Na wat zoeken op internet ben ik beginnen twijfelen of ik zelf niet eens een K&N inlegfilter (http://www.knfilters.com/search/prod...x?prod=33-2212) zou gebruiken. Zou paar voordelen hebben, en niet echt nadelen. Iemand al ervaring mee?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
K&N inlegfilter
Collapse
X
-
-
die filters hebben wel een paar voordelen:
na 10 000km verstoppen ze zo snel niet als een papierluchtfilter waardoor je auto op verloop van tijd een beetje zuiniger en sportiever blijft. je moet die wel op regelmatige tijd eens uitwassen en weer inspuiten met olie.
ze zouden ook iets meer vermogen geven, maar verwacht geen wonderen. 2-3pk winst is MISSCHIEN haalbaar, maar zeker niet de 10-15% die ze overal beloven.
Op dit zogezegde testen doen ze het volgende: ze nemen een auto met 20 000km met een haast verstopte papierluchtfilter en zetten die op een vermogentestbank. die levert pakweg 100pk terwijl die van fabriek 110pk heeft. dan steken ze een nieuwe k&n en levert die auto ineens 113pk (3pk winst tov de fabrieksopgave) maar ze beweren dus 13% vermogenstoename door een k&n, namelijk van 100 naar 113pk
je motor zal ook eens iets leuker geluidje krijgen, natuurlijk enorm afhankelijk van je luchtfilterdoos ook.
-
is een goeie prijs. een papierluchtfilter kost je toch ook al 20-30€ en aangezien je een k&n enkel moet reinigen en inspuiten terug, haal je die kost er zo uit. ook al doet die niks aan zuinigheid of vermogen.
men eerste capri heb ik een k&n gegeven, die kit koste iets van 130€ (chroom onderdeksel, de filter en chroom bovendeksel).
men dodge had problemen met de gas installatie, papier luchtfilter eruit, k&n, erop en weer afgesteld. gedaan met problemen. dus voor LPG autos werkt het zeker ook.
en men capri 3.0 had bij aankoop ook een k&n steken, maar die ga ik vervangen door een grotere versie.
ik blijf erbij, zijn goeie vervangers
Comment
-
Dan ga ik er maandag om na het werk, ben wel benieuwd of ik effectief een verschil ga merkenEventueel ook ervaring met een openluchtfilter? Heb al gelezen dat dit minder aan te raden is? Omwille van de warme lucht die meestal aangezogen word ipv koude zoals nu het geval is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenis een goeie prijs. een papierluchtfilter kost je toch ook al 20-30€ en aangezien je een k&n enkel moet reinigen en inspuiten terug, haal je die kost er zo uit. ook al doet die niks aan zuinigheid of vermogen.
men eerste capri heb ik een k&n gegeven, die kit koste iets van 130€ (chroom onderdeksel, de filter en chroom bovendeksel).
men dodge had problemen met de gas installatie, papier luchtfilter eruit, k&n, erop en weer afgesteld. gedaan met problemen. dus voor LPG autos werkt het zeker ook.
en men capri 3.0 had bij aankoop ook een k&n steken, maar die ga ik vervangen door een grotere versie.
ik blijf erbij, zijn goeie vervangers
30€ voor een OEM filter.
Luchtfilter vervang je normaal om de 60000km.
Dan duurt het toch wel even vooraleer je je K&n filter terug hebt hoor. Reken daar ook nog eens de producten bij van K&n zelf om je filter te reinigen en het duurt nog langer.
Tegen de tijd dat die herbruikbare filter rendement zou tonen, is de wagen (hoogstwaarschijnlijk) al verkocht.
Zuiver gekeken naar de prijs zou ik het dus al zeker niet doen.
Ook heb ik mn twijfels over de reiniging van zo'n k&n filter maargoed, dat is een eindeloze discussie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten130€ voor een K&N filter
30€ voor een OEM filter.
Dan duurt het toch wel even vooraleer je je K&n filter terug hebt hoor. Reken daar ook nog eens de producten bij van K&n zelf om je filter te reinigen en het duurt nog langer.
Tegen de tijd dat die herbruikbare filter rendement zou tonen, is de wagen (hoogstwaarschijnlijk) al verkocht.
Ook heb ik mn twijfels over de reiniging van zo'n k&n filter maargoed, dat is een eindeloze discussie.Ik snap ook zeker jouw mening hoor, zal inderdaad op het randje zijn dat ik er rendement op zal halen, aangezien ik al 122k op de teller heb staan. Maar 't is om eens te proberen hé, moet toch iets van positief effect hebben, anders zouden ze het toch niet verkopen? Je bedoelt dan dat de reiniging niet beter zou zijn dan een stock filter?
Comment
-
30€ voor een OEM filter.
Ook heb ik mn twijfels over de reiniging van zo'n k&n filter maargoed, dat is een eindeloze discussie.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk BerichtenOp ebay eens kijken. Daar vind je ze voor de helft van de prijs.Vind er voor 34€ + 22€ verzendkosten (en ik ga niet naar de UK rijden
)
Comment
-
130€ voor een K&N filter
30€ voor een OEM filter.
is een veel duurdere aanpassing dan gewoon een k&n filter IN je originele luchtfilterbak plaatsen.
zo een open kit geeft een immens verschil in geluid en optrekken, maar is in principe niet legaal voor op de openbare weg. ts wil een gewone k&n steken.
je haalt de prijs er misschien maar x aantal 1000km uit, MAAR
een papierfilter steek je erin, en die raakt langzaam aan verstopt. na 5000km laat die al een pak minder door, na 10 000km nog minder.
luchtfilter vervangen vanaf 60 000km??? dan heb je toch echt een POTZWARTE al.
zoals ik boven al aanhaalde, had men dodge veel problemen op LPG, en na vervangen + opnieuw afstellen reed die goed (kregen we niet goed met de oude luchtfilter die in principe nog niet te vuil was. heb al 6jaar die k&n steken en rijd nog steeds.
bij men golf heb ik een nieuwe luchtfilter gestoken, en men ALLERLAAGSTE verbruik ging van 4,4 naar 3,4L/100km. en bij een 25jaar oude auto kan het niet tussen de oren zitten. zelf al doe je alles op superzuinig te zijn, op een bepaald moment bots je toch tegen de limiteringen op. bij mij was het dus een oude luchtfilter. en zo lang zat die er nog niet op.
@TS: al op het randje omdat je al 122 000km hebt. heeft er niet veel mee te maken hoor. zo een dure investering is het toch niet
ik beloof je geen sprookjes, zeg gewoon wat ik er van vind, en voor het prijsverschil moet je het echt niet laten. als je gelukkiger bent door 38€ meer uit te geven, ook al zit het maar in je hoofd. is toch een best goedkope investering voor een beetje meer happyness :-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtendie k&n van 130euro was een KIT, dus originele luchtfilter doos eraf, chroom bodemplaat op de carburator, open k&n filter daarop, chroom deksel bovenop de luchtfilter. grootste deel van die prijs waren dus die chroom platen.
is een veel duurdere aanpassing dan gewoon een k&n filter IN je originele luchtfilterbak plaatsen.
zo een open kit geeft een immens verschil in geluid en optrekken, maar is in principe niet legaal voor op de openbare weg. ts wil een gewone k&n steken.
je haalt de prijs er misschien maar x aantal 1000km uit, MAAR
een papierfilter steek je erin, en die raakt langzaam aan verstopt. na 5000km laat die al een pak minder door, na 10 000km nog minder.
luchtfilter vervangen vanaf 60 000km??? dan heb je toch echt een POTZWARTE al.
zoals ik boven al aanhaalde, had men dodge veel problemen op LPG, en na vervangen + opnieuw afstellen reed die goed (kregen we niet goed met de oude luchtfilter die in principe nog niet te vuil was. heb al 6jaar die k&n steken en rijd nog steeds.
bij men golf heb ik een nieuwe luchtfilter gestoken, en men ALLERLAAGSTE verbruik ging van 4,4 naar 3,4L/100km. en bij een 25jaar oude auto kan het niet tussen de oren zitten. zelf al doe je alles op superzuinig te zijn, op een bepaald moment bots je toch tegen de limiteringen op. bij mij was het dus een oude luchtfilter. en zo lang zat die er nog niet op.
@TS: al op het randje omdat je al 122 000km hebt. heeft er niet veel mee te maken hoor. zo een dure investering is het toch niet
ik beloof je geen sprookjes, zeg gewoon wat ik er van vind, en voor het prijsverschil moet je het echt niet laten. als je gelukkiger bent door 38€ meer uit te geven, ook al zit het maar in je hoofd. is toch een best goedkope investering voor een beetje meer happyness :-)
Nu, zo'n open kit, waarom is die niet legaal misschien? En gaf het bij jou zo'n verschil ivm optrekken?
Duur is het zeker niet, en 't is eens leuk om te proberen wat voor effect dit geeft
Ga er dus vanavond hoogst waarschijnlijk om, zal dan nog posten wat voor effect ik hier van ondervind
Comment
-
t staat toch op de doos: "not for road use".
ook de keuring maakt er miserie van als ze open luchtfilters zien staan.
aan het geluid merk je het enorm, als ik half gas geef, is de auto bescheiden en trekt normaal op, ga je volgas, dan hoor je een diep gebrul vanonder de kap (welke uitlaat je ook hebt, die hoor je niet meer).
heel leuk om in bebouwde kom in 5de aan 50km/h volgas te gaan. je hoort die grollen als een V8 dan.
ik merk dat hij 'tammer' werd op lage toeren, maar eens boven de 4000rpm harder doorgaat. bij mij ging het verbruik aanzienlijk omhoog (ging toch richting 15liter toen, maar dat was omdat ik bijna altijd volgas ging enkel om die te horen. die had namelijk een dubbetraps carbu (32mm die open gaat bij gewoon rijden, en 36mm die extra openging enkel bij volgas. niet vacuum gestuurd maar via gaspedaal). het is niet goed voor de benzinetank om zo een grote carb open te hebben staan dan. nadeel van die open kit is wel dat je warme lucht aanzuigt en dit zou nadelig zijn.
de dodge versie:
en de andere capri v6
hier steekt dezelfde filter op als de eerste, maar ga ik ombouwen naar model zoals de dodge. en daar zo een groot chromen metaal deksel bovenop.
dat die warme lucht aanzuigt, tja, moet je maar wat harder rijden hé, of de scoop in de motorkap open maken
Comment
-
30€ voor een OEM filter.
Ook heb ik mn twijfels over de reiniging van zo'n k&n filter maargoed, dat is een eindeloze discussie.
volgens mij wordt bij elke onderhoud de luchtfilter vervangen 20000km of 1maal per jaar
Comment
-
moet je zelf weten, bij mijn camaro heb ik na 50000km de papieren luchtfilter eens bekijken. er zat een klein beetje vuil op langs 1 klein stukje van de luchtfilter.
heb de luchtfilter wat gedraaid ( tis een rond model) en terug geinstalleerd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk BerichtenHelft van de prijs mag je me toch wel eens een link sturenVind er voor 34€ + 22€ verzendkosten (en ik ga niet naar de UK rijden
)
Zou even in mijn ebay geschiedenis moeten kijken waar dit was.
Was in 2011.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
@ fcapri: Geraak je dan nog wel door de keuring als ze dat zien? Vraag me eigenlijk af waarom je zoiets niet zou mogen steken?
Scoop in de motorkap zou wel nice zijn
@subarufreakdd: En merk jij effectief iets van die nieuwe filter?
Heb de filter na het werk besteld, morgen mag ik erom, ben benieuwd
Kostprijs €57 en een klets, stond op hun website duurder maar 'k heb maar gezwegen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten@ fcapri: Geraak je dan nog wel door de keuring als ze dat zien? Vraag me eigenlijk af waarom je zoiets niet zou mogen steken?
Scoop in de motorkap zou wel nice zijn. 2 vijskes aan het deksel, 4vijskes in de carb en ze is eraf. dus de ouwe plastiek doos met oude luchtfilter erop, 4vijskes door die doos in de carb en gedaan. 2min ofzo.
bij mijn dodge blijf ik die open filter houden, geenene die zich daar zorgen om maakt. zit ook een hele gasmixer bovenop die luchtfilter en ze hebben daar al genoeg plezier mee om gaslekken te detecteren (en hunne meter zegt dat er lekken zijn, zo een V8 stationair stinkt gewoon naar de gas).
in principe valt dit onder motortuning en meer vermogen uit een motor halen mag wettelijk niet (ook al doet die filter niks). met jouw inlegfilter is er totaal geen probleem hoor, dat mag volledig. denk vooral dat het om het geluid gaat. je motor maakt echt meer kabaal met zo een open ding erop
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenin principe valt dit onder motortuning en meer vermogen uit een motor halen mag wettelijk niet (ook al doet die filter niks). met jouw inlegfilter is er totaal geen probleem hoor, dat mag volledig. denk vooral dat het om het geluid gaat. je motor maakt echt meer kabaal met zo een open ding erop
Comment
Comment