Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
EGR-klep en inlaatkanaal van een diesel schoonmaken : hoe?
Hoe de BMW diesels hierop reageren is mij helaas onbekend. Maar aangezien dit CR-motoren zijn, denk ik dat afdichten sowieso een foutmelding gaat geven.
Al ooit 'es iemand z'n kar bij de dealer aangeboden met de melding "kuis dat eens uit, dank u"? Hoe reageren ze? Mijn kar is een leasing, en zo'n zaken worden normaal gezien gefactureerd op BMW Financial Services. Zou dat lukken, of hoe staan de meeste garagisten hier tegenover?
Ik zou dat ook wel 'es zelf willen doen, 'k leer snel, ben best handig en eens ik 't gezien heb, kan ik 't later opnieuw, denk ik. Echter : ik wil zoiets niet alleen aanvatten. Dus, ik heb hulp nodig. Iemand die zich geroepen voelt om op een avond of een vrije dag 'es te komen helpen, en zo ja onder welke voorwaarden?
Nog een vraagje : is er een manier om bij m'n motor op "makkelijke" manier te zien of het inlaatkanaal "vol" prut zit, of niet? B.v. door ergens een buis of whatever los te maken, en daarin te kijken (en als die vuil is, is inlaatspruitstuk ook vuil)? Vóórdat ik dus m'n ganse 4-pitter uiteen Dremel?
Nog een vraagje : is er een manier om bij m'n motor op "makkelijke" manier te zien of het inlaatkanaal "vol" prut zit, of niet? B.v. door ergens een buis of whatever los te maken, en daarin te kijken (en als die vuil is, is inlaatspruitstuk ook vuil)? Vóórdat ik dus m'n ganse 4-pitter uiteen Dremel?
Niet echt. Je inlaatspruitstuk moet er sowiezo af om da goed te kunnen zien.
Net de dealer gebeld. 'k Moet zeggen, wel een goeie kerel aan de telefoon, met verstand van zaken en een correcte uitleg, en 'ie nam er tijd voor. Pluim voor de Jan van BMW Dejonckheere in Roeselare !
Blijkbaar is mijn type motor niet zo gevoelig aan dat vervuilen/"dichtslibben" van de AGR-klep en de inlaatlijn. Het kán, zei 'ie, en het doet zeker geen kwaad om 't uit te kuisen, maar ze hebben 't nog niet moeten doen dat het "nodig" was omdat 'ie echt "dicht" zat, zelfs niet bij 320d's van 200k of 300k km. Maar, 'ie herhaalde : kwaad kan 't zeker niet, en elke vervuiling die weg is daaruit kan enkel maar positief zijn. Dus, als ik 't kon, raadde 'ie 't zeker niet af, integendeel.
'Ie vroeg dan wel zeer gericht naar symptomen die evt. op luchtmassameterproblemen zouden kunnen wijzen. Ik ondervind niet echt zaken die daar duidelijk op wijzen, maar je weet nooit.
Tenslotte is mijn motor wel gekend voor 'n soms te zwakke veer op de "pop-off" (niet echt 'n pop-off, maar gewoon de klep langswaar de overtollige turbodruk naar buiten kan als je van 't gas af gaat), waardoor die soms opent wanneer 't niet moet, of waardoor die soms hapert en niet helemaal meer dicht gaat, ... allez feit is dat daar soms wel 'es vervangingen nodig zijn (peulschil).
Hmm. 'k Zou toch de inlaatlijn van Babs willen reinigen. Inclusief AGR-klep. Maar ik begin daar niet onvoorbereid aan.
Echt niemand die een handje wil komen helpen (voornamelijk dan de demontage en montage, eigenlijk)? Tegen studentikoze vergoeding, uiteraard.
Ik heb het ook eens laten doen. Laten doen omdat het toch wel wat werk was. De brandstofleidingen moesten losgemaakt worden en in het inlaatspruitstuk zaten wervelkleppen enzo. Dat was me toch iets te neig.
Als je er niet op tijd bij bent dan blokkeren die kleppen en breken ze af na een tijdje, dure grap (800€)
Te gebruiken: - veeeeeel benzine, bleek goed los te weken.
- krabbers, borstels, haken, ... alles wat die rotkoek kan verwijderen
- handschoenen is eigelijk geen slecht idee
Om het perfect te doen hadden we met 2 man toch een 3/4 uur nodig voor demontage, 2 uur voor spruitstuk, half uur voor blokinlaten (oppassen dat je geen kleppen raakt of koek naar binnen ramt -> naar buiten toen schrapen) en 3/4 uur voor montage.
voor de bmw-stealer prijs wil ik wel met iemand anders je babs komen opensmijten
BMW stealers werken niet aan studentikoze prijzen. 'k Had, de AW-vriendschapperij in acht nemend, een pro bono show-up & guidance in gedachten, maar wel ondersteund door bier à volonté (vooral achteraf, anders zit ik de dag nadien met de gebakken peren dat m'n kar nog uiteen ligt ) en 's avonds een steakske gaan eten op mijn kosten. Ofzoiet.
Wel "uitlegtalent" en zo (goeie tips e.d.) meebrengen, want ik léren, zodat ik 't de volgende keer zelf kan. En eventueel ook specifieke tools, mijn gereedschapskist gaat niet verder dan de reguliere DHZ-tools, ik heb geen specifieke sleutels en zo.
Hell, mocht ik zélf maar 3/4 uur nodig hebben voor de demontage, ik begon er metéén aan !
het is echt zo gepiept bij die TDI's. Een PD TDI is zelfs nog simpeler merkte ik omdat de turbo een tikkel lager ligt, en de inbussen van het spruitstuk dus nog makkelijker te bereiken zijn (2 wat moeilijker bij een VP).
Hoe het zit bij een dwarse TDI zal ik wss volgende week zien als Mercedeske zijn golf III TDI 110 getuned, uitgekuist, en EGR afgesloten wordt. Wss wat moeilijker omdat daarbij het uitlaatspruitstuk aan de achterkant zit. Maar is zeker te doen
Bij deze moest dus enkel luchtfilterbak en aanzuigtraject eraf, en dan kon het spruitstuk er al van.
Comment