Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Brussel krijgt 100 flitspalen
Aansluitend bij dit artikel
* Lijst flitspalen in Brussel
BRUSSEL - Tegen eind deze lente zullen honderd vaste flitspalen de snelheid van de weggebruikers in het Brussels Gewest in de gaten houden. De komende weken worden de laatste dertig nieuwe palen op kritieke plaatsen geïnstalleerd. Brussel krijgt acht nieuwe exemplaren, maar ook Anderlecht, Sint-Pieters-Woluwe, Evere, Ganshoren, Jette en Oudergem staan op de lijst.
oor een tiental palen is de exacte ligging nog niet vastgelegd.
De Brusselse weggebruikers hebben in 2006 de eerste dertig flitspalen zien verschijnen. Hun installatie was al in 2005 beslist.
Nog terwijl de eerste flitspalen geplaatst werden, viel de beslissing om in 2007 op nog eens een dertigtal plekken zo'n kastjes te installeren.
In de herfst van vorig jaar heeft de Brusselse minister van Mobiliteit, Pascal Smet (SP.A), het licht op groen gezet om ook het derde en laatste deel van het plan uit te voeren zodat men in totaal aan een honderdtal camera's komt. (yb)
Een lijst van alle flitspalen in Brussel vindt u op:
* Industrielaan-Paepsemlaan: 3 toestellen, beide richtingen, 50 km/u
* Sylvain Dupuislaan-Maria Groeninckx De Maylaan: beide richtingen, 50 km/u
* Ninoofsesteenweg-Prins van Luiklaan: beide richtingen, 50 km/u
2. Brussel
* Vuurkruisenstraat-Buissonnetsstraat: richt. Antwerpen, 50 km/u
* Koninklijk Parklaan-Kunstenaarsstraat: beide richtingen, 50 km/u
* Rooseveltlaan-Zoomlaan: beide richtingen, 50 km/u
* Groendreef-Rameurs: beide richtingen, 50 km/u
* Van Praetlaan-Auracariastraat: richt. centrum, 50 km/u
* Louizalaan-Vleurgatsesteenweg: beide richtingen, 50 km/u
* Anderlechtsepoort: richt. buitenwijken, 50 km/u
3-4. Elsene/St-Gillis
* Generaal Jacqueslaan-Kroonlaan: beide richtingen, 50 km/u
5. Etterbeek
* Louis Schmidtlaan-Hansen Soulielaan: beide richtingen, 50 km/u
* Sint-Michielslaan-Baron de Castrolaan: 50 km/u
* Louis Schmidtlaan-Waversesteenweg: beide richtingen, 50 km/u
6. Evere
* Leopold III-Jules Bordetlaan: beide richtingen, 70 km/u
* Leopold III-Vrijetijdslaan: beide richtingen, 70 km/u
* Leuvensesteenweg-Cicerolaan: 3 toestellen, beide richtingen, 50 km/u
7. Ganshoren
* Tentoonstellingslaan-Rivierenstraat: beide richtingen, 50 km/u
* Keizer Karellaan-Louios Bankengaarde: beide richtingen, 50 km/u
8. Jette
* Tentoonstellingslaan: beide richtingen, 50 km/u
* Lakenselaan-Jetselaan: richt. Basiliek, 50 km/u
* Jacques Sermonlaan, richt. Laken, 50 km/u
WILRIJK - De Vlaamse wegen worden nog dit jaar uitgerust met een tachtigtal digitale snelheidscamera’s. Dat hebben de Vlaamse ministers Crevits en Van Brempt dinsdag bekendgemaakt.
Voor de autosnelwegen werden dit jaar 20 locaties geselecteerd. Het gaat om onder meer de Antwerpse en de Brusselse Ring. Daarnaast zullen ook gewestwegen en wegen met kruispunten van snelheidscamera’s worden voorzien.
De ministers beklemtonen dat de flitspalen en snelheidscamera’s nodig zijn in de strijd voor meer verkeersveiligheid.
Onderzoek heeft aangetoond dat flitspalen het aantal verkeersongevallen met doden en gewonden doen dalen met 27 procent.
'Zolang er flitspalen nodig zijn om mensenlevens te redden, zullen we erin investeren', zei minister Van Brempt.
De snelheidscamera’s moeten tegen november operationeel zijn. Ook volgend jaar wordt er een gelijkaardig aantal snelheidscamera’s geïnstalleerd op de Vlaamse wegen. Het prijskaartje voor de camera’s bedraagt op jaarbasis ongeveer zes miljoen euro.
Het begint toch wel overdreven te worden in Vlaanderen...
Probeer maar eens over gewone wegen op lokaties die je niet kent te rijden in Vlaanderen:
- Vele beperkingen zijn niet duidelijk aangebracht (zone xx)
- Vele beperkingen zijn niet logisch: afhankelijk van of de lokale burgemeester pro-auto is: 90kmh, neutraal: 70kmh, anti-auto: 50kmh in gelijkaardige situaties
- In plaats van een gedoogbeleid te voeren op lokaties waar een hogere beperking op z'n plaats zou zijn gaat men extra gaan flitsen...
Best stresserend zo: als je denkt dat je je aan de beperking houdt lijkt dat al eens vaak zo traag dat je denkt dat je het bord dat het einde markeert gemist hebt (vele wegbeheerders schijnen te "vergeten" van dit te plaatsen). Als je dan wat sneller gaat rijden ben je nooit zeker of er geen flitspaal gaat staan om je eens goed liggen te hebben. Omgekeerd ben je ook nooit zeker of je geen bord met een lagere beperking gemist hebt en dat er geen flitspaal gaat staan... Je kan natuurlijk altijd en overal traag rijden, maar bon je kan ook gewoon thuis blijven.
Flitspalen en snelheidsbeperkingen hebben in Vlaanderen meer te zien met politiek dan met verkeersveiligheid lijkt mij...
En als er wat verkeer is beginnen velen al te beven als ze weten dat ze aan een flitspaal komen: Ze zitten al onder de toegelaten snelheid en dan gaan ze nog zonder reden remmen... Best Ergerlijk!
Momenteel staan er twintig actieve digitale snelheidscamera's langs Vlaamse autosnelwegen en later komen er nog twintig camera's bij op andere locaties naast autosnelwegen in Vlaanderen. Wanneer de camera's op de nieuwe locaties precies actief zijn, is nog niet duidelijk.
Op de nieuwe locaties kunnen zowel digitale als analoge toestellen gebruikt worden. Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits wijst er op dat voor deze nieuwe locaties digitale toestellen geleverd worden aan de federale politie. Voordeel van het gebruik van die digitale camera's is het feit dat het dynamische camera's zijn. Ze kunnen van op afstand aangepast worden aan een bepaalde snelheid.
Snelheid automatisch aanpassen
Zo is het mogelijk om bij smogalarm, wanneer de maximumsnelheid op bepaalde delen van de autosnelwegen in Vlaanderen wordt beperkt tot 90 kilometer per uur, de camera's aan te passen aan de maximum toegelaten snelheid van dat ogenblik.
Crevits maakte ook bekend dat er in de loop van de maand maart aankondigingsborden worden geplaatst voor de snelheidscamera's op autosnelwegen. Voor de nieuwe locaties zullen de borden gelijktijdig met de onbemande camera's geïnstalleerd worden. Crevits vindt die aankondigingsborden belangrijk "omdat het de bedoeling is om automobilisten te sensibiliseren om de opgelegde snelheidsbeperkingen om veiligheidsredenen te respecteren".
Minder ongevallen
Op die manier tracht de minister het aantal ongevallen terug te dringen. De locaties werden bovendien gekozen op basis van ongevallencijfers. (belga/adv)
Op die manier tracht de minister het aantal ongevallen terug te dringen. De locaties werden bovendien gekozen op basis van ongevallencijfers.
waarom staat die paal dan op de Ring van Brussel tussen Wemmel en Strombeek? Ik heb in de 15 jaar dat ik daar passeer op die plaats nog nooit een ongeval weten gebeuren (buiten die vrachtwagen die daar op de pijler in Wemmel gevlogen is)
En als voorzorg om ongevallen op het viaduct van Vilvoorde te vermijden staat ie een beetje te vroeg hé, één keer je die paal voorbij bent begint iedereen weer op te trekken naar 140
En de paal draaien richting Wemmel op zou beter zijn want daar gebeurt wel redelijk vaak een "tutje" tussen de mannen op de Ring en zij die van de A12 komen... maar ja, het verkeert stropt daar alle dagen op zodat je met moeite 20 per uur kan rijden, daar valt geen geld te verdienen
waarom staat die paal dan op de Ring van Brussel tussen Wemmel en Strombeek? Ik heb in de 15 jaar dat ik daar passeer op die plaats nog nooit een ongeval weten gebeuren (buiten die vrachtwagen die daar op de pijler in Wemmel gevlogen is)
En als voorzorg om ongevallen op het viaduct van Vilvoorde te vermijden staat ie een beetje te vroeg hé, één keer je die paal voorbij bent begint iedereen weer op te trekken naar 140
En de paal draaien richting Wemmel op zou beter zijn want daar gebeurt wel redelijk vaak een "tutje" tussen de mannen op de Ring en zij die van de A12 komen... maar ja, het verkeert stropt daar alle dagen op zodat je met moeite 20 per uur kan rijden, daar valt geen geld te verdienen
Euh voor zover ik vanaf de verkeerswisselaar kan zien staat die richting Wemmel. Misschien dient die om te vermijden dat er vrachtwagens achteraan in de file van Wemmel knallen?
Euh voor zover ik vanaf de verkeerswisselaar kan zien staat die richting Wemmel. Misschien dient die om te vermijden dat er vrachtwagens achteraan in de file van Wemmel knallen?
... Want die vrachtwagens rijden harder dan 90 km/u en gaan een file niet zien, maar een lichtgrijze flitspaal in de middenbem wel?
ah staat daar een flitspaal? dat is toch in die "put" net voor de afrit voor naar de A12 te gaan dat jullie bezig zijn?
goed dat ik het weet. want ik gebruik die put altijd als lanceerplatform.
ah staat daar een flitspaal? dat is toch in die "put" net voor de afrit voor naar de A12 te gaan dat jullie bezig zijn?
goed dat ik het weet. want ik gebruik die put altijd als lanceerplatform.
Het is na de afrit naar de A12: Als je komende van Zellik de A12 richting antwerpen gaat nemen en je kijkt naar links als je over de brug rijdt (die in bocht ligt) zie hem staan. Komende van Zaventem staat'm tussen de afrit van de A12 en de oprit...
Comment