Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pk-beperking nieuwe chauffeurs

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Pk-beperking nieuwe chauffeurs

vele jongeren geraken moeilijk verzekerd omdat ze teveel ineens willen. ze willen op hun 18 minstens 150 pk onder hun kont, én daar permanent mee rondknotsen. een 70-plusser heeft die noden niet meer, en dat weerspiegelt zich in de verzekeringspremie.

wat te denken van een beperking in vermogen en gebruik voor iedereen die z'n rijbewijs minder dan 3 jaar behaald heeft? nu ligt de taak bij de verzekeraars om deze beperking op te leggen (maximum 66 kW, gelimiteerd weekendgebruik) en dit enkel voor jongeren tot 23 jaar. een kereltje van 22 die nét z'n rijbewijs heeft behaald, heeft even weinig ervaring als een puist van 18, en vormt dus een even groot risico. de 22-jarige is maar 1 jaartje gebonden aan beperkingen, de 18-jarige iets langer, terwijl hun rij-ervaring dezelfde is.

=====> nieuwe rijbewijzen beperken in vermogen en gebruik, zodat snotters die net de pampers ontgroeid zijn in 't weekend niet met de bolide van pappie kunnen rondscheuren omdat hun eigen zevendehands krel op dat moment niet verzekerd is.

Bron: Frankie Loosveld

Een beperking in het vermogen lijkt me geen slecht gedacht. Nieuwe jonge moto-rijders worden immers ook beperkt in vermogen & vermogen/gewichtsverhouding en dat lijkt me eerlijk gezegd ook geen slechte zaak. (nl: 34pk)

Zou jij een pk-beperking (die ook rekening houdt met het gewicht van de wagen) voor jongeren nuttig vinden & op hoeveel pk zou ze moeten liggen?

Hoeveel pk zou bvb de doorsnee golf maximaal mogen hebben? Hier een lijstje van de keuzemogelijkheden en de bijbehorende mogelijke motorisaties:

A: 75 pk/55kW : Golf V 2.0 SDI of 1.4 16V benzine
    B: 90 pk/66kW : Golf V 1.9 TDI 90
    C: 105 pk/77kW : Golf V 1.9 TDi 105 pk of 1.6 benzine
    D: 115 pk/85kW : Golf V 1.6 16V FSI
    E: 140 pk/103kW : Golf V 2.0 TDI 140
    F: 150 pk/110kW : Golf V 2.0 FSI
    G: 170 pk/125kW : Golf V 1.4 TFSI of 2.0 TDI 170
    H: 200 pk/147kW : Golf V 2.0 FSI Turbo GTI
    131
    75 pk 55 kW
    7,63%
    10
    90 pk 66 kW
    15,27%
    20
    105 pk 77 kW
    6,87%
    9
    115 pk 85 kW
    9,16%
    12
    140 pk 103 kW
    3,05%
    4
    150 pk 110 kW
    4,58%
    6
    170 pk 125 kW
    0,76%
    1
    200 pk 147 kW
    3,82%
    5
    Andere mogelijkheid
    1,53%
    2
    geen beperking
    47,33%
    62
    A Twist of the Wrist

Ik zou eerder een pk/kg beperking opleggen. Een Elise met 120 pk lijkt mij heel wat gevaarlijker dan een bak van 2 ton met hetzelfde vermogen..

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
    cc

Comment

In het huidige verkeer is A of B al meer dan genoeg.

Comment

Het initiatief lijkt ok. Maar denk er even op door. Het gaat iets zin hebben, maar heel weinig. Ik heb van thuis uit altijd met firmawagens mogen rijden. Altijd Opel tdi's met max. 120pk. Alsof je jezelf niet te pletter kan rijden met 100pk ...

Maar ok, het helpt ietsje. Doe voer het maar in. En dan lijkt categorie C mij best voldoende: 100pk
        Why so sporty if it isn't a racing car? Because ... it's a BMW!
        • 4 cilinderboxer 1.4 100 pk @ 5800RPM, topspeed: 300 km/u
        • 2 x turbofan 26.500lb @ 8500 RPM, topspeed: 900 km/u
        • 4 cilinder 2.0d 122 pk @ 4000RPM, topspeed: 210 km/u

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ekreteiP
          Ik zou eerder een pk/kg beperking opleggen. Een Elise met 120 pk lijkt mij heel wat gevaarlijker dan een bak van 2 ton met hetzelfde vermogen..
          Daar zou rekening mee gehouden worden, maar om het simpel te houden wordt er in dit voorbeeld met het gewicht van een Golf gerekend en dit zou dan geprojecteerd worden naar het gewicht van de andere wagens. Heb je als antwoord 90 pk gegeven dan zal een wagen die 1,5 keer zoveel weegt bvb 135 pk mogen hebben.
          A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
            Daar zou rekening mee gehouden worden, maar om het simpel te houden wordt er in dit voorbeeld met het gewicht van een Golf gerekend en dit zou dan geprojecteerd worden naar het gewicht van de andere wagens. Heb je als antwoord 90 pk gegeven dan zal een wagen die 1,5 keer zoveel weegt bvb 135 pk mogen hebben.
            Ah, ok. 90 pk lijkt mij genoeg in een dolf.

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
            cc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door turboman
              In het huidige verkeer is A of B al meer dan genoeg.
              Jup heb ik ook gemerkt: ik leer rijden met een Focus II TDCi van 90 pk. Dat is ruim voldoende. Je zit in no time aan 50-70. 90 en 120 worden ook vlot genoeg bereikt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door driver_to_be
                Jup heb ik ook gemerkt: ik leer rijden met een Focus II TDCi van 90 pk. Dat is ruim voldoende. Je zit in no time aan 50-70. 90 en 120 worden ook vlot genoeg bereikt.
                Ik rij hier bij ons liever rond met de 206 1.4HDI met 68pk van ons ma,dan met mijn auto.

Comment

Geen beperking, het aantal pk's heeft geen direct verband met gevaarlijk rijgedrag. Je kan je even goed te pletter rijden met een 50pk wagentje als met een 250pk wagen. Zoals in topic over moordenaars... heeft het bij mij zelfs een omgekeerd effect, rustigere rijstijl met meer pk's, omdat er net overschot is en je minder diep zal willen gaan met bakje.

Comment

Tjah, altijd een dubbel gevoel bij zulke voorstellen. Omdat je 25 % van de jeugd in toom moet houden, wordt de andere 75 % ook "gestraft". Maar ja, da's nu eenmaal zo met veel regels. Ikzelf heb leren rijden met 129pk, maar als dat nu 200pk of 300pk had geweest, dan had dat geen verschil gemaakt. En andere personen rijden zich al kapot met een wagen van 90 pk... of zelfs minder.

Indien je zoiets wil doorvoeren, doe het dan onmiddellijk goed en koppel er extra rij-examens aan.

Bijvoorbeeld : je behaalt net je rijbewijs via het gewone examen, dan mag je max met een 90 pk rijden. Na 1 jaar : nieuw rij-examen, waarna je tot 115 pk mag gaan. Indien 3 maal gebuisd voor die test, blijf je gebonden aan de 90 pk voor nog eens een jaar. En zo verder, eventueel slipcursussen als criterium bij wagens boven de 150 pk.

Uiteindelijk zit het hem gewoon in de maturiteit van de bestuurder. Immers, ook met een 75pk kan je aan 100 km/u door de bebouwde kom scheuren of op een paal vlammen.
                    BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

Ik vind 't systeem op zich al niet goed.

Bijvoorbeeld: wat met de beginnende chauffeurs die de mogelijkheid hebben de oude, doch perfect verzorgde wagen van hun ouders over te erven, die toevallig buiten de beperking valt ? Dan moet dat gezin een goede wagen wegdoen, meestal met verlies, en dan moeten ze voor de zoon/dochter een mindere wagen kopen.
                      Da's toch te zot voor woorden... .

En of je nu met een Golf met 90pk of met een Golf met 115pk aan 90 tegen een boom vlamt, de gevolgen zijn toch hetzelfde, zowel op menselijk als op financieel vlak.

Ik stem dus gewoon op "geen beperking".
                      Life's too short. Not to. Live it.
                      1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                      2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                      2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                      2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Ik zelf heb geen auto, die Focus is ook van mijn ma.

Ik denk dat 75pk ook voldoende zou zijn, maar wat reserve is altijd goed. Je moet ook leren omgaan met de verantwoordelijkheid. Als je 90pk hebt, moet je leren vechten tegen de drang om die 90pk ten volle te benutten.

Comment

Ik doe ongeveer 130km per dag.En er is iets wat mij altijd weer opvalt.Ik heb nog NOOIT een krachtige wagen snel zien rijden op de openbare weg.Al de auto's die ik snel zie rijden zijn meestal aftandse bakken of firmawagens.

Comment

Het aantal paarden maakt niet uit hoor, het is nog altijd diejen ezel dat verantwoord moet rijden.

Ik stem dus ook op geen beperking.
                            Phantomschwarz Audi A3 2.0 TFSI quattro S-Line

Comment

Ik heb nog NOOIT een krachtige wagen snel zien rijden op de openbare weg.
                              Geloof je nu echt uzelf???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door X5
                                Op landelijke wegen moet ik toch zeggen dat het vooral de oude afgeragde bakken zijn die roekeloos snel rijden hoor. Op snelwegen heb je ook een deel krachtige wagens die doorpezen, maar dit is ook al veel minder dan vroeger, daar zie je ook vaak al oudere rammelkarren doorvlammen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door X5
                                  Yep.Geloof jij mij niet?

Comment

Ik vrees ook dat een beperking hierop niet zoveel inpakt zal hebben. Diegene die dan toch ns zot willen doen met een wagen met wat meer PK's krijgen die kans toch vroeg of laat (wagen ouders, vrienden). Tenslotte vind ik dat het hele idee ook volledig in verband moet staan met de jaren dat je je rijbewijs hebt, mensen die pas op latere leeftijd beslissen om hun rijbewijs te halen zouden hier dan niet aan gebonden zijn, wat ook niet eerlijk zou zijn!
                                    Ter vgl, ik reed vroeger met mijn Suzuki'ke veel zotter dan met mijn 520 nu, hoewel de mijne nu bijna dubbel zoveel PK's heeft als mijn vorige wagen...

Voor mij dus ook geen beperking...
                                    Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

Ik doe ongeveer 130km per dag.En er is iets wat mij altijd weer opvalt.Ik heb nog NOOIT een krachtige wagen snel zien rijden op de openbare weg.Al de auto's die ik snel zie rijden zijn meestal aftandse bakken of firmawagens.
                                      Vaak rijden Porsches ook netjes 120. Maar er zijn er toch ook een hoop die een pak sneller rijden.
                                      Why so sporty if it isn't a racing car? Because ... it's a BMW!
                                      • 4 cilinderboxer 1.4 100 pk @ 5800RPM, topspeed: 300 km/u
                                      • 2 x turbofan 26.500lb @ 8500 RPM, topspeed: 900 km/u
                                      • 4 cilinder 2.0d 122 pk @ 4000RPM, topspeed: 210 km/u

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pirre
                                        Op landelijke wegen moet ik toch zeggen dat het vooral de oude afgeragde bakken zijn die roekeloos snel rijden hoor. Op snelwegen heb je ook een deel krachtige wagens die doorpezen, maar dit is ook al veel minder dan vroeger, daar zie je ook vaak al oudere rammelkarren doorvlammen.
                                        Ah,nog iemand die het opmerkt!Ik woon hier juist aan een verkeersdrempel.En als ik in de zomer op mijn gemak op het balkon zit en al die auto's remmen af voor die drempel.En het zijn ALLEEN de oude rammelbakken die alles terug opensleuren na die drempel

Comment

Working...
                                        X