgen, maar 't zal geen 2 jaar duren ook. Met wat geluk komen we dan in een vicieuze cirkel terecht die eens een serieuze slag geeft in de bloei van de wereldeconomie.
Ik stap mee in je redenering en ben het er mee eens ook. Maar voor 't zelfde geld duurt het tot een vat ruwe olie 150 dollar of meer kost. Men haalt steeds hetzelfde scenario boven, zoals nu. Eerst bij 70 dollar per vat (nooit eerder zo duur, economische gevolgen, terugval koopkracht...), daarna bij 80 dollar. Nadien doemscenario's wanneer we 90 dollar per vat bereiken. En het leek wel of de wereld ging vergaan wanneer we tegen de 100 dollar-grens aanleunen.
Dat artikel van die nederlandse economisct waarin hij voorspelde dat de benzineprijs makkelijk 1.5 euro/liter zou kosten begin 2008, weet je nog? Iedereen verklaarde die kerel compleet geschift, nooit zou dat gebeuren, Nederland zou compleet het dal induiken. Vandaag zijn we er, en hier en daar wat kleine tekenen aan de wand of wat stemmen die opgaan maar verder niets, net zoals bij de 70-, 80- of 90-dollar grens.
Er zal wel wat bespaard worden, hier en daar wat minder gaan rijden, wat minder stoken, wat besparingen links en rechts. Maar een echte crisis met autoloze zondagen en dergelijk, die de oliebaronnen echt pijn doet? Zéker niet.
Wat zie ik wél gebeuren? De olieproducerende landen gaan een spelletje spelen, waarvan m'n nu het voorspel aan het spelen in. Wanneer het té heet wordt geven ze wat gas terug, de prijs wat laten zakken, de consument wat paaien zodat we onze mond houden en verder werken. Nu en dan wat minder, nu en dan wat meer en tevreden zijn ze. Maar ondertussen stroomt het geld met bakken binnen, net wat ze willen.
't kan hoor. En 't is zo geweest ook, maar zeker en vast bijvoorbeeld geen 2 maanden. De tankprijs diesel heeft het afgelopen jaar geflirt met de 1 euro-grens en heeft 1 keer een serieus dipje gekend, moet rond februari geweest zijn dit jaar met inderdaad prijzen halverwege tussen 80 en 90 cent. Maar helemaal niet lang.
Stond die dit jaar nog zo laag? Hell, dat wist ik niet eens (meer).
Nee, ik had het dus over ietsje langer geleden.
Stond die dit jaar nog zo laag? Hell, dat wist ik niet eens (meer).
Nee, ik had het dus over ietsje langer geleden.
Één enkele keer, een kleine dip rond februari, das al. Voor 't overige altijd tussen de 90 cent en 1 euro.
Volgens m'n routekaart van de toenmalige partner tankte ik 3.5 jaar geleden nog voor 72 cent/liter. Toen was dieselrijden leuk.
Dat artikel van die nederlandse economisct waarin hij voorspelde dat de benzineprijs makkelijk 1.5 euro/liter zou kosten begin 2008, weet je nog? Iedereen verklaarde die kerel compleet geschift, nooit zou dat gebeuren, Nederland zou compleet het dal induiken. Vandaag zijn we er, en hier en daar wat kleine tekenen aan de wand of wat stemmen die opgaan maar verder niets, net zoals bij de 70-, 80- of 90-dollar grens.
Er zal wel wat bespaard worden, hier en daar wat minder gaan rijden, wat minder stoken, wat besparingen links en rechts. Maar een echte crisis met autoloze zondagen en dergelijk, die de oliebaronnen echt pijn doet? Zéker niet.
Dat is jouw mening maar die is pertinent onjuist, eigenlijk 't Feit dat we zogezegd maar "kleine tekenen" zien, is omdat de reactie van de economie veel trager is dan die op de oliemarkt. Hoe hoger de olieprijs gaat, misschien 150 of 200 of 300 of meer dollar per vat, hoe zwaarder de gevolgen zullen zijn... maar dat wil niet zeggen dat die gevolgen zich sneller zullen laten voelen. 't Is niet omdat de olieprijs de 90-dollargrens doorbreekt, dat "de economie" zal zeggen : 'k ben het beu, we stoppen ermee. Nee, de gevolgen zullen gewoon zwaarder zijn, zullen meer weerslag hebben op verschillende gebieden én langer blijven doorwegen.
'k Ben er 100 % zeker van dat de oliebaronnen zéker niet blij zijn met de huidige prijsstijgingen, wat ook beweerd wordt. Zij hadden veel liever de stijging gezien die ik voorzien had. Maar ja, speculatie is een raar ding en daar hebben zij weinig tot geen invloed meer op.
Wat zie ik wél gebeuren? De olieproducerende landen gaan een spelletje spelen, waarvan m'n nu het voorspel aan het spelen in. Wanneer het té heet wordt geven ze wat gas terug, de prijs wat laten zakken, de consument wat paaien zodat we onze mond houden en verder werken. Nu en dan wat minder, nu en dan wat meer en tevreden zijn ze. Maar ondertussen stroomt het geld met bakken binnen, net wat ze willen.
Dat kan al geen waarheid worden, want ze hebben geen controle meer over de olieprijs. Andere spelers speculeren op dit moment door olie op te kopen (en dat zijn die speculeerders die vroeger in dollars investeerden, dus dat gaat hand in hand.
Één enkele keer, een kleine dip rond februari, das al. Voor 't overige altijd tussen de 90 cent en 1 euro.
Volgens m'n routekaart van de toenmalige partner tankte ik 3.5 jaar geleden nog voor 72 cent/liter. Toen was dieselrijden leuk.
Kan.
Als het zo door gaat, zitten we binnen een aantal maand op het dubbele van de prijs van nu drie jaar geleden.
Het zal er ooit wel van komen als ze de dieselprijs min of meer gelijk willen schakelen aan de benzineprijs (die tegen dan mss wat lager zal liggen).
Dat is jouw mening maar die is pertinent onjuist, eigenlijk 't Feit dat we zogezegd maar "kleine tekenen" zien, is omdat de reactie van de economie veel trager is dan die op de oliemarkt. Hoe hoger de olieprijs gaat, misschien 150 of 200 of 300 of meer dollar per vat, hoe zwaarder de gevolgen zullen zijn... maar dat wil niet zeggen dat die gevolgen zich sneller zullen laten voelen. 't Is niet omdat de olieprijs de 90-dollargrens doorbreekt, dat "de economie" zal zeggen : 'k ben het beu, we stoppen ermee. Nee, de gevolgen zullen gewoon zwaarder zijn, zullen meer weerslag hebben op verschillende gebieden én langer blijven doorwegen.
'k Ben er 100 % zeker van dat de oliebaronnen zéker niet blij zijn met de huidige prijsstijgingen, wat ook beweerd wordt. Zij hadden veel liever de stijging gezien die ik voorzien had. Maar ja, speculatie is een raar ding en daar hebben zij weinig tot geen invloed meer op.
Het zou best kunnen dat ze 'pertinent onjuist' is, het enige waar ik vanuit ga is van m'n gezond boerenverstand. En eigenlijk heb ik nog geen ongelijk gekregen daarmee.
Ik geloof er gewoon niet in dat we, laat ons aannemen wat jij zegt, binnen de 2 jaar een economische crisis gaan doormaken die de olieprijs opnieuw naar lagere peilen duwt. En dat betekent 50 a 60 dollar per vat.
Niet hoger, want dan is gewoon wat ik hiernet al zei, wat spelen met de consument, nu en dan wat minder, nu en dat wat meer. Maar tussen vandaag en 2 jaar, 50 dollar per vat en een dieselprijs van pakweg 65 cent/liter? Nee, dat geloof ik niet.
Dat kan al geen waarheid worden, want ze hebben geen controle meer over de olieprijs. Andere spelers speculeren op dit moment door olie op te kopen (en dat zijn die speculeerders die vroeger in dollars investeerden, dus dat gaat hand in hand.
ja inderaad. En om welke reden zijn ze in olie gaan investeren? Omwille van de lage dollar tov de euro. En stijgt de dollar? Neen. Dus blijft m'n in olie investeren. En wie wordt daar goed van? De oliebaronnen.
Wie heeft er dus baat bij een hoge olieprijs? De oliebaronnen.
Maar eens men niet meer investeert in olie zouden de oliebaronnen de prijs voor 'n vat moeten laten zakken naar prijzen van 50-60 dollar? Die zullen 'es lachen.
Ik ben wel geïnteresseerd in die economische modellen maar in de praktijk zie ik het gewoonweg niet gebeuren.
ja inderaad. En om welke reden zijn ze in olie gaan investeren? Omwille van de lage dollar tov de euro. En stijgt de dollar? Neen. Dus blijft m'n in olie investeren.
En wie wordt daar goed van? De oliebaronnen.
Wie heeft er dus baat bij een hoge olieprijs? De oliebaronnen.
nee en nee
De contracten voor olie worden afgesloten op lange termijn, met een loopduur van 5 à 20 jaar. De oliebaronnen krijgen op dit moment amper extra centen voor hun olie die ze oppompen. Ook zij kijken lijdzaam toe.
't word erg
Ik denk toch dat de verkoop van auto's stilletjes zal gaan dalen door die steeds maar hogere prijzen, de mensen kunnen dat gewoon niet blijven betalen.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
De contracten voor olie worden afgesloten op lange termijn, met een loopduur van 5 à 20 jaar. De oliebaronnen krijgen op dit moment amper extra centen voor hun olie die ze oppompen. Ook zij kijken lijdzaam toe.
Akkoord in dat geval. Maar dan blijf ik opnieuw met m'n prangende vraag zitten, waarom zou m'n nu plots wél voor een crisis gaan vrezen en de afgelopen maanden (jaren) niet? We hebben toen ook even gesteigerd maar zijn weer mooi gaan liggen. Maar 'k geef je 't voordeel van de twijfel.
Samengevat: volgens jou gaat de olieprijs dus tussen vandaag en de komende 2 jaar terug naar het 'normale' niveau, een goeie 50 a 60 dollar per vat?
't word erg
Ik denk toch dat de verkoop van auto's stilletjes zal gaan dalen door die steeds maar hogere prijzen, de mensen kunnen dat gewoon niet blijven betalen.
Dat is waar ik al enkele posts op drukte. Men dacht identiek hetzelfde toen olie 70 dollar per vat ging kosten. De autoverkoop zou dalen, milieuvriendelijke auto's zouden massaal verkopen. Hélemaal niets van dat. De autoverkoop piekt zoals 'ie nooit gedaan heeft, en zuipende sportkarren worden verkocht als zijn ze gratis weggegeven.
We geraken zo gewend aan die prijzen, en de boer, hij ploegde verder.
ps: daarnet nog is m'n LPG-tankje gaan volgooien. Aan de benzine en dieselpomp stond telkens minstens 4 auto's.
Over enkele jaren terug kwamen ze nog op staat voor de toen hoge brandstofprijzen, nu laten ze gewoon begaan.
Mensen worden laks en ze laten gewoon over zich heen lopen, dat is het groote probleem, als we wat meer zouden ingaan tegen al die zever, dan zouden er resultaten zijn.
En Stefanus, als het zo verder gaat dan zal de autoverkoop wel gaan dalen zunne, dat kan immers niet anders! Er zijn er natuurlijk al geweest die dat eerder ook al dachten, maar het zal er zeker van komen!
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
't word erg
Men ondervindt al dat particulieren op hun tandvlees beginnen te zitten en minder nieuwe wagens kopen. Onlangs bij een grote verdeler van Peugeot, Ford en Toyota gehoord dat de showroomverkoop van nieuwe wagens aan particuliere klanten sterk aan het zakken is, gelukkig nog ten voordele van de fleetverkoop. De reden laat zich raden : men begint zijn geld te tellen. Via bedrijven is het soms wel nog fiscaal aantrekkelijk om een wagen te krijgen, dus vandaar de stijgende fleetverkoop. Tegenwoordig zitten zelfs die "massamerken" aan 60 % fleet en 40 % particulier. Weeral een teken aan de wand.
Men ondervindt al dat particulieren op hun tandvlees beginnen te zitten en minder nieuwe wagens kopen. Onlangs bij een grote verdeler van Peugeot, Ford en Toyota gehoord dat de showroomverkoop van nieuwe wagens aan particuliere klanten sterk aan het zakken is, gelukkig nog ten voordele van de fleetverkoop. De reden laat zich raden : men begint zijn geld te tellen. Via bedrijven is het soms wel nog fiscaal aantrekkelijk om een wagen te krijgen, dus vandaar de stijgende fleetverkoop. Tegenwoordig zitten zelfs die "massamerken" aan 60 % fleet en 40 % particulier. Weeral een teken aan de wand.
Wie gaat ervan wakker liggen dat een particulier minder auto's koopt. Het aandeel van de fleetmarkt is nog nooit zo hoog geweest als vandaag, iedereen heeft bij wijze van spreken vandaag een firmawagen.
Bij Peugeot of Ford merken ze dat misschien wel al, Audi bijvoorbeeld zal er niet van wakker liggen. Zij hebben 't afgelopen jaar nog nooit zoveel auto's verkocht in hun geschiedenis.
Dus wat maakt het uit dat de particulier geen auto's meer koopt? Via de fleetmarkt verkopen ze iedere 4 jaar een nieuwe die dan nog is met de tankkaart onbeperkt rijdt, daar wordt al zeker niet gekeken op een litertje diesel meer of minder. Opnieuw in 't voordeel van de oliegastjes
Comment