Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wagen van de zaak

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door chevy Bekijk Berichten
    Nu weet ik niet of dat een bvba gaat worden, volgens mijn stiefvader moet je dan op voorhand 750000BEF hebben!? Als dat zo is, zal het dus al ni zijn.
    Je moet 1/3e van die 750.000 BEF hebben ja, om als kapitaal te leggen, 6200€ moet je leggen om een BVBA op te richten. Misschien best daar even mee wachten tot je ziet hoe de zaak draait

We zouden dus graag dat 'speelgoedje' op naam van de zaak kopen. Ik had een Opel Speedster in gedachten. Omdat ze toch met weinig moet sleuren wordt da mss wel aanvaard? Nu worden die niet meer nieuw gemaakt, maar af en toe vind je er één waar 'btw aftrekbaar' bijstaat als tweedehands. Als ik het goed begrepen heb, is het dat dus waar we naar moeten zoeken?
    Ja idd, en qua prijs is dat ook nog een vrij bescheiden voertuig, t is geen lambo of ferrari he, dus da mag geen probleem zijn.

Stel dat die 25000€ kost en er bij staat btw aftrekbaar, dan moeten we wel nog altijd eerst die 25000€ ophoesten? Of heb ik dat verkeerd verstaan? BIV,taksen en verzekering is dan op kosten van de zaak, just?
    Alles is op kosten van de zaak. In die 25.000 zit dus 4338€ btw, en daar kan je de helft van recupereren, zijnde 2169€. Die auto kost je dus 22727€. Die koop je volledig op de zaak (liefst met financiering ) en als je vrouw bv 6/7 werkt en klanten aan huis doet mag je die auto 6/7 inbrengen maal de fiscale beperking voor autos .

Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar weet daar dus echt nougabollen van.
    ikke ook ni 8 jaar terug

Comment

De boekhouding doen, de jaarrekening opstellen, BTW- en belastingaangiften invullen kan je perfect zelf doen, maar je moet toch wel een zekere basiskennis boekhouden hebben om het tot een goed einde te brengen. Anders zou de eerste controle van belastingen of BTW wel eens een zeer dure kunnen zijn.

Naast het invullen van de formulieren moet je ook rekening houden met het fiscale aspect. De wijze waarop je sommige zaken boekt, kan op het einde van het jaar een serieus verschil betekenen voor de winst die je gemaakt hebt en dus de belastingen die je moet betalen.

Comment

... Maar ik ga mee in de zaak, omdat zij haar diploma van bedrijfsbeheer ni heeft en ik wel. Nu weet ik ni of da nadelige gevolgen heeft op mijn gewone job? ....
        Dat hangt er een beetje van af of je in een situatie zit waarin je weerverlet oid hebt. Als je bvb samenwoont met een zelfstandige of zelfstandig bent in bijberoep (zoals bij jou dan), vervalt je recht op weerverlet.
        Powered by Detroit Diesel.

Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pdh Bekijk Berichten
          De wijze waarop je sommige zaken boekt, kan op het einde van het jaar een serieus verschil betekenen voor de winst die je gemaakt hebt en dus de belastingen die je moet betalen.
          dat niet alleen, de aangiften worden de dag van vandaag meer en meer (relatief begrip in België ) met de computer gecontroleerd

het programma van de fiscus werkt met "data-mining", zijnde het opsporen van anomaliën in de aangiftes, als jij dus in al je goedgelovigheid zelf je aangifte opstelt maar begint te knoeien met bijvoorbeeld codes, loop je een grotere kans dat ze jouw aangifte er uit halen voor verder onderzoek en dat ze dan bijvoorbeeld zeggen, "tiens, een opel speedster voor een kapperszaak?"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
            Je moet 1/3e van die 750.000 BEF hebben ja, om als kapitaal te leggen, 6200€ moet je leggen om een BVBA op te richten. Misschien best daar even mee wachten tot je ziet hoe de zaak draait.

Alles is op kosten van de zaak. In die 25.000 zit dus 4338€ btw, en daar kan je de helft van recupereren, zijnde 2169€. Die auto kost je dus 22727€. Die koop je volledig op de zaak (liefst met financiering ) en als je vrouw bv 6/7 werkt en klanten aan huis doet mag je die auto 6/7 inbrengen maal de fiscale beperking voor autos .

Ah dus je moet ni op voorhand beslissen of je bvba gaat opstarten, je kan da nog veranderen?

Ok, dat 2de kan ik volgen, maar ( ) die 22727€ komt dus ni van onze spaarcenten bij wijze van spreken? Met andere woorden, da's geen persoonlijke lening die bvb van mijn vast loon (van De Lijn) wordt afgehouden? Die gaat van het 'loon' van mijn vrouw?
            En wat is dat met dat leasen? Is da voordeliger of zo?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
              Dat hangt er een beetje van af of je in een situatie zit waarin je weerverlet oid hebt. Als je bvb samenwoont met een zelfstandige of zelfstandig bent in bijberoep (zoals bij jou dan), vervalt je recht op weerverlet.
              weerverlet oid = chinees voor mij. We zijn getrouwd trouwens.

Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
              dat niet alleen, de aangiften worden de dag van vandaag meer en meer (relatief begrip in België ) met de computer gecontroleerd

het programma van de fiscus werkt met "data-mining", zijnde het opsporen van anomaliën in de aangiftes, als jij dus in al je goedgelovigheid zelf je aangifte opstelt maar begint te knoeien met bijvoorbeeld codes, loop je een grotere kans dat ze jouw aangifte er uit halen voor verder onderzoek en dat ze dan bijvoorbeeld zeggen, "tiens, een opel speedster voor een kapperszaak?"

Waarom ni, zouden ze daar problemen van maken? Tenslote moet ze ni veel vervoeren buiten haar scharen en wa kleuringen. Kan dus wel in een Speedster me dunkt?

Ow ja, mag ik daar dan zelf ook mee rijden bvb? Of mag die echt enkel gebruikt worden om naar de bommakes te gaan?

Comment

Controleurs zijn ook maar mensen en wanneer zij voor de deur een dure sportwagen of luxewagen zien staan op kosten van de zaak dan gaat 90% hiermee toch rekening houden bij de controle. Men gaat dan andere onkosten beter nakijken of meer vragen stellen. Nu wanneer alles in orde is, is alles in orde en daarmee uit.

Wat belangrijk is, is de verhouding van het totaal van de autokosten met de omzet. Een Bentley kan perfect in een bedrijf met een omzet van 200 miljoen euro, maar niet wanneer je maar een omzet hebt van 50.000 euro. Er is recent een uitspraak geweest over een doktersvennootschap (man en vrouw allebei dokter) die al jaren verlieslatend was omdat op de BVBA twee Porsches stonden. Het echtpaar werkte in een ziekenhuis en had daar een vast inkomen, maar geen recht op een "bedrijfswagen", en dat hadden ze opgelost met die BVBA voor de enkele privéconsultaties die ze deden. De rechtbank heeft hier de fiscus gelijk gegeven.

Er is ook een zaak geweest waarbij iemand een eigen racestal had en de kosten opliepen tot meer dan 30% van de omzet. Omdat die man actief was in de automobielsector met accessoires en dergelijke heeft de rechter geoordeeld dat het toegelaten was als vorm van publiciteit. De Ferrari van de man heeft wel nooit een circuit van dichtbij gezien...

Twee (of meer) auto's kan op voorwaarde dat ze voor verschillende doeleinden dienen. Een lichte vracht of bestelwagen om te leveren, een sportwagen voor klantenbezoek (je moet toch een beetje uitstraling hebben bij de klanten) en een luxewagen wanneer je met klanten gaat eten. Drie Porsches in verschillende kleuren naargelang je stemming van de dag kan dan weer niet. Altijd geldt dat de verhouding kosten/omzet/winst belangrijk is.

Comment

weerverlet oid = chinees voor mij. We zijn getrouwd trouwens.
                  ...

Als je getrouwd bent, dan woon je toch samen met je vrouw?

Comment

Waarom ni, zouden ze daar problemen van maken? Tenslote moet ze ni veel vervoeren buiten haar scharen en wa kleuringen. Kan dus wel in een Speedster me dunkt?

Ow ja, mag ik daar dan zelf ook mee rijden bvb? Of mag die echt enkel gebruikt worden om naar de bommakes te gaan?
                    Als jij ook in de zaak zit, mag jij daar ook mee rijden. En aangezien het een personenwagen is, dan mag je er zowiezo mee rijden. Personenswagens zijn namelijk max 50% aftrekbaar.

Als je kapper bent en je wil een Speedster gebruiken valt dat mss een beetje op. Maar aangezien je geen nieuwe koopt (kan ook niet meer) valt dat argument al weg. Het is (in theorie) niet de naam van de auto of soort van de auto die bepaald of het aanvaard wordt of niet maar het bedrag dat de auto vertegenwoordigt.

Als het is voor je profijt ben je steeds beters met een lichte vracht.

Comment

Controleurs zijn ook maar mensen en wanneer zij voor de deur een dure sportwagen of luxewagen zien staan op kosten van de zaak dan gaat 90% hiermee toch rekening houden bij de controle. Men gaat dan andere onkosten beter nakijken of meer vragen stellen. Nu wanneer alles in orde is, is alles in orde en daarmee uit.

Wat belangrijk is, is de verhouding van het totaal van de autokosten met de omzet. Een Bentley kan perfect in een bedrijf met een omzet van 200 miljoen euro, maar niet wanneer je maar een omzet hebt van 50.000 euro. Er is recent een uitspraak geweest over een doktersvennootschap (man en vrouw allebei dokter) die al jaren verlieslatend was omdat op de BVBA twee Porsches stonden. Het echtpaar werkte in een ziekenhuis en had daar een vast inkomen, maar geen recht op een "bedrijfswagen", en dat hadden ze opgelost met die BVBA voor de enkele privéconsultaties die ze deden. De rechtbank heeft hier de fiscus gelijk gegeven.

Er is ook een zaak geweest waarbij iemand een eigen racestal had en de kosten opliepen tot meer dan 30% van de omzet. Omdat die man actief was in de automobielsector met accessoires en dergelijke heeft de rechter geoordeeld dat het toegelaten was als vorm van publiciteit. De Ferrari van de man heeft wel nooit een circuit van dichtbij gezien...

Twee (of meer) auto's kan op voorwaarde dat ze voor verschillende doeleinden dienen. Een lichte vracht of bestelwagen om te leveren, een sportwagen voor klantenbezoek (je moet toch een beetje uitstraling hebben bij de klanten) en een luxewagen wanneer je met klanten gaat eten. Drie Porsches in verschillende kleuren naargelang je stemming van de dag kan dan weer niet. Altijd geldt dat de verhouding kosten/omzet/winst belangrijk is.
                      Maar een bentley kan je toch ni vergelijken met een wagen van 25000€? In de rest kan ik je wel volgen.

Als je getrouwd bent, dan woon je toch samen met je vrouw?

Meestal wel ja.

Nee, ik dacht dat je bedoelde samenwonend. Dacht mss dat dat verschil gaf met getrouwd. Mijn stiefvader vreesde ook dat we wel een bvba gingen moeten oprichten, omdat we met 2 zijn. Al kon da schelen omdat we dus getrouwd zijn. Maar dieje man kent er eigelijk weinig van.

Comment

Ah dus je moet ni op voorhand beslissen of je bvba gaat opstarten, je kan da nog veranderen?

Ok, dat 2de kan ik volgen, maar ( ) die 22727€ komt dus ni van onze spaarcenten bij wijze van spreken? Met andere woorden, da's geen persoonlijke lening die bvb van mijn vast loon (van De Lijn) wordt afgehouden? Die gaat van het 'loon' van mijn vrouw?
                        En wat is dat met dat leasen? Is da voordeliger of zo?
                        Iemand betaalt de auto, ofwel doe je het zelf met spaarcenten (die je aan de zaak leent en later terug krijgt wanneer de zaken goed gaan), ofwel de bank. De bank is geen liefdadigheidsinstelling en zeker bij een beginnende zaak zal men toch wel waarborgen vragen om zeker te zijn dat de lening wordt terugbetaald. Dus bij problemen met de zaak kan je toch nog persoonlijk worden aangesproken.

Comment

als jij ook oprichter/zaakvoerder bent, mag jij uiteraard ook met die wagen rijden

met die speedster is uiteraard niets mis (zoals al eerder gezegd, de opportuniteit van de kosten mag niet beoordeeld worden), maar "sportwagen" en "benzine", dat slikken die controleurs zo moeilijk en dan worden ze lastig
                          koop bij manier van spreken een mercedes vito 3.0cdi met alles erop en eraan voor 30.000 euro, gaat geen controleur over vallen

Comment

Als jij ook in de zaak zit, mag jij daar ook mee rijden. En aangezien het een personenwagen is, dan mag je er zowiezo mee rijden. Personenswagens zijn namelijk max 50% aftrekbaar.

Als je kapper bent en je wil een Speedster gebruiken valt dat mss een beetje op. Maar aangezien je geen nieuwe koopt (kan ook niet meer) valt dat argument al weg. Het is (in theorie) niet de naam van de auto of soort van de auto die bepaald of het aanvaard wordt of niet maar het bedrag dat de auto vertegenwoordigt.

Als het is voor je profijt ben je steeds beters met een lichte vracht.

Maar een lichte vracht gaat ni zo snel en da's nou net onze bedoeling.

Zou het verstandiger zijn om het speelgoedje privé te kopen en de gezinswagen op naam van de zaak?

Comment

Iemand betaalt de auto, ofwel doe je het zelf met spaarcenten (die je aan de zaak leent en later terug krijgt wanneer de zaken goed gaan), ofwel de bank. De bank is geen liefdadigheidsinstelling en zeker bij een beginnende zaak zal men toch wel waarborgen vragen om zeker te zijn dat de lening wordt terugbetaald. Dus bij problemen met de zaak kan je toch nog persoonlijk worden aangesproken.
                              indien je eigen gelden aanwendt voor de zaak (vb. spaargeld ter beschikking stellen voor de aankoop van een bedrijfswagen), kan je deze boeken in een rekening-courant (een soort lening aan je vennootschap)
                              die kan de vennootschap maandelijks/jaarlijks aan u terugbetalen verhoogd met een marktconforme rente, en het mooie is dat dat volledig als een kost voor de vennootschap wordt geboekt (drukt de winst)

veel eleganter/interssanter om geld uit de vennootschap te halen dan via bezoldigingen of dividenden!

Comment

Leasen blijft altijd duurder dan een financiering bij de bank.

Hou er wel rekening mee dat de boekhoudkosten bij een BVBA rond de 3000 a 400 euro per jaar liggen, zonder BVBA zal je met max 1500 euro toekomen.

Een BVBA is interessant als je voldoende gekend geld inbrengt,om naast je wedde die je je toekent ook nog bv een goepsverzekering aangaat.

Kappers hebben echter veel zwart geld he

Comment

Ik denk ook niet dat het de bedoeling is om vanaf dag 1 die wagen te kopen. Al zou ik dat wel willen. Lijkt me nogal riskant, ni? Eerst zien dat de zaak goed draait denk ik.

Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                                  als jij ook oprichter/zaakvoerder bent, mag jij uiteraard ook met die wagen rijden

met die speedster is uiteraard niets mis (zoals al eerder gezegd, de opportuniteit van de kosten mag niet beoordeeld worden), maar "sportwagen" en "benzine", dat slikken die controleurs zo moeilijk en dan worden ze lastig
                                  koop bij manier van spreken een mercedes vito 3.0cdi met alles erop en eraan voor 30.000 euro, gaat geen controleur over vallen

Dus die mannen zien Speedster staan en weten, of gaan zoeken wat voor wagen dat precies is? Ik ken of heb zeker al enkele mensen gweten die een sportwagen op de zaak kopen, vraag me af hoe die dat dan doen.

Comment

Maar een bentley kan je toch ni vergelijken met een wagen van 25000€? In de rest kan ik je wel volgen.
                                    Klopt, maar je moet het in verhouding zien. Hoeveel omzet zal de kapperszaak per jaar draaien? Je hebt wel het voordeel dat je als kapper maar een zeer kleine investering hebt in materiaal en dergelijke. Hoe meer klanten je echtgenote kapt, hoe groter de omzet en hoe meer winst. De enige echte kosten zijn de scharen, de kammen, de haardrogers en de haarprodukten. Alle andere kosten heb je zelf in de hand: huur, haar loon/vergoeding, auto,... en daar kan je in geven en in nemen. Zoals reeds gezegd is het belangrijk om een financieel plan te hebben met realistische bedragen wat betreft opbrengsten en kosten en te kijken waar je eindigt. Het is belangrijk om jezelf niet "rijk" te rekenen. Wanneer jouw echtgenote vakantie neemt of ziek wordt, zijn er geen opbrengsten meer, maar de kosten blijven lopen. Dus je moet ook zorgen dat je reserves opbouwt en niet alles uitgeeft (bv. na een jaar de Speedster vervangen door een Boxster)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
                                      Leasen blijft altijd duurder dan een financiering bij de bank.

Hou er wel rekening mee dat de boekhoudkosten bij een BVBA rond de 3000 a 400 euro per jaar liggen, zonder BVBA zal je met max 1500 euro toekomen.

Een BVBA is interessant als je voldoende gekend geld inbrengt,om naast je wedde die je je toekent ook nog bv een goepsverzekering aangaat.

Kappers hebben echter veel zwart geld he
                                      Mja, over da laatste wou ik het hier nu ni teveel hebben, maar idd....

Vandaar mijn vraag of die wagen kan gekocht worden met eigen centen. Maar volgens Faust blijkbaar ni zo'n goed idee.

Comment

Klopt, maar je moet het in verhouding zien. Hoeveel omzet zal de kapperszaak per jaar draaien? Je hebt wel het voordeel dat je als kapper maar een zeer kleine investering hebt in materiaal en dergelijke. Hoe meer klanten je echtgenote kapt, hoe groter de omzet en hoe meer winst. De enige echte kosten zijn de scharen, de kammen, de haardrogers en de haarprodukten. Alle andere kosten heb je zelf in de hand: huur, haar loon/vergoeding, auto,... en daar kan je in geven en in nemen. Zoals reeds gezegd is het belangrijk om een financieel plan te hebben met realistische bedragen wat betreft opbrengsten en kosten en te kijken waar je eindigt. Het is belangrijk om jezelf niet "rijk" te rekenen. Wanneer jouw echtgenote vakantie neemt of ziek wordt, zijn er geen opbrengsten meer, maar de kosten blijven lopen. Dus je moet ook zorgen dat je reserves opbouwt en niet alles uitgeeft (bv. na een jaar de Speedster vervangen door een Boxster)

Ze hebben me eens verteld dat je officieel best gewoon net uit de kosten kan komen.

Comment

Maar een lichte vracht gaat ni zo snel en da's nou net onze bedoeling.

Zou het verstandiger zijn om het speelgoedje privé te kopen en de gezinswagen op naam van de zaak?

Dan moet je in de eerste plaats afwegen wat economisch het beste is. Ik zou idd ook de gezinswagen op naam van de zaak zetten. De Speedster heb je dan voor wanneer de zon schijnt. Want je mag ook privé met een personenwagen van de zaak rijden.

Je zou dan ook je personenwagen op een relatief korte tijd afschrijven wegens omdat het geen nieuwe meer is.