Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1.0 benzinewagen al eerste auto?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• 1.0 benzinewagen al eerste auto?

Ik ben (nog steeds) op zoek naar een auto, bugdet rond de € 10 000. Ik wou voor een occasie gaan met een 1.3 of een 1.4 benzinemotor, maar op een ander (niet -auto-)forum werd mij de Toyota IQ aangeraden. Met de promotie die nu loopt, kan ik die nieuw kopen. Binnen mijn budget, zeer zuinig, met eco-premie en 5 jaar garantie. Ook de verzekering en belastingen voor die wagen zijn laag (wat ik niet onbelangrijk vind) en de wagen zou veiliger zijn dan de Aygo. Ook de C1, de Peugeot 107 en andere wagens met dezelfde motor zijn nieuw betaalbaar voor mij.
    Nu heb ik serieus mijn twijfels over de prestaties van de 1.0 benzinemotor op de snelweg en op bergachtige wegen. Geen probleem omdat de wagen zo licht is, heeft iemand me verteld, maar op internet vind ik daar geen afdoende informatie van terug.
    Mijn gevoel en de zeer beperkte kennis die ik (dankzij dit forum) tot nu toe van wagens heb, zegt mij om voor een zwaardere motor te gaan. Ik ben niet echt gek van het uitzicht van de IQ en rijdt naar gevoel liever in een grotere wagen, maar als de IQ zijn belofte waarmaakt valt dat misschien te overwegen.
    Kan het volgens jullie, een 1.0 die probleemloos in alle verkeer, onder alle onstandigheden gemakkelijk en zonder moeite rijdt?

Alleen een proefrit kan u het antwoord bieden.

Comment

Volgeladen en in de bergen gaat zo'n kleine motor inderdaad moeite moeten doen, maar als je bereid bent om in zo'n geval even van het linkervak af te gaan en tussen het tragere verkeer omhoog te kruipen, is er nog geen probleem. Ik heb zelf jaren met een 34pk sterke bolide rondgereden, en ik zou er geen probleem mee hebben om dit opnieuw te doen. De 1.0 blokjes van Toyota zijn erg betrouwbaar en betaalbaar, zowel in onderhoud als in taksen / verzekeringen, bovendien krijg je 5 jaar garantie. Als het financiële plaatje doorweegt in je beslissing, denk ik dat je met een Aygo / IQ een erg goede koop kan doen...
      Anders moet je er eens eentje gaan testrijden?
      Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Epagneul Bekijk Berichten
        Kan het volgens jullie, een 1.0 die probleemloos in alle verkeer, onder alle onstandigheden gemakkelijk en zonder moeite rijdt?
        op de snelweg zal het toch wel minder zijn. Weinig vermogen en een korte wielbasis verbergt ge niet; al valt er vast best mee te leven.

Ik zou persooniljk voor een iets grotere auto gaan. Een clio 1.4 of swift 1.3 daar dat toch wat meer auto is. Groter voor en achter, groter koffer, wat langere wielbasis, wat grotere motor...
        2de hands zijn die voor minder als het budget te vinden dus de extra tax en verbruik betaalt ge dan met het overschot.

Ik heb nooit met een iq gereden maar volgens mij is dat op langere termijn toch niet alles

Comment

Vanbinnen zijn die IQ's echt wel knap voor zo'n klein autootje - stap daarna in een Aygo/C1/107 en het verschil is groot naar mijn mening. Verder schijnt de 1.0 er geen ondergemotoriseerde auto van te maken, alhoewel je natuurlijk bij momenten misschien wat meer moet anticiperen, maar dat kan evengoed het geval zijn voor een occasie met 1.3 of 1.4 motor (die ik persoonlijk niet zo snel zou verkiezen boven een iQ, met zijn lage running cost).
          Testrijden en je weet het.

Comment

Dat is nu exact mijn vrees, dat áls de IQ 1.0 de alle terrein aankan, dat dat na enkele jaren niet meer zo zal zijn. Ik heb al te veel C1's en Corsa's met lichte motor zien rondrijden die na een paar jaar aan een stuk moeite moeten doen in normaal verkeer.
            Dat klopt toch wel degelijk, dat een auto het na een aantal jaar moeikijker krijgt?

Comment

Dat klopt toch wel degelijk, dat een auto het na een aantal jaar moeikijker krijgt?
              een heel klein beetje na veel jaren. Gaat ge normaal niet echt merken of pas na 10-20 jaar.

Comment

Dat is nu exact mijn vrees, dat áls de IQ 1.0 de alle terrein aankan, dat dat na enkele jaren niet meer zo zal zijn. Ik heb al te veel C1's en Corsa's met lichte motor zien rondrijden die na een paar jaar aan een stuk moeite moeten doen in normaal verkeer.
                met een 1.0 valt best te leven. Vraag is vooral of ge zin hebt om nooit deftig vooruit te komen als ge het gas in duuwt of al buiten adem te zijn op de snelweg voor ge aan 120 zit. Als u dat niet stoort is er niet echt een probleem met zo een motor, tenzij ge veel snelweg doet, daar is dat gewoon niet voor gemaakt.
                Het enige wat wel kan is dat hij het minder lang uithoudt dan bv een vergelijkbare 1.4 omdat hij harder moet werken in vergelijking, bv maar 250 000 km ipv 300 000. Maar gezien het hier om een toyota gaat en een erg lichte auto zal dat niet zo een probleem zijn.

paar auto's waar ik aan zou denken:

AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt

AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt

...
                Last edited by GeeZer; 04/04/2011, 11:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                  op de snelweg zal het toch wel minder zijn. Weinig vermogen en een korte wielbasis verbergt ge niet; al valt er vast best mee te leven.

Ik zou persooniljk voor een iets grotere auto gaan. Een clio 1.4 of swift 1.3 daar dat toch wat meer auto is. Groter voor en achter, groter koffer, wat langere wielbasis, wat grotere motor...
                  2de hands zijn die voor minder als het budget te vinden dus de extra tax en verbruik betaalt ge dan met het overschot.

Ik heb nooit met een iq gereden maar volgens mij is dat op langere termijn toch niet alles
                  met een 1.0 valt best te leven. Vraag is vooral of ge zin hebt om nooit deftig vooruit te komen als ge het gas in duuwt of al buiten adem te zijn op de snelweg voor ge aan 120 zit. Als u dat niet stoort is er niet echt een probleem met zo een motor, tenzij ge veel snelweg doet, daar is dat gewoon niet voor gemaakt.
                  Het enige wat wel kan is dat hij het minder lang uithoudt dan bv een vergelijkbare 1.4 omdat hij harder moet werken in vergelijking, bv maar 250 000 km ipv 300 000. Maar gezien het hier om een toyota gaat en een erg lichte auto zal dat niet zo een probleem zijn.

paar auto's waar ik aan zou denken:

...

Dit zijn idd de auto's waar ik aan dacht voor iemand mij de IQ suggereerde.
                  Ik ben geen snelheidsduivel, ik ben een voorzichtige chauffeeru en hou me zo veel mogelijk aan de snelheidslimiet. Ik ben bang om een auto te kopen die idd plankgas gedrukt moet worden om met veel moeite120 te halen. Ik wil graag een wagen die gemakkelijk rijdt.
                  Ik heb een paar keer met een dieselversie van Clio uit 2006 gereden en die reed 'vanzelf', in ergelijking met de slecht afgesteld Toyota van mijn ouders. Ik vond hem ook beter rijden met dan de Citroën C3 van de rijschool. In de ardennen deed hij het prima, ik weet wel niet welke motor daarin zat. Zoiets zou ik nu graag willen, maar -vanwege weinig kilometers- in benzineversie.
                  Nu ik heb me laten vertellen dat een zwaardere motor soms meer toeren draait aan 120 dan een minder zware. Kan iemand me vertellen waaraan dat ligt en of dat te voorspellen valt?

Comment

Ik zou een suzuku swift 1.3 nemen

Comment

Ik heb dit weekend met een IQ gereden en dat was een drama . voor mij was de zitpositie slecht, ik zat met mijn hoofd tegen het dak en voelde me er imo niet veilig in, mijn knieën zijn de bumpers volgens mij, de pedalen stonden raar opgesteld ( de gaspedaal stond pcies horizontaal), en een 4 zitter is het zeker niet zoals er gezegd wordt. Met uw budget zou ik voor een corsa, fiesta, e.d. gaan. Ze zijn toch wat ruimer en geven mij een veiliger gevoel dan zo'n koekendoos.
                      BMW X5 45e

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                        Ik heb dit weekend met een IQ gereden en dat was een drama . voor mij was de zitpositie slecht, ik zat met mijn hoofd tegen het dak en voelde me er imo niet veilig in, mijn knieën zijn de bumpers volgens mij, de pedalen stonden raar opgesteld ( de gaspedaal stond pcies horizontaal), en een 4 zitter is het zeker niet zoals er gezegd wordt. Met uw budget zou ik voor een corsa, fiesta, e.d. gaan. Ze zijn toch wat ruimer en geven mij een veiliger gevoel dan zo'n koekendoos.
                        'Koekendoos', dat gevoel heb ik al bij een Corsa.
                        Welke motor zat er in die IQ? Heb je op de snelweg/autobaan gereden? Had je last van te weinig zijzicht?

Comment

ik heb ooit eens met een aygo gereden, ook de 1.0 benzine.. en ik had toen ook net hetzelfde gevoel.. lawaaierige motor ook..

dus wat moet dat dan niet zijn met zo'n iQ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sink Bekijk Berichten
                            ik heb ooit eens met een aygo gereden, ook de 1.0 benzine.. en ik had toen ook net hetzelfde gevoel.. lawaaierige motor ook..

dus wat moet dat dan niet zijn met zo'n iQ
                            De IQ zou stiller zijn dan de Aygo, maar vooral veiliger. Het dak van de Aygo is niet om over naar huis te schrijven, daarmee zou ik me nooit op de snelweg wagen.

Comment

Dit zijn idd de auto's waar ik aan dacht voor iemand mij de IQ suggereerde.
                              Ik ben geen snelheidsduivel, ik ben een voorzichtige chauffeeru en hou me zo veel mogelijk aan de snelheidslimiet. Ik ben bang om een auto te kopen die idd plankgas gedrukt moet worden om met veel moeite120 te halen. Ik wil graag een wagen die gemakkelijk rijdt.
                              Ik heb een paar keer met een dieselversie van Clio uit 2006 gereden en die reed 'vanzelf', in ergelijking met de slecht afgesteld Toyota van mijn ouders. Ik vond hem ook beter rijden met dan de Citroën C3 van de rijschool. In de ardennen deed hij het prima, ik weet wel niet welke motor daarin zat. Zoiets zou ik nu graag willen, maar -vanwege weinig kilometers- in benzineversie.
                              Nu ik heb me laten vertellen dat een zwaardere motor soms meer toeren draait aan 120 dan een minder zware. Kan iemand me vertellen waaraan dat ligt en of dat te voorspellen valt?
                              Over het algemeen draait een grotere motor net minder toeren, maar het grootste verschil zit hem in het feit of je een 6e versnelling hebt of niet, helaas is dat bij kleinere hatchbacks meestal niet zo.

Comment

Over het algemeen draait een grotere motor net minder toeren, maar het grootste verschil zit hem in het feit of je een 6e versnelling hebt of niet, helaas is dat bij kleinere hatchbacks meestal niet zo.
                                Een te lichte motor draait veel toeren en dat is op te lossen door, als er geen zesde versnelling aanwezig is, een zwaardere motor te kopen in dezelfde auto. Maar als die motor te zwaar is draait die dan ook weer te veel toeren bij afwezigheid van een zesde versnelling. Klopt dat zo?

Comment

'Koekendoos', dat gevoel heb ik al bij een Corsa.
                                  Welke motor zat er in die IQ? Heb je op de snelweg/autobaan gereden? Had je last van te weinig zijzicht?
                                  Motor geen idee, was een auto van klant. Het was wel een benzine. Hij was redelijk vlot maar als ge dat gevoel al bij een corsa hebt geloof mij dan moet ge zeker niet met een IQ rijden . Ik heb er enkel zone 50 mee gereden maar het zicht 3/4 naar achter was ook niet om naar huis te schrijven. Het enige voordeel hieraan was dat er gemakkelijk parkeerplaats mee is te vinden op het Antwerpse Zuid
                                  BMW X5 45e

Comment

De IQ zou stiller zijn dan de Aygo, maar vooral veiliger. Het dak van de Aygo is niet om over naar huis te schrijven, daarmee zou ik me nooit op de snelweg wagen.
                                    Als ge langs achter zou aangereden worden in de IQ of de Aygo, dan kies ik toch voor de aygo hoor . zit net beetje meer ruimte achter dan die iq
                                    BMW X5 45e

Comment

Motor geen idee, was een auto van klant. Het was wel een benzine. Hij was redelijk vlot maar als ge dat gevoel al bij een corsa hebt geloof mij dan moet ge zeker niet met een IQ rijden . Ik heb er enkel zone 50 mee gereden maar het zicht 3/4 naar achter was ook niet om naar huis te schrijven. Het enige voordeel hieraan was dat er gemakkelijk parkeerplaats mee is te vinden op het Antwerpse Zuid
                                      Oké, bedankt!

Comment

Een 5 bak is niet perse slecht, 6 is alleen beter als ge op de snelweg weinig toeren wilt maken. Maar in deze klasse van auto's vindt ge dat weinig, de meeste hebben 5 versnellingen.
                                        Als ge iets vindt met 6 versnellingen en de auto staat u voor de rest aan zou ik het zeker als pluspunt zien, maar ik zou er geen vereiste van maken in deze klasse omdat ge er zo weinig hebt en een 5 bak met een beetje een deftige motor ook goed is.

Comment

Working...
                                        X