Onlangs keek ik het olieniveau na van onze BMW E46 M3. Dit bleek een flink stuk boven het maximum te staan. Nu, ten tijde van de eerste meting was de olie koud en op een sticker in de motorruimte staat dat je dit warm moet meten. Je moet een lange rit maken zodat de olie volledig op bedrijfstemperatuur is en dan een minuut laten na draaien. Vandaag voerde ik het exact volgens deze procedure uit en nu staat het nog steeds boven het maximum, op de juiste manier gemeten dus.
Momenteel heeft de motor 39 000km gelopen en de olie is de laatste keer ververst op 19 379km. Bij een officiële BMW-dealer, waar we de wagen ook aangekocht hebben op 20/06/08.
Nu is mijn vraag, in hoeverre kan dit schade berokkenen aan de motor? Ondertussen rijden we al 20 000 km zo rond. Ondertussen heb ik zelf al wat opgezocht over te hoge olieniveaus, maar ze spreken meestal over een kleine hoeveelheid, nauwelijks boven het maximum-streepje. Hier staat het er wel een goed stuk boven lijkt me. Ik ben echter geen autotechnieker, dus graag wat informatie/raad/tips van iemand die wel kennis van zaken heeft.

Op de foto is het niet zo duidelijk zichtbaar, maar de olie komt tot in het puntje waar de peilstok terug smaller wordt, zo'n 3mm vanwaar het ijzer begint.
Momenteel heeft de motor 39 000km gelopen en de olie is de laatste keer ververst op 19 379km. Bij een officiële BMW-dealer, waar we de wagen ook aangekocht hebben op 20/06/08.
Nu is mijn vraag, in hoeverre kan dit schade berokkenen aan de motor? Ondertussen rijden we al 20 000 km zo rond. Ondertussen heb ik zelf al wat opgezocht over te hoge olieniveaus, maar ze spreken meestal over een kleine hoeveelheid, nauwelijks boven het maximum-streepje. Hier staat het er wel een goed stuk boven lijkt me. Ik ben echter geen autotechnieker, dus graag wat informatie/raad/tips van iemand die wel kennis van zaken heeft.

Op de foto is het niet zo duidelijk zichtbaar, maar de olie komt tot in het puntje waar de peilstok terug smaller wordt, zo'n 3mm vanwaar het ijzer begint.
Comment