Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wagen van de zaak

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Wij hebben ooit een controleur gehad die het erg belachelijk maakte. We hebben achteraf gehoord van een aantal collega's van hem dat hij ons wel zou gerust gelaten hebben moest hij een envelopje onder tafel gekregen hebben.

Enfin, die pee zag onze Benz (een doodsimpele C) staan en hij wist meteen genoeg zei hij. Je kan eigenlijk beter een Opel van 2 milj kopen als een Benz. of BMW van 1milj.
    Powered by Detroit Diesel.

Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
      Das niet waar. t is niet omdat je auto fiscaal afgeschreven is dat je je lopende kosten zoals benzine edm niet meer mag inbrengen he .
      Jaja, dat weet ik ook wel, ik had het over de afschrijving op de aanschaffingswaarde
      Als je in het voorbeeld terugvalt van 20.000 per jaar afschrijving naar 0, dan zal je het wel merken

Daarnaast kan je ook geen financieringskosten meer inbrengen als je auto volledig afbetaald is.

Comment

Elk individueel geval is verschillend, dat klopt.

Maar als eenmanszaak dok je in de hoogste schijf zo'n 54% af aan de belastingen. Ik vind dit persoonlijk hallucinant hoog.

Als bvba is dat maximum 34% en als je het een beetje slim speelt en voldoet aan de voorwaarden voor "verlaagd opklimmend tarief", dan is dat zelfs nog geen 25%.

Er zijn mogelijkheden zat om op een wettelijke en ficaalvriendelijke manier geld van de vennootschap naar privé te sluizen als je een creatieve boekhouder hebt.

Vergeet ook niet: als eenmanszaak ben je hoofdelijk aansprakelijk, m.a.w. er is geen onderscheid tussen privé- en zakelijk vermogen. In een worst case scenario (je weet maar nooit) kunnen schuldeisers bij manier van spreken 'uw huis onder uw gat verkopen'

Bij een bvba (en elke vennootschapsvorm) is zakelijk en privé-vermogen volledig gescheiden.
        Heb je een goed gevulde privé-rekening, dan kun je bij wijze van spreken met de glimlach failliet gaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
          Wij hebben ooit een controleur gehad die het erg belachelijk maakte. We hebben achteraf gehoord van een aantal collega's van hem dat hij ons wel zou gerust gelaten hebben moest hij een envelopje onder tafel gekregen hebben.

Enfin, die pee zag onze Benz (een doodsimpele C) staan en hij wist meteen genoeg zei hij. Je kan eigenlijk beter een Opel van 2 milj kopen als een Benz. of BMW van 1milj.
          Dan moet u die controleur maar eens vragen of hij nog gehoord heeft van "de verboden opportuniteitsbeoordeling". Dit betekent dat hij zich niet mag moeien met uw manier van bedrijfsvoering.

Wel opletten met Art.53 §10 (WIB 92) "Als beroepskosten worden niet aangemerkt: alle kosten in zover deze op onredelijke wijze de bereopsbehoeften overtreffen." Dus een Porsche kan voor problemen zorgen.
          Of u nu beter een Opel dan wel Mercedes koopt, daar mag de controleur zich NIET over uitspreken.

Comment

maar het is mij wel duidelijk dat je beter probeert dan het privé te kopen, want dan kan je er nog iets uitslepen.

Comment

Ik dacht dat benzine altijd 100% aftrekbaar was ongeacht de CO2....

Comment

Fout, ook benzine onderworpen aan co2 taks.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
                  Wel opletten met Art.53 §10 (WIB 92) "Als beroepskosten worden niet aangemerkt: alle kosten in zover deze op onredelijke wijze de bereopsbehoeften overtreffen." Dus een Porsche kan voor problemen zorgen.
                  Ik heb het er met mijn boekhouder nog over gehad vandaag. En dat is dus niet waar. Je moet gewoon zien dat het in verhouding is tot je omzet, en vooral, als je een enorm dure bak koopt, dat je em niet te snel afschrijft (dus geen Carrera Turbo kopen en op 4 jaar afschrijven bv, maar dan op 6 jaar). Hij heeft het nog nooit meegemaakt dat ze bij klanten van hem lastig doen over de autos, en er zitten daar ook een paar dikke bakken tussen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SPEEDMAN Bekijk Berichten
                    maar het is mij wel duidelijk dat je beter probeert dan het privé te kopen, want dan kan je er nog iets uitslepen.
                    Voilà dat is het
                    Je moet het eigenlijk zo zien:

Als privé persoon betaal je sowieso de volle pot voor alles.
                    Als vennootschap kan je heel wat in kosten steken.
                    Het klopt dat je hierin niet mag overdrijven maar je bent hoe dan ook beter af dan als particulier.

Het is niet aan de controleur om te oordelen welke wagen je nodig hebt voor uw zaak. Er is daar trouwens jurisprudentie over van een controleur die autokosten van een bedrijfsleider met een Ferrari verwierp. Die heeft dat aangevochten en gelijk gekregen voor de rechtbank.

Comment

Correctie,

hij heeft 1 keer een probleem gehad met de fiscus mbt autos. Dat was bij iemand die DRIE autos op zijn naam in de zaak had zitten, waaronder een dikke mercedes en een range rover ...

Tja ....

Comment

Je kan toch gerust een grote wagen en een sportwagen inbrengen dacht ik !

De grote wagen om goederen en klanten te vervoeren.

De sportwagen als "reclame" voor je zaak

Comment

Als je dat bij de fiscus aankaart als reclame, mag je er dan ook wel voor zorgen dat er reclame opplakt hoor, anders gaan ze er ni mee lachen

Comment

onlangs stond in "tips en advies belastingen" een verhaaltje van een immobiliënmakelaar die zowel een Jaguar en een Smartje op de zaak had staan

de controleur argumenteerde dat je maar met één auto tegelijk kunt rijden, en verwierp de jag-kosten (uiteraard de duurste) en weerhield de smart-kosten

de fiscus wou in deze niet plooien en uiteindelijk heeft de rechter getrancheerd dat het perfect mogelijk is in een eenhoofdige BVBA twee auto's in kosten te brengen

moet m.i. kunnen dus

Comment

Ne Smart.

Da is toch wel DE immo-auto bij uitstek he, als ik da zo op straat zie, das ongelofelijk

Comment

Ne Smart.

Da is toch wel DE immo-auto bij uitstek he, als ik da zo op straat zie, das ongelofelijk
                                die lease-tarieven zijn ook relatief gunstig, en het valt wel op in het straatbeeld

trouwens en aanvullend op post, bij opperationel leasing wordt de maandelijkse betaling uitgesplitst, t'is te zeggen al hetgeen financiering en (eventueel) brandstof is, is voor 100% aftrekbaar, onderhoud - verzekering - banden naargelang de uitstoot 60-75%

Comment

Brandstof is toch niet voor 100% aftrekbaar?

Het grote voordeel van leasen is dat je de btw niet moet voorfinancieren, das anders ook een serieus bedrag als je een dure wagen koopt. Maar voor de rest zit je toch met dezelfde aftrekbeperkingen?

Comment

Brandstof is toch niet voor 100% aftrekbaar?

Het grote voordeel van leasen is dat je de btw niet moet voorfinancieren, das anders ook een serieus bedrag als je een dure wagen koopt. Maar voor de rest zit je toch met dezelfde aftrekbeperkingen?
                                    ik bedoel voor 100% voor zover het beroepskilometers zijn

leasing is en blijft duur, heeft het voordeel van de BTW die in feite maandelijks verrekend wordt, is gewoon een huur dus kun je stoppen wanneer je wil (akkoord, afschrijvingen ook, maar dan eventueel meerwaardetaxatie) en wordt ook vaak gevraagd voor die aankoopoptie

Comment

Zeer interessante topic - waar ik nog lang niet aan toe ben

@topic'ers: boekhouder is interessant maar ik werk in bijberoep (dus simpele boekhouding). Velen hier op 't werk (boekhouders) zeggen dat ik de boekhouding perfect zelf kan voeren.

Nu voor een bijberoep met relatief kleine winst (kosten/inkomsten schelen niet fenomenaal veel - dmv verbruiksgoederen) is zoiets dan de moeite? Want ik heb mij al laten vertellen dat boekhouders €500 / kwartaal vragen en dat zou er bij mij niet meteen af kunnen ('t is te zeggen wil ik eraf doen).

Comment

Amai, merci voor de reacties. Al moet ik zeggen dat ik nog ni alles beet heb. Makkelijker zou zijn als ik het echt in mijn situatie uitleg. Maar weet ni wie hier allemaal meeleest, dus ik wil ni te veel details zetten.

Natuurlijk moeten we naar een boekhouder, maar had geen geduld, vandaar dat ik het hier al wou vragen.

Situatie is als volgt, mijn vrouw en ik hebben een huis gekocht, vanaf 1 juni kunnen we erin. Mijn vrouw zou dan een eigen kapsalon openen. Maar ik ga mee in de zaak, omdat zij haar diploma van bedrijfsbeheer ni heeft en ik wel. Nu weet ik ni of da nadelige gevolgen heeft op mijn gewone job? Maar ervan uitgaande dat dat niet zo is, zouden we dat dus samen doen, al zal mijn bijdrage beperkt blijven. Nu weet ik niet of dat een bvba gaat worden, volgens mijn stiefvader moet je dan op voorhand 750000BEF hebben!? Als dat zo is, zal het dus al ni zijn.

Ze zou dan ook aan huis gaan, voor de bommakes die ni meer tot bij ons geraken, en daar dus een wagen op naam van de zaak voor kopen. We hebben al een gezinswagen, en missen een 'speelgoedje'. We zouden dus graag dat 'speelgoedje' op naam van de zaak kopen. Ik had een Opel Speedster in gedachten. Omdat ze toch met weinig moet sleuren wordt da mss wel aanvaard? Nu worden die niet meer nieuw gemaakt, maar af en toe vind je er één waar 'btw aftrekbaar' bijstaat als tweedehands. Als ik het goed begrepen heb, is het dat dus waar we naar moeten zoeken?

Stel dat die 25000€ kost en er bij staat btw aftrekbaar, dan moeten we wel nog altijd eerst die 25000€ ophoesten? Of heb ik dat verkeerd verstaan? BIV,taksen en verzekering is dan op kosten van de zaak, just?

Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar weet daar dus echt nougabollen van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomClaessens Bekijk Berichten
                                          Zeer interessante topic - waar ik nog lang niet aan toe ben

@topic'ers: boekhouder is interessant maar ik werk in bijberoep (dus simpele boekhouding). Velen hier op 't werk (boekhouders) zeggen dat ik de boekhouding perfect zelf kan voeren.

Nu voor een bijberoep met relatief kleine winst (kosten/inkomsten schelen niet fenomenaal veel - dmv verbruiksgoederen) is zoiets dan de moeite? Want ik heb mij al laten vertellen dat boekhouders €500 / kwartaal vragen en dat zou er bij mij niet meteen af kunnen ('t is te zeggen wil ik eraf doen).

Nen boekhouder is ALTIJD een goei zaak. Of wil je dat beetje dat je verdient met je bijberoep volledig in rook zien opgaan bij de belastingen?
                                          Een boekhouder moet normaal factureren pro-rata het gepresteerde werk. Als jij maar 5 facturen per jaar hebt en hij rekent 500€ / kwartaal, dan is dat geen boekhouder maar een oplichter
                                          Ik heb een boekhouder voor mijn BVBA en die kost mij geen 500€ / kwartaal hoor.

En t zijn vaak de klein garnalen die het hardst worden uitgewrongen door de fiscus, omdat deze meestal makkelijke, doorzichtige dossiers hebben, weinig backing (lees, geen dure advocaten, of zelfs geen boekhouder om zich te verdedigen) en dus een makkelijkere prooi zijn dan een grote firma met vestigingen in het buitenland en allerhande fiscale constructies!

Comment

Working...
                                          X